Ornithos bouwproject 2022-2023 Folland Gnat

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door juwi, 13 nov 2022.

  1. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Thanks! Houtlijm heb ik gebruikt om de 1.5mm balsa houtdelen op de piepschuim kernen te lijmen, dat werkt uitstekend! Op gelijke wijze zijn ook de vleugels van de P51 Mustang ingedekt (Ornithos bouwproject 2021-2022).

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
  2. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Het snijden van de blauwe foam die ik als mal wilde gaan gebruiken voor de uitlaat is een beetje mislukt. Niet loodrecht op beide geleiders gesneden en dan krijg je dit:

    2022-11-27-037 Folland Gnat.jpg

    Een holle pijp in plaatst van een mooie taps aflopende uitlaatpijp als mal, zie rode lijn die tegen de geleiders aan is getekend. Verder zaten er ook grote onregelmatigheden in het oppervlak, dat ik dacht met balsavuller te kunnen wegwerken, niet dus.

    Met de blauwe foam mal was ik dus niet tevreden, dan maar eentje maken van balsa. De geleiders heb ik weer hergebruikt. En na het nodige schaaf en schuurwerk is dit de tussenstand:

    2022-11-27-039 Folland Gnat.jpg

    Nog niet helemaal af, maar dat ziet er al veel beter uit. Afijn, leuke zondagmiddag klus. Hopelijk krijg ik de mal af voor de volgende bouwavond, waar de mal zal worden gebruiken om uitlaatpijpjes van glasmat en epoxy te maken.

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    strutter en ramses vinden dit leuk.
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Als je een tapse mal moet snijden, een lange snijdraad vastmaken op een vast punt waar de conus samenkomt, en langs de grootste mal snijden (als je begrijpt wat ik bedoel) :rolleyes:
     
  4. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Zo dat is weer vakwerk Jurgen! Wordt een perfecte uitlaatpijp.

    Ik heb vanochtend mijn fan weer terug van het Easy Iskra 200% idee.
    Deze is 64mm ipv 70mm maar als ik hem opmeet is het verschil niet zo groot.
    Met 23 Euro toch mooi om hem te proberen.
    Zal hem eerst test draaien op 3 en 4 S ..
    20221127_105544.jpg

    20221127_105607.jpg
     
    aurectar, ramses en juwi vinden dit leuk.
  5. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Ik snap helemaal wat je bedoelt, had ik geeneens aan gedacht! En de lengte van de snijdraad valt ook nog mee, namelijk zo'n 1.5m, zie schetsje op schaal hieronder:

    2022-11-27-040 Folland Gnat.JPG
    De diameter van de EDF is 70mm, straal 35mm, en loopt dan taps af naar Spant 10 met diameter 59mm - heb ik voor het gemak op 60mm afgerond - straal 30mm. Afstand tussen uiteinde EDF en (midden van) Spant 10 is 215mm, dus in totaal 7x215mm lengte snijdraad nodig. Het snijden zelf zal toch nog niet zo gemakkelijk zijn, de draad moet wel het liefst in één keer helemaal rond kunnen gaan.

    Even een paar foto's van blauwe foam mal - lelijke groeven en niet goed passend ter hoogte van Spant 10 - en van de houten mal - glad en strak, veel beter passend op Spant 10 - geplaatst op positie in het rechterzijpaneel:

    2022-11-27-042 Folland Gnat.jpg

    2022-11-27-041 Folland Gnat.jpg

    Maar goed, de houten mal is al af en klaar om verder afgewerkt te worden.

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    aurectar en ramses vinden dit leuk.
  6. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Thanks Tjarko!

    Ja, mooi! En voor veel minder geld dan ik heb neergeteld voor mijn EDF ... :D

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
  7. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    juwi en fransspitfire vinden dit leuk.
  8. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Tnx voor het linkje Femmo, veel detail foto,s van de echte, is erg handig voor wat schaal afwerking .
    Gisteren weer leuk gebouwd op de club. Vleugeltjes voorzien van voor en achterlijst. Ze zijn 57 gram per helft.
    20221130_104308.jpg
    20221130_104256.jpg
    Volgende week tipjes er aan, delen verlijmen en een strookje glas.
     
    ramses en juwi vinden dit leuk.
  9. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Nog een paar foto's van de bouwavond gister. Tjarko die een vleugelachterlijst aan het schuren is:

    2022-11-29-043 Folland Gnat.jpg

    Het resultaat direct na schuren:

    2022-11-29-044 Folland Gnat.jpg

    En terwijl Tjarko met de vleugels bezig was, was ik aan de gang met 60grams glasweefsel en epoxy, een uitlaatpijpje maken. Natuurlijk vergeten foto's te maken tijdens het soppen met een stukje foam op stokje, dus hier alleen het resultaat (in kleeffolie gewikkelt):

    2022-11-29-045 Folland Gnat.jpg

    Ik vond het een leuke bouwavond, precies kunnen doen wat we van tevoren hadden bedacht.

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    ramses, Helikapoter en bipeflyer vinden dit leuk.
  10. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Was heel fijn werken met die aluminium schuur latten van jou.

    Krijg je de glasvezel pijp gelost? .
    Het afsnijden van het overstekende deel is het makkelijkste als de epoxy nog niet helemaal hard is.
     
  11. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Ja, mooi spul, thanks!

    Ik kreeg de glasvezelpijp met geen mogelijkheid gelost, heb vanalles geprobeerd maar ik zal het wel niet helemaal goed hebben gedaan. Uiteindelijk heb ik met een heel scherp mesje de pijp los van de mal gesneden.

