Os 46 ax liner laat los

Zouden misschien die "verminderde" prestaties van de mijne tov de jouwe een teken zijn voor een slechte bus?

Die van mij wilde een 11x7 echt niet harder draaien dan 10.000 rpm. Wel een apc prop..
Misschien dat een flexibele prop dat wat veranderd..

Zouden misschien die "verminderde" prestaties van de mijne tov de jouwe een teken zijn voor een slechte bus?

Die van mij wilde een 11x7 echt niet harder draaien dan 10.000 rpm. Wel een apc prop..
Misschien dat een flexibele prop dat wat veranderd..

De mijne draait ook een apc prop, van het begin af aan heeft er een 11x7 opgezeten, ook met inlopen. Een maat van mij heeft met zijn .46AX (ook met de naald achterop) wel problemen gehad. Deze was moeilijk boven de 12000 te krijgen (ook 11x7 apc) en nam bij overgaan van half gas naar vol goed op om daarna meteen te gaan "klemmen" en af te slaan. Zeg maar vastlopen dus. Na een tijdje ging dit verschijnsel weg en ook deze motor loopt nog steeds goed en ook boven de 14000 toeren.
Of jouw motor een slechte bus heeft is moeilijk te zeggen. Wat op de foto's van de zuiger opvalt is dat het net lijkt of de zuigerpen roest vertoond, hoe zijn de lagers? Is er speling op de kruktap?
Groeten,
Sam

Die van mij had dat "klemmende" dus ook bij het inlopen.
Heeft een paar tankjes geduurt voor hij zowieso over half gas wilde.
Er heeft altijd een 11x7 op gezeten bij mij. Hij heeft nooit harder gelopen dan die 10.000 toeren.
Zelfs de 11x6 ging maar 12.000.

Lagers waren halverwege het seizoen nog goed (ong 2,5 maanden geleden). Toen is de motor een keer uitgebouwd geweest, en meestal maak ik dan even de achterkant open.
Tik die ik heb overgehouden na wat roestproblemen in een helimotor.
Alles ok

Nu is dat dus anders. Het grote lager aan de binnenkant van de motor is een complete roestbak. Dus het rottige lopen van de laatste 2 a 3 vliegdagen lag niet alleen aan het koudere en vochtige weer..
Wat ik erg bijzonder vind, aangezien ik sinds mijn roestervaring erg veel after run door de motor gooi na een vliegdag. En zeker de laatste tijd heeft het spul op zijn hoogst 2 weken volledig stil gestaan..
Veel heeft hij die laatste vliegdagen dagen dus ook niet gevlogen. Mn heli en andere viegtuig waren er ook, en die wilden een stuk beter lopen..

Krukpen etc zijn nog helemaal strak, geen gekke dingen.
Wat je op de zuigerpen ziet, is een haartje aanslag van de brandstof.
Verder ook geen bijzonderheden. Echt niets...
Lager had gewoon vervangen moeten worden, maar met het verwijderen van de bus kwam ik dus verrassing 2 tegen..

Maar of het ene nu een gevolg is van het ander?
Als ik jouw cijfers hoor, is die van mij nooit helemaal 100% geweest..

Heeft een paar tankjes geduurt voor hij zowieso over half gas wilde.

Het grote lager aan de binnenkant van de motor is een complete roestbak.

Apart dat de motor niet gelijk met de carburateur geheel open wilde draaien. Ik heb heel wat motoren laten inlopen maar dat nog nooit meegemaakt.
Het moet ook kunnen want hoe laat je anders motoren zonder carburateur, met vaste venturi, inlopen.

Feit is dat de motor het niet naar zijn zin gehad heeft want ook nog een verroest lager.

Jammer dat het vaak gissen blijft naar oorzaken.

Q-mix heeft 16 % carbulin olie, en half Nederland vliegt ermee zonder problemen.
Met zulke problemen ga je naar de motorfabrikant, zij zullen onderzoek doen.

Ik was laatst bij Q in Amsterdam en volgens hun gebruiken ze in het huismerk Jonker olie.
Vreemd dat ze zelf het percentage niet weten. Vandaag per mail gevraagd en olie aandeel is niet bekend was het antwoord.

De leverancier is verantwoordelijk voor het product wettelijk gezien. Je hebt met hem een overeenkomst en niet met de fabrikant.
Als het product ouder is dan ,ik dacht, 6 maanden dan licht de bewijslast bij de klant. Dat maakt het soms lastig.
Uiteraard is het wel interessant wat OS er van vindt. Probleem blijft echter dat ze niet onafhankelijk zijn.

Student,

Ik zou het eerst bij de leverancier proberen en kom je daar niet verder dan alsnog bij rechtstreeks bij OS.
Ik heb daar wel eens positieve verhalen over gelezen.
Als je actie onderneemt graag het resultaat melden.

