ov-10 bronco [succesvolle maiden mei '09]

en stel dat ik zelf iets maak, dan kan ik de koppelstukjes gewoon van aluminium maken toch? Qua duurzaamheid misschien iets minder dan staal, maar wel functioneel?

Crash Bronco

Circa 2 maand geleden is mijn Bronco helaas gecrasht. Neus flink in de poeier, vleugel gekraakt en nog her en der wat schade. Ondertussen is de neus weer behoorlijk op weg om te lijken op een Bronco en de rest van de schade zal ik binnenkort ook wel repareren.

Wat was er gebeurt:
1 motor uitgevallen... te laat opgemerkt. Hij vloog het eerste stuk nog heel netjes, totdat ik probeerde om een bocht naar rechts te draaien, met de motor links uit! Ooit gelezen in een amerikaans tijdschrift geschreven door Greg Hahn. Geen doetje op dit gebied dacht ik zo.
Helaas was dit voor dat moment het verkeerde, want hij overtrok en sloeg tegen de grond. Ik vloog op dat moment zo'n 10 meter hoog. (gelukkig een redelijk vlakke spin naar de grond, waardoor de schade meeviel)

Nu weet ik dat 2-motorig vliegen = double trouble, maar toch 3 vraagjes:
1) wat is de juiste reactie op zo'n moment. Ik had achteraf het gevoel dat als ik een ruime bocht naar links had gevlogen (motor links dus uit, motor uit draai je dus naar beneden), ik hem weer recht boven het veld had kunnen krijgen om te landen.

2) bestaat er een goede simulator om dit te oefenen? ik heb laatst Phoenix sim gezien, waarbij je grote 2-motorige kisten kunt vliegen en kunt simuleren dat er na zoveel tijd een motor uitvalt, maar deze kisten vliegen met 1 motor net zo goed (of slecht) als met 2. Hier heb ik praktisch voor dat te oefenen dus niets aan. Bestaat er dus een goede simulator voor?

3) stel dat je wilt oefenen in het echt. Je haalt een schakelaar over en een van beide motoren gaat terug naar stationair gas. Is dit reeel, zinnig of zijn er mensen die dit doen?

graag hoor ik jullie reacties!

Hoi Peter,
Zonde van die mooie bronco, goed te horen dat hij weer redelijk ver klaar is.
IVM oefenen/ wat te bij 1 motor uit. De meesten zeggen nooit over de af geslagen motor bochten maar aaltijd de draaiende motor in de binnen bocht houden.

Persoonlijk heb ik daar een andere mening over.
Het belangrijkste van vliegen is snelheid !!!!!!!
Op het moment dat dat 1 motor afslaat, heb je minder vermogen , en het model gaat wringen om vlak te blijven. dat kost ook vermogen.
Zolang de snelheid voldoende blijft is er geen probleem.
als je tegen de draaiende motor in bocht, (zoals de speciallisten het zeggen) ga je nog meer wringen en nog meer energie verbruiken.
met als gevolg dat de kans bestaat dat het toestel afremt en stalled en tegen gesteld aan de bocht in een vrille slaat.

Mijn mening laat de draaiende motor het model in een flauwe bocht trekken door iets minder tegen wringen dit kost minder energie en blijft het model beter op snelheid.(uit mijn ervaring) evt het motor vermogen verminderen om uit de bocht te komen.

Het beste is natuurlijk indien mogelijk de andere motor zo snel mogelijk het vermogen weg te nemen en een zweef landing te maken .
NOOIT Flaps gebruiken als je op 1 motor vliegt , als je bijna bij het veld bent en je kunt zonder motor ver mogen binnen zweven zou je evt wel flaps gebruiken (maar op het moment dat je motor vermogen geeft is het model bijna niet te houden met flaps)

Ik heb diverse geprobeerd op 1 motor te vliegen. zoals je zelf aangeeft in 3) de 2 motoren normaal samen mixen en als je de mixer uitzet, 1 motor op stationair laten lopen
Wat ik er uit heb geleerd, probeer het te voorkomen ;) en snelheid proberen te houden dit is belangrijker dan hoogt proberen te houden (te weinig snelheid is het toestel niet meer te sturen en valt vervolgens uit de lucht, bijna altijd in een vrille)

Just my 2 cents :rolleyes:

Eric

als er 1 van de motoren uitvalt moet je dit compenseren met het richtingsroer
linkermotor uit rechts corigeren
vermogen terug nemen naar 3/4 en rustig een wijde bocht draaien om zo spoedig mogelijk te landen
grote stuurbewegingen vermijden
er zijn modellen die minder last hebben met een uitgevalle motor
zo ging er in de 2 e weroldoorlog over de d h mosqito het verhaal dat het toestel ijgelek ontworpen was voor 1 motor
en dat ze later er maar een 2 e bijgeplakt hebben om te kijken wat er dan gebeuren zou
dit omdat het toestel nagenoeg net zo goed vloog op 1 als op 2 motoren

Ai, da`s zonde.

