'oude' RC-Cars uit 1980 enzo...

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Bart_Banaan, 8 feb 2004.

  1. sanshoku

    sanshoku

    Lid geworden:
    17 sep 2013
    Berichten:
    19
    rc revel gevonden op zolder. Wie kan mij hier iets meer over vertellen

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. the daantjee

    the daantjee

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    119
    Locatie:
    amersfoort
    Dit is een 1/8 chassis wat uitgebracht is door revvel, heb eventueel nog een transmissie en een chassis voor je liggen heb je wat spare parts. Ook heb ik voor de liefhebber op zolder nog een ongespoten body van een kyosho sand skipper gevonden dus als iemand hier belang bij heeft graag pm.

    Mvg,Daan
     
  3. BIEZELWERKS

    BIEZELWERKS

    Lid geworden:
    1 jul 2010
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Klazienaveen. Drenthe
  4. Excorio

    Excorio

    Lid geworden:
    12 jun 2014
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Markelo
    Spital Sangyo Jeep American & Hegi Spider

    Lang, lang, lang geleden ben ik begonnen met een Grasshopper en heb daarna vele andere
    auto's gehad variërend van elektro tot 2-takt. Mijn laatste was een FG Beetle... Heb door de
    jaren heen ook veel spul verzameld en weer verkocht.

    Zo'n 5 jaar geleden kreeg ik van een collega 2 auto's die volgens hem al ruim 25 jaar bij zijn
    ouderlijk huis in opslag stonden. Hij kon mij de origine ervan niet vertellen. Ik heb de intentie
    gehad om 1 van de 2 op te knappen maar ben er nooit toe gekomen en heb besloten er
    afstand van te doen. Beide auto's staan dus nu bij elkaar al ruim 30 jaar in opslag...

    Maar voordat ik er afstand van doe wil ik er graag toch meer van weten.

    Van de Spital Sangyo Jeep American heb ik alleen handleidingen kunnen vinden en een
    paar online foto's. Van de Hegi stockcar genaamd Spider kan ik helemaal niets vinden.
    Naar verluidt is de Spital zeer zeldzaam (zelfs in Japan). Als je de foto's bekijkt dan zie je
    dat ie behoorlijk vies is maar ook dat er geen krasje op de bodemplaat zit, er is nauwelijks
    met deze auto gereden. Bijzonder is wel dat ie compleet uit duraluminium is, een midden-
    motor en voorwielaandrijving heeft...

    De Hegi is mij een compleet raadsel, hij zit nog in de originele verpakking met daarbij
    een paar zakjes nieuwe onderdelen van Veroma. De auto is nieuw, is nooit afgebouwd.
    Door het lange staan is er wel corrosie ontstaan maar wat wil je na 3 decennia...

    De Spital is van eind 70er begin 80er jaren. Hegi is volgens mij 70er jaren?


    Wie kan mij meer vertellen over deze 2 auto's?

    [​IMG]
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die Spital, die zegt me niets, al staat me er heel vaag wat van bij dat Simprop een dergelijke auto (voorwiel aangedreven terrein auto) in het programma had.

    Die stock car, volgens mij is die hooguit door Hegi verkocht (net als de Schlüter helicopters) maar volgens mij was dat een Nederlands fabricaat, waarvan ik niet meer op de naam kan komen. (de nederlandse tekst op de doos verraad dat ook al een beetje, volgens mij was Hegi duits???)

    Je had Yu'Can, en deze, de Yu'Can was wat mooier gebouwd maar uit veel dunner buis, en veel minder sterk.
    Daar stond weer tegenover, dat je bij dit type zelf de motorgaten moet boren en als je dat fout deed kreeg je nooit meer de riem goed gespannen.

    Ik herinner mij dit frame als "debiel stevig": ik ben er ooit mee dwars door een fietswiel gereden (5 of 6 spaken er uit en de auto minus kap gewoon door rijden) en ik heb er ook eens een flink stuk mee uit een betonnen stoeprand gebeukt.

    Maar vanwege het gewicht waren de Yu'Cans wel vlotter.

    Maar hoe dit merk heette, ben ik kwijt. Ik heb indertijd niet een bouwdoos gekocht, maar een los frame en kap, en opgebouwd met alle mechanische delen van een total-loss gereden Yu'Can die ik daarvoor had....

    Groet, Bert
     
  6. Excorio

    Excorio

    Lid geworden:
    12 jun 2014
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Markelo
    Bedankt Brutus :)

    Dat van Simprop klopt overigens, zij verkochten inderdaad deze Spital. Was ik vergeten te vermelden, had ik al achterhaald van het interweb Maar meer ook niet. Vreemd dat er nog zo weinig info over deze toch wel geavanceerde auto over is... :(
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nog even over die Spital: die motor is een Supertigre, een originele italiaanse, en volgens mij GEEN automotor.

    Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij heb ik precies zo'n motor gehad in een vliegtuig, en die heb ik later in een stock-car gehad. Het vervelende is, dat die er ook uit zag (net als deze, alsof hij een volledig kogelgelagerde krukas had.
    Helaas bleek dat niet zo te wezen: de voorkant van het carter zag er bij mij net zo uit alsof er een kogellager zat maar dat bleek een bronzen bus te zijn. Als je goed vergelijkt met andere motoren, zie je dat dat voorste lagerhuis eigenlijk te smal is voor een kogellager. Tenminste, bij mij was dat zo, en volgens mij bij de jouwe ook (maar ik kan er naast zitten uiteraard.
    Het achterste lager is wel een kogellager.

    Door de zijdelingse trek van de riem, heb ik daardoor dit prachtige motortje effectief om zeep geholpen, wat zeer jammer was, want deze motor loopt (zeker voor zijn leeftijd) banaal hard.

    Wat je doet moet je zelf weten, maar dit motortje is een uiterst krachtig en snel vliegtuigmotortje maar zal in een auto, alleen al vawege de dreunen van het starten, geen lang leven beschoren zijn.

    De mijne zat oorspronkelijk in een "speedy" van toevallig ook Hegi, en die heb ik met dat motortje op goed 200 km/uur geklokt (niet een officiele tijdwaarneming, maar gewoon zo goed mogelijk de tijd over een bekende afstand geprobeerd te meten).

    Memories, memories, ik was toen 16 jaar....

    EDIT: ik lees je post nog eens door, en zie de naam Veroma staan... en opeens schiet mij te binnen, dat dat het merk is wat ik zocht.
    Mijn toenmalige LHS had die frames gewoon los liggen, en je kon er om het even Veroma of Yu'Can onderdelen op zetten.
    Meen dat zo'n frame iets van 25 gulden kaal kostte, en voor rond de 100
    piek had je dan een kale roller.
    Ik had er overigens exact dezelfde kap op zitten.
    De brandstoftank is het enige wat er van over gebleven is, maar die is nog steeds in gebruik als expansietankje voor het koelwatersysteem van mijn watergekoelde heli-project.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2014
  8. Excorio

    Excorio

    Lid geworden:
    12 jun 2014
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Markelo
    Goed gezien, het is inderdaad een ST25... Auto's zijn uit de tijd toen ik een jaar of 9 was, ben van71 :)

    Ik ben van plan beide auto's op marktplaats te zetten, ik "speel" tegenwoordig met metaaldetectors
    en papa heeft een hele mooie nieuwe gezien ;), maar ik dub nog een beetje over welke bedragen
    ik er voor ga vragen... De Spital is vies maar onder het vuil zit een hele mooie onbeschadige auto en
    hij is behoorlijk zeldzaam. De Hegi is in principe nieuw maar moet wel aangepakt worden vanwege
    roestvorming. Mooi spul voor de liefhebber...

    Enig idee qua richtprijzen?
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2014
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die Spital is een verzamel-object, wat het waard is weet ik niet, maar een rijdende auto is het niet: alles uit die tijd was afschuwelijk slijtagegevoelig, en onderdelen zijn een drama, dus die is puur voor op de plank.
    Maar goed kans, dat je hem op E-bay voor en fors bedrag kwijt kunt.
    Maar het kan ook tegenzitten natuurlijk....

    De Spider is zéér makkelijk een rijdende auto van te maken, alleen je kunt er zo weinig mee: met de techniek van toen herinner ik me dat ze afschuwelijk luidruchtig waren, en een moderne uitlaat krijg je er heel lastig op geplaatst vanwege de voor gewone auto-uitlaten erg ongebruikelijke motor-opstelling.
    Er zit geen rem op (kun je er héél simpel op maken maar dan is de koppeling in no time verrot) en voor stock-car wedstrijden is hij hopeloos traag, dus je moet maar net een plek hebben om er mee te rijden.
    Zonder rem is hij uitsluitend geschikt om er op heel grote parkeerplaatsen rondjes mee te rijden.
    In principe zou ik die best wel graag willen hebben uit nostalgische overwegingen (en dan gaat hij ook weer 100% zeker rijden) maar meer dan een tientje of vier, vijf zou ik er niet voor over hebben, want ik heb niks meer liggen aan geschikte motortjes, en geen budget om er fortuinen in te steken.
    Daarnaast, die stockcars waren jaren 80 zo populair, dat daar er duizenden nog van moeten rondzwerven her en der.

    Maar je weet nooit wat de gek er voor geeft, want volgens mij vind je er niet veel meer in nieuwe ongebouwde conditie.

    Je zegt: toen je een jaar of negen was, maar zonder huidige leeftijd weten we dan nog niks.
    Als ik me goed herinner, kocht ik de mijne toen ik 13 of 14 was (heel hard krantenwijk voor gelopen) en dan praten we over 1980~81
    EDIT: dan praten we ook over exact dezelfde tijd dus....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2014
  10. mx2

    mx2

    Lid geworden:
    8 sep 2012
    Berichten:
    30
    Aantal tamiya clodbusters. Ook me eerste nog. Kreeg hem 2e hands ( me vader had ze cap21 geruild bij quartel in Zwolle voor de clodbuster) toen ik 5 was. Ben nu bijna 28.
     
