Os 46 ax liner laat los

Ik ben zelf ook erg benieuwd wat ze zeggen..

Ik heb de foto's uit deze post meegestuurd, kijken of ik ze de motor nog mee moet sturen
 
Dat zou onder de afdeling "prettige verrassingen" vallen..
Kop loshalen en een kip vinden :mrgreen:
 
Als ervaringsdeskundige (wel met iets grotere tweetakten in een andere toepassing) kan ik vertellen dat vastlopers door oververhitting bijna altijd bij de uitlaatpoort en daarboven zitten. De motor waar het hierover gaat heeft niet vastgezeten, hooguit geklemd. De sporen op de zuiger lijken daarop te wijzen.
Groeten,
Sam.

Dat ben ik ook: ervaringsdskundige met "iets grotere tweetakten in een andere toepassing"..... :D
Mischien was ik wat onduidelijk, maar ik bedoelde dat dat klemmen/vreten begint bij de bovenkant van de uitlaatpoort, en eventueel naar boven verder plaats vindt, maar dat het nooit begint op, zoals deze liner laat zien, 50% van de slag bóven de uitlaat poort en hoger....

Direkt boven de uitlaat poort is het punt waar de smeerfilm de grootste moeite heeft te blijven bestaan i.v.m. de hoge gassnelheden bij het openen van de poort waarna bij de opgaande slag de zuiger een droge voering tegenkomt, hoger in de slag is de smeerfilm nog gewoon aanwezig.

M.a.w. als deze schade het gevolg is van klemmen of vreten, was de schade aansluitend op de bovenkant van de uitlaatpoort geweest. Daar is echter de coating nog in takt, de schade zit hoger, dus kan het haast niet anders dan dat het een gevolg van loslaten geweest is.

Groet, Bert
 
Ik zag ergens in het almachtige en allesomvattende internet (waar je natuurlijk alles kunt vinden, ook al is het niet waar ;-)) dat een loslatende lining ook wel eens gevolg kan zijn van te weinig temperatuur in de kop bij het inlopen.

Schijnt. lijkt mij dan bijzonder dat os zijn inloopprocedure wil zien zoals in de handleiding staat, daarmee hou je die temperatuur juist laag.

Ff spullen verzamelen, fotoarchief maken, en het ding opsturen..
ik begin echt heel erg benieuwd te raken wat OS als probleem aangeeft..
 
Waarom denk je, dat ik de uitspraak deed dat de methode van OS de bij mijn weten beste manier is om een bimetallische, conische voering/zuigerset vanaf het begin om zeep te helpen?

Want als het niet de voering is die loslaat (Chroom laat zélden los, Nikasil ook niet, maar het Nikkel van OS helaas wél....) dan is het wel de passing die je om zeep helpt doordat de voering te koud blijft en de zuiger, vanwege de hogere oppervlaktewrijving gedurende het inloopproces, wél zijn normale bedrijfstemperatuur bereikt, en de klemming dus veel te groot is: de zuiger slijt dan tijdens het inloop proces verder af dan de bedoeling is (ook al praat je maar over duizendsten van mm).

Naar mijn beste weten draai je een dergelijke voering het beste in door hem te starten, hooguit een seconde of tien stationair te laten lopen om de smering op gang te krijgen, dan het gas wijd open te zetten en af te mageren tot hij nét wel/net niet gaat tweetakten. na dertig seconden, met het gas nog steeds wijd open vetter zetten tot hij pruttelt, en zo iedere 30 seconden het toerental d.m.v. het mengsel op en neer te jojo-en. Er is namelijk geen mengsel waarbij hij "in één run door" inloopt: tweetaktend wordt hij te heet, viertaktend blijft hij te koud, en een tussenweg is er niet.

Alternatief draai je het "stationair mengsel" baggervet en werk je met het gas (die methode hanteer je in een heli omdat het niet practisch haalbaar is om iedere 30 seconden de naalden te verstellen.

Deze methode baseert zich op dat de motor normaal gesproken ongeveer na 30 seconden belasting op bedrijfstemperatuur is, maar door de hogere wrijving van de "nog ruwe" oppervlakken blijft de temperatuur stijgen.
De vette "afkoelperiode"moet niet te lang duren, anders word hij weer te koud, maar de extra olie voert het microscopische slijpsel weer af, en onderbreekt de gestadige opwarming van de belastte periode.

De allereerste runs merk je vaak dat het loopgedrag tijdens zo'n "belaste periode" verandert, ofwel, hij wordt steeds heter tijdens de run en de temperatuur stabiliseert niet.
Je merkt ook (zeker in een heli) dat de motor na een aantal van deze cycles niet meer goed in tweetakt-loop komt, wat een teken van koeler draaien door verminderde oppervlaktewrijving is: het lijkt net of de motor uit zichzelf steeds vetter gaat draaien. Je draait dan de naald een of twee klikjes in en gaat weer verder met de procedure. Na verloop van tijd merk je eerstens dat het loopgedrag onder last niet meer verandert, en dan kun je bijvoorbeeld naar belastte runs van 1 minuut gaan. Ook merk je dat de motor op een gegeven moment niet meer uit zichzelf steeds vetter lijkt te gaan lopen, en dat is weer een teken dat de temperatuur zich tijdens de belaste runs begint te stabiliseren.
Op een gegeven moment blijft de motor gewoon constant lopen (na 1~2 draaiuren), en dan is hij als "ingelopen" te beschouwen. Het feitelijke inlopen gaat dan echter nog minstens een uur of 8 door, maar dat is eigenlijk alleen vast te stellen door de motor op een vermogensbank te zetten: je ziet dan dat het vermogen in die eerste tien uur van zijn leven geleidelijk nog wat toeneemt.

Deze methode heeft bij mij altijd gewerkt, bij zowel de OS bimetallische motoren, als de overige merken (al is het minstens 20 jaar geleden dat ik een bimetallische OS in heb laten lopen, daarna altijd OS met zuigerveer).

Wat OS ook zegt: bovenstaand hanteer ik al zeker 25 jaar, en tot nogtoe met 100% succes....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Apart dat die gasten het dan in de handleiding zetten..
Of zouden de meeste modelbouwers zo eigenwijs zijn, dat os daar voor garantiedoeleinden zijn handleiding op schrijft?
immers, als je de handleiding niet volgt, ook geen garantie..

het stukje gas open heb ik gedaan zodra hij meer dan halfgas wilde lopen..
Persoonlijk heb ik nog een vermoeden dat die eerste tank, toen hij dus niet boven half gas wilde, een hoop verziekt heeft..
Maar ja. Als het eenmaal gaat lopen, en het loopt goed, ga je er niet van uit dat het fout was..
 
Het probleem met de door mij beschreven inloop-methode is dat hij niet "blind" uit te voeren is: je kunt niet bijvoorbeeld met de stopwatch er bij 30 sec "mager" en 30 sec "vet" draaien, maar je moet je oren op scherp hebben en het loopgedrag in de gaten houden: zodra je merkt dat hij in die 30 seconden "anders" gaat lopen, moet je direct overgaan op de afkoelperiode.

M.a.w: deze methode vergt gevoel, en het is mij ondertussen goed duidelijk (vroeger begreep ik dat niet, dat mensen dat niet hoorden), dat heel veel mensen niet eens in staat zijn te hóren dat het toerental of de klank van het uitlaatgeluid verandert....

Vermoedelijk daarom, dat OS een "alternatief" biedt wat blijkbaar wél met de stopwatch uit te voeren is....

Groet, Bert
 
Er zijn ook mensen die hun nieuwe motor een uurtje stationair laten pruttelen.

Prima, geen probleem, uiteindelijk komt het toch wel goed.
 
Mijn motor die is kapot gelopen doordat het (chroom) uit de cilinder los liet heeft enige tijd zijn goede diensten bewezen en was dus echt niet nieuw heb altijd de zelfde brandstof gebruikt (klotz) dus dat heeft niets met inlopen te maken gehad.
OS schrijft in zijn manual hoe de nieuwe motor moet worden ingelopen dus als je daaraan voldoet zou het geen problemen moeten geven, ondanks alle andere verhalen hier over inlopen.
 
Er zijn ook mensen die hun nieuwe motor een uurtje stationair laten pruttelen.

Prima, geen probleem, uiteindelijk komt het toch wel goed.

Dat heb ik héél lang geleden één keer gedaan met een OS max 45 FSR ABC, omdat ik toen (jong en eigenwijs, ik was toen 18 of zo) nog dacht dat dat nóg beter zou zijn dan het "ruige" inlopen wat normaal zou moeten zijn voor een ABC. Die motor was van een maat van me, zijn eerste motor, en ik zou hem "wel effe helpen"....
(EDIT: bij mijn beste weten was dat overigens een "echte" ABC, niet een motor met nikkel coating.)

Die motor heeft nooit goed gelopen: zodra je hem langer dan een minuut of twee belastte, kakte hij in elkaar en sloeg af, wat we ook deden.
Overigens hebben we in die motor nooit voeringschade gezien, maar na een half jaar vruchteloos proberen is die motor in de oud-ijzerbak beland.

Daarna ben ik daar toch wat meer in verdiepen, en hoewel het begrip pas véél later kwam, was het toch al wel duidelijk, dat een ABC (of ABN) "koud" inlopen NIET de juiste manier is....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Brutus, je verhaal klopt 100% en ik sta er helemaal achter.
Dat het in de praktijk al mank gaat blijkt uit een opmerking zoals die van Rhelie, personen geven blijk dat ze vanuit een constructief oogpunt de fundamentele verschillen van de motor niet (willen) zien.

Ik zie op het veld vaak acties waarbij ik denk "maar HOOR je dan niet wat er aan de hand is?"
Blijkbaar, en daar ben ik het wederom met je eens, kan of wil men niet horen wat een motor probeert te vertellen. Komt dan samen met een gebrek aan kennis en de cirkel is rond.
Het resultaat is dat vervolgens een merk of type motor "bagger" is want die wil nooit goed lopen.

Het gegeven: Bij een ABC motor MOET het inlopen op bedrijfstemperatuur gebeuren!" IS voor velen niet te begrijpen en wat men nog minder snapt is hoe het alternatief de motor vroegtijdig om zeep helpt.
Hoe moeilijk het is om een motor "op bedrijfstemperatuur" te laten inlopen wordt heel erg onderschat.
Daar is helaas gevoel voor nodig en (nog erger) gedult.
 
Neemt niet weg, dat ik ondanks de ervaring met goede ABC motoren, en de "theoretische kennis", hééél ver uit de buurt blijf van alle OS-maxen met bimetallische voering.

Want bij die dingen valt er gewoon geen peil op te trekken: hoe je je best ook doet, soms lopen ze in elkaar.

Overigens: een jaar of drie geleden kwam er iemand bij mij met een Vario SkyFox met een Rossi 67 er in, die ook voor geen meter wilde lopen: start prima, optoeren prima, en na twee minuten inkakken. Typisch gevalletje van verkeerd inlopen, en daaruit blijkt maar weer, hoe goed je motor ook is, als hij een valse start maakt in het leven, is het gedaan met de koopman

Groet, Bert
 
Nou Bert, ik deed het ook zo, een peperdure Rossi meteen laten brullen was in mijn ogen uit den boze, wat de experts ook zeiden, laat hun der eigen motor maar lekker verzieken. Uiteindelijk is het altijd goed gegaan, zo`n motor begint pas na 15 liter een beetje lekker te draaien. Ieder heeft zo zijn eigen filosofie over het indraaien en dat moet lekker zo blijven vind ik. Het lijkt mij stug dat je een rotmotor krijgt door een foute inloop, je kan ook een slechte motor treffen, zo had ik een Rossi die steevast vastliep zodra die op temperatuur kwam. Uiteindelijk heb ik die aan Cees verplanke meegegeven op een wedstrijddag en wat hij ermee gedaan heeft weet ik niet, maar daarna deed de motor het perfekt. (totdat hij in de sloot belandde maar dat terzijde)
 
ho, paar pagina's gemist..

Wat gebeurde er boven halfgas:
plof, uit.
arm werd het niet beter van
rijker ook niet.

Motor was ook bloedverziekend heet.
Maar hij moet toch een keer inlopen, en inlopen kan maar op 1 manier, en dat is laten draaien..
Na een tank flink aan de rijke kant kwartgas begon hij eindelijk een beetje losser te raken, en kwam hij langzamerhand boven half uit.
tussendoor wel de richtlijn van de handleiding gevolgd, dus met de naald spelen etc.
eenmaal voluit was hij eigenlijk redelijk vlot een beetje betrouwbaar.
heb nog wel een paar tankjes extra gerommeld op de grond voor hij echt lekker ging draaien.

en ik dacht na een liter of 4 a 5 begon de motor aan te geven dat hij echt goed gezet wilde worden.
Afstelgebied werd kritischer, voor mij een teken dat hij een beetje los raakt.
 
bij de weg, dat "horen" merk ik ook wel..
Op het veld heb je toch wel eens vliegtuigen rondschieten waarvan je denkt: bij mij was waarschijnlijk de zuiger al een keer gesmolten..

Heli's valt dan wel weer mee, maar dat komt omdat ituur en ik de enigste zijn met een brandstofheli (iig, de enigste die ook regelmatig op het veld staan ;-))

@Rhelie, ik ben ook niet zo'n voorstander van volle toeren inlopen..
liever iets rustiger, en wat meer opbouwend.
Dat is niet gebaseerd op kennis, maar gewoon gevoel.
AB? motoren heb ik niet zo vaak in laten lopen. Vroegah wat gerommeld met auto's, daar altijd de rustige manier aan gehouden.
Die motoren gingen erg lang mee, ook al was het een baggermerk.
mn 46 LA op de handleidingmanier gedaan, en eigenlijk ook nooit last gehad.

Kan makkelijk dat de grove manier DE manier is..
ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel mensen zo snel mogelijk naar de 14 of 16000 rpm gaan met een nieuwe motor..
 
ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel mensen zo snel mogelijk naar de 14 of 16000 rpm gaan met een nieuwe motor..

Precies :D Maar wij twijfelen niet aan jouw inloopmethode hoor !

( althans ik niet )

Maar volgens de winkelier/fabrikant ligt het nooit aan de motor maar door jouw onkunde. Zo was het vroeger, en is het nog steeds :(
Mijn huidige mening is, een nieuwe motor moet vanaf het begin weten waar hij voor gemaakt is, de eerste tankjes niet te zwaar belasten en je concentreren op de afstelling.
 
Nou... ikke dus...

De drie 8.5jes zijn ingelopen bij 16~17000 toeren, en hele korte hopjes.
Na acht jaar les-gebruik pas kwam bij één motor de drijfstang er uit, de andere twee lopen nog steeds (maar niet meer als les-heli, gewoon voor hun pensioen als zinvolle dagbesteding :D).

De 10 cc's zullen met ongeveer 13~14000 ingelopen zijn schat ik. En die lopen ook nog, maar die draaien nog maar een jaar of drie geloof ik.

Groet, Bert
 
Back
Top