Over alles wat tussen motor en prop zit......

Op die vraag heb ik geen antwoord, wel een vraag over iets anders.. als er geen vertraging toegepast wordt, is zo'n vliegwiel toch helemaal niet nodig?
 
Toch wel Hezik,

Dan fungeert het vliegwiel als magneetwiel, wie moet anders de spanning voor het vonkje opwekken ;)

Alleen als het een versie is met electronische ontsteking hoeft het "vliegwiel" er niet op zonder vertragingsunit.

Gr. Teus
 
Ok, zo leer je nog eens wat :)

Toch.. knikvleugeltje heeft een vliegwiel maar geen vertraging en als ik het goed begrijp een SV-50 boxer.. een motor met electronische ontsteking.

Dan zou dat vliegwiel toch louter nutteloos ballast zijn?

Het zijn oprechte vragen hoor, geen betweterigheid.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toch.. knikvleugeltje heeft een vliegwiel maar geen vertraging en als ik het goed begrijp een SV-50 boxer.. een motor met electronische ontsteking.

Tja daar zeg je wat................

Daar weet ik het antwoord ook niet op. Misschien een nog rustigere loop van de motor?
 
Of dat moet een soort van vrijloop-koppeling zijn die hij er tussen zet?
 
vliegwiel..............

Ben ik weer,

eerst even dit: die foto met die vaste verbinding is écht een vaste verbinding geweest. De mensen die hem verkopen mailden me het volgende: auf der Kurbelwelle ist ein Flansch mit dem die Fernwelle mit Imbusschrauben verbunden wird.

Dat is dus duidelijk.

En nu het vliegwiel. Dat was (is) van mij een gok. De redenatie is als volgt (eigenlijk net als bij de vertraging met snaren): de motor maakt vooral bij stationair 'schokkende' bewegingen. Dit in tegenstelling tot een electromotor die een 'constant' moment afgeeft. De propeller werkt al als een soort vliegwiel.
Om nu mijn flexibele koppeling te ontlasten (zwakste punt) dacht ik voor een rustiger loop van de motor een vliegwiel te monteren.

Dit is eigenlijk puur theorie van mij. De praktijk moet het uitwijzen.
Achterna had ik misschien net als de Duitser met zijn 'fernwelle' het hele zaakje aan één stuk kunnen maken. Maar of dat verstandig is? Ik denk het persoonlijk niet. Wat is jullie idee van een vast gemonteerde en verlengde naaf? (natuurlijk wel vlak achter de prop gelagerd, anders wordt het een giller).

Taco.
 
Vond op iebee.de nog een voorbeeld, alleen in dit geval voor methanolmotoren.

vertraging_10-15cc.jpg


Ook hier zien we een vliegwiel op de motoras.


Taco.
 
En een vertraging ;)

Op zich, als het qua gewicht niet uitmaakt, kan ik mij voorstellen dat de motorloop er wel rustiger van wordt.. maar ook dat ie minder snel zal gaan oppakken, hij moet dan immers meer massa in beweging gaan zetten. Het idee om je koppeling te ontlasten, ik weet het niet, je hebt dan in feite twee gekoppelde vliegwielen, het kan ook zijn dat de krachten op de koppeling juist groter worden zo.

Ik weet het ook niet hoor, zit ook maar te filosoferen. Zo zou ik ook niet weten wat er mis zou zijn met een starre verlenging..
 
Ja, je hebt gelijk dat er meer massa mee moet in het vliegtuig, en ook de grotere massa die versneld moet worden als je gas geeft.

Taco.
 
Wat is jullie idee van een vast gemonteerde en verlengde naaf? (natuurlijk wel vlak achter de prop gelagerd, anders wordt het een giller).

Die giller met een niet gelagerde verlengde naaf valt wel mee.

Ian Redshaw uit de UK heeft een aanzienlijk aantal jaren zo gevlogen DH-2 waar een ZG-62/torquemaster van Mick Reeves op zit en een verlengde as van zo'n 23cm er aan waar zijn vrij meedraaiende dummy rotatiemotor op zat.

Van de site van Mick Reeves;

Ian Redshaw's DH2 with 30" pusher prop on
Torquemaster with 9" extended shaft.

aircoDH2.jpg

Het kan dus wel, maar alles moet perfect uitgelijnd zitten. Wat bij dit model natuurlijk ook een groot voordeel is dat als hij eens op zijn neus terechtkomt er niets aan de hand is met de as. Zou dit gebeuren met deze unit voor op een model en dan een neusstandje is je as gelijk krom denk ik.

Gr. Teus
 
en is dit gelukt? of komt er nu steeds meer speling tussen de koppeling?