Jan

1 licht vervelend puntje: sinds mijn verhuizing van de hobbykamer hebben meerdere paperassen het zeer speciale archief van de binnenkant gezien.
ben al op zoek geweest, maar ik kom mijn bonnenarchief niet echt tegen..

heb de vraag gewoon neergelegd bij de verkoper. eens zien wat er gebeurd.
ik had me eigenlijk voor ik deze post startte al neergelegd bij het feit dat deze motor hem niet meer gaat worden, en vaak begin ik niet echt aan garantieclaims oid. zeker motoren is doorgaans een kritisch verhaal.
Zeker als je eenmaal de zuiger een keer op en neer bewogen hebt..
Dus eens zien wat er uit terug komt.

Nu eerst eens een andere tuf zien te vinden.
ik heb Ituur zijn aanbod staan, een 4takt FA 56 of een .42 2takt
Nu moet ik voor een 4 takt volgens mij wel een hoop gaan verbouwen aan mn neus.
Daarnaast wil ik wel eens kijken of er beter is dan OS..
De rossi viel al een keer, je hebt ook nog nova rossi.. en volgens mij niet zo extreem veel meer geld dan een os
iemand ervaringen met 1 van 2?
alternatieven?
toestel mag best een beetje vlot zijn..

Novarossi geen ervaringen mee. Het oogt "commerciëler" dus mijn vermoeden is dat de kwaliteit ondergeschikt is aan het commercieel succes, net als bij OS dus.... Maar dat is maar een oppervlakkig oordeel en van nul en generlei waarde.

Wat Rossi betreft: Ik gebruik (op de Zenoah's en één enkele overgebleven OS viertakt na) geen enkel ander motormerk, en er gaat bij mij niks nieuws meer de lucht in als daar geen Rossi in past (tenminste, waar het de modellen voor gloeiplug motoren betreft). Zo tevreden ben ik er over. Maar dat had je al in de gaten geloof ik.... :D

Groet, Bert

Waarom neem je niet zo`n OS 46 FXI ? of zijn die tegenwoordig ook slecht ?
Ik ben er zeer tevreden mee.

Ik zou de motor zelf opsturen naar OS met een keurige brief erbij, gewoon netjes blijven en duidelijk maken dat je volgende motor wellicht van een ander merk zal zijn en ook namens je vliegclub. Het kost je 20 euro maar is het proberen waard.

Ik zou er geen Rossi opzetten, voor hetzelfde geld heb je een leuke viertakt.
Rossi is wel erg goed, maar weer net even te mooi om op een simpel vliegtuig te zetten.

Succes met je keuze

Ach, wat is een simpel vliegtuig..
voor de een is een turbine simpel, voor mij ligt de lat een oneindig stuk lager.
Daarnaast zou een dergelijke motor zeer zeker meegaan naar andere modellen..
Dus geheel verloren is het zowieso niet ;-)
geld uitgeven vind ik op zich niet erg, als het dan ook maar goed is. Kwaliteit betaald zichzelf een keer terug..
of je gaat voor cheap ass spul, maar dan weet je ook dat ieder vliegseizoen extra meegenomen is...

Qua garantieacties, ik wacht eerst de leverancier zelf even af.
Zowieso blijf ik netjes, doorgaans is degene die je aan de mail/lijn krijgt ook maar een werknemer. een paar nette woorden kunnen je dan een stuk verder helpen dan eisen en gemopper.

en to 4takt or not to 4takt..
Wat is wijs
carbtechnisch en qua aansturing moet ik hoogstwaarschijnlijk de neus herbouwen om dat goed te krijgen.
bestempel me niet meteen als lui, maar ik heb even weinig zin om heel veel te gaan herbouwen.
iig, niet als er een goed alternatief voor handen is

ik wil eigenlijk iets erin zetten wat gewoon goed blijft.
after run etc gooi ik er allemaal al in, ik heb al een goed type brandstof, en nog komt het af en toe blijkbaar niet goed. En regelmatig blijkt dan dat het een kwaliteitsprobleempje in de constructie is..
heb ook al eens een helimotor weg kunnen gooien omdat er een piston pen retainer (hoe heet zo'n veertje in de zuiger) er in hoover uit kwam.

Qua 2 takt motoren is er volgens mij vrij weinig wat niets met OS te maken heeft..
En ik wil ff geen OS erin
misschien heb ik net ff pech.. maar het gevoel is ff niet best. maar wat dan?

Rossi is wel erg goed, maar weer net even te mooi om op een simpel vliegtuig te zetten.

