Opvolger Cirrus.

Discussie in 'F5J' gestart door Superior, 5 mrt 2013.

  1. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo Juun
    De Mibo Electra die ik heb heeft de naam "ELECTRA" passend op een (rem)flap. Ik zag tussen de foto's ook een met grotere letters en die lijkt mij ouder. De Electra standaard weegt met een 82 grams motortje (27 mm) ca. 1760 gram inclusief de logger. Iets te snel heb ik 42 mm van de neuslengte afgezaagd om ook de grotere maat motoren te kunnen uitproberen. De spinnermaat is nu 39 mm. Het geheel is met een 1300 mAh 3S lipo gemakkelijk in balans te brengen. Hij vliegt prettig zonder kritisch te zijn.
    Er is één motortje op de markt van 32 mm doorsnee: Xpower XC3223/10. Die had ik in de Electra maar vanwege de 50 gram extra gewicht weer verwijderd. Weegt 132 gram en kan 400 Watt leveren. Hij past, met bedrading, gemakkelijker in zo'n slanke neus.
    Dat motortje heb ik nu in mijn Orion en vandaag voor het eerst gevlogen. Hij trekt het 1460 gram wegende toestel met een 11 x 6 prop gemakkelijk omhoog. 270 meter in 30 seconden en weinig warmte. Er kan nog een 12 x 6.5 prop op en dan gaat het waarschijlijk na een aanloopje verticaal.

    Allen de nieuwe Xplorer 2 / 380 wint het met een leeggewicht van ca. 1150 gram. Mijn Electra kwam net in de 1300 gram leeggewicht. Ook de Pike perfection van bijvoorbeeld Adrie blijft onder de 1700 gram vlieggewicht. Ik denk dat de Stork en bijvoorbeeld de Shadow nog nieuwe ontwikkelingen moeten ondergaan.
    Zeer benieuwt ben ik naar de 4 meter Electra. Sebastian ken ik van een forum draadje over de Electra en heeft waarschijnlijk enige fabrieksondersteuning. Overigens wekt hij de indruk een perfecte vlieger te zijn. Gokken hoort daar waarschijnlijk bij.

    Als je alle delen van de Mandarin in huis hebt zou ik die compleet opbouwen. Het gewicht is minder critisch als de Gracia ook weer vliegt. De Cirrus van Robert (onze F5J wedstrijdleider) kwam op 1600 gram uit (had ook met zacht balsa bedekte vleugels) en mijn Cirrus is nooit onder de 1900 gram kunnen komen. In Hoeven raakte ik een boom en die schade moet nog steeds worden gerepareerd. De vier vleugenbouten vragen om een nieuwe aanhechting op de romp.

    De vleugel van de Gracia is wel de moeite waard. Zo kun je een zeer lichte wedstrijdzwever maken voor licht weer. Tot windkracht 3 gaat het zeker goed. De holle centrale vleugel buis nodigt uit voor een extra belasting bij meer wind. Ik ga de mijne ook weer eens op gang helpen om te expirimenteren.
     
  2. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Hoi Frans.

    Enig idee wat de electra kost???
     
  3. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
  4. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    De Mandarin is inmiddels klaar en heeft gevlogen. De eerder in dit draadje genoemde aanpassingen heb ik doorgevoerd. Foto van mal en kapje, met aan de achterzijde gemonteerde motor (een echte “budgetaandrijving” overigens: een HK 2834 op 4s en een 11x6 prop):

    [​IMG]

    Omdat het kapje in diameter iets groter is dan de voorzijde van de romp, valt deze eroverheen en wordt met plakband vastgezet. Dat krijgt de schoonheidsprijs niet, maar aerodynamisch is het daar toch al niet geweldig door de uitstekende “hamsterbacken”. Ik begrijp wel waarom die daar zitten (voor de aansluitdraden van de motor bij voorwandmontage), doch niet waarom ze aan de voorzijde niet rond zijn. Heeft een Cirrus- of Mandarin-bezitter deze aan de voorzijde opengefreesd voor koeling? Ik heb dat achterwege gelaten; ik vind dat de romp daarmee te zwak zou worden.