Groetjes erik

zo, het eerste gedeelte van de verlengde as is klaar.

Een clublid heeft een vliegwiel gedraaid, en één deel van de flexibele koppeling gemonteerd. We hebben de originele motor niet aangepast, zodat hij ten allen tijde weer 'normaal' te gebruiken is.

Nu bekijken hoe lang de nieuwe propellernaaf moet worden.
Ik wil hem 2 keer (kogel)lageren, zie schets boven. Eén keer daarvan een druklager.

DSC_5186.jpg


DSC_5185.jpg


We denken aan een verlengde propellernaaf van aluminium van rond 16.
Enig idee jullie?
Hoe dik moet de 'fundatieplaat' zijn?
Zou 12 mm. genoeg zijn?




Taco.
 
Erik, ik ben nog lang niet zover. Ik heb alle onderdelen nog niet.
De verlengde as moet nog gemaakt worden.
Ondertussen moest ik nog naar lagers zoeken voor die as.

Dit is ongeveer de stand van zaken op dit moment:

DSC_5312.jpg



DSC_5313.jpg


De neus die je ziet moet de vorm worden voor een mal, zodat ik staks eentje kan maken van glasmat en epoxy.

Om de lagers te kunnen richten enz. ben ik van plan om van 5 mm. messingbuis een soort buizenconstructie te maken met aan het motorschot en de lagers draadeindjes M4 ingesoldeerd (voor het afstellen)

Afwachten is het parool. Wel spannend wat het gaat worden.

Taco.
 
ik heb deze kist overgenomen


zoals je ziet gaat de prop die op de motor zit niet mooi staan op dit model.. 2,5meter span.


nu lijkt het mij dat met een v snaar overbrengen een must is. ( ik denk gewoon hardop mee;))

door de ontsteking zal er elke keer een klap op[ het koppestuk komen en daardoor zal het naar mijn mening uitleuteren en dan breken.. bij een v snaar overbrenging is dit niet..
heb je hier al over na gedacht.. ?

ps nogmaals voor mij is het ook nieuw dus ik denk maar wat mee. (wel een leuke kist van je)
groetjes erik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het is een 52 cc en prop is 20x10...

ik zou er een groter prop op willen zetten..
 
Ik heb verder geen idee voor je..........misschien iemand anders???



Trouwens: er is op dit moment op ebay een 'Getriebe Von Fa. Schlundt ZG62' te koop.
 

Hallo Dean,

Toen jouw bipe te koop stond heb ik er ook nog over zitten twijfelen over een evt. koop
Denk dat deze vertragingsunit nog als beste zou passen op jouw kist
Alleen geloof ik dat je hem moeilijk in je romp kwijtkunt en de grondspeling voor een 32" prop heb je zeker niet als ik dat zo inschat :(
(Meet maar eens na, je hebt minimaal 50 cm nodig als de romp horizontaal staat)

Je 52cc zou een goede optie zijn (onvertraagd), maar lijkt me redelijk fors voor dit toestel (tussen haakjes: is trouwens geen Lazy Ace)
Kleinere prop zou je dan maar voor lief moeten nemen -helaas-

De Torquemaster voor de 62cc Zenoah is way overpowered
Zo ook een vertraging voor je 52cc
Schlundt heeft er een voor de ZG45, deze draait een 32x18" prop met een vertraging van 2,5:1
Daarmee sleur je een dubbeldekker van 15 kg bijna recht omhoog
Deze past alleen zeker niet in je romp qua afmetingen :(
Schat zo in dat de jouwe een kilo of 12-13 gaat wegen dus dat is ook overpowered

Kant en klare -koop-vertragingen zijn dus geen optie voor jouw kist,
zelfbouw zou mogelijk zijn (is wel specialistenwerk)
Maar dan zou ik meer denken aan een motor van zo'n 30-40cc ipv 52cc

Succes met je keuze,
Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
we zijn gisteren(samen met een clublid) flink aan het denken geweest en een berekening los gelaten op de grote van de prop en verhouding tandwielen en motor. Prop wordt toch een 32 x 18! (zou moeten kunnen met de rompspeling)

vooralsnog gaan we het pricipe zoals in onderstaande foto handhaven.. alleen dan met maten die voor mijn kist passen..;) en de riemaandrijving aan de voorzijde..
http://www.modellbau-schlundt.de/sg_Getriebe_GetriebefrZG45.htm
Getriebe%20ZG%2045%20Reihenversion.jpg


maandag even de kist goed opmeten en dan kunnen we in pricipe de tandwielen en tandsnaar bestellen..:D

(het zal een leuk project worden dat weet ik zeker)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top