Wat er hierboven beschreven is ben ik het mee eens.

Echter zal de ene 2-motorige kist met 1 motor uit beter reageren dan de andere :teacher:

Onze Twin Ace een kleine twin met 2x 4cc is amper nog te vliegen terwijl onze 3mtr Nomad met 2x 10cc zeer goed te besturen is en zelfs nog hoogte kan winnen en over beide zijdes bochten kan draaien als het moet.

Al dit is afhankelijk van de motorplaatsing tov het middenlijn, langsas, zwaartepunt ed.

Met richting de kist op koers houden en met rol de kist vlak werkt prima, je kan zoals je aangaf veel gaan experimenteren met 1 motor op een schuif, zal zeker helpen maar als je maar zorgt dat biede motoren betrouwbaar lopen is dat niet nodig.

Ook moet je afleren om de motoren op vol vermogen af te stellen (als je dat tensminste doet), beter een tandje of wat eronder dan lopen ze betrouwbaarder.
+ je moet je best lopende motor asftellen op de minst lopende motor en niet vice versa, da`s direct al vragen om problemen.

Daarnaast is perfect synchroniseren ook geen must, ik stelde ze volgas altijd op het gehoor af.
Stationair en midden gebeid lag vlak bij elkaar maar niet exact gelijk.
Wat wel lekker is is als ze gelijk oppikken anders gaat de kist bij elke gasstand verandering "wringen".

Heb je nog geen ervanring met 1 motor uit of komt het zeer onverwachts of slecht uit dan is de beste remedie nogsteeds die ander motor ook uit en blijven vliegen.
Je werkdruk van de kist recht zien te houden met 1 motor aan is namenlijk veel meer belastend dan met 1 motor uit.

Dan maar beide motoren uit en rustig naar de grond zweven met de minste kans op schade.

Succes met repareren.

@ Eric, oke, bedankt. Daar kan ik wat mee. Ik denk dat een andere fout die ik gemaakt heb is om te proberen te compenseren met aileron i.p.v. met richting.
De flauwe bocht maken over de uitgeslagen motor is dus zo gek nog niet.
De flaps zal ik vanaf blijven.
Het vervelende was ook de lage hoogte op dat moment. Daardoor voel je je echt in het nauw gedreven.

@Jeroen, oke, bedankt

@Berto, ik stel de motoren apart af op optimaal, daarna de motor die het hardst loopt terug regelen naar de 'zwakkere' motor. Rookt hij ietsje meer, maar dat moet dan maar.

Iemand nog een suggestie voor een simulator waarbij je realistische motor-uit landingen kunt oefenen?

Hallo Peter,

Die vraag van "wat te doen bij een twin met motor storing" Heb ik beantwoord gekregen van een piloot die bijna het leven verloor in een Twin-Otter met zgn "catastrophic turbine failure" Zijn antwoord was kort maar krachtig: "any twin in trouble, turn it into a glider"
Dankzij dat leeft hij nog. Kortweg, trek het gas van de andere motor ook dicht en probeer de kist verder zwevend te vliegen.
Zelf heb ik verschillende keren uitval gehad met mijn Harmony, en door bovenstaande reflex elke keer veilig kunnen landen.
Zelfs uit een situatie waar ik door uitval bij lage snelheid in een gemene spin was gekomen. Gelukkig had ik net genoeg hoogte over voor herstel. Jammer dat je Bronco te laag zat op dat moment.
Een aanrader om dit in de toekomst te voorkomen (het wel op tijd merken) is de Twinsync van RCS-Showcase.
Het ding doet wat het zegt dat het doet, en helpt bovendien heel mooi om de motoren gelijk te krijgen. Zit ondertussen op de Harmony met veel plezier.
Als je meer wilt weten laat maar horen.

Tja, zo`n Synchronyzer is leuk maar volgens mij niet direct noodzakelijk.

Wel zoals je zelf al aangeeft direct van de andere motor ook gas dicht en zien te landen.

Of, maar dat geeft wel een extra "workload" maar als het lukt heel veel voldoening, proben te vliegen op 1 motor.
Zoals ik al aangaf kun je dit proberen doow eer langzaam gas te geven en je kist op koers zien te houden met richting en vlak met rolroer.

1 van de roeren wordt altijd aangeblazen dus dat zou makkelijker moeten gaan dan met een 1 staart model.

Maar zoals ik ook al aangaf kan dit voor verschillende modellen heel anders uitpakken, onze Nomad vliegt geweldig op 1 motor, met onze Twin Ace kun je het wel vergeten.

Dus ik zou zeggen zolang je het niet vertrouwd direct die andere motor op stationair of zelf uit.
Dat redt je kist 9 van de 10 keer.

Back