    [​IMG]


    De tweede wijziging betreft de vleugelmontage. Het passtuk zorgt ervoor dat de vleugel 3 cm achterwaarts op de pylon komt. Constructie is simpel en licht, van 3mm vliegtuigtriplex, 2mm balsa indekking en 80 grams mat erover. Uiteraard met blokken balsa daar waar de schroeven zitten (die door ingelijmde 6/4 CFK buisjes worden gevoerd). Hoofdverbinder is 10/8 alu met massief 8mm CFK erin; de andere is 6/4 CFK.

    [​IMG]

    Verder heb ik de servo’s voorin de romp onder de kap gezet. Door de extreem lange romp zitten er dus ook enorm lange stuurstangen in. Hoog/laag aansturing verloopt door de rompbuis; voor de links/rechts aansturing heb ik een oude aileron-“haak” gebruikt omdat ik aansturing vanuit de romp naar het nogal hoog liggende richtingroer niet zo zag zitten.


    Zoals ik al schreef en vaststelde, vond ik de “halve” Mandarin bij een aangegeven zwaartepunt van 11,5 cm niet “vliegen”. Maar in het draadje over de Cirrus heeft daarover al een uitgebreide discussie plaatsgevonden. Ik heb nu 10,5 cm aangehouden en om dat te bereiken moest er een 4s 1000 mAh akku in. In de duiktest is nog altijd niet van enig herstel sprake, maar omdat het model prima vliegt en ik ook wel graag wat “achterlijk” vlieg, laat ik het zo. Omdat de Mandarin romp zo lang is met een klein stabilo en daarmee dus totaal afwijkt van mijn eigenbouwromp, zal ik nog wel eens een iets achterlijker zwaartepunt proberen. Ik plaats dan een 750 4s accu die 40 gram lichter is.
    Vlieggewicht is nu uitgekomen op 1800 gram; ongeveer gelijk dus aan de eerdere “halve” Mandarin met eigenbouwromp. Zonder de genoemde wijzigingen had er een veel zwaardere aandrijving in moeten worden gezet hetgeen tot een vlieggewicht van minstens 2000 gram zou hebben geleid. 1800 gram is niet zo gek, gezien de (door het toegevoegde tussenstuk nu met 88 dm2) toch erg grote vleugel.

    Tja, en dan het probleem met de roeren. Door warmte (in de auto en door de zon in Hongarije) zitten de roeren weer als een hoepel aan de vleugel :(.

    [​IMG]

    Dit kan zo niet blijven, ze gaan eraf. In eerste instantie denk ik de oplossing te kunnen vinden in het oplijmen van CFK strips, evt. in combinatie met overtrekken met glas/epoxy.
    En dat dit gebrek niet uniek is, bewijst wel dit draadje in een Frans forum (je hoeft de tekst niet te kunnen lezen om te begrijpen dat de eigenaar daar niet blij was; deel is transportschade, het model ging retour Reichard).

    Mandarin reichard model - Page 3

    Ik heb Reichard inmiddels ook foto’s gestuurd.

    Vliegen doet het model eigenlijk zeer goed. Zeer eng draaien in de thermiek is mogelijk.
    Het gebruikte profiel is overigens niet AG26-AG27 zoals op de website van Reichard vermeld staat, doch AG25-AG26-AG27. Iets dikker aan de wortel dus, en dat had ik al vastgesteld. Op de doos staat het profiel wel correct aangegeven.

    Ik nam de Mandarin mee naar de Eurotour in Hongarije, doch zette hem daar niet in omdat de weersomstandigheden (weinig wind; veel thermiek) zeer geschikt waren voor mijn lichtgewicht eigenbouwmodel. Er was nog een Mandarin aan start; helaas was communicatie met de eigenaar (door de taal) niet mogelijk doch ik zag bij proefvliegen dat op 1 akkulading wel 6 stijgvluchten werden gemaakt dus er moet een grote zware akku in hebben gezeten. Mijn modificaties werden ook nauwkeurig bestudeerd.

