Orlice 3.1 van Wanitschek

Strak hoor!

Zie ik nu goed dat de V-staart in 90gr staat? Ik kan het mis hebben, maar is dat normaliter niet net iets meer? Zeg 110/115?

Ja meestal zie je rond de 110°.
Hoe slanker de vleugel hoe meer kielvlak je nodig hebt en in verhouding minder stabilo.
Bij lage slankheden een hoek van 120 - 110° voorkomen,
bij hoge slankheden eerder 100° tot hier misschien wel tegen de 90°.

Rick

Ja meestal zie je rond de 110°.
Hoe slanker de vleugel hoe meer kielvlak je nodig hebt en in verhouding minder stabilo.
Bij lage slankheden een hoek van 120 - 110° voorkomen,
bij hoge slankheden eerder 100° tot hier misschien wel tegen de 90°.

Rick

Ik heb net de stabilo verbinders opgemeten, is ongeveer 95 graden

groet

Terence

U roept, wij draaien:wink:.

Ja ik vindt dat houtwerk echt heerlijk:razz:

groet

Terence

Als je dat houtwerk zo lekker vindt ,hier staat nog een jan van gent op je te wachten.;)

gr paulus

Als je dat houtwerk zo lekker vindt ,hier staat nog een jan van gent op je te wachten.;)

gr paulus

Sorry Terence voor het zijspoor.. Maar Korhorn leg eens uit hoe dat zit met die JvG. Ik heb destijds gekozen tussen een JvG en de Countryman. Laatste is het geworden vandaar nu even de vraag.

Groet,

Jacob

U roept, wij draaien:wink:.

Ja ik vindt dat houtwerk echt heerlijk:razz:

groet

Terence

gr paulus

Moeten we nog afspreken wanneer ophalen Paulus.

Ik ben voorlopig nog niet klaar met houtwerk in ieder geval

groet

Terence

Sorry Terence voor het zijspoor.. Maar Korhorn leg eens uit hoe dat zit met die JvG. Ik heb destijds gekozen tussen een JvG en de Countryman. Laatste is het geworden vandaar nu even de vraag.

Groet,

Jacob

Zijspoor geeft niks hoor, doe ik zelf ook aan mee;)

Terence

Zo weer een beetje verder.

Deze week beide vleugels de indekkingen aan onderzijde pasgemaakt en ingelijmd

van de rechter vleugel de voorlijst in profiel geschuurd en tipblok gelijmd en geschuurd.

Van de andere Orlice romp de platte vleugelverbinders gedemonteerd en nieuwe ronde messing buizen er pas ingemaakt ( zo is het origineel bij Wanitscheck) ik heb alleen in de nieuwe vleugels de hoofdvleugelpen van 5 naar 6 mm opgewaardeerd.

Ik kan straks met 1 set vleugels met beide Wanitscheck uitvoeringen vliegen, deze romp is in principe vliegklaar, heeft een motor, kan ik mooi de vleugels mee uitproberen, hopelijk met een beter resultaat als de vorige keer:oops:

full

Ik heb een nieuw stabilo/hoogteroer of hoe noem je dat bij een V staart even op de andere gelegd en het verschil bekeken.

- veel minder oppervlak
- de nieuwe grotere roeren
- veel meer negatieve pijlstelling
Wat is de invloed van deze verschillen:confused:, iemand enig idee

full

Het is niet zo veel werk om een stel andere te maken, scheelt zeker 20 gram per roer en ziet er dan ook mooier uit vind ik.
-

groet

Terence

Laatst bewerkt door een moderator:
Ai, de neus eraf.... Verder wel een mooi model... Ik hoop idd dat je meer succes hebt met deze vleugels.

Neusje heb ik nog hoor en wordt gereed gemaakt om er op te maken, met de Arjan manier.

Ik kan er in ieder geval wel mee vliegen zo als er geen sleper is

groet

Terence

Ben ondertussen maar verder gegaan, vleugels in de folie gezet, remkleppen gedeelte rood gespoten en remkleppen weer gemonteerd:p

full

Ik heb toch maar twee nieuwe roeren gemaakt, in de romp die ik al had zijn de bussen in de staartboom gelijmd met een imbus waarmee de stalen pen die in het roer zit vast kan worden gezet, dit kan soms handig zijn om het verliezen van een stabilo tegen te gaan:oops:

Dus maar twee nieuwe gemaakt , hiervan de pennen nog inlijmen (voorste 3 mm staal en de achterste van 3mm carbon)

full

Nog even een foto ter vergelijk met de bestaande, de oude wegen dik 60 gram per stuk en die nieuwe met veel meer oppervlak blijven onder de 40 gram:D, scheelt weer 40 gram achter.

Ben nu de sleepkoppeling aan het maken en de rompneus zo aan het maken dat deze gouwe ouwe ook weer als echte zwever door het leven kan straks.

groet

Terence

Weer een stukje verder met bouwen

Stabilo's klaar, geschuurd en pas gemaakt, en in de folie gezet

full

full
*

Ik vind zo'n open constructie met folie wat doorschijnt toch wel mooi hoor:p

Sleepkoppeling pasgemaakt en ingelijmd, houder voor servo gemonteerd, hierin wordt een Graupner c 5077 5 kg. servo, kogelgelagerd gemonteerd.

full

Ik heb het rompneusje er nog eens bijgepakt, zaagsnede weer aan dikte bijgebracht en triplex schotje ingelijmd, in het hart een 8 mm gat en een klein gaatje voorin de neus waar met een 3 mm boutje in de propas het neusje kan worden vastgezet.

full

Nu nog tips spuiten van vleugels en stabilo's , romp bijwerken en spuiten
rolroerservos inbouwen en solderen en de remaiden kan plaatsvinden.

Voorlopig laat ik de andere romp nog even in de doos, projekt voor volgende winter. En verder met de A......

groet

Terence

En het was even droog en buiten in elkaar gestoken ter motivatie:p

full

full

groet

Terence

Back