Stappenplan:
- Uitwegen vleugel links/rechts, zorgen dat de vleugel zijn zwaartepunt echt in het midden heeft liggen
- Vliegen, uittrimmen zodat ie in de lucht rechtuit gaat.
- op de grond kijken hoe ver de roeren uitgeslagen staan met deze trim instelling.
staan ze ver uit het lood, kan er makkelijk een draai in de vleugel zitten oid.
qua richtingroer: ergens volg ik dat niet.
zuiver uitgetrimt, geen koppeling tussen de roervlakken, zou dat alleen een roerbeweging op moeten leveren, geen aileron beweging.
Nu hebben veel vliegtuigen wel een koppeling tussen roer en aileron..
kan zijn dat roer dan een makkelijker/zuiverder te sturen actie is dan recht op de aileron corrigeren..
Nu hebben taildraggers in de regel de vleugel laag zitten, daar kan ik me wel e.e.a. van voorstellen dat er wat interacties opspelen tijdens de start..
maar de piper heeft zn vleugel hoog..
Ik zal er eens op letten wat er nou gebeurd..
zo'n beetje al mn kisten zijn taildraggers, het doet altijd wel wat tijdens de start.. maar nooit zo extreem dat ik een gigantische actie moet doen om de boel in de lucht te houden.
misschien als ik alleen up geef, zonder de rest te bedienen..
heb 1 linkje even doorgekeken.
is me inderdaad wel opgevallen dat met het staartwiel recht onder het roer(en roer recht), de kist even een tik lijkt te krijgen als de staart loskomt
op roer, niet op de aileron..
maar, de staart komt in mijn geval los, dan veranderd hij ff van richting, stuur ik eruit, daarna pas ga ik er aan denken om up te geven en op te stijgen.
Dit gaat dan over mijn fourstar, de andere kisten hebben dit effect in feite niet.
Nu is ons veld ook redelijk turbulent, ligt op een bult..
kan zijn dat wat gewaggel zo in het systeem zit, dat ik het wegstuur zonder er op te letten
- Uitwegen vleugel links/rechts, zorgen dat de vleugel zijn zwaartepunt echt in het midden heeft liggen
- Vliegen, uittrimmen zodat ie in de lucht rechtuit gaat.
- op de grond kijken hoe ver de roeren uitgeslagen staan met deze trim instelling.
staan ze ver uit het lood, kan er makkelijk een draai in de vleugel zitten oid.
qua richtingroer: ergens volg ik dat niet.
zuiver uitgetrimt, geen koppeling tussen de roervlakken, zou dat alleen een roerbeweging op moeten leveren, geen aileron beweging.
Nu hebben veel vliegtuigen wel een koppeling tussen roer en aileron..
kan zijn dat roer dan een makkelijker/zuiverder te sturen actie is dan recht op de aileron corrigeren..
Nu hebben taildraggers in de regel de vleugel laag zitten, daar kan ik me wel e.e.a. van voorstellen dat er wat interacties opspelen tijdens de start..
maar de piper heeft zn vleugel hoog..
Ik zal er eens op letten wat er nou gebeurd..
zo'n beetje al mn kisten zijn taildraggers, het doet altijd wel wat tijdens de start.. maar nooit zo extreem dat ik een gigantische actie moet doen om de boel in de lucht te houden.
misschien als ik alleen up geef, zonder de rest te bedienen..
heb 1 linkje even doorgekeken.
is me inderdaad wel opgevallen dat met het staartwiel recht onder het roer(en roer recht), de kist even een tik lijkt te krijgen als de staart loskomt
op roer, niet op de aileron..
maar, de staart komt in mijn geval los, dan veranderd hij ff van richting, stuur ik eruit, daarna pas ga ik er aan denken om up te geven en op te stijgen.
Dit gaat dan over mijn fourstar, de andere kisten hebben dit effect in feite niet.
Nu is ons veld ook redelijk turbulent, ligt op een bult..
kan zijn dat wat gewaggel zo in het systeem zit, dat ik het wegstuur zonder er op te letten
