Os 46 ax liner laat los

Nou.... volgens mijn beste weten wordt de uitzetting van een metalen object niet beïnvloed door het feit of dat object hol is of niet.
Daar ging ik ook van uit.
Misschien heb ik het verkeerd begrepen.
Blijft nog wel de vraag waarom de zuiger meer speling krijgt bij hogere temperaturen.

Jan

Een rond object zet uit in de diameter een hol object kun je vergelijken met een opgerolde strip en zet dus bij de zelfde teperatuur verhoging meer uit, (mijn mening).

Diameter van de bus is toch groter dan die van de zuiger...
Dan zet de bus toch automatisch wat meer uit dan de zuiger?

Een rond object zet uit in de diameter een hol object kun je vergelijken met een opgerolde strip en zet dus bij de zelfde teperatuur verhoging meer uit, (mijn mening).

Nee hoor.... zet exact evenveel uit: Als een cirkel 1% groter wordt in diameter, wordt de omtrek ook 1% groter, want de formule voor de omtrek is Pi maal D, waarbij D de enige variabele is.
Dus als je een stalen zuiger hebt die door temperatuur 1% uitzet, en je wikkelt daar een stalen strip omheen die even heet wordt, zet die ook 1% uit en is de passing gelijk gebleven.

Dat een zuiger meer speling krijgt, is nonsens, die krijgt meestal MINDER speling, anders had je geen vastlopers en klemmers.

Bij bijvoorbeeld het ABC principe is de legering waarvan de zuiger gemaakt is, zorgvuldig "gematched" zodat die zo veel mogelijk overeenkomt met die van het brons van de voering.

Echter: een zuiger krijgt een min of meer constante temperatuur, ongeacht of hij bovenin of onderin staat, terwijl de cylinder bovenin bloedheet en onderin stukken koeler. Als een ABC op temperatuur is, zou de bus in plaats van conisch weer min of meer cylindrisch moeten zijn geworden. Althans, dat is de theorie waarop het principe stoelt.

Als een ABC op bedrijfstemperatuur compressie kwijt is, komt dat omdat hij versleten is of verkeerd ingelopen: de passing wordt bovenin dan te ruim.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Diameter van de bus is toch groter dan die van de zuiger...
Dan zet de bus toch automatisch wat meer uit dan de zuiger?

Hééééél theoretisch wel ja: als de zuiger 15.0 mm is en de voering 15.1, en ze zijn van hetzelfde materiaal én worden exact even heet, dan zal X% van 15.1 altijd groter zijn dan X% van 15.0....

Maar da's maar heel theoretisch, want de zuiger wordt vrijwel altijd (flink) heter als de bus.

Groet, Bert

Dat een zuiger meer speling krijgt, is nonsens, die krijgt meestal MINDER speling, anders had je geen vastlopers en klemmers.

Dit begrijp ik niet.
Ik heb het dan over een ABC of ABN motor. Daar is dit draadje mee begonnen.
Hierbij heb je koud bovenin eigenlijk geen speling maar meer een klem passing.
Wanneer de motor warm wordt zal dit, gelukkig, overgaan in de juiste zuiger speling. Daarom ook het inlopen met meer toeren ivm de passing.
Dus in dit geval krijgt de zuiger dan toch meer speling lijkt me.
De vraag blijft dan nog steeds hoe dit komt.
Daarbij opgeteld dat de zuiger heter wordt dan de bus.
Als het brons van de bus dan inderdaad minder zou uitzetten dan het alluminium van de zuiger dan krijg je echt een vreter.

Bij een motor met zuigerveer is het anders. Die krijgt inderdaad minder speling wanneer deze warm wordt. En gaat dan ook vreten als de zuiger te warm wordt.

Jan

Dat zie je een beetje verkeerd: Onderin heeft een ABC (ABN) wel zuigerspeling, bovenin in koude toestand niet. Dit omdat de voering konisch is en bovenin een tikkeltje kleiner

Als de motor loopt, krijgt de zuiger een bepaalde, constante temperatuur, en die is onafhankelijk van of de zuiger in top of in bodem staat.

