P-51 'Strega'

Ja, wat is dit nu? Is dit een bouwverslag van een P-51 'Strega' of een verhandeling over bouwmaterialen :?: :?: :?:

Laaitafel op met die propaganda voor schuim! Jan, s.v.p. gewoon verder met de vorderingen ( 8O 8O 8O ).

Het gewicht van de rug weten we nog niet ( :roll: ), wat is het volgende of wat wordt er weer afgebroken? Dat zijn de vragen waar het om gaat, maar dat gezeur over schuim...( :evil: ).
 
Ik heb zo'n idee dat deze hobby uit de hand begint te lopen :schrik:

waar kan ik afkicken ????????????


Appie
 
Corrien zei:
Het gewicht van de rug weten we nog niet ( :roll: ), wat is het volgende of wat wordt er weer afgebroken? Dat zijn de vragen waar het om gaat, maar dat gezeur over schuim...( :evil: ).

Amai, slecht geslapen zeker :roll:
 
Heren heren ! . . . :?


Ga je even de stad in, met de partner uit eten, kom je terug, vliegen ze elkaar in de haren! :agrue:

@Peter!
Een tekening laten zien? Wat staat daar dan op? :roll:

In het algemeen: ieder z’n voorkeuren (zo is het in het dagelijks leven ook). :wink:

De een zweert bij hout, de ander kan goed uit de voeten met andere materialen. :lying:

Beide hebben hun voor- en nadelen.

Hout heeft één groot voordeel: het is (qua textuur, structuur, geur, consistentie, etc.etc.; kortom, hoe het zich presenteert aan de gebruiker) een (heeeeeee)eerlijk materiaal (vind ik). :yes:

Dat kun je van piepschuim niet zeggen. :nooo: :wink:

(Die ene vent noemt zich gelukkig nog net niet Jack Divine . . . :wink: )

Terzake: verder met de Strega!

Aangezien de batterijen (alweer) leeg zijn: morgen meer.

jan
 
(Die ene vent noemt zich gelukkig nog net niet Jack Divine . . . )

afb9124.gif
Wie is dah Jan?
 
Die Doss Steed Mustang Jan..

Het is inderdaad ieder zijn voorkeur.
Ik zweerde bij ribbnevleugels.. maar since ik met piep vleugels ben begonnen.. is er geen weg terug meer..

Peter
 
Het heeft plus en min putten, als je met schuim bouwt krijg je een mooie stijve vleugel die minder gevoelig is voor putten en deuken.
En het werkt lekker snel.

Aan de andere kant is het wel zwaarder dan ribben vleugels.
Schuim weegt niet veel maar wel iets. 100g per vleugel set of zo.
 
@Jacques!

Dat is de ontwerper van oa. die Mustang die helemal uit schuim wordt 'opgetrokken'. :?

Zie de url 2 pagina's terug.


@Peter!

Oh, bedoelde je dat.

Ik dacht dat je me een tekening met een heel mooi schuim-model wilde laten zien! :wink:


@Appie!

Ziet er mooi uit, en het lijkt of je een kap moet gaan maken?

Ben benieuwd, moet voor de Strega ook, en zie er wel een beetje tegenop . . . :|

Iets voor een apart draadje op het bouwtips forum? :yes:

jan
 
Slechts twee plaatjes.

afb9178.jpg



Vervolgens verder uitgehold met een schuur'drum' (hoe heet zo'n ding :roll: ) in de Dremel.

Paar keer uit de bocht gevlogen. :evil:

En toen het klaar was:

afb9179.jpg


En als we die 4mm dikke malletjes er afhalen, scheelt dat ook weer. :)

Op de romp lijmen gaat nog niet: de 'dorsal fin' komt hier in.

Of op? :roll:


jan
 
@Jacques!

Ja, inderdaad, eigen ontwerp. Die three-view van Taichiro Yamashita (zie pag. 1) is de basis. :D

(En ik spiek soms een beetje op die tekening van Rittinger van pag. 1 :wink: )

Maar ik heb al wat ervaring: mijn 'Bird Dog' is op dezelfde manier gedaan. 8)

Ben ik wel een beetje trots op: zie

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5365


@Peter!

Bedankt!, ik zal oppassen!

jan
 
Een ezel stoot zich in 't gemeen etc.etc.

Was het me bijna toch gebeurd!!