    [​IMG]

    Wat is nu de eindconclusie? Voor de prijs een aardig model, maar de vleugel heeft gebreken. Ik kan me niet voorstellen dat Reichard na de kritieken doorgaat met het monteren van zo kromme roeren; als dat wordt opgelost (hetgeen niet zo eenvoudig is want met massief balsa zal dit door de grote lengtes niet altijd lukken; vraagt eigenlijk om een opbouwconstructie of glas/roofmate) en als je geen allerhoogste wedstrijdaspiraties hebt waardoor wat meer gewicht geen probleem is, is het model met bijvoorbeeld een 3542 of 3548 motor ook in standaarduitvoering een prima ding. In hoeverre mijn gemodificeerde model competitief is moet nog blijken. Daarover meld ik dan wel na een eerste inzet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Juun

    Keurig in beeld gebracht levert dat stof tot nadenken.
    De Cirrus heeft een nette bolvormige uitstulping aan de onderzijde om de draaden ruimte te geven. Toch een andere romp dus.
    Het idee van een motor voorop de neus ga ik ook toepassen. Ik heb nog een 130 grams Typhoon 29 12 10 liggen die van fabriekswege een huis heeft gekregen. Een binnenloper daardoor en geen bewegende delen aan de buitenzijde. Ik had de Dymond 3548 (net als Arjan) van 170 gram. Door het motortje 40 mm naar voren te verplaatsen kan waarschijnlijk de Lipo van 200 gram die ik gebruikte ook lichter worden. Dat wordt naar schatting meer dan 100 gram winst.

    De kleppen aan de vleugel heb ik ook met Graupner schanier-tape bevestigt. Zowel de onder als de bovenzijde zoals Reichard ook aangeeft in het manuel. Ook hier komen zo half los.
    Misschien is folie van ca. 2 cm een betere oplossing en levert misschien een betere / sterkere hechting. Iets om eens te proberen.
     
  6. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Ha Frans,

    Ja, die Graupner tape vond ik ook altijd de beste. Maar dat is nu net een artikel dat Graupner na de overname uit het assortiment neemt. Scotch Crystal komt in de richting, maar is toch niet zo goed.
    De wat stuggere Topmodeltape is super, daar wil ik wel meer van zien te krijgen. Toch is ook deze tape door de warmte in Hongarije losgekomen.

    Ben toevallig net vanavond aan de slag gegaan, nadat ik vandaag van Lindinger de 8 mm brede CFK strips binnenkreeg. Ik haalde het eerste roer eraf en verwijderde de bespanning. Toen verbazing: de roeren zijn niet massief, doch opgebouwd! Maar toch verschrikkelijk krom. In het midden wel 1 cm. Het roer is net iets dikker dan 8 mm, dus moet ik er ook nog een klein stukje balsa bijprutsen. Ik heb het eerste roer al geschaafd, en daarbij tegelijk de hoek veranderd opdat ik de roeren nu wel een speedstand kan geven en mee kan laten sturen met de rolroeren.
    Ik zal een foto van het roer maken als de strip erop zit.

    Ik wil wel (kosteloos) een kapje voor je maken en aan je sturen, maar helaas heeft de Oostenrijkse post onlangs het tariefsysteem gewijzigd waarna het versturen van een dik pakketje erg duur is geworden. Ik denk zowat 20 Euro. Hoor dan wel van je.
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb er even een mailtje aan gewaagd naar Reichard Modelsport; de Mandarin en Cirrus hebben hetzelfde profiel. Aangezien het enige nadeel wat ik aan mijn Cirrus kan ontdekken de penetratie bij wat meer wind is, heeft het voor mij weinig zin over te stappen naar een Mandarin. Die heeft meer spanwijdte en is lichter dus het zal eerder wat minder, dan wat beter zijn....
    Het stabilo van de Mandarin kan met een tussenstukje ook op de Cirrus romp, misschien ga ik daar nog eens naar kijken.
     
  8. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Merkwaardig dat Reichard dat zegt. Op de website staat bij de Cirrus dat er een N(orbert)H(abe) profiel op zit.
    In een later bericht schreef ik overigens al dat het profiel AG25-AG26-AG27 is. Dit staat dus ook al verkeerd op de website (maar wel goed op de doos). Bij meting had ik al vastgesteld dat het profiel dikker moest zijn dan AG26.
    Jammer dat bij de Cirrus niet staat welk NH profiel het is. Dan zouden we kunnen vergelijken.

