Os 46 ax liner laat los

Dus, als ik je goed begrijp: starten, meteen naar een rijke 16.000 rpm, en dan afwisselend met de hoofdnaald een beetje tussen 4takt en 2takten in gaan prutsen tot de tank leeg is?
Is die 4takt dan echt tot hij gaat smoren, of gewoon net dat hij 4takt?
En de 2takt dat hij al vloeiend loopt, of dat hij net uit de 4 takt komt?

Direkt boven de uitlaat poort is het punt waar de smeerfilm de grootste moeite heeft te blijven bestaan i.v.m. de hoge gassnelheden bij het openen van de poort waarna bij de opgaande slag de zuiger een droge voering tegenkomt, hoger in de slag is de smeerfilm nog gewoon aanwezig.
Groet, Bert

Tja, veel beter kun je het niet omschrijven! :thumbsup:
Als je nou naar de schade in de cilinder kijkt, minstens de helft van de omtrek heeft behoorlijk aangelopen. En we nemen dit mee in de beschouwing:
Motor was ook bloedverziekend heet.
Kunnen we dan niet zeggen dat het spul misschien wel nooit goed gepast heeft en dat Chang Iang van de kwaliteitscontrole het wel "een lekkere strakke" vondt?
Groeten,
Sam

Zoals ik het destijds op het vliegtuig deed was de lichtste prop uit de voorgeschreven range (of zelfs nog een stapje kleiner), starten, paar seconden (10, 15 seconden, zeg maar, zo lang als je nodig hebt om op het gemakje de starter weg te leggen en de plugklem er af te halen) laten pruttelen, dan rustig het gas open en afmageren tot hij nét begint te tweetakten (mag gerust zo nu en dan een viertakt"hikje" geven, maar niet continue) en na dertig seconden, of zodra je merkt dat hij anders gaat lopen, weer vet zetten tot een redelijk smorende viertaktloop voor ongeveer dezelfde tijdsduur.
Die tijden zijn beetje nattevinger werk, dat deed ik op gehoor en gevoel.

En dat blijven herhalen tot je merkt dat de motor duidelijk al schraler moet om in viertakt te komen.
Als de motor na een tank of wat beter gaat lopen, een grotere prop en verder gaan.

Groet, Bert

Wat gebeurde er boven halfgas:
plof, uit.
arm werd het niet beter van
rijker ook niet.
Motor was ook bloedverziekend heet.

Heel bijzonder.
Heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Misschien wel een teken aan de want.

Ik heb overigens zelf de ervaring dat een OS bovenin niet zo strak zit als veel echte ABC motoren. Ik heb een ASP en had vroeger een K&B en die "kreunen" echt met de zuiger bovenin.

Een vreter zoals ik hem ken (uit de autowereld) houdt over het algemeen in dat de zuiger door te veel warmte te veel uitzet en de zuigerspeling te klein wordt. Hierdoor zal schade aan de zuiger en de cilinderwand ontstaan en kan het zelfs vastlopen.
Bij een ABC of ABN is dat erg lastig.
Brons zet meer uit dan aluminium en dus hoe warmer hoe meer speling.
Vandaar ook de terechte opmerkingen dat bij het inlopen genoeg warmte ontwikkelt moet worden.

Jan

Brons zet meer uit dan aluminium en dus hoe warmer hoe meer speling.
Jan
Ahum Jan.

Brons zet minder uit dan alu, dacht dat alu 23nm doet bij 1 graad op de meter en brons 17.5 nm als ik het mij nog goed herinner van vroegah tenminste :wink:

Inlopen blijft fingerspitzen werk, en je moet ook een beetje geluk hebben.

Ger.

Ahum Jan.

Brons zet minder uit dan alu, dacht dat alu 23nm doet bij 1 graad op de meter en brons 17.5 nm als ik het mij nog goed herinner van vroegah tenminste

Je hebt helemaal gelijk volgens de tabel.
De (mijn) ervaring leert echter anders.
Volgens mij is het bij een ABC of ABN motor zo dat de zuiger koud heel strak (te strak) zit en warm de juiste speling heeft. Of ben ik gek?!
Wordt er misschien een legering gebruikt waardoor de zuiger minder uitzet?