Dat is een uitspraak die mijn begrip te boven gaat.... Je hoeft geen multimillion dollar vliegtuig te vliegen om een Rossi te rechtvaardigen?
Het is in principe "gewoon een consumentenmotor" maar dan simpelweg wél de allerbeste en allersterkste. Mischien niet qua fabrieksopgaven en droge cijfers, maar wel in het practische gebruik.

Ze zijn niet kwetsbaar, ze zijn niet moeilijk in de omgang, je hoeft er geen expert voor te zijn of super-speciale brandstof te gebruiken (zoals vroeger de OPS bootmotoren, die domweg écht niet voor beginners en amateurs geschikt waren).

Ze zijn zelfs niet extreem duur (tenzij je alles duurder als een ASP als extreem duur bestempelt) maar eerder slechts licht duurder als een OS.

Ze zijn echter wel vele, véle malen beter dan een OS (naar mijn bescheiden mening)....

Groet, Bert

Ik ben zeker met je eens dat ze beter zijn als OS, maar met een flinke crash ben je doodziek als dan je Rossi de vuilbak in kan. Uiteindelijk is het zijn keuze.

Ik ga met vliegtuigen anders om dan met helikopters, met wat minder respect zeg maar :D maar heb er even veel plezier mee.

Oh, op die fiets.... maar dan had ik er al niet eens een OS op gezet, mogelijk zelfs al niet eens een ASP.

Maar normaal gesproken vlieg ik met een zero-crash-beleid.... (wat niet wil zeggen dat ik dan per sé als een watje vlieg....).

Groet, Bert

Het verbaast mij dat die 46 FXI motoren niet meer te koop zijn, dat waren echt toppertjes en niet te duur.

@Student.
Ik heb nog een z.g.a.n OS.52FS liggen, heeft alleen even op een bok gedraaid.
Lijkt het je wat dan PB je me maar, hoeft niet voor de hoofdprijs weg maar ook niet voor een prikkie.
Groet Ger.
(Ps zo'n AXje draait ook goed en blijft goed draaien met een zelfgedraaide stalen bus hoor, I just know :wink: )

Ik zag het..
FX en de AX waren een soort tegenhangers blijkbaar

Qua vliegen, het meeste lol heb ik zelf nog steeds met heli's..
Daar ben ik ooit mee begonnen, en vind ik nog steeds het mooiste om te doen
Vliegtuigen zijn "anders"
het beeld als zo'n ding volgas uit een duik op 2 meter over het veld heen knalt.. Geweldig :mrgreen:
De kunst van het vliegen, om dat apparaat de figuren te laten vliegen (en ook gecontroleerd) is voor mij een leuke uitdaging. Dat vind ik ook leuk aan vliegtuigen, "nieuw"gebied.

Nu snap ik jouw punt wel enigszins..
ik heb het zelf met "schuimpies". kan me echt vrij weinig interesseren wat daar mee gebeurt..
Mijn brandstofkisten zijn hout, 2 ervan heb ik zelf gebouwd, waarvan 1 compleet vanaf 0. Zit een hoop gevoel in.. de derde is mijn grootste, en wil ik gewoon voorlopig heel houden ;-)

Niet dat ik bang ben ze de lucht in te gooien, juist niet (anders hadden ze door moeten leren voor showroommodel :mrgreen:)
Alleen kan schade wel echt mn dag verzieken. Technisch falen tot daar aan toe, maar een dumb thumb vind ik echt niet prettig..

Dus ik val onder de categorie die vliegt om heel te houden. met de heli ook.
Kan wel ff duren voor ik wat nieuws geleerd heb, maar persoonlijk heb ik liever een wat langere leerweg dan een keer schade.

Dan zou ik eens gaan uitkijken naar zo`n Rossi motor, zul je geen spijt van krijgen !

Ik heb er met eentje 5 jaar gevlogen in een helie, ook wedstrijden totdat de compressie verdween... ik heb hem letterlijk opgevlogen. Deze motoren zijn ook minder kritisch, dus niet dat ze door een tandje te arm meteen aan gort lopen.

Dat is mij nog niet gelukt, de compressie van een Rossi laten verdwijnen.... (maar ik gebruik wel een luchtfilter, ingeolied schuim)

En mijn Rossi's draaien tegenwoordig zééééér schraal (ik hoover bijna 28 minuten op een 500 ml tank)....

Het is net of die voeringen helemaal niet slijten....

Groet, Bert

Ik vloog toen wel erg veel, en stookte rustig 10 liter per week weg.
Heb ook een keer de lagers vervangen omdat ze spontaan gingen roesten halverwege. Daarna liep hij weer goed maar op het eind merkte ik dat er na de vlucht nog nauwelijks compressie was. Koud wel hoor !

Maar deze motor heeft wel indruk op mij gemaakt door zijn duurzaamheid.
Op vliegtuigen heb ik ze nooit gebruikt.

Back