Opstarten oude Fleischmann H0 spoorbaan

Ik weet alweer wat meer: de drie 'lompere' beige/blauwe en één beige/rode wagons zijn oudere modellen: FLM 1500. Het zouden de 'echte' Rheingold wagons moeten zijn, ook al zie ik maar weinig verschillen. Deze wagons zijn samen met een hoop andere types (allemaal in de nummers 15xx) uit dezelfde mal gemaakt. De Toureuropa wagons die ik eerder kocht (1509) hebben bijvoorbeeld dezelfde opbouw, maar andere kleuren, net als de andere blauwe sleep (1501) die ik eerder kocht.
Ze zijn korter dan de nieuwere modellen, om te zorgen dat ze wat makkelijker door wat krappere bochten kunnen rijden. De 'nieuwere' wagons zijn wat langer en smaller, en beter 'in schaal'.

De 'slankere' wagons zijn nieuwer: FLM 5191 (eerste klas wagon), FLM 5192 (tweede klas) en 5190 (bagagewagen). Dit schijnen niet de Rheingold wagons te zijn, maar zgn. Intercity. Die met het geribbelde dak is dan weer een andere, een Eurofirma (FLM 5194).

Grappig allemaal, toen ik ze op MP zag leken het allemaal dezelfde wagons. En als je ze zo voorbij ziet rijden past alles best bij elkaar.
Dat is leuk van deze forums, ik leer iedere dag weer iets nieuws ! Ik zoek overigens gewoon mooie treinen hoor, het hoeft allemaal niet te kloppen met een bepaalde periode of met een 'echte' trein.

Ik denk dat ik de 1500 wagons weer van de hand doe: ik vind de slankere mooier, en ze zien er allemaal puntgaaf uit. Ik vond er nog twee (5192) op MP, die komen volgende week. Dan heb ik een sleep met 7 wagons, groot zat vind ik. Tenzij ik nog een restauratiewagen vind (die heeft Fleischmann ook gemaakt: FLM 5193. En de beroemde 'panoramawagen' uit de Rheingold Express zou ik ook wel willen; die heb ik bij andere merken gezien, maar niet bij Fleischmann.
 
Laatst bewerkt:
Het probleem bij alle fabrikanten
fleischmann hun loks en wagons waren inderdaad wat dikker (zage er toch zo uit)
zolang je met dezelfde wagons van hetzelfde merk blijft is er geen probleem
marklin heeft dit ook gedaan wat lengte aan gaat
de wagons van LS zijn perfect op schaal maar dat merk je aan de prijs LOL
en ja trekken op elkaar tot ze langs of achter elkaar staan
zo hebben sommige van mijn ketel wagons kort koppelingen en de andere dan weer niet
zo een 13 heb ik nog in de verkoop staan ook origineel fleischemann met de doos
interesse laat maar horen

gr raf
 
Ja geen druk hoeft niet
ik heb er dus ook een gedigitaliseerd maar gebruik die alleen om op de club te rijden
mijn 3 rail baan is alleen stoom en diesel
boven leiding is mooi maar ellende als er iets defect geraakt of ontspoord

gr raf
 
De laatste twee van de sleep van 7 wagons zijn binnen. Nou is het weer even genoeg.

upload_2023-8-19_14-8-27.png


upload_2023-8-19_14-8-44.png
 
De hele trein: 2 x FLM 5191 eerste klas, 4 x FLM 5192 tweede klas en 1 x bagagewagon FLM 5190. De lok is FLM 1337s.


Vier wagons hebben verlichting.

upload_2023-8-22_22-49-32.png
 
nu de rest nog
alsje wil weten hoe ik het doe doet dan een pb
dan leg ik het je uit hoe je het kunt doen op een goedkope manier

gr raf
 
Ik heb weer eens een stomme vraag: hoe maak je de wagons open zonder schade ?? De zijkanten kunnen naar buiten, maar ik durf niet door te zetten omdat ik bang ben dat er iets afbreekt. Moeten deze schroefjes los ?



Ik vraag dit omdat in drie van de 'lompere' FLM 1500 wagons verlichting zit; die wil ik er uit halen en ze in de FLM 5192 wagons zonder verlichting zetten.
 
Nou, nog eentje dan, gewoon omdat ik dit een prachtige wagon vind met die pantograaf en het interieur met tafellampjes: een FLM 5162 'Speisewagen'. En hij ziet er puntgaaf uit. Ik moet er alleen nog kortkoppelingen opzetten.







 
Laatst bewerkt:
De beugelkoppeling van de nieuwe wagon past niet op de haakkoppeling van de lok. De meeste wagons hebben kortkoppelingen, dus ik denk dat ik deze koppelingen daar allebei ook door vervang.



 
Laatst bewerkt:
Drie soorten koppelingen op de wagons. Ik heb 10 kortkoppelingen (met pinnetjes, geen insteek) besteld; ze verkopen ze alleen per 10 dus ik kan even vooruit. Ik vervang alle andere koppelingen door deze kortkoppelingen, behalve aan de lok en aan één kant van het bagagerijtuig. Die komt dus vooraan achter de lok. Ik vind het een prachtige trein worden op deze manier.

 
ja verschillende merken hé maar die linkse zijn de mooiste en de middelste zijn de beste

ik heb zoveel mogelijk die kortkoppelingen
 
Deze trein heeft nu overal profikoppelingen, behalve de lok en één kant van het bagagerijtuig.









Dat ziet er dan zo uit:

- lokomotief 1337s
- bagagerijtuig 5190
- 2 x eersteklas rijtuig 5191
- restauratiewagen 5162
- 3 x tweedeklasrijtuig 5192

Er kan nog het tweedeklas rijtuig met het geribbelde dak achter.

 
Laatst bewerkt:
Back
Top