P-38 Lighting

Jaren geleden al eens een tekening besteld bij FMT, maar nooit de moed gehad om een twee motorig brandstof model te bouwen. Door de huidige eletrische motoren heb ik er veel meer vertrouwen in.

Maar gelijk kwam de eerste vraag al naar boven hoe zou de aandrijving er dan uit moeten zien.

Hij krijgt een spanwijdte van 2,14m en is 1,42m lang.
Volgens tekening zal hij ongeveer 7 kg moeten gaan wegen
en bedoeld voor 2 x 7,5cc.

Het bouwproject gaat nog niet vanstart aangezien op dit moment daar nog een ultimate voor in de weg ligt.

Alle adviezen zijn welkom

gr Mark

Lang lang geleden ook eens begonnen aan het bouwen van deze P38 van FMT. Vrij ver gekomen , maar ivm verhuizen en tijd helaas niet afgemaakt. Ik ga er ook niet verder mee, ooit misschien eens een andere-nieuwe bouwen.

Hier mijn verslag, helaas zijn de foto's niet meer, maar nog wel veel interessante links voor detail foto's.
bouwverslag-p-38-lightning

(ook pb gestuurd trouwens ivm retracts ).

succes,
Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Mark,
leuk dat je een P-38 wilt gaan maken. Hier in het schaalgedeelte staat ook een topic over de Lightning van Ger Kovacs. De spanwijdte van dat toestel komt aardig in de buurt van die van jou, dus je zou eens naar zijn setup kunnen kijken.

Om zelf een beeld te krijgen van een mogelijk geschikte setup zou je dit eens door kunnen nemen: Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

Als je een meer ervaren bouwer bent of in ieder geval gevoel hebt voor sterkte, dan kun je waarschijnlijk wel wat gewicht besparen op de constructie. E-motoren hebben een wat minder sterke constructie nodig dan rammelende oliespetteraars.

Hallo Mark
Welkom op het MBF.
Zelf heb ik de P-38 van 2,14mtr gebouwd van de tekening van Pierre Flageolet en afgewerk in de kleuren van de California Cutie zoals hij de laatste jaren heeft gevlogen bij de Flying legends in Duxford (GB).
De re-tracks op lucht had ik van de firma HaWe (later verkocht aan Corvl).
Persoonlijk vond ik 2x7,5cc net iets te weinig ik had OS46sf. het model vloog goed!! met die motoren, maar bij het opstijgen moch het ietsjes meer zijn. (misschien was hij wat te zwaar geworden)
MvG
Eric

Oke uit het linkje
Warbird, 'sport' aerobat: 200 watts per kilo
Dus er vanuit gaande dat hij 7 kg wordt ik hoop iets minder door de constructie aan te passen, maar 7 x 200 = 1400 watt.

betekend dit dan automatisch dat 2 van 700 watt voldoende is??

ron van sommeren zei:
Denk aan de lengte van de draden tussen accu('s) en regelaars:

De kabels zullen niet te lang worden aangezien ik van plan ben om per gondel een motor, ecs en accu achter elkaar te plaatsen.

en de constructie zal op verschillende plaatsen aangepast worden aangezien het een electro versie wordt zoals Jitze al opmerkte.

Vandaag pakketje gehad van corvl met daarin retracts voor de P-38 die dus ook al van Eric geweest zijn.

het wordt dus echt tijd om de Ultimate van de bouwtafel af te halen zodat er aan de lighting begonnen kan worden.

Mark

Laatst bewerkt:
M'n dag is goed :-). Ik ben net buiten. Hoor ik een zwaar geronk, hmm, wat is dat denk ik. Zie ik daar een vliegtuig met twee staartbomen ... jaja, het is de P38 van Red bull die ff hallo kwam zeggen ( ik woon op een uurtje van Salzburg waar die gestationeerd is)... Wat een prachtig geluid zeg. Jammer genoeg was het maar van korte duur.

Ja, moest het toch ff kwijt. :-)

Cor

Laatst bewerkt:
Dat snap helemaal zag pas wat foto's van de Red Bull P-38 Die hebben ze wel heel erg fraai gerestaureerd.