Als je naar de spantjes op de foto op blz. 5 kijkt, en hoe ze in de romp zitten (laatste foto blz. 11), en je weet dat de bedoeling is om daar twee 'kapjes' tussen te maken (met dubeltjes, let op de gaatjes).

Achterste kapje houdt voorste kapje op z'n plaats, en achterste wordt vastgezet met . . . weet ik nog niet.

WAT gaat er dan ten hemel schrijend fout? 8O

Vanavond de oplossing (als niet al eerder iemand anders het goede antwoord gegeven heeft :wink: ).

jan
 
Ik geef het op.......De hele avond zitten puzzelen wat het zou kunnen zijn, maar ik zie het niet
confused.gif
. Of het zou moeten zijn, dat het middenspant wat kleiner moet worden, maar da's te gemakkelijk....

Dus: VERTEL, wat dreigt er mis te gaan
worried.gif
????
 
Hè? Niemand die het ziet? :?

Anyway. :wink:

De rug van de romp: toch net niet helemaal haaks. :nooo:

Extra plaatje erop (sperholz 0,4 mm.), en nog even slijpen met de schuurmachine: klaar.

(Die schuurmachine (Proxxon) valt onder de categorie 'gouden aanschaf' :D )

afb9294.jpg



Dat rondhout (dübels) is nooit echt helemaal rond.

In de boorkolom; schuurklos ertegen en huppetee: prachtig mooi gladde dübel.

afb9295.jpg


(Die boorkolom heb ik vorig jaar op de beurs in Dortmund gekocht.
Kostte nog geen 40 euro. 8O
Perfect ding! :D
Maar hoe krijg je een doos die plm. 30 kg woog van hal nr. x bij de auto . . . Kreun . . . :cry: )


Dan zou het dus als volgt moeten worden:

afb9296.jpg


afb9297.jpg



En toen zag ik ineens wat er fout gaat: 8O

Als je zo een kapje maakt, krijg je het er niet in!! :!: :!:

(En als je het kapje opbouwt terwijl het er in zit, krijg je het er niet weer uit!! :nooo: )

De spantjes staan haaks; er is geen ruimte om de draaiende beweging te maken die nodig is om de dübel uit hun gaatjes te krijgen.

Dit is mij eerder overkomen toen ik mijn Super 60" van brandstof naar electro ombouwde. :D

Mooi kapje gemaakt, maar de hoek rechts onderin moest afgerond worden om het er in en uit te krijgen (is eigenlijk niet te zien).

afb9298.jpg


(Dat OS stickertje wat er nog op zit is een grapje :wink: )


Dus moet het anders.

Rechtstandig er in en er uit.

Frame maken.

afb9301.jpg



Nu moeten er nog 'blokjes' aan die de zaak op hun plaats houden.

Experiment:

afb9302.jpg


Klein drupje lijm op de mini-klosjes . . .

Nee, geen succes.

Dan maar gewoon door de opening er tegenaan drukken.

Voila!

afb9303.jpg


Dit kunnen we de komende dagen mooi verder gaan opbouwen. :D

Eerdaags weer verder!

(Met excuses voor de soms weer beroerde foto's . . . :? )

jan
 
Collegae!


Ja, dat wordt zeker uithollen . . . :P

Iets te enthousiast dat grote zware balsa gepakt . . . en het zit nog een beetje scheef ook! :evil:

Nou ja, daar zie je later niets meer van. :nooo:

(Ik merk overigens wel dat ik het tempo van bouwen en posten van de afgelopen weken niet kan 'volhouden': er moeten meer dingen 'gebeuren' (vrouw, kinderen, huis, administratie, etc.etc.).)
En gisteravond naar Solomon Burke geweest! :music: :celebrate: :thumbsup: :bday: ( :offtopic: )

In tussentijd nog even een vraag voor de kenners. 8)

Is het inderdaad zo dat de bovenkant van de neus (zo halverwege de spinner en de cockpitkap) enigszins afgevlakt is, en tegelijkertijd een soort (heel lichte) uitstulpingen naar buiten heeft? :?

Om de motor er in te krijgen? :roll:

(Moet op die tekeningen van Meister en Steed te zien zijn!)

jan
 
Jan..

Klopt.. de neus aan de bovenkant is niet rond zals veel modellen hebben.
Afgevlakt zou ik niet willen zeggen.. maar richting spiner heeft ie aan de zij bovenkanten een beetje een uitstulping.
Ik zal een foto voor je opzoeken.. ik heb er genoeg referentie materiaal van..

Peter
 
Back
Top