Opstarten oude Fleischmann H0 spoorbaan

cyril het hangt af welke wissels je hebt
en of ze puntsturing hebben of niet
insulfrog en dan heb je denkende wissels enz.
dus ja voor sommige hebt je meerdere aansluitingen nodig

gr raf
 
Ik heb de twee slippende loks gerepareerd met een klein beetje secondenlijm dat ik voorzichtig met een cocktailprikkertje in het tandwiel heb gebracht. Dat lijkt goed gegaan te zijn: de loks blijven vooralsnog rijden, ook helling op. In het filmpje hieronder zie je ook de nieuwe vrachttrein met 3 nieuwe containerwagons (FLM 5232, 5233 en 5234).


Ik heb nu drie mooie treinen. Daar ga ik maar eens mee beginnen.

20230930_155820.jpg


20230930_155845.jpg


20230930_164724.jpg


20230930_164705.jpg


Volgende week krijg ik nog deze V100 om de vrachttrein te trekken.

Screenshot_20230930_173155_Gallery.jpg
 
Laatst bewerkt:
cyril wareb de tandwieltjes gebroken,????
indien ja dan zou ik ze toch vervangen want nu klopt de afstand niet meer tussen de twee tanden waar de breuk zit
hier mee ga je de andere tandwielen ook in de vernieling helpen
gewoon de tanden tellen en de as dikte op meten
daarna zal ik je proberen een link te sturen met de tandwieltjes

gr raf
 
Heerlijk hoe goed die ouwe loks gebouwd zijn. Allemaal een jaar of 50 oud. En ik leer van jullie hoe ik ze nog jaren aan het lopen kan houden.

De rest van de tandwielen zijn wel van plastic trouwens, die aan het motorasje dus van metaal.
 
Ik heb de grote loks, en vooral de twee 'slippende', eens even wat langer laten rijden. Daarvoor moest ik eerst provisorisch de tafel verbreden om een loop te maken. De gerepareerde loks lijken het goed vol te houden. Wel valt me op dat de elektrische TEE lok (de wit-blauwe) veruit de sterkste is.

De treinen haperen weer af en toe, maar er liggen nu weer wat vieze rails tussen.

 
met twee rail is het een oplossing om een roco clean mee te laten lopen .
https://www.ebay.de/itm/28549184596...QD9N59zD9T9Hjf_W5lgJxdDIaF0uTVWQaAhnvEALw_wcB

om de trek kracht te meten zou je een deel rails op een lat kunnen leggen die je steeds aan een kant kunt verhogen .
dan de andere kant over de tafel heen waar je met een haakje een kabeltje aan je lok kunt hangen (kabel liefst over een poulie laten lopen
aan de onderkant een stukje lood of een korfje waar je nog losse loodjes kunt bij leggen

voor die roco clean ga je zeker een sterke lok moeten hebben want die wagon alleen geeft veel wrijving
maar het scheelt je een deel poetsen
dit is mijn poets trein zeg maar
voor aan de roco clean ,dan een magneet je gelooft je ogen niet wat die op pikt
dan de stof zuiger en daar dit 3 rail is ook nog eens een pukkel poetser zelfbouw
bij 3 rail is dit niet echt nodig want deze hebben minder last van vuile rails
maar als de baan een jaar heeft stil gestaan dan is het soms wel nodig deze trein te laten lopen
de lok heeft twee slepers om zeker goed contact te hebben .

gr raf
 
Ik heb eens zitten testen hoe dat nou met die 'draadbruggen' in de wissels zit. Dat werkt gaaf, maar in het echt kan ik beter met geïsoleerde baanvakken gaan werken.

Met de draadbruggen in de wissel krijgt de baan overal spanning; zonder draadbrug schakel je de kant waar de wissel NIET heenrijdt uit. Tenzij er van de andere kant in de kring stroom op de rails staat, maar ik moest toch achter de wissel (op de foto links) nog een aansluitrail plaatsen. Ik heb de wissel gewoon nog even met de hand bediend.

Leuk om te doen, een trein parkeren en de ander laten rijden !

20231002_213931.jpg


20231002_214618.jpg


20231002_214635.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wat triplex gezaagd om de testbaan op zolder in de bocht te laten stijgen. Ik wil op een meter of drie 9 cm omhoog; dat is de 3% die overal als norm wordt gegeven. De halve bocht is maar 130 cm, dus de oprit moet al eerder beginnen, of in moet een helix gaan maken. Dat kan ook.

Een van mijn beste investeringen ooit is mijn lintzaagje, een paar jaar geleden voor € 110,- aangeschaft. Ik gebruikte het veel voor het bouwen van elektrische gitaren, maar nu komt het weer goed van pas. Ik zie me nog niet zo'n bocht met een figuurzaagje uitzagen.

20231010_170253.jpg


20231010_170517.jpg


20231010_170529.jpg
 
???? ik probeer steeds 2% aan te houden maar ik rij dan ook met langere treinen
waarom wil je 9 cm stijgen ?
je moet eens meten hoe hoog je lok is als hij op de sporen staat
gr raf en ja ik heb een dewalt lind zaag echt een fijn ding
 
Die 9 cm is een soort indicatie. Op de echte baan wil ik het spoor tegen de muur hoger laten lopen dan het spoor vooraan, voor een interessant landschap. Iets meer of minder kan ook hoor.
 
Nou, weer veel geleerd van deze test. Achter tegen de muur stijgt de baan in een krappe halve meter met 3 cm: veel te steil natuurlijk. De meeste loks halen dat wel, zij het met wagons erachter met wat moeite. Het is alleen raar dat het nieuwe diesellokje, dat het beste rijdt, de steile klim tegen de muur niet haalt. Ik zag dat er maar 2 slipbandjes onder zitten, één op ieder aandrijfasje. De wielen slippen gewoon op de steile helling.
De bocht voor aan de tafel stijgt geleidelijker, ongeveer 3 cm op ruim een meter. Dat gaat goed, ook met het diesellokje.
3% stijging is dus wel het maximum.

 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: ozy
cyril kun je die bocht niet groter maken ??? dan win je rij lengte en gaat je % stijging omlaag

en de overgang van het rechte stuk naar de bocht ligt in een knik

gr raf
 
Op de echte baan komt die bocht verborgen te liggen, in een berg of zo. Dus ik wil hem zo klein mogelijk houden. Dit is trouwens allemaal nog om te testen, dus ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik de echte baan ga leggen. De zichtbare bochten worden zo ruim mogelijk, met flexrails.

Die knik zag ik ook, maar het blijft allemaal nog maar proberen. Ik heb wel geleerd dat je een helling heel nauwkeurig moet leggen en uitmeten, zonder knik dus.
 
Back
Top