    En dat ziet er zo uit:

    2022-12-01-046 Folland Gnat.jpg

    De binnenkant is echt helemaal superglad, de buitenkant ziet er grappig uit omdat na het aanbrengen van de epoxy het geheel in kleeffolie is gewikkeld, zie een voorgaande post. De twee blauwe tape houden de pijp gesloten en ik heb ook spant 10 er even op gezet, de EDF en mal zie je nog in de achtergrond.

    En dan met de uitlaat los aan de EDF geplaatst:

    2022-12-01-048 Folland Gnat.jpg

    Zicht op uitlaatopening:

    2022-12-01-049 Folland Gnat.jpg

    Een gat voor de motordraden, monteren en klaar. Weer een ervaring rijker!

    Nu nog een tweede uitlaatpijp maken, maar dan proberen het wel als één geheel te lossen zonder snijden. Bovenstaande opengesneden glasvezelpijp gaat het beste passen op Tjarko's EDF, welke een kleinere diameter heeft, zie één van de vorige posten.

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    ramses, coen_l en tjarko vinden dit leuk.
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    De mal inwikkelen met bakpapier, eventueel de overlap aan elkaar "lijmen" met wat boter, werk probleemloos.
    Ook een perfecte manier om vleugelbuis hulzen te maken.
     
    juwi, coen_l, HansH en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Ondertussen heb ik ook de voor- en achterlijsten gelijmd en in vorm geschuurd, hier de linkervleugelhelft op tekening:

    2022-12-03-050 Folland Gnat.jpg

    Dat past heel precies. Vervolgens de vleugeltips afgetekend en in vorm geschuurd:

    2022-12-03-051 Folland Gnat.jpg

    En gelijmd:

    2022-12-03-052 Folland Gnat.jpg

    De tips nog schuren en dan zijn de vleugelhelften in ruwbouw klaar.

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    aurectar, ramses en tjarko vinden dit leuk.
  14. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Als je die vreemde buitenkant niet wilt, dan even in peel-ply wikkelen voordat je 'm in plastic wikkelt.

    Er kan eventueel ook nog keukenpapier tussen peelply en plastic (tape) om helemaal epoxy-arm te
    werken. Je houdt dan een ietwat ruw oppervlak over maar zonder die rare ribbels die je nu krijgt.
     
    juwi vindt dit leuk.
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Bij een flinterdun laminaatje kan het wel gebeuren dat je de buis kapot trekt als je de peelply eraf haalt want peelply zit mini of meer volgedrenkt met hars..
    Daar zijn wel hele geschikte types peelply voor die bestaan uit ptfe gecoat glas, nadeel is dat dit niet overal te koop is
    En nee… Ik ga dat ook niet aanbieden hiero !

    dat de glasvezelbuis vast zit op de mal is ergens best logisch, epoxy heeft een hele goede hechting op diverse ondergronden en vereist dus ook een heel goed losmiddel, daarnaast is de loshoek minimaal dus moet je het op afschuiving zien te lossen…. Met boter aan de gang heb ik zelf nog nooit gedaan, ik kan me goed voorstellen dat dit werkt maar anderzijds trekt de boter in het glasweefsel zodra je deze erop legt
    Het opensnijden zou ik ook gedaan hebben, dan kan je het er zo afpellen, en met een plakbandje de naad weer dichtplakken en het behoud zn sterkte wel…

    mooi project, :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2022
    juwi vindt dit leuk.
  16. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Je moet de boter ook alleen gebruiken om de overlap ven het bakpapier vast te "plakken" niet helemaal mee insmeren.
     
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Voor staartbomen vet ik de mal (biljartkeu) in en wikkel deze daarna zo netjes mogelijk in keukenfolie.
    Dat is meestal voldoende om het geheel van de mal af te schuiven en daarna kan je de folie van de binnenkant
    los trekken.
     
    juwi en Thedo vinden dit leuk.
  18. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Hartstikke bedankt voor het meedenken allemaal!

    De houten mal had ik overigens afgewerkt met krimpfolie en vervolgens zo'n 9 lagen losssingswax aangebracht. Voor de tweede uitlaatpijp moet ik de mal weer prepareren, deze keer wil ik eens PVA gebruiken na het waxen. De mal (nog niet geprepareerd) en uitlaatpijp in:

    2022-12-05-055 Folland Gnat.jpg

    Het afschuiven van de mal met kleine tapse hoek is inderdaad lastig. Na het opensnijden kon ik het pijpje zo los halen zonder iets aan de mal kapot te trekken. Over scheurband hebben Tjarko en ik het ook gehad, maar we vonden het niet nodig om dat toe te passen.

    Verder met schuren van de tips, nu ruwbouw klaar:

    2022-12-05-053 Folland Gnat.jpg

    2022-12-05-054 Folland Gnat.jpg

    De balsa achterlijst wil ik nog met CA lijm instrijken voor wat meer stevigheid, is een dunne, ongeveer 1mm achterlijst geworden. Bijna klaar om de helften aan elkaar te lijmen.

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    aurectar en ramses vinden dit leuk.
  19. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Laatste schuuracties aan de vleugels op vierde bouwavond in het Ornithos clubgebouw. De vleugeltips zitten gelijmd, de anhedral hoek is erin geslepen, vleugeldelen klaar om de rolroeren uit te snijden en een plekje voor de servo's te maken:

    2022-12-07-056 Folland Gnat.jpg
    2022-12-07-057 Folland Gnat.jpg

    Een gezellige bouwavond, Ramses en Frans waren ook van de partij, maar elk met een eigen (ander dan Folland Gnat) bouwproject!

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    aurectar, Helikapoter, bipeflyer en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Was zeker gezellig!

    Hele mooie vleugels zijn het geworden :thumbsup:
    Jammer dat je op de foto niet kan voelen hoe mega glad en strak ze zijn.
    En dat met een zeer licht vleugelgewicht, heel mooi werk!

    Groeten, Ramses
    .
     
    juwi vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina