Ornithos bouwproject 2019/2020 FMT Easy Iskra

Dit jaar is de keuze van ons bouwproject gevallen op de Easy Iskra.
Als afwisseling een kist met Impeller.
Nog even getwijfeld tussen origineel uit FMT 54 cm span, of een 2x grotere versie.
2 fans getest van XQmotor, beide lopen best goed.
Meerderheid vond zo'n klein fannetje (30 mm) zo leuk, dus deze werd het.
Voorstel_easy_iskra.JPG

We hebben ondertussen 17 bouwers en nog een handje vol belangstellenden!
Project is nu echt gestart, Inkoop is in volle gang.
Afgelopen dinsdag club avond, begonnen met figuurzagen van de Depron snijmallen, uit 3mm triplex.
 
De snij/ aftekenmallen zijn klaar en de eerste materialen druppelen binnen. We kunnen starten.
IMG-20191105-WA0016.jpg

IMG-20191105-WA0015.jpg

Het depron heeft nog een voorkeurs buig richting, als de nerf van balsa. De vleugel moet overdwars worden getekend en gesneden. Staat met een dubbele pijl aangegeven op de mallen.
 
Weer stevig gebouwd gisterenavond.
Het is nu wachten op onderdelen..
IMG-20191112-WA0008.jpg

Goed om te zien dat de hand getekende en gefiguurzaagde mallen tot een passend geheel leiden.
Ik ben zelf nog niet verder dan een vleugeltje of 2.
IMG-20191112-WA0010.jpeg

We moeten in 2 ploegen gaan werken, of een groter clubhuis.
IMG-20191112-WA0007.jpg

Alle tafels vol depron en snijmatten..
 
Dinsdag was weer bouw avond.
20191208_113937.jpg
ik snij de kleine spantjes niet open, kan altijd nog. Wel het sleufje waar een andere plaat in valt.
20191210_215835.jpg
De rompzijkanten moeten voorgebogen worden, en het lipje in het midden afgeschuind. Dit komt tegen elkaar, luchtinlaat.
20191210_214835.jpg

Even los inelkaargestoken. Er is er ook al een bijna klaar!
20191210_211732.jpg

Gezellige clubavond.
Behalve de depron knutsels was er ook aerodynamica college, aan de hand van een Slingsby Petrel vleugelprofiel analyse, met laminaire loslaatblaas voorspelling en bijbehorende meet data en studie rapporten.
Als je goed kijkt zie je nog de cockpit mal liggen met eerste test.. Het gaat heel vlot nu.
 
Nu het een vormgeving krijgt van een echt vliegtuig. Ziet het er wel klein uit naast zo een blikje.

Leuk zo een clubproject. Mooi initiatief van jullie club!
 
Het project gaat gestaag verder. Ondertussen hebben al 2 kistjes gevlogen. De ervaring leert dat de roeruitslagen niet groot moeten zijn, 5 mm is meer dan voldoende. En het zwaartepunt mag best 5 tot 10 mm verder naar voren.
Ondertussen heb ik de tweede ook al een heel eind in elkaar gezet.
20200204_220237.jpg
 
Kleine details.
Aileronheveltjes, 20x15mm driekhoekjes uit dunne gvk plaat. 0.8mm staaldraad.
20200208_211203.jpg

Rolroer servo,s net achter de hoofdligger geplaatst, servo heveltjes nu aan de onderzijde.
20200208_203835.jpg

Ik heb de romp onderzijde voorzien van wat extra depron ribjes, dan steunt de accu ook af op de 6 mm dikke bodemplaat. Het 3 mm tussenplaatje zou bij een stevige landing kunnen breken.
Aan de zijden zet ik er ook wat extra materiaal in. Betere verlijming en wat materiaal om de romp ovaal te kunnen maken.
20200208_212659.jpg

Voor het verlijmen van de bodem netjes vlakschuren met een schuurblokje.
Ook bij de motor uitlaat wat extra blokjes.
Het vlakschuren van de triplex spantjes met het depron is ook gelukt. Wel een beetje lastig vanwege het hardheidsverschil. Schuurblokje strak tegen de 2 spantjes laten rusten tijdens het schuren, dan gaat het.
20200208_212650.jpg

Nu kan de bodem er tegen.
 
