OS50H Hyper afstellen + GV-1 settings ism een FF9

• Topicstarter Topicstarter nwolsink
  • Startdatum Startdatum
N

nwolsink

Guest
Ik heb problemen met mijn nieuwe OS50H Hyper, hij heeft nu ruim 1 gallon Wildcat 15% gezien op welke hij super liep tot voorkort.

Nu begint hij echter steeds vaker op te toeren als ik b.v. van hoogte daal eb vervolgens komt de motor niet meer terug op het ingestelde "toerental" maar blijft teveel toeren maken.

Ik heb de governor (TJ-Pro) er al tussenuit gehaald want met deze ertussen werkte het helemaal niet goed, als ik in de Governor zat dan schoot ie er regelmatig uit en begon de motor ook meer toeren te maken en viel dan weer terug op het ingestelde toerental, dit ging echter ook wel eens enkele minuten goed maar nooit een hele vlucht.

Op het gas zit een S9254 servo welke nu dus direct in de ontvanger zit.

Ik heb de volgende curve ingesteld (FF9)onder NORM:
-9,5
-18
-30
-45
-60

Wat kan dit zijn, heeft dit met inlopen vd motor te maken?
Ik heb alle waardes op de curve nl al met zo'n 4 % gereduceerd met een paar vluchten geleden.

Mijn brandstof avontuur heeft me al met al nog weinig vliegplezier gegeven helaas, iedere keer is er wel wat, zie ook mijn andere topics :cry:

1 gallon is de motor nog niet geheel los , ik denk dat t toch aan de afstelling van de motor ligt .
Vergeet niet dat de buitentemperatuur en de luchtvochtigheid behoorlijk verandert is de laatste paar weken , dus opnieuw wat afstellen is helemaal niet vreemd .
Naarmate de motor meer indraait des te soepeler loopt ie en normaal mag die dan iets rijker staan .
Maar wat versta jij onder een snelle daling ???
Als ik m goed terugtrek dan gaan de rotorbladen harder dan de ingestelde rpm`s , dus gaat ie als t ware overtoeren maken .

eddie zei:
1 gallon is de motor nog niet geheel los , ik denk dat t toch aan de afstelling van de motor ligt .
Vergeet niet dat de buitentemperatuur en de luchtvochtigheid behoorlijk verandert is de laatste paar weken , dus opnieuw wat afstellen is helemaal niet vreemd .
Naarmate de motor meer indraait des te soepeler loopt ie en normaal mag die dan iets rijker staan .
Maar wat versta jij onder een snelle daling ???
Als ik m goed terugtrek dan gaan de rotorbladen harder dan de ingestelde rpm`s , dus gaat ie als t ware overtoeren maken .

Ik had hem idd ook al wat rijker gezet omdat er nu meer zuurstof in de lucht zit, circa 2 klikjes op de hoofdnaald.
Ik hem hem niet vol naar beneden getrokken > 10 graden maar op 5 a 6 zat ik wel.
Toen ik daarna bleef hoveren liepen de toeren niet meer terug en dat vond ik vreemd, zelfs niet na een keer landen/stijgen.

Heb je de fuel leidingen al gecontroleerd?(ook deze in de maintank en header tank)
Is het niet mogelijk dat je een scheurtje in je leiding hebt waar hij dan lucht kan nemen en zo schep komt te staan.

Grtz
Jef

Dat moet de kleine naald zijn die je rijker (vetter) zet (tegen de klok, uitdraaien dus)
en afstellen zonder TJ-pro.

jef zei:
Heb je de fuel leidingen al gecontroleerd?(ook deze in de maintank en header tank)
Is het niet mogelijk dat je een scheurtje in je leiding hebt waar hij dan lucht kan nemen en zo schep komt te staan.

Grtz
Jef

alle leidingen zijn nieuw, en als er een scheurtje in zou zitten dan zouden de sypmtomen constant moeten zijn

Claude zei:
Dat moet de kleine naald zijn die je rijker (vetter) zet (tegen de klok, uitdraaien dus)
en afstellen zonder TJ-pro.

