P-51 'Strega'

Langzaam maar zeker vordert het! :D

Dit bokje heb ik ooit gemaakt om beter gaatjes onder 45 graden ergens in te kunnen boren; is nu ook handig om het kapje onder 45 graad uit te hollen! (Met magneetjes vastzetten . . . 8) )

afb9436.jpg

Met balsa 6 mm 'licht' verder opbouwen . . .

afb9437.jpg

En inderdaad, er moet nog veel uitgehold worden, maar dat doen we pas als de buitenkant z'n definitieve vorm heeft. :wink:

afb9438.jpg

Een oud perspex plaatje bewijst goede diensten om de rug perfect aansluitend op de romp te lijmen :D

afb9439.jpg

Terwijl de basis van kapje nr. 2 nog op de romp zit, 'uitschuren' en de klosjes afpassen . . .

afb9440.jpg

Dat ging zoals voorgesteld. Mooi!

En zover zijn we dan dus.

afb9441.jpg

Binnekort toch maar eens even zo'n spinner bestellen, dan kunnen we wat beter zien we doen qua schuren.

jan

Dat wordt een mooie glimmende tru turn spinner neem ik aan Jan.
afb9102.gif

Het project begint al vorm te krijgen, ziet er goed uit.
afb9134.gif

@Peter!

Nou ja . . . van jouw kant kwam er niet veel :cry: :wink:

(No hard feelings :| )

Dus toen ben ik zelf nog maar weer eens even in de archieven (dwz. het www) gaan spitten. :D

Voor die laatste foto: zie http://www.warbirdalley.com/p51pic.htm.

@Jacques!

Dank voor het compliment, en TruTurn, reken maar! 8)

jan

@jan..

Ja sorry hoor jan, maar kon even geen geschik plaatje vinden..

Ik heb ook tru turn spinners besteld.. maar die zijn al een maand onderweg.. 8O dat kan niet goed gaan..

Peter

true-turns, als die op de weegschaal gaan is jan daar meteen van genezen denk ik :wink:

@gerard..

Maar zover ik weet is dat de enige die alu spinner maakt in die grote die de mustang vorm benaderen.. dus hij kan niet anders..
Of is er stiekem nog een andere fabrikant die mustang spinners maakt..

Peter

Nog twee plaatjes van de romp met het kapje.

afb9515.jpg

Weer niet op het juiste object scherpgesteld . . . :evil:

afb9516.jpg

Da's beter.

En in het boekje 'Duxford. Airfield of dreams' (aldaar gekocht) staat nog een PRIMA foto van de neus: :D

afb9517.jpg

Het eerste wat er nu dus moet gebeuren is de zijkanten van de neus (schuin boven, plaatjes volgen) vlak schuren :? , en er weer extra balsa op plakken.

Anders is er niet genoeg materiaal om deze zeer markante vorm aan te brengen . . . :nooo:

Eerst orienteren, dan denken, en DAN pas doen (ie. (ie. = i.e. = id est = dwz. = d.w.z. = dat wil zeggen ( :wink: ) ) schuren)! :teacher:

jan

Collegae!

Weer veeeeeeeeeeeel geleerd de afgelopen dagen :evil: (en ik dacht nog wel dat ik enigszins kon bouwen . . . :oops: ).

Als je zo'n kapje al voor een groot deel in model geschuurd hebt, en je komt er achter dat er al teveel af is om de gewenste vorm nog te bereiken (zie foto): mijn ervaring nu is dat je dan beter DIRECT overnieuw kunt beginnen, want wat ik gedaan heb . . . het leek wel kleien en boetseren met stukken balsa. 8O

Hier een stuk op, vlak slijpen, zijkant vlak slijpen, daar weer een stuk op, nieuw schuurpapier op de schijf van de schuurmachine, zo! dat schiet tenminste op!, weer een stuk balsa, enzoverderenzovoort, en uiteindelijk . . . hou maar op, dit wordt knoeiwerk.

Dit IS knoeiwerk. :yes:

Alles onder het balsaslijpsel (zak van de afzuigstofzuiger vol?), bijna hele plank 6mm balsa verzaagt en verslepen, kortom: frustratie. :hammer:

Dus gaan we een nieuwe maken. :D

En die wordt perfect!

(Hèhè, dat lucht op! :P )

De spinner is besteld bij Truturn.

'Ric' zegt dat ze iets hebben om hem op de (gladde) 5mm as (van de AXI) vast te zetten.

Ben benieuwd . . . :?

Enkele plaatjes volgen nog, maar het is vreselijk . . . gruwelijk . . .

Moest misschien maar niet. :nooo:

jan

Euh Jan,
Ik mis de foto's.
Kan aan mij liggen, hoor, ik zit op mijn werk

Die foto's van een niet helemaal gelukt kapje, een volle stofzak en een gefrustreerde bouwer hoeven we niet echt te zien, hoor :nosmile: !

Het perfecte kapje zien we natuurlijk wel vol spanning tegemoet...

Overigens is het wel heel erg leuk om op deze manier het bouwen volledig mee te maken, waarbij niet alleen de Brilman-topprestaties, maar ook de foutjes en minder geslaagde bouw-escapades worden mee-beleefd...
big_ups.gif
.

@Corrien,
Als beginner kan ik wel degelijk leren van de fouten van een ander.
Hopen dat ik dan niet dezelfde fout maak.
In dan zie ik graag foto's, want ik ben best wel visueel ingesteld.

GRoetjes,
Jaap

Back