  11. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Voor een maand terug kreeg ik een oude Tamiya Ferrari F1 van 1982 + een oude Tamiya Sixwheeler Tyrrell van 1977.
    Van de Ferrari heb ik geen foto gemaakt van hoe hij binnenkwam, van de Tyrrell wel, de body was in slechte staat, na een restuaratie is dit het resultaat.
    Voor de Ferrari heb ik nog een complete set nieuwe wielen kunnen bemachtigen.
    Voor de Tyrrell heb ik nog een originele stickerset kunnen bemachtigen via ebay.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Zo heb ik er ook nog, helaas mist er wel wat[​IMG][​IMG][​IMG]
    De tamiya 58011, staat op MP inmiddels
     
  13. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Incompleet zal het weinig opbrengen, je kunt beter op zoek gaan naar een body.
     
  14. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    vind maar eens zo'n body... en de rest van de missende delen... :S

    Liefhebbers onder elkaar weten vaak ook wel een leuke ruildeal te sluiten ;)
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2014
  15. KdK

    KdK

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Hoeksche Waard
    Gave topic!
    Bij mij is het ooit begonnen met een Tamiya Frog, ik gok zo'n 31 jaar geleden. Met een Nihm accu waarmee je 5 minuten kon rijden, althans vol gas. Deed je het heel rustig aan dan moest 15 minuten ook kunnen, maar 11 minuten was voor mij al een record. Was het heel koud buiten dan 3 en resp. 8 minuten…

    Punaises door de achterbanden en dan over het ijs rijden met zelf gemaakte ijzers voor. Werkte natuurlijk voor geen meter, maar wel leuk als je 14 jaar bent. Helaas geen foto's meer uit die tijd. Ik had hem zwart met rood gespoten, want dat wit met roze kon ik toen nog niet handlen.

    Maar boven mijn bed hing een poster van de auto die ik eigenlijk wilde hebben, maar die was te duur. Het was zo'n halve foto halve doorsnede poster van de… …Tamiya HotShot. Nu 31 jaar later heb ik hem alsnog maar gekocht. Gebruikt en die weer origineel gemaakt, behalve de brushelss motor en de wielen. De originele wielen en banden heb ik ook maar dat rijdt niet echt top. Ik rij er bijna nooit mee maar stiekem om de week een rondje door de straat. Jeugdliefde:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. rc-arjan-rc

    rc-arjan-rc

    Lid geworden:
    30 jun 2005
    Berichten:
    48
    Locatie:
    zwijndrecht
    hallo

    ik heb ook 3 oudjes.. maar geen idee wat het nou precies allemaal is..

    nummer 1

    Motor O.S. Max 3,5CC
    Epoxy bodemplaat
    Schaal 1/8
    Foambanden en starre achteras..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nummer 2!

    Picco 3,5CC motor
    Starre achteras
    Vering achter
    Foam offroad banden
    Alu bodemplaat
    Schaal 1/8

    [​IMG]



    Nummer 3

    Electro 1/10
    Graupner habuchi motor(540)
    Plexiglas bodemplaat
    Veel blik
    Starre achteras

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    ik hoop dat iemand mij kan helpen om er achter te komen wat voor soort modellen dit zijn!

    Mvg Arjan
     
  17. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    de eerste lijkt me een eigenbouw. De voorkant is van een stockcar en de achteras zou dat ook wel eens kunnen zijn.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij niet hoor...

    Het lijkt er wel op, maar de Stock-cars hadden twee stalen strips (bovenste in vorm gezet) en veren boven de fuseeblokken.
    Maar FG alsmede een italiaans merk waarvan me de naam even ontschoten is (ik weet dat ze als een van de eersten onder Robbe vlag een 1:8 wagen hadden met rondom onafhankelijke vering, meen dat dat model Colombia heette) hadden in de jaren 80 een vrij sterk gelijkende kunststof balk, en volgens mij is dat wat je ziet.

    Maar ik kan het ook niet thuisbrengen.

    Als ik moest gokken zou ik zeggen "iets van Robbe, eind jaren 70, wellicht begin 80".

    Groet, Bert
     
  19. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    hoi, wat een leuk forumstukje. Ook ik had een hoop oude dingen uit de jaren '80. Helaas heb ik alleen de Mardave Marauder nog over, dacht dat mn tamiya sandscorcher nog ergens slingerde, maar bang dat die ergens gesneuveld is.
    De Marauder heb ik gekocht toen ik een jaar of 11 was, dus moet ergens in de jaren '80 zijn geweest. Ongelofelijk veel lol mee gehad, en hij doet het nog steeds:p
    Toen jaaaaaren alleen nog maar gevlogen, maar dit jaar een wrak gekocht, die staat eronder. Een T2m citroën ZX rally raid evo 5000. Geen idee of deze echt oud is, maar echt vaak komt hij niet voor. Wel in frankrijk denk ik. Ik heb hem weer helemaal rijdend gemaakt, en met startknopje op de zender uitgevoerd. Dus dikke pret, een stuk makkelijker dan vroeger:D

    groetjes robert

    edit: fotos staan hieronder, ging iets fout steeds om ze hierin te doen. En zonder fotos niks aan natuurlijk :)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2015
  20. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar

Deel Deze Pagina