Spital Sangyo Jeep American & Hegi Spider
Lang, lang, lang geleden ben ik begonnen met een Grasshopper en heb daarna vele andere
auto's gehad variërend van elektro tot 2-takt. Mijn laatste was een FG Beetle... Heb door de
jaren heen ook veel spul verzameld en weer verkocht.
Zo'n 5 jaar geleden kreeg ik van een collega 2 auto's die volgens hem al ruim 25 jaar bij zijn
ouderlijk huis in opslag stonden. Hij kon mij de origine ervan niet vertellen. Ik heb de intentie
gehad om 1 van de 2 op te knappen maar ben er nooit toe gekomen en heb besloten er
afstand van te doen. Beide auto's staan dus nu bij elkaar al ruim 30 jaar in opslag...
Maar voordat ik er afstand van doe wil ik er graag toch meer van weten.
Van de Spital Sangyo Jeep American heb ik alleen handleidingen kunnen vinden en een
paar online foto's. Van de Hegi stockcar genaamd Spider kan ik helemaal niets vinden.
Naar verluidt is de Spital zeer zeldzaam (zelfs in Japan). Als je de foto's bekijkt dan zie je
dat ie behoorlijk vies is maar ook dat er geen krasje op de bodemplaat zit, er is nauwelijks
met deze auto gereden. Bijzonder is wel dat ie compleet uit duraluminium is, een midden-
motor en voorwielaandrijving heeft...
De Hegi is mij een compleet raadsel, hij zit nog in de originele verpakking met daarbij
een paar zakjes nieuwe onderdelen van Veroma. De auto is nieuw, is nooit afgebouwd.
Door het lange staan is er wel corrosie ontstaan maar wat wil je na 3 decennia...
De Spital is van eind 70er begin 80er jaren. Hegi is volgens mij 70er jaren?
Wie kan mij meer vertellen over deze 2 auto's?