Jan

Je hebt helemaal gelijk volgens de tabel.
De (mijn) ervaring leert echter anders.
Volgens mij is het bij een ABC of ABN motor zo dat de zuiger koud heel strak (te strak) zit en warm de juiste speling heeft. Of ben ik gek?!
Wordt er misschien een legering gebruikt waardoor de zuiger minder uitzet?

Jan
Hoi Jan.

Klopt wel wat je zegt, een cilinder heeft meer omtrek, dus totale opp, dan de zuiger, de uitzettings coeff heffen elkaar zowat op.
Ik heb zo'n AXje eens voorzien van een gietstalen cilinder, uit het handje allemaal, met een koude speling van 0.05 mm (5 honderdste dus bij 20 graden) wat op temperatuur perfect paste, draait nu nog, koud heeft die bijna geen compressie maar als hij draait :yes:
Allemaal geleerd van die radiaal en lijn motoren bouwer uit Hoorn :wink:
Groet Ger.

Dat is wel een erg lang, maar ook erg verhelderend verhaal...

Eigenlijk raar dat men gemiddeld hier de os als eerste noemen als we kwaliteit bedoelen..
Wat me er weer aan doet denken, wat zijn nu wel echte kwaliteitsmerken?
Rossi en novarossi doen het schijnbaar goed
Maar wat hebben we verder nog? Naast de os clones?

Hoi Jan.
Klopt wel wat je zegt, een cilinder heeft meer omtrek, dus totale opp, dan de zuiger, de uitzettings coeff heffen elkaar zowat op.
Ik heb zo'n AXje eens voorzien van een gietstalen cilinder, uit het handje allemaal, met een koude speling van 0.05 mm (5 honderdste dus bij 20 graden) wat op temperatuur perfect paste, draait nu nog, koud heeft die bijna geen compressie maar als hij draait :yes:
Allemaal geleerd van die radiaal en lijn motoren bouwer uit Hoorn :wink:
Groet Ger.

Hoi Ger,

Bedankt voor je reactie.
Even voor mijn gevoel want het kwartje valt nog even niet.
Als ik bv een cilinderbus heb die nog niet uitgeboord is, dan zal de buiten diameter bij een bepaalde temperatuur stijging een bepaalde hoeveelheid uitzetten. Wanneer ik deze dan boor en dezelfde test weer doe is de uitzetting dan (dus de buitendiameter) anders?

Mijn idee was namelijk heel simpel dat je domweg met de grote van de boring kan bepalen hoeveel de cilinder en de zuiger uitzetten.
In dat geval zou de motor echter vastlopen.
Of de legering van een van de materialen moet invloed hebben op de uitzettingscoëfficiënt.

Jan

Dat is wel een erg lang, maar ook erg verhelderend verhaal...

Eigenlijk raar dat men gemiddeld hier de os als eerste noemen als we kwaliteit bedoelen..
Wat me er weer aan doet denken, wat zijn nu wel echte kwaliteitsmerken?
Rossi en novarossi doen het schijnbaar goed
Maar wat hebben we verder nog? Naast de os clones?

Niks is meer wat het was

De meeste merken zijn al is van eigenaar veranderd of productie naar een ander and gegaan

OS japan Naar china
logiese stap het is goedkoper maar de prijs blijft hetzelfde
de materialen fus ook de kwalitijd word door OS bepaald

ASP is inderdaat een os kloon uit china
maar dan wel met groom ik heb er zeer geode ervaringen mee
en een stuk goedkoper

webra het al oude duitse merk was naar australie gegaan
goede motoren heb er meerdere gehad

supper tigere uit italie word nu ook in china gemaakt
ik vond ze niet geweldig bleven kwa vermogen erg achter

rossie is volgens mij nog steeds italie
heel erg mooie en sterke motoren
maar waren lastig te krijgen

maar de lijst met merken die motoren maken is best lang
de meeste zijn echter nouwelijks bekend bij ons
of maar bij een kleine groep
hier een lijsje die ik tegen kwam van merken
en er zij er nog meer

AP Engines (China)
Aviomac Engines (Italy)
Cipolla Engines (Italy)
Cox Engines (U.S.A.)
CS Engines (China)
DLe Engines (China)
Evolution Engines ums
Fora Engines (Ukraine)
Fox Engines (U.S.A.)

