Ornithos bouwproject 2022-2023 Folland Gnat

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door juwi, 13 nov 2022.

  1. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Een klein stukje verder met de Gnat vleugelhelften. Uitsparingen voor servo's in de vleugels "gedremeld", ook uitsparingen voor de servodraden gesneden:

    2022-12-11-058 Folland Gnat.jpg

    De uitsparingen voor de servo-draden worden weer gedicht met een strook 3mm balsa dat tot vleugelvlak zal worden teruggeschuurd. De servo-uitsparingen zullen met een 0.4mm berkenplaatje worden afgedekt (gelijmd), met sleuf voor servo-arm (plaatje met sleuf nog te maken):

    2022-12-11-059 Folland Gnat.jpg

    Als laatste nog de rolroeren losgesneden, hier een close-up, dient nog iets meer bewegingsruimte te krijgen:

    2022-12-11-060 Folland Gnat.jpg

    Bijna klaar om te bespannen.

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    fransspitfire, Thedo, pompebled en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Vijfde bouwavond in Ornithos clubgebouw. Tjarko hieronder bezig met uitsparing voor servo in vleugelhelft:

    2022-12-13-061 Folland Gnat.jpg

    Beide servo's voor rolroeren in vleugelhelften geplaatst, servo's liggen op gelijke hoogte met onderzijde beplanking:

    2022-12-13-062 Folland Gnat.jpg

    Ziet er strak uit! Servo's mooi ingesloten en geborgd. En zoals je ziet heeft Tjarko nu ook de heveltjes voor aansturen van rolroeren al klaarliggen. De servo-draden ook weggewerkt in vleugel, afgedekt met strookje balsa. Close-up van inbouw:

    2022-12-13-063 Folland Gnat.jpg

    Tjarko is nu ook bijna zover om te bespannen. Gaat gelijk op zo. Het was weer een gezellige bouwavond!

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen

    "Big planes fly, small planes flit" - Dave Platt
     
  3. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    131

    Wauw Jurgen, het lijkt wel of je de servo uitsparingen Cnc gefreesd hebt zo strak!

    Ga zo door :thumbsup:

    Groet Frans
     
  4. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Dank je Frans voor het compliment!

    Oh ja, in vorige post vergeten te vermelden: Tjarko had thuis nog een tweede uitlaatpijp "geglasd" en meegenomen naar de bouwavond; en deze uitlaatpijp is bijzonder goed gelukt! Opgebouwd uit 3 laagjes 50grams glasweefsel, heel zuinig met epoxy aangebracht op de mal.

    Lossen wilde - net als de vorige uitlaatpijp - niet meteen, dus maar snel besloten om ook deze los te snijden van de mal. Dat was uiteindelijk het snelst. In plaatjes hieronder ligt de uitlaatpijp al losgesneden op de mal:

    2022-12-14-064 Folland Gnat.jpg

    Hier moet de uitlaatkant nog netjes worden geknipt. Met stift de kniplijn getekend:

    2022-12-14-065 Folland Gnat.jpg

    Los van de mal, de gekke patronen als bij vorige uitlaatpijp zijn hier volledig afwezig:

    2022-12-14-066 Folland Gnat.jpg

    Uitlaatkant:

    2022-12-14-067 Folland Gnat.jpg

    Kijkje binnenin, superglad:

    2022-12-14-068 Folland Gnat.jpg

    Nu weer snel verder met de vleugel.

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen

    "You never finish a (scale) model, you just stop working on it." - Dave Platt
     
    ramses, Thedo en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
  6. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Het eerste foliewerk is gebeurd: de rolroeren. De gele Oracover krimpfolie is niet helemaal dekkend en dat gaf me het idee om paneellijnen direct op het hout aan te brengen en dan met de folie eroverheen schijnen de lijnen nog wel door. Als leiddraad heb ik een tekening van een plastic model gebruikt.

    2022-12-17-069 Folland Gnat.jpg

    Bij dit rolroer was ik de paneellijn vergeten :rolleyes:, maar bij de volgende gelukkig niet (blauwe pijl):

    2022-12-17-070 Folland Gnat.jpg

    De paneellijn is nog duidelijk te zien, dat gaat werken! Dan begonnen met het vastzetten van de rolroerservo's met twee-componentenlijm:

    2022-12-18-071 Folland Gnat.jpg

    Kabeltje ook weggewerkt. Nu nog een plaatje over de uitsparing, een beetje schuren en dan kan ik de vleugelhelften gaan folien, spannend!

    Ha ja, het schema wordt dus een "yellowjack", maar dat hadden jullie natuurlijk al geraden ;).

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    HansH, bipeflyer, Mugen MRX-3 en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Thanks! De eer gaat naar Tjarko, heel ervaren in het werken met epoxy!