Net FF wat foto's geschoten van de poten die onder de P-38 moeten komen

full

full

full

full

full

Ze zien er goed uit ze kunnen allen wel een nieuw verflaagje gebruiken, maar moet ze eerst maar eens uitelkaar halen en ze grondig schoonmaken en smeren.

Dat wordt smullen (abootje).

vwb de setup
John Ranson gebrukt in zijn Beaufighter (2.35m span)
AXI 4130/16's, 6s 3700mAh Lipo's, Jeti 77A Opto ESC's and 16x10" props.
Ik denk dat iets dergelijks ook op de Lightning goed zal werken.

Laatst bewerkt:
De twee main poten zijn schoon gemaakt
nu de neuspoot nog en daarna moeten ze weer een kleurtje krijgen
full

full

p-38

goeiemorgen heren,
Ook ik ben in de ban van de p-38,heb het model overgenomen van collega,
Ze is van een bouwkit van Gunnar Moser is 2.10m en zal ongeveer 8kg wegen vliegklaar.
electro motoren ingebouwd en 5cellen lipo 5000 ze trekt bij volgeladen batterijen 850 watt in totaal dus 1700watt.
Ben niet zo'n fan van het BEC gebeuren bij zo'n grootte kist,wat moet/kan ik doen.

1 van beide regelaars de rode draad losmaken in de ontvanger en aparte accu plaatsen

2een regelaar de bec losmaken

Heb een royal evo9 multiplex 2.4 en in iedere staartboom een aparte ontvanger,deze zijn met elkaar gekoppelt.

Ik haal altijd van beide regelaars de rode draad los en gebruik een losse ontvanger accu. Nu moet ik zeggen dat ik bij mijn laatste kist een losse (high voltage/high power) BEC heb geplaats. Deze sluit ik dan weer aan op de vlieg accu. Ik vindt het altijd moeilijk om de afweging te maken tussen een niet goed geladen ontvanger accu of een losse BEC welke ook weer kan falen. Gelukkig heb ik van beide nog nooit last gehad. De losse BEC bevalt me beter!

Groeten,
Bart

heb ook wat verder gezocht en daarna de telefoon gepakt en gewoon de vraag bij multiplex service nl neergelegd.
Zij dachten dat een swichting bec systeem voor problemen kon zorgen(ook niet zeker hiervan).
Zij adviseerden toch voor alle zekerheid twee ontvangeraccu's en de bec los te koppellen.
Toestel is klaar en wacht nu op goed weer.
De rest laat ik dan nog wel weten,heb een gezonde gespannen spanning.

vlieg ze ,piet

Tsja, ik ben in de loop der jaren steeds meer fan van BEC geworden en zeker met de losse geschakelde uitvoeringen zie ik alleen maar voordelen in het gebruik ervan.
Toegegeven ook dit systeem kan falen, maar bij (ontvanger)accu's acht ik de kans groter. Accu's verouderen namelijk, ook al behandel je ze netjes en een BEC niet.
Met een BEC hoef je alleen nog maar aandacht te geven aan de aandrijfaccu.

Laatst bewerkt:
Update:
Het heeft ff geduurd maar ben eindelijk met de bouw begonnen.

heb al 2 romp delen deels klaar en nummer 3 & 4 liggen klaar.

full

full

zal toch wat meer tussen tijds foto's proberen te maken.

tot snel weer hopelijk :-)

zo als belooft stapje verder.

full

full

full

full

full

full

Maar ben nu klaar voor dit jaar
prettige jaarwisseling iedereen en gelukkig 2012

greetz Mark

En beetje verborgen in het zweefforum een draadje met veel tips over soorten hout, verlengen van latten, lijmen, webbing, zaagsnedes ... Hopelijk maakt Ariel een keer een mooie faq uit (o.a.) zijn berichten:
Twee antieke zwevers.

MMMMMMM deeze bouwmetode brengt me jaren terug in de tijd
2 halve deelen bouwen en dan aan elkaar maken
apart dat somige merken dit nogsteeds toepassen

ik vindt het eigenlijk ook niks, maar heel veel balsa spanten krijg ik niet uit 1 stuk uit een plankje. Heb er sterk aan zitten denken om de bouw te veranderen, maar de tekening is ook zo opgebouwd vandaar 2 helften.

Back