ov-10 bronco [succesvolle maiden mei '09]

Kleine update:
ik heb de hoogteroer aansturing aangepast. Dit is echter nog niet voldoende. Ik heb nog een speling van 1,5 cm omhoog en omlaag. Volgens mij is dit teveel. ik zit er nu over te denken om er een Hitec MG-150 in te bouwen. Dit is een servo van 10 mm en het hoogteroer is 8 mm, dus minimale verdikking.

En nog een vraag: wie weet hoe ik met mijn Profi MC3010 zender de servo van het neuswiel waar je mee stuurt, kan koppelen aan het richtingsroer als het landingsgestel beneden is? Dus als het neuswiel omhoog staat, moet de servo in het midden staan en niet mee bewegen.
Ik heb het neuswielservo op output #8, richting op #3 en een aparte schakelaar voor het sturen van het landingsgestel. (H)

Verder ben ik druk bezig om een systeem te maken om het aan en af koppelen van de luchtslangen te vereenvoudigen. Dat is nog wel lastig om alles goed luchtdicht te krijgen.
Groet uit Zwolle,

Ik heb nog een speling van 1,5 cm omhoog en omlaag. Volgens mij is dit teveel.
Volgens mij niet :noo:

Ik weet het wel zeker :yes:

Verder ben ik druk bezig om een systeem te maken om het aan en af koppelen van de luchtslangen te vereenvoudigen. Dat is nog wel lastig om alles goed luchtdicht te krijgen.
Om hoeveel leidingen gaat het? 4 stuks?

Voor de eenvoudigheid zou je toch gewoon de Robart Quick Connectors kunnen gebruiken?
190A.jpg

He Berto,
nee, 1,5 cm is idd te veel :-(

het gaat in totaal om 8 verbindingen te maken. volgens mij kosten die dingen 10 euro per 2 stuks.

Ik weet niet hoe je het voor mekaar krijgt, maar 1,5 cm. speling op een roer is veel. :shock:

Plaatje? :)

Ik zou zeggen: in elk richtingroer een microservo, korte stuurstang, en klaar.

Of zeg ik nou maar wat . . . :confused:

jan.

Yep, die koppelingen kosten nogal wat, maar ja ze werken wel goed :yes:

@ Jan,

de speling komt volgens mij uit het feit dat Pieteralje nu een blauwe bowdenkabel gebruikt die in teveel bochten loopt waardoor er speling ontstaat.

In een vrij rechte lijn werkt het perfect maar zo in gebouwd krijg je speling.

De kielvlakken zijn volgens mij te smal om een servo in te krijgen, een micro of nano misschien net.
Maar dan moet je ze weer perfect synchroon laten lopen.

Makkelijkste is toch een centrale servo dan.

ik weet er niet van, maar ik weet niet of ik het wil weten :-)

Het is het hoogteroer dat zoveel speling heeft. de richtingsroeren heb ik aangestuurd met 1 servo per roer, met closed-loop. De bowdenkabel loopt inderdaad in 2 bochten van 90 graden. Eerst had ik 1 bocht van 90 graden met bovenin een omleghevel. Dit gaf ongeveer 2,5 cm speling :-(

Ik heb nu een Hitec HS-125 MG besteld.
hs125mg.jpg

deze bouw ik in in het hoogteroer of in het stuk van de richtingsroeren. In het ene geval zal ik elke keer een stekker verbinding maken / verbreken en het andere geval moet ik iedere keer de bol-link loshalen van de kogel.

ik denk dat ik voor de het inbouwen in het hoogteroer ga met het maken / verbreken van de stekkerverbinding.

Is er nog iemand die mij kan helpen met het in programmeren van de neuswiel servo?

Ik heb nu een Hitec HS-125 MG besteld.

deze bouw ik in in het hoogteroer of in het stuk van de richtingsroeren.

Lijkt me een uitstekend idee. :yes:

Probeer uit te vinden hoeveel kg. je max. nodig hebt om het hoogteroer te bewegen, en kies dan de lichtste en beste servo die je kan vinden. :D

Succes.

jan.

Probeer uit te vinden hoeveel kg. je max. nodig hebt om het hoogteroer te bewegen, en kies dan de lichtste en beste servo die je kan vinden. :D

jan.

oke, en hoe doen we dat? ik ben er nu vanuit gegaan dat het hoogteroer ongeveer 3 kg nodig heeft. maar dat is gewoon omdat al mijn andere servo's dat ook kunnen trekken (S3003 en S3001)

Laatst bewerkt:
Update 6 maart 2009

@ jan, bedankt. Ik heb het toen direct gebruikt. Alleen is het lastig om de snelheid in te schatten. Volgens mij heb ik max 70 km/h ingevoerd en kwam ik op zo'n 3 kg uit. Bij mijn beechcraft is het in ieder geval voldoende gebleken.

Ik heb ook nog wat vorderingen op gebied van de koppelingen van de lucht en van de servo's. Ik heb de computerstekkers ontdaan van hun metalen schilletje en in de voorkant van de vleugel gelijmd en in het gedeelte van de romp die op de vleugel komt. Samen met de luchtslangetjes wordt dan met het vastschroeven van het geheel de verbindingen gemaakt.
Foto's:
IMG_3211.jpg

Rompgedeelte:
IMG_3209.jpg

Voorkant vleugel:
IMG_3208.jpg

En zo ziet het bedachte koppelingetje voor de lucht eruit:
IMG_3206.jpg

IMG_3205.jpg

en de andere 3 koppelingen in wording:
IMG_3204.jpg

Ik heb het getest en deze koppeling heeft 3 dagen de verbinding luchtdicht gehouden.
De ringetjes zijn bij Quartel gehaald en passen net lekker strak om een 3 mm messing pijpje.
en zo zijn we weer een stapje richting het gaan vliegen...

Naast wat andere projecten, heb ik ook niet stil gezeten met de Bronco en heb ik hem vandaag even buiten in elkaar gezet, motoren getest en zitten genieten :-)

Maar wat een power in die 2 motortjes. Enorm! Ik had het hoogteroer niet vastgezet, maar die bleef niet op zijn plek. En het is een bruut geluid, 2 viertakts!

Ik kon helaas niet te lang testen, want de achtertuinen van mij en mijn buren stonden behoorlijk snel blauw... en ondanks het mooie viertakt geluid, galmt dit enorm bij ons.

IMG_3252.JPG

IMG_3254.JPG

IMG_3253.JPG

De leidingen heb ik bijna luchtdicht. Alleen nog een probleempje als de wielen uit zijn. Dan lekt 1 koppeling. Hier moet ik nog eens goed naar kijken.

Gegroet allemaal

Maiden succesvol!

Ik heb hem vanochtend succesvol ingevlogen. Wat een heerlijk geluid gaf dat. Wel erg veel wind, maar vloog waar ik hem heen stuurde. Alleen bij de landing begaf het schotje van het neuswiel het, waardoor hij op zijn neus stilstond. Tevens een verbogen hoofdlandingsgestel.
Filmpje komt nog, maar nu eerst de foto's:

IMG_3282.jpg

IMG_3283.jpg

IMG_3284.jpg

IMG_3285.jpg

IMG_3290.jpg

IMG_3291.jpg

IMG_3292.jpg

IMG_3293.jpg

Foto's in vlucht komen nog...

Back