Laatst bewerkt:
In de tweede kist heb ik de hoogteroer stuurstang binnenin gemonteerd.
Uitsparingen in de spanten smelt ik er in met een soldeerboutje. Geeft een veel steviger spantje.
20200208_214232.jpg

Kleine gaatjes met een stukje 0.8mm staaldraad verwarmd met een kaarsvlammetje.
20200209_143405.jpg

Mooie doorgang van de stuurstang is er zo ingesmolten.
Servo ingelijmd en met depron stujes ingepakt voor de sterkte.
20200209_143353.jpg
Nog net zichtbaar, voordat de romp bovenzijde wordt dichtgelijmd.
Hoogteroer heveltje zit klem om het 1x3mm carbon stripje in hoogteroer, zo wordt de kracht fijn ingeleid.
20200208_214109.jpg

Ook de bovenzijde van de romp is voorzien van wat extra strookjes 3mm deprop, neus en cockpitrand.
20200208_220246.jpg

De tweede romp heb ik al wat in vorm geschuurd, deze wordt wat meer ovaal, ik probeer vlakke stukken te voorkomen Standaard is vierkant met afgeronde hoekjes.
20200209_173950.jpg

Bijna klaar voor de eerste afwerklaag met waterbasis pu lak met talkpoeder. De ronde romp krijgt ook een laagje 25 grams glas, want hier en daar is het depron erg dun geworden.
 
Dat ziet er inderdaad heel goed uit Tjarko. Maar goed dat ik nog niet zo ver ben. Nu kan ik nog wat van jouw oplossingen meenemen in mijn exemplaar. :beer:
 
Er is er weer een klaar. Mijn PNF versie..
20200229_174123.jpg

1x geplamuurd met WBPU en talkpoeder, dan 1x witte PU.
Rode strepen eerst afgetekend met watervaste stift en dan met verf afgewerkt.
185 gram met 70 gram accu 650mAh 3S.
Zwaartepunt makkelijk instelbaar met accu positie. Er zou een lichtere accu in kunnen bv 450mAh. 70/185 is erg veel accu massa.
Nu wachten op mooi weer en droog gras voor invliegen.
 
De cockpit wat aangekleed met gescande plaatje van SU27.
20200228_165935.jpg

Geplakt in dummy instrumentenpaneel.
20200228_191513.jpg

Schuim pilootjes beetje ingekort, anders zitten ze erg klem tegen het glas.
Naderhand nog een strookje rood gelakt scotchtape langs de cockpitrand. Helaas niet helemaal dekkend.
20200229_160046.jpg

Verfgereedschap..
 
Nr2 heeft een wat verder gedetailleerde cockpit.
Voorste piloot kan zijn hoofd draaien, met dank aan mijn zoon voor de lego mannetjes.
20200228_164656.jpg

Servo heveltje helemaal rond gemaakt, met pers passing in alu buis. Op de servo geschroefd, door mannetje, en hoofd er op gelijmd.
Cockpit voorzien van een kuip zodat er meer ruimte is voor piloten, instrumenten en schietstoelen.
20200228_165622.jpg

De voorste piloot zit lager.
Nog een beetje geschildered en aangekleed.
20200228_223717.jpg

Nog een blauw getint kapje er op en wat aluminium randjes. Ik heb de kap wat korter gemaakt, dan zit er achter geen bult meer. Voor de romp bovenzijde wat opgevuld, kap begint ca 1cm verder naar achteren.
20200314_201625.jpg
 
Terwijl Tjarko en anderen al klaar zijn met bouwen ben ik met het verlijmen van de rompdelen bezig. Gelukkig wijst de bouw zich als bijna vanzelf, de beschrijving uit het FMT artikel is voldoende. Natuurlijk heb ik hier en daar wel even gespiekt bij anderen ...

start glueing fuselage PZL TS.11 Iskra.jpg


Bouwen op clubavonden gaat voorlopig even niet meer door.

Vriendelijke groet, Jurgen
 
Back
Top