De voering word wél bovenin veel heter als onderin, omdat bovenin de compressie en verbranding plaats vind, en onderin de spoeling en gaswisseling.

M.a.w, de zuiger zet uit met een vast bedrag, de voering zet bovenin méér uit dan onderin. De passing gaat overal kloppen.

Maar let wel: dit is alleen geldig, als de legeringen qua uitzettingscoëfficiënt en de passingen van het geheel in koude toestand, héél nauwkeurig op elkaar afgestemd zijn, en ook nog eens afgestemd zijn op de te verwachten bedrijfstemperatuur.
Het is dus alléén geldig bij die specifieke materiaalselecties

Dit is dus een héél specifieke situatie, en deze motor constructie is niet of nauwelijks toepasbaar zodra een motor bepaalde afmetingen overschrijdt. Zelfs Rossi, min of meer de "hardnekkigste" ABC-motoren constructeur, heeft voor hun 15 cc helimotor gekozen voor zuigerveer-uitvoering, domweg omdat het ABC principe niet meer haalbaar is: je houdt de uitzettingen en spelingen niet meer in de hand.

Voor een "gewone" motor, geldt dat de voering gekoeld wordt via het motorhuis en de koelribben, maar d zuiger niet (in een tweetakt krijgt die nog een heel klein beetje koeling via de carterspoeling, maar die warmte die opgenomen wordt door het verse lucht/brandstofmengsel, wordt direct daarna in de verbrandingskamer geïntroduceerd. Feitelijk kun je dus zeggen dat een zuiger niet of nauwelijks gekoeld wordt.
Die zuiger word dus altijd heter dan de voering, en pas dan kan er warmtetransport van zuiger, via oliefilm, naar de voering plaatsvinden.
Bij gelijke materiaalkeuze (stalen zuiger, stalen voering) zal dus de zuigerspeling nooit toenemen bij oplopende temperatuur.
Bij aluminium zuiger en stalen voering, zal de speling meestal ook niet toenemen, meestal zet het aluminium een tikkeltje meer uit.

En ja, óók een ABC motor gaat weer klemmen als hij te heet wordt, simpelweg omdat ook bij ABC motoren de koeling van de zuiger verloopt op basis van warmte transport via de oliefilm naar de voering, en om dat warmte transport op gang te krijgen is het natuurkundig gezien noodzakelijk dat de zuiger véél heter is dan de voering.

Groet, Bert

Even een hele kleine update, klein zijsprongetje van mn Os motor:
Ik heb de knoop doorgehakt, en een JEN .57 besteld.
als het goed is, is dit een zuigerveermotor.
Huis van de motor is gelijk aan dat van een .40, dus in theorie zou het zo moeten passen.
En als deze niet goed blijkt te zijn, ben ik nog steeds maar de helft kwijt van een nieuwe Os..
Heb ook hun (justengine) uitlaat erbij gedaan, eens kijken wat dat is.
Schijnt stil te zijn, en een constante tegendruk te geven.
Werkt met een veer oid, ben benieuwd. Werkt het niet, kan die veer er altijd nog uit. De powerbox uitlaat van OS was een beetje aan de luidruchtige kant zodra er wat toeren gemaakt werden.

Ik ben erg benieuwd wat dit gaat doen in de fourstar..
De .46 op een 11x6 transformeerde het toestel al in een redelijk vlot en levendig apparaat.. Een .57 zal nog wel wat enthousiaster worden
Ik ging gelukkig toch niet voor een "schaal"type vliegtuig..