TJ-Pro doet al enige tijd niet meer mee :wink: .
Hoe groot moeten de stappen zijn van de kleine naald? bij de grote naald zijn een paar klikjes vaak al goed merkbaar.

Claude zei:
Rustig aandoen bij het verdraaien.
Probeer ongeveer 10° graden uit te draaien bij iedere stap.

Heb net wat gedaan +/- 10°, morgen even testen in de wei.
Raar schroefje overigens, die is excentrisch > dat koperen plaatje draait/beweegt ook mee nl.

Dat koperen plaatje verplaatst de sproeier , dus zo`n raar iets is t niet !
Wat wel raar is (vind ik) is dat je niet weet waar dat schroefje voor dient blijkbaar ??
Een 50er os hyper heeft een stationairsproeier en een hoofdsproeier , de stationairsproeier werkt tot ongeveer halfgas , daarna neemt de hoofdnaald t over .
Dus t is belangrijk om beide goed te hebben staan snap je ??
Alleen dan kan de motor goed draaien .
Probeer t eens , niet TE grote slagen maken want t is erg gevoelig .
Succes .

eddie zei:
Wat wel raar is (vind ik) is dat je niet weet waar dat schroefje voor dient blijkbaar ??
Een 50er os hyper heeft een stationairsproeier en een hoofdsproeier , de stationairsproeier werkt tot ongeveer halfgas , daarna neemt de hoofdnaald t over .
Succes .

Ik wist wel wat het schroefje was maar aangezien de motor eerst goed liep heb ik er niet aangezeten, ik heb voor het inlopen alleen de hoofd wat ruimer gezet.
Maar goed, enig verstand van 2takt heb ik wel en als ik idd alle symptomen op een rij zet dan kom je uit bij te arm. Ik had alleen niet gedacht dat de motor zo gevoelig zou zijn voor temp wijzigingen.

eddie zei:
Succes .

Ik wist wel wat het schroefje was maar aangezien de motor eerst goed liep heb ik er niet aangezeten, ik heb voor het inlopen alleen de hoofd wat ruimer gezet.
Maar goed, enig verstand van 2takt heb ik wel en als ik idd alle symptomen op een rij zet dan kom je uit bij te arm, mijn crossmotor heeft nl nog veel meer schroefjes, sproeiers en naalden. Ik had alleen niet gedacht dat de OS zo gevoelig zou zijn voor temp wijzigingen.

En nieuwe OsHyper heeft een probleem met de kop die gaat los zitten weet niet of je die al hebt na gedraaid
maar controleer dat maar eens.

jd1uth zei:
En nieuwe OsHyper heeft een probleem met de kop die gaat los zitten weet niet of je die al hebt na gedraaid
maar controleer dat maar eens.

Die zit vast, net even gekeken

Na een Hover effe het kontje strelen :roll:
De motor toont direct hoe heet hij staat :D

Of zeg ik dat nu verkeerd..

Ik snap er echt niets meer van, stationair (10graden) + hoofd (2 klikjes) hoger gezet en hij loopt minuten lang prima:
-Hoveren
-Rondje vliegen

Opeens begint ie weer op te toeren en wat ik ook verdraai, niets helpt. Ik geloof dat ik maar een electro 50'er ga halen ofzo. :cry:

Weet je heel zeker dat t slangetje IN je tank niet naar de klotuh is ??
Dit klinkt als een lekke clunckslang , of t clunckje eraf , of een verkeerde aansluiting ervan of iets dergelijks .
Kijk ook je headertank even na voor de zekerheid .
Hoe warm is de motor nadat ie dat doet ??
Gaat ie minder roken ???
En een electro ?? zo diep kan je toch niet zinken hè ???

Ik vermoed ook echt een defect idd, ik haal straks alle slangen eraf om alles te dubbelchecken

Back