Osprey V22

https://www.quora.com/How-exactly-do-the-V-22-Ospreys-control-surfaces-work
dan kan ik me inderdaad voorstellen dat hij traag was :D
een heli is over de lengteas ook niet altijd extreem vlot, en daar is de rotor in verhouding veel groter tot de te bewegen lengte / massa
laat staan bij een vliegtuig met de props als sturend vlak.

De echte zet de propbesturing uit in vliegtuigvlucht, en stuurt dan met de flap/aileron combinatie. normaal roer en elevator
Alleen in helimodus wordt de propbesturing toegepast.
Nu zou ik ook niet zo 1 2 3 weten hoe je dit tegen een stuk electronica verteld..

Ga je hem bouwen zoals de echte, of hou je de besturing op de props?
 
Probeer hem te bouwen zoals het origineel. Dus inclusief flaps. Met de elektronica zal wel moeilijk worden om te programmeren. Zien wel als het zover is.
 
beetje filosoferen daarover is altijd leuk ;)

volgens mij heb ik rtf varianten gezien, die in vtol modus gebruik maakten van een multicopter flightcontroller.
in die flightcontroller kon dan worden aangegeven dat wanneer de motorgondels op 0 graden staan (in de vliegrichting) de normale vliegtuigmix in gaat. de prop gaat dan alleen gas geven.
bij motorgondels 90 graden, multicopter mixer. props gaan werkelijk sturen.

uitdagend wordt het zowieso, je werkt feitelijk met 2 compleet verschillende toestellen binnen 1 programmering.
zelfs de servo's moeten andere dingen doen in de 2 programmeringen.
 
Het is te hopen dat ik ter zijner tijd iemand vind die van deze materie verstand heeft. Wordt nog een leuke maar volgens mij geen onmogelijke missie. Zenders en ontvangers zijn tegenwoordig op allerlei manieren te programmeren. We zullen zien, misschien dat hier nog iemand reageert.
 
Nu met 3 blad rotor.
Wingpot%20links%203%20blad.jpeg
Wingpot%20links%20totaal.jpeg
 
Ik zou een motor per prop gebruiken, je kan deze nog mooi in de gondel wegwerken als je hem wat lager plaatst.
Spaart je een hoop roterende delen die trilling en andere problemen kunnen veroorzaken.
ESC past misschien ook nog in de gondel.
 
Heb contact met iemand die hem ook gebouwd heeft. Hij heeft ook geprobeerd met 1 motor per gondel, gaf problemen met het proberen gelijke toerental te krijgen.
Ik zou een motor per prop gebruiken, je kan deze nog mooi in de gondel wegwerken als je hem wat lager plaatst.
Spaart je een hoop roterende delen die trilling en andere problemen kunnen veroorzaken.
ESC past misschien ook nog in de gondel.
 
an sich zou dit wel moeten kunnen, zeker met de huidige governors en zo.
en keer afstellen per esc, en het moet goed zijn.
aan de andere kant, is een verbinding tussen de twee wel 100% zekerheid op gelijke toeren.
alleen technisch wat lastiger.

waarom trouwens dat extra tandwiel in de overbrenging?
je kan in principe toch rechtstreeks 90 graden om naar de prop as?
 
Het extra tandwiel zit er omdat de as om 5 graden naar boven en 5 graden naar voren. Het tandwiel aan de aandrijf as moet kunnen draaien om het hart van het extra tandwiel. Aantal graden tussen aandrijf as en rotor as varieert, daarom niet vast 90 graden.
 
ah, duidelijk!
met welk programma teken je trouwens?
je gaat serieus hard met dat tekenen.. niet je eerste dag zeker :D
 
Heb contact met iemand die hem ook gebouwd heeft. Hij heeft ook geprobeerd met 1 motor per gondel, gaf problemen met het proberen gelijke toerental te krijgen.
Waarom zou het zo'n probleem zijn om gelijke toerentallen te krijgen op de motoren?

De aansturing zou dit toch op moeten lossen? Bij een multicopter zit er ook geen mechanische verbinding tussen de motoren. Daar zorgt de elektronica dat het toestel horizontaal blijft door de lift per motor te regelen. Kan je dat hier niet toepassen?

En ik weet niet meer exact welke flight controller, maar ik heb youtube filmpjes gezien waar ze een kk2 board gebruiken
 
Het bijregelen door middel van pitch werkt alleen bij het heli stand, hij moet ook vliegen met de pots 30 en 90 graden naar voren, met pitch regeling zou hij dan bochten gaan vliegen. Makkelijkste is dus met fixet verbinding voor gelijk toerental. Van de elektronica heb ik niet zoveel kaas gegeten, heb daar hulp bij nodig.
 
ik ga nu even herhalen wat iemand mij heeft uitgelegd..
maar een dji mavic heeft ook esc's aan boord.
alleen werken deze esc niet met het zendprotocol wat wij gebruiken.
het taaltje wat deze regelaars gebruiken, stelt hun in staat om in fractie van secondes correct afgepaste correcties te maken.
een modelbouwregelaar kan dit niet.

zo'n regelaar zou potentieel aan een flightcontroller voor een multicopter gehangen kunnen worden.
feitelijk lijkt hij in helistand meer op een multicopter...

Eigenlijk maakt die 30 graden het je moeiliijk.
eigenlijk zou het makkelijker zijn als de boel vooruit vliegt, dan gaat kantelen, en tijdens het kantelen steeds meer pitch geeft om snelheid op te bouwen.
eenmaal 90 graden moet de electronica gewisseld zijn van multicopter modus naar vliegtuig modus.
op 30 graden zit je ertussenin. vlieg je dan nog steeds met propbesturing, of ga je over naar stuurvlak besturing? heeft hij dan voldoende snelheid..
of laat je hem op 30 graden op propbesturing (denk wel dat dit kan..), en laat je hem op 40 graden wisselen?

er is heel veel te regelen, met arduino bordjes, multicopter flightcontrollers..
wel eerst verzinnen hoe je het wilt gaan doen.
dan kunnen mensen die daar in thuis zijn vertellen hoe je het kunt maken (of je helpen om het te maken)
 
Op 30 graden vlieg ik nog steeds in heli modus. Zo gauw ik naar vliegstand ga is de heli modus uit en stuur ik met de flaps en pitch als gasstand. Afwachten eerst maar eens bouwen.
 
hoe ga je trouwens de swash recht houden?
of komt er nog een 3e servo bij te staan?
je hebt hier een H4 swash, 4 aanstuurpunten.
H3 is denk ik practischer.. 120 graden setup
en kun je "gewoon" standaard heli swash gebruiken.
 
Back
Top