Ook meteen een stille uitlaat besteld voor mn ultimate..
zodra je serieus harder moet gaan praten omdat de piloot naast je je niet verstaat, is er vast een manier om de decibellen omlaag te krijgen...
Daarnaast hoorde niemand zijn eigen motor meer. voor mij niet erg.. Maar een club heb je met zn allen :mrgreen:

Klinkt goed. Een mooie plof! Kan je als ervaringsdeskundige direct een review schrijven :-)
Demper... is dat de standaard of de resonantie?
Veertjes? Oud bewezen recept. Werkt. Kan het daar ook niet breken.
Denk dat je wel naar 11 x 8 kunt gaan. Kom je wel sneller binnen.
(Echt stil is een 3 reso-kamerdemper... meen dat 'Just' die ook heeft.)
Heb 11 x 8 op de Calmato staan. Net even gekeken. Die komt niet hard naar binnen, wel naar benee... over de 3 kg ;-)
Gr Bas

Just Engines Tuned Pipes
onderaan de pagina

standaard "super quiet"pijp, met hun eigen einddingetje erop.
geen reso naar mijn weten.

reso is leuk, maar dan komt er meteen een meter pijp aan de zijkant van het toestel te hangen.
Op zich niet zo heel erg, maar als het ff kan wil ik die meter pijp niet aan de zijkant hebben ;-)
Misschien ooit nog eens als test, maar als het nu zonder op te lossen is..

mijn fourstar is 2,5 kg, en die komt ook redelijk vlot binnen. Ben er ondertussen redelijk aan gewend. gelukkig, eerste vluchten was ik 10 minuten bezig hem te landen zonder over het veld te schieten.
Ik kijk wel ff wat de handleiding aangeeft qua propmaat.
ik denk dat 11x7 zowieso wel goed zal zijn, misschien 11x8. met de ax was hij al een raket met 12000 rpm en een 11x6..
Motor mag ook geen overtoeren maken.. eerst eens kijken wat hij doet, en wat hij leuk vind.
Als ik wat weet, meld ik het wel even.

over de os trouwens ook, heb vandaag een doosje gevonden.

Goeie, ik zal eens kijken of ik die ergens kan vinden..
Mn archief is groot, en diep.. En laatst verhuist.. Daar wordt het niet beter van

Na alle theorieën leek het me een keer tijd voor een praktijk proef.
Ik heb dan ook een ABN setje van een OS max 61 FSR in de oven gelegd en verwarmt naar 175 graden om te kijken wat er met de speling gebeurde.
Eigenlijk veranderde er vrij weinig, De passing bleef nagenoeg gelijk.
Om te kijken of er wel iets gebeurde heb ik toen alleen de bus verwarmt. Toen ging de zuiger bijna door de bus heen. De speling werd dus duidelijk groter. Alleen achteraf niet zo slim want de zuiger begon natuurlijk gelijk op te warmen en te klemmen. Dan blijkt 175 graden toch wel warm want nu heb ik een blaar.
Gaat wel weer over.
Conclusie is dat in dit geval de uitzetting van zuiger en cilinder nagenoeg gelijk zijn. Het is natuurlijk maar 1 test en het is natuurlijk op gevoel en niet in een laboratorium uitgevoerd maar toch.
Dat betekend naar mijn idee wel dat, zeker omdat de zuiger warmer wordt dan de bus, er geen speling ontstaat.
Misschien de verklaring van de inloop procedure van OS want hoe warmer de zuiger wordt tov de bus hoe strakker dus de passing.
Als iemand nog een echt ABC setje heeft is het misschien aardig om het ook eens te proberen.

Jan

Als iemand nog een echt ABC setje heeft is het misschien aardig om het ook eens te proberen.

Jan

:D :D :D Ik heb hooguit versleten setjes (geen klemming meer) in de aanbieding, en daarmee heeft het weinig zin. En goede setjes demonteer ik niet zonder reden, daarvoor zijn ze me te kostbaar en te "kwetsbaar" (een gedemonteerd setje moet eigenlijk weer een korte "inloop" hebben, wat toch héél lichtjes ten koste van de passing gaat).

Groet, Bert

Voordeel van de lange piep is dat alleen het staartstuk een beetje vet wordt... de rest hoef je amper te poetsen...