    Maar hoe dan ook: ik denk ook niet dat er grote verschillen tussen Mandarin en Cirrus zijn. Dat het model lichter is, is voor mij niet zo'n probleem omdat ik i.h.a. in minder winderige omstandigheden zal vliegen dan veelal in NL het geval is. En er is ballastruimte genoeg.

    Stabilo van de Mandarin is wel fraai, maar ik ken die van de Cirrus niet. Maar ook hier zijn kits met een krom roer afgeleverd. Zie de link naar het Franse forum.

    Reichard beloofde mij een oplossing voor het probleem met de roeren. Het blijft evenwel erg stil. Inmiddels stuurde ik er foto's overheen van de reparatie. Nog steeds stil. Een vriend van me wil ook een Mandarin aanschaffen, maar dan wel een goede. Mogen ze komen afleveren in Kravi Hora. Ben benieuwd wat ik uiteindelijk van ze hoor.
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja, ik was ook verbaasd. Maar het staat er echt....
    Date: Mon, 8 Jul 2013 08:33:04 +0200
    To: ph_ajh(apestaartje)hotmail.com
    From: reichard@reichard.cz
    Subject: Re: Mandarin stab

    Hello Arjan,
    thank you very much for your pictures ;)
    The Mandarin uses the same airfoil as Cirrus, so the penetration would be similar.
    If you want to use Mandarin stabilizer, you have to use another one stabilizer tray (small carbon piece).
    Regards,
    Matej Sagat / Reichard Modelsport


    Ballast was voor mij tot nu toe niet echt een optie, ik zit al op 1900 gram. Maar nu ik er over denk....een paar honderd gram is misschien wel een idee.

    Het stabilo van een Cirrus is echt voor verbetering vatbaar; dat is 4mm balsa met gaten, de voorlijst gewoon rond geschuurd maar zonder enig profiel. De achterlijst is gewoon recht (en dik). Hetzelfde voor het kielvlak.
    Misschien vraag ik Dirk heel lief of hij een stabilo wil maken van een schuimkern met glas :)
     
  10. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Inmiddels heeft de Mandarin wedstrijdinzet achter de rug.
    Tijdens de Eurotour in Kravi Hora (CZ), voor mij in eerdere vluchten niet best verlopen, zette ik hem in de laatste twee vluchten in.
    In Holic (SK) gebruikte ik hem in alle vluchten met een zeer redelijk resultaat (25e van de 45). Samen met nog een Mandarin (waarmee een Tsjechische deelnemer 22e werd) waren het ook de enige "niet-glasbakken".
    Ik heb met de Mandarin dus toch 20 "glasbakken" achter me kunnen laten. Maar er waren er natuurlijk nog 23 voor mij. Met de Mandarin is dus beslist op internationaal niveau een resultaat in de middenmoot te behalen, maar tegen een goede vlieger met een goede "glasbak" zal hij het niet redden (maar hij kost uiteraard ook maar een fractie daarvan).
    In Holic waren de thermische omstandigheden zeer wisselend en vaak was het nodig om zeer ver downwind te vliegen. De penetratie van de Mandarin laat dan te wensen over; je moet er dus vroeg mee terugkeren om het veld te kunnen halen.

    Ik vlieg nu alleen nog de Eurotour in Turnau (met de Mandarin, waarschijnlijk) en overweeg dan de resterende modellen te verkopen. Het eerste F5J jaar, met een low-budget aanpak, is heel goed bevallen en voor 2014 wil ik dan beter materiaal aanschaffen, in de vorm van een Electra of Hydra. Maar de zelfbouw zal ik niet opgeven: veel ideeen opgedaan voor de komende winter.

    Overigens waren in Kravi Hora nog 2 Mandarins aan start: een prototype (versie 1 genoemd) en een exemplaar gelijk aan de mijne, evenwel met een veel kortere staart. Ook vertelde men mij dat er een versie 3 op komst is. Schijnt een lagere pylon te krijgen. Als de romp nou ook nog eens een langere neus heeft, dan ben ik daarin wel geinteresseerd. Even afwachten dus.
     

Deel Deze Pagina