K&B Engines (U.S.A.)
MAC Engines (Russia)
Magnum asp Engines (China)
Mark Engines (Hungary)
Marz-Taiphoon (Russia)
Modela Engines (Czech Republic)
MVVS Engines (Czech Republic)
O.S.Engines (Japan)->
Picco Engines
Profi Engines (Ukraine)
Rossi Engines (Italy)
Super Tigre Engines (Italy/China
UMS-Seidel Engines nu evolution
Utscam Engines (Russia)
Webra Engines (Germany/Austria)
Y.S. Engines (Japan)
Zalp Engines

Aangezien de beide rossi merken geen fluit laten horen tot nu toe, zit ik nu gewoon naar een goedkoop ding te kijken.
Was niet van plan om hem een jaar zonder tuf te laten staan..

Asp valt dan inderdaad op, en volgens hun zeggen zou er een echte abc bus in moeten zitten..
Jen viel me ook op, alleen is daar weer niet echt van bekend of het nu echt abc is.

Is er een jbf manier om de echte chroombeplating te onderscheiden van een nikkel versie?

Dank voor de lijst trouwens..
Valt inderdaad op dat er veel hier gewoon niet voorkomen..

Webra is niet meer. Fox al lang niet meer. Cox... restpartijen... MVVS heeft drastisch geschrapt. (Gelukkig heb ik nog een mooie 8 cc in een doossie) Rossi? Spreken alleen Italiaans :-) Zit (zat) een goede importeur in de USA, maar dat is ook al weer 7 jaar terug. Tijden veranderen heel snel...

Overweeg te zoeken naar een OS 50SX of een nieuwe 46AX eerste serie uit de USA of Duitsland. Heb het al eerer aangegeven. Daar zullen de 'liners' niet van 'ontvellen'. Een 10cc FX bromt ook prima op je kist. Gaat ook een 11 Inch prop op. Ook Thundertigers zijn prima. Zelfs de Kyosho GX motoren. Verslijten doen die ook... maar power hebben ze ook... voor een zacht prijsje. Versleten, dan er weer een ander op.

Kan je ook snel weer verder met vliegen van deze kist.
Stap anders over op een mooie Saito viertakt... bijvoorbeeld een FA82? Nieuw of goeie gebruikte. Zit wel een lel van een prop op...
Kijk eens bij de motoren van Just Engines. Ook die zijn prima. Niet te lang dralen. Hup weer vliegen.
Stuur de motor op naar Japan. Nette brief erbij. Kijk hoe een koe een haas vangt. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Maar het lijkt me dat er inmiddels iets aan de hand is in motorenland?
Gaan ze het nu dan toch afleggen tegen de e-motor? Bijkans? Over 10 jaar rijdt half Europa hybride tot elektrisch...
Voor 1990 waren er amper desktops... laat staan laptops... times of change :-)... tegenover de dichtheid van nu.
Gr Bas

Mijn 46 AX 2 schijnt via de duitse kant gekomen te zijn..
Of het moet weer via een andere weg geweest zijn, maar ik heb dus weinig trek dat helemaal uit te pluizen.
Als dat al kan..

Ik zat idd op de site van just engines te kijken.
De irvine valt dan af, dat schijnt ook os te zijn tegenwoordig. En os schijnt met irvine te stoppen, las ik ergens
Jen en asp hebben ze ook, ik neig dan eerder naar de asp omdat ze daar duidelijk bij zetten dat het een echte chroom liner is.
De jen is wat vaag. Maar os heeft ook lang abc op de doos gezet, terwijl de c allang een n was geworden.

Misschien eens een asp proberen.
Mn ultimate heeft ook een asp 15cc, loopt geweldig.
Lijkt niet zo'n toerenjager, maar is wel sterk.

Kost ook geen fluit in verhouding tot os of wat anders wat goed zou moeten zijn..

... maar de lijst met merken die motoren maken is best lang
de meeste zijn echter nouwelijks bekend bij ons ...
Ze hebben auto-motoren gemaakt, weet ik nog van ruim dertig jaar gelee, nu alleen boot-motoren. Ziet er erg degelijk uit.
CMB Motori Italia S.N.C. - Official Website - Sito web ufficiale

91RSFOTO.jpg

Een AX II kan uit alle hoeken van de wereld komen. Gemaakt zijn ze in China.