Bij een schouderdekkertje toont het wellicht wat eleganter... dan bij een laagdekkertje... maar die prestaties... als een warmliner omhoog... tot uit het zicht... :rolleyes: met een fraaie snerp!

Het gaat dus om een fourstar, motor ligt iets van 80graden gedraait.
Waarom 80? Dan kwam de uitlaat prachtig naast de romp uit.

Uitlaat komt al bijna voor de vleugel uit, heb er een stukkie tuinslang met een grotere diameter dan de pijp aan de uitlaat vast getywrapt. of hoe je dat ook schrijft ;-)
Rommel komt nu onder de vleugel uit

als ik een keer niet op zn kop vlieg of gekke dingen doe, heb ik eigenlijk weinig poetswerk.

Misschien dat de Ultimate zoiets wel kan gebruiken.. Die smeert zichzelf er helemaal onder. Oud, vies beestje.
De vermogenswinst is zeker op dat ding een uitkomst.
eerst sinterklaas en de kerstman maar eens afwachten.

betreffende de Novarossi, ik heb zowaar een mailtje van een leverancier gehad..
Dus deze kunnen toch geleverd worden.
Niet dat deze alsnog in de fourstar komt, daar heb ik nu de Jen al voor.
Maar ergens gaat er wel zo'n irritant spinnetje kriebelen.. waar zou een dergelijk leuke motor mooi op staan..
Pylon achtig iets?
Maar mn hangar is ff vol.. of de trainer moet verkocht worden..
Keuzes, keuzes..
en waarom werkt die bankrekening niet mee ;-)

getywrapt. of hoe je dat ook schrijft ;-)

tie-rapped.... of vernederlandst: getie-rapt (kon het niet laten :p)

Wat betreft die NovaRossi, was dat Nova, of gewoon Rossi die antwoordde? En wat was het antwoord? Welke leverancier?

Groet, Bert

Novarossi..
je hebt AXI, het oude Rossi
En novarossi, de afsplitsing.

Novarossi verkoopt zelf niets, zij werken met distributeurs.
Puntje van aandacht is alleen dat een distributeur alleen voor zijn afdeling iets mag verkopen.
dus een auto motor distributeur kan niet aan vliegtuigmotoren komen.

om het makkelijk te maken.
Ik heb nu contact gehad met smtdistributing, een webshop.
Zij willen leveren, voor de geldende prijzen van de webshop. Wat gewoon bijna de helft is van wat een Europese distributeur vraagt..
Niet dat zij er iets aan kunnen doen, schijnt met novarossi zelf te maken te hebben oid

Nieuws van OS:
Zoals vermeld heb ik de motor gedemonteerd, en gewoon zoals hij was weggestuurd.
geen pogingen roest weg te halen of de motor op andere manieren er beter uit te laten zien.
Verhaal ook verteld zoals het was, netjes en beleefd. ook op de mail, en een brief in de doos gedaan.

Ik heb hem opgestuurd naar OS amerika, waar blijkbaar hun helpdesk zit.
Reactie van de helpdesk:
Achterlager was erg roestig. Waarschijnlijk hebben de roestdeeltjes de liner aangetast, waardoor de toplaag beschadigd is geraakt.

Zat ook een bonnetje achter om hem te repareren evt.
in Nederland zou ik dan een stevig bedrag kwijt zijn.. Lagers, bus en zuiger...
In totaal hebben ze meer dan 50% korting gegeven in dit geval.

Dus hij komt gerepareerd terug.
Persoonlijk vind ik het toch een soort van netjes..

Voorlopig gaat hij dan op de plank, maar een extra tuf is nooit weg.
zeker dat maatje niet, veel groter hoeft van mij toch niet.
Vliegtuigen groter dan 1,50 m zijn lastiger door het huis te slepen :mrgreen:

Dit is zeker netjes, uiteraard is het jouw fout en valt hun niks te verwijten.
Maargoed, jij hebt weer een nieuwe tor.

Back