ov-10 bronco [succesvolle maiden mei '09]

Gefeliciteerd :celebrate:

En uiteraard vele mooie vluchten gewenst.

Gr. Teus

Proficiat Peter!
Altijd weer leuk om te lezen als een (zelfbouw)project weer succesvol afgerond wordt.
Al een volgend project in gedachten? ;)

mooi werk Peter, geeft altijd voldoening als (bijna) alles naar wens verloopt.
sucses met de verdere vluchten en hopelijk hou je hem lang heel.

groeten Gertjan

bedankt allemaal.
Ben zonet al aan het repareren geslagen. De luchtcilinder van het neuswiel was kromgeslagen door de landing. Het schotje zat niet goed genoeg vast. Daardoor heeft de cilinder een tik gekregen en daarbij de pen krom gemaakt die in/uit gaat. Daardoor kon deze niet meer naar binnen of buiten. Provisorisch heb ik hem weer recht gebogen, maar hij werkt niet meer zo fijn als eerst. Ik weet nog niet wat ik hier mee ga doen.

En nieuwe projecten... altijd een lijstje klaar liggen he? zoals het een echte modelbouwer betaamd... Er staat nog een Hurricane van Mick Reeves op me te wachten, en ik heb mijn Beechcraft terug gekocht een paar maandjes geleden. Alleen was de kist gestript en beplakt met zilver / chrome folie. Dit vond ik natuurlijk niet mooi en heb ik hem weer gestript... Nu krijgt hij deze kleuren: RC-45J 29585

Ik hoop dat ik hem dan ook vliegend mee kan krijgen naar Oss. maar ja... ik wil voor de bronco ook eigenlijk al wel de motor kapjes maken, cockpit wat verder afwerken etc... Plannen genoeg. :-)

Hoi Pieter,

Gefeliciteerd met je maiden en vervolg vluchten en het geluid van die beide 4 taks in vlucht klinkt geweldig, gelukkig hebben ze bij de Bronco een goed tehuis gevonden, maar het is wel even slikken, daar had ook een DC3 kunnen vliegen met dit geluid, maar dat is voorbij.

Machtig dit en ik wens je met deze kist heel veel plezier en many happy landings,

PS, Nu wel even motor kappen maken, dan maak je hem echt af.

Groeten,

Jan.

Proficiat Peter met je geslaagde maiden, we zullen hem wel zien vliegen op Oss ;-)

Hoi Pieter,

Gefeliciteerd met je maiden en vervolg vluchten en het geluid van die beide 4 taks in vlucht klinkt geweldig, gelukkig hebben ze bij de Bronco een goed tehuis gevonden, maar het is wel even slikken, daar had ook een DC3 kunnen vliegen met dit geluid, maar dat is voorbij.

Machtig dit en ik wens je met deze kist heel veel plezier en many happy landings,

PS, Nu wel even motor kappen maken, dan maak je hem echt af.

Groeten,

Jan.

He Jan,
ja, dat van de motoren had ik niet bij nagedacht... Kom maar eens in het echt bekijken / beluisteren! En die DC-3 kan nog altijd weer he?!
De motor kappen komen inderdaad nog. De mal is bijna klaar en dan kan ik er 2 kapjes van maken.

De aansturing van het neuswiel heb ik gelijk mee gepakt met het repareren van het landingsgestel. Dit was te zwak, zoals ik het had gemaakt. Foto hiervan komt nog wel.
Verder ben ik bang dat ik de poten e.d. nog moet aanpassen, omdat 4 mm verenstaal te zwak lijkt voor het gewicht. Dit moet ik nog eens verder bekijken.

He Jetpropdlx, bedankt. inderdaad beter laat dan nooit. circa 4 jaar geleden aan begonnen. Ik heb ook zin in Oss. Alleen ben ik niet zo'n show-vlieger, maar ik ga hem zeker een keer vliegen daar.

Ik heb vanavond 4 vluchten gemaakt. Heerlijk geluid en mooi vliegbeeld. Het voordeel van de Bronco is dat je hem als een jager kunt vliegen. Overtrek eigenschappen heel goed. Bij langdurig up trekken, draait hij zijn neus in de wind en blijft gewoon zweven. Met binnenkomen met full-flaps moet je hem echt binnen vliegen. Gas erop houden en dan neerzetten als een eitje.