De eerste serie AX komt nog uit Japan. Zo ook de 61FX of een oude 50SX met zuigerveer. De 50SX is prachtig krachtig. Die blijven heel. Zeker 5 intensieve seizoenen 's-nachts geen nat kussen van het koude zweet.
Of het nu ABN, ABC, ABL of XYZ bussen zijn. Alles in theorie. Elke bus is te verpesten.
Ook de Just Engines uit eigen huis blijven goed, anders kunnen ze de deuren wel sluiten.
De Irvines zijn ook prima en betaalbaar. Ook geen reden voor nachtmerries.
Er vliegen op Odoorn voldoende rond die gewoon heel blijven.

Ik denk dat je met de AX 46 II gewoon pech het gehad. Ook rond met de 55 AX meen ik dat er geruchten waren. Maar ook dat is na te pluizen.
Als OS een probleem heeft... komt dat snel boven water. Ook die willen graag hun mensen aan het werk houden. Niet met bracheltroep. Toch?

Hoi Ger,

Bedankt voor je reactie.
Even voor mijn gevoel want het kwartje valt nog even niet.
Als ik bv een cilinderbus heb die nog niet uitgeboord is, dan zal de buiten diameter bij een bepaalde temperatuur stijging een bepaalde hoeveelheid uitzetten. Wanneer ik deze dan boor en dezelfde test weer doe is de uitzetting dan (dus de buitendiameter) anders?
Mijn idee was namelijk heel simpel dat je domweg met de grote van de boring kan bepalen hoeveel de cilinder en de zuiger uitzetten.
In dat geval zou de motor echter vastlopen.
Of de legering van een van de materialen moet invloed hebben op de uitzettingscoëfficiënt.
Jan
Uitzettingscoeff van de cilinder is de som van de binnen en buiten diam net als de zuiger, som van de buiten en binnen diam hiervan, en deze diam's zijn verschillend.
Door een beetje experimenteren ben ik met gietstaal op die 0.05mm gekomen (pas bij derde cilinderbus want hij moet natuurlijk bovenin iets nauwer zijn dan onderin, gewoon met een korrel 800 waterproof pampiertje :wink:
Een zuigerveer motor zit op gemiddeld 0.07mm spelling met een lineare stalen bus, en deze (cilinder) wordt pas ingehaald (iets minder uitzetten dan de zuiger) wanneer de cilinder en zuiger de 180 graden voorbij zijn.( Goh dat ik het allemaal nog weet :wink: )
Groet Ger.

Uitzettingscoeff van de cilinder is de som van de binnen en buiten diam net als de zuiger, som van de buiten en binnen diam hiervan, en deze diam's zijn verschillend.

Hoe iets wat simpel lijkt te zijn zo ingewikkeld kan zijn.
Als ik het dus goed begrijp wordt de uitzetting dus bijna 2 keer zo groot bij een cilinderbus.
Hoe ziet het dan met de zuiger. Aan de bovenzijde is deze massief en dus wordt de uitzetting bepaald door de diameter.
Aan de onderzijde is de zuiger hol. Dus daar zal de uitzetting dan bijna 2 keer zo groot zijn.
Klop dit?
Uiteraard zal het wel zo zijn dat de bovenzijde van de zuiger warmer wordt dus dat compenseert weer.

Jan

Nou.... volgens mijn beste weten wordt de uitzetting van een metalen object niet beïnvloed door het feit of dat object hol is of niet.
Zou namelijk ook betekenen dat de uitzetting ook afhankelijk zou zijn van wanddiktes, en absolute afmetingen. En dat maakt het bouwen van grotere motoren nogal lastig (en ze worden tot echt gebouwd tot boven de één meter boring....).
Dus die zuiger, die zet overal gelijkmatig uit, in de kroon gelijk als in de rok (als de temperatuur gelijk is overal....).

De kroon is over het algemeen het heetste deel en kan gerust boven de 200 graden uitkomen. De voering blijft meestal onder de 150 graden

(waarbij "meestal" een heel algemene ervaringswaarde is die de meeste motorenbouwers, groot of klein, ongeveer hanteren).

Groet, Bert

Back