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    aurectar vindt dit leuk.
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Slim :thumbsup:
    Zo zijn ze ook niet te aanwezig, heel subtiel!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Mugen MRX-3 en juwi vinden dit leuk.
  9. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Balsa plankje over de rolroerservo gelijmd, die kan geen kant meer op. De bovenkant van het plankje vlak met beplanking geschuurd:

    2022-12-18-072 Folland Gnat.jpg

    Voor de zekerheid tape geplaatst om de rest van de beplanking te beschermen. Beide vleugelhelften met balsa opvulstukken:

    2022-12-18-073 Folland Gnat.jpg

    Dan nog een 0.4mm berkentriplex plaatje over de uitsparing heen, sleuf voor servoarm gesneden (wat een donkere kleur heeft dat hout ten opzichte van het balsa):

    2022-12-18-074 Folland Gnat.jpg

    Beide vleugelhelften op gelijke manier, dan een nachtje uitharden (zaterdag op zondag):

    2022-12-18-075 Folland Gnat.jpg

    Het wordt al wat. Kon het niet laten, de rechtervleugelhelft volledig gefolied en ook meteen van roundels voorzien (boven en onderkant, hier alleen de bovenkant te zien). De paneellijnen zijn gelukkig goed zichtbaar (en het geknoei met zwarte verf ook, zie vorige en volgend plaatje):

    2022-12-18-076 Folland Gnat.jpg

    Rechtervleugelhelft volledig in beeld, alsook de 3-view die ik gebruik als leiddraad:

    2022-12-18-077 Folland Gnat.jpg

    Het folien was een mooie zondagmiddagklus, nu de andere vleugelhelft nog. Misschien iets voor de clubbouwavond?

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen

    "How right it looks matters more than how right it is" - Dave Platt
     
    ramses, aurectar, HansH en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Wat is eigenlijk de functie van die roundels? Herkenbaarheid voor vriend/vijand?
     
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    daar kan de tegenstander op mikken :D
     
    bipeflyer en Hein.z vinden dit leuk.
  12. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Eerst vleugel helft zit in de folie. Met dank aan Jurgen voor de roundels...
    IMG-20221220-WA0012.jpg
    Samen roundels plakken..
    20221220_213305.jpg
    Met letters al.
    20221220_220357.jpg
     
    ramses, coen_l, Mugen MRX-3 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Ziet er goed uit mannen!
     
  14. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Tnx,
    Jurgen heeft hele fijne zelfklevende oracover, ideaal voor letters, rondjes etc..
    Heel fijn zo,n club project.
     
  15. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Op de zesde bouwavond die ik weer zeer geslaagd vond is er met name door Tjarko mooi resultaat gehaald met folien (zie voorgaande post), genieten! Zelf ben ik op de bouwavond bezig geweest decals uit te snijden/knippen (o.a. die voor op de bovenzijde vleugels van het toestel van Tjarko):

    2022-12-20-078 Folland Gnat.jpg

    Gescande decals van een plastic model kit van de Folland Gnat geschaald naar onze bouwschaal (die is overigens 1:8, de echte Folland Gnat is helemaal niet zo groot met 6.8m span), dan geprint en de geprinte delen met een pritt stift op zelfklevende Oracal 651 vinyl folie geplakt, vervolgens uitknippen. Heel handige methode vind ik zelf.

    Nog een setje dat klaarligt voor Tjarko:

    2022-12-21-082 Folland Gnat.jpg

    Dit zijn de roundels voor op onderkant vleugels en op zijkant romp.

    Dan thuis even verder, het folien van de linkervleugelhelft en het plakken van de op de clubbouwavond gesneden belettering op onderzijde:

    2022-12-21-079 Folland Gnat.jpg

    Het uitrichten ziet er misschien een beetje raar uit zo met die lineaal en geodriehoek, dat kan natuurlijk op veel manieren, maar voor mij werkt dat goed genoeg. En dan heb je al snel dit (onderzijde):

    2022-12-21-080 Folland Gnat.jpg

    En de bovenzijde:

    2022-12-21-081 Folland Gnat.jpg

    Paneellijnen op wat grotere afstand ook nog te zien, subtiel. Gekozen kleurschema's van zowel Tjarko's toestel als de mijne met geel als basis/accent pakt goed uit. Cool!!!

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    ramses, tjarko en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Mooi hoor, vooral die panellines komen prachtig door de folie heen, lekker subtiel en precies goed :thumbsup:
    Die aluminium folie is dat Hobbyking folie ?
     
  17. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Thanks!

    Ja, dat is de Alu-folie van Hobbyking die Tjarko heeft gebruikt. Zit ook op onze P51 Mustangs van het clubbouwproject van vorig jaar.

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    @Jurgen,


    Heb jij een Dave Platt citatenboek?


    jan.
     
  19. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Ha ha, ik dacht al dat het niemand zou opvallen. Een boek is een groot woord, ik kwam onlangs toevallig op de web site van "Mr. Scale" terecht waarop hij zijn ervaringen in het bouwen van schaalmodellen deelt. Ik vond het gewoon leuk en het leek me ook relevant om naar een aantal van zijn ervaringen te verwijzen.

    Soms zit ik op details te pielen en dan houd ik mezelf maar voor: "ik hoef er niet op af te studeren", soms moet je gewoon door ... Dat lijkt ook de les te zijn die Dave Platt ons lijkt te willen meegeven. Hijzelf noemt ze overigens "wetten (laws)" :D.

    Een beetje "off-topic", maar leuk dat je ernaar hebt gevraagd, Jan.


    Prettige Kerstdagen!


    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    tjarko vindt dit leuk.
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen

Deel Deze Pagina