Je hoeft zeker geen sho vlieger te zijn hoor, gewoon lekker rondtuffen daar houden wij van :yes:

He Jetpropdlx, bedankt. inderdaad beter laat dan nooit. circa 4 jaar geleden aan begonnen. Ik heb ook zin in Oss. Alleen ben ik niet zo'n show-vlieger, maar ik ga hem zeker een keer vliegen daar.

ps: dat beter laat dan nooit, was op mijn late felicitaties bedoeld :oops:
(ZEKER NIET over jou bouw tijd)

ps ,wat is show vliegen?? ik doe bv ook maar gewoon "mijn ding" wat ik leuk vind , en als de gene die toekijken dat ook vinden, dan is iedereen blij ;)

oh, foutje :-) Ik voelde me zeker niet aangevallen o.i.d. Ik vond het zelf ieder geval nogal lang duren. Waarschijnlijk heb ik het daarom zo opgevat.

En over dat show-vliegen, ik heb nog wel eens de neiging om met mensen om me heen anders te vliegen als wanneer ik alleen ben. Dan moet ik me heel goed bedenken dat ik gewoon m'n rondje moet tuffen. Anders ga ik rare stunts uithalen.

Hee Peter,

Anders ga ik rare stunts uithalen.
Dat is zeker niet de bedoeling.

Zoals Eric ook al aangaf gewoon lekker je rondjes vliegen (dat Eric nou met de Beech wilt grasmaaien voor het publiek moet ie zelf weten ;-) ).

Dat is ook het "lekkere" van een meeting je kan gewoon lekker je eigen rondjes vliegen en je hoeft niet een "show" neer te zetten.

Wij knorren meestal ook gewoon maar een beetje doelloos rond ;-)

Geen wedstrijd en geen show...
Toch kan ik mij wel voorstellen dat je op sommige momenten weet dat er een hoop mensen staan te kijken. Maar zoals gezegd, lekker tuffen en genieten van wat hopelijk mooie dagen gaan worden.
Weten dat je spullen goed in orde zijn kan een hoop rust geven.

@ allen, ik zal gewoon mijn rondjes gaan tuffen. In komende weken heb ik nog mooi de gelegenheid om aan het vlieggedrag te wennen en hem te leren kennen.

@Tom, dank je. Ik was wel een beetje zenuwachtig ja...

Voor het verder bouwen de volgende vraag aan jullie:
ik moet de grote kap nog een keer opnieuw laten trekken. Normaal doe ik dat bij Quartel, maar dan ben ik hem een 2 a 3 weken kwijt en het is daar wel prijzig (volgens mij 20 euro). Is er iemand in de buurt van Zwolle, die tegen betaling zo'n kap kan trekken, of is er iemand die die PET plaatjes heeft / verkoopt, zodat ik zelf een kap kan trekken?

Andere vraag over de mal van de motorkappen: Hij is nu heel behoorlijk glad geworden. de laatste keer dat ik hem geschuurd heb, was met korrel 100 schuurpapier. Daarna een keer met een bus spuitverf goed in de lak gezet. Nu is hij nog een beetje ruw. (paar plekjes met stof erin en wat krasjes) Dus ik wil hem nog een keer schuren met korrel 200 o.i.d. Doe je dit met water bestendig schuurpapier? wat is hier het voordeel van?

Hoi Peter,

Bij Hobby-In kan je ook vacuum kappen laten maken en ik dacht dat je er daar op kan wachten.

Verder is het een grote canopy en dat is niet zo eenvoudig om zelf te maken. Het beste kun je hier Vivak voor gebruiken.
Hier op MBF zijn er wel een paar draadjes over te vinden.

Verder zou ik de mal zo glad mogelijk schuren, tot korrel 1200 oid.

@ Wouter, bedankt. Ik zal nog flink moeten schuren / polijsten.
De kappen heb ik toch maar naar Quartel gebracht. Is voor nu iets sneller

Verder ben ik aan het klieren met de uitlaat van de motoren. Ik wil ze eigenlijk binnen de kap, maar vind de oplossing van Hobby-in vrij kostbaar.
Vandaar mijn volgende vraag:

Is de schroefdraad van de Saito 45 gelijk aan de schroefdraad van de Magnum/OS's? (M10x0,75) Ik heb namelijk het volgende gevonden en ben daarmee uit de brand:
Modellbau Lindinger Onlineshop
alleen is dit voor de Saito en ik wil graag weten of dat past op mijn Magnum 52.

Of heeft iemand misschien een snijplaat van M10x0,75 te leen / te koop voor mij?

Ik heb nog geprobeerd om het pijpje wat er nu bij zit 90 graden te buigen, brander erop, wachten tot hij rood gloeiend is... maar ik krijg hem met geen mogelijkheid om. Zijn de pijpjes gehard o.i.d?

Back