P-51 'Strega'

Jan,

Ik had de mijne (de BT P-51D) gewoon gespoten, de nieuwe ga ik ook weer spuiten. Ik gebruik gewoon de MOTIP spuitbussen, te verkruigen bij AutoMat (automaterialen handel).

Ik heb niet gekeken naar de Schaal-kleuren, gewoon uit het rek gepakt wat mij mooi en goed leek. Het rood is en was aubergine metallic, het wit gewoon wit, het blauw, metallic blauw. Alles afgespoten met blanke lak.

Het spuiten is niet het probleem, meestal zo'n 10 a 15min werk. De meeste tijd zit hem in het afplakken. Meestal zo'n uur a anderhalf. Plak je niet goed af, met de JUISTE TAPE (3M kantenband) dan zie je dat iedere keer weer terug...............

BTW ik heb afgelopen Maandag enkele ontbrekende onderdelen bij "Tower Hobbies" (www.towerhobbies.com) besteld (Pitt's style muffler, robart scale struts & wheels etc..) dus de bouw van de P-51D gaat binnenkort (weer) beginnen :D

Ik houdt jullie op de hoogte.....

Groet,

Appie

@appie..

Wat voor blanke lak heb je over die motip verf heengespoten?? Bij mij ging het met de blanke lak mis met de motip verf.. hele mistang naar de klote..

Peter

motip is op lak basis, dus zorgen dat je ook een blanke op lak basis eroverheen zet.

brandstof modellen zou ik altijd enkel met 2K lak afwerken

ik doe ook alleen nog 2k blanke lak als afwerking..
maar ik was zo stom geweest om van motip de chrome spray te nemen.. dat zag er heel gaaf uit.
Als je hem ietsje terugschuurde met een schuursponsje was het net echt kaal aluminium.
Tot ik er een laagje blanke lak overheen wilde zetten.. die chroom rommel reageerde gewoon met die lak.. en nu is ie dus gewoon grijs.. balen.. wel weer een hoop geleerd..

Peter

Peter,

Motip heeft hier speciale blanke lak voor, volgens mij niet 100% brandstofbestendig, maar ik smeer nou eenmaal niet brandstof over m'n kist uit, dat kleine beetje wat nog uit de uitlaat komt ??

well who cares?

Enige nadeel, de blanke lak is hoogglans, op de Strega maakt dat niet uit, maar bij een Warbird moet er inderdaad zijdeglans of matte blanke lak op. Ik weet niet of Motip dat heeft, ik denk het niet.

De Motip lak is op Acryl basis, ga je daar met een 2K lak op, dan gaat het inderdaad MIS. Met een blanke Acryl lak zou het wel goed moeten gaan. Maar je weet het, EERST ALTIJD EEN PROEFSTUKJE MAKEN.

Appie

2k lak gaat over alles heen, heel prima ook over watergedragen acryl lakken, met de airbrush doe ik niks anders.

zelfs dat "hele kleine beetje uit je uitlaat" vreet die goedkope lakken en die motip lak aan.
er is maar 1 ding echt brandstofbestendig en dat is 2K lak.

Ik had een proefstukje gemaakt.. en dat werkte prima.. ;)

Dus dan maar de hele romp spuiten.. FOUT.. maja.. pech..

Zoals gerard al zegt.. ik gebruik alleen nog maar blanke 2k lak ..

Peter

@Appie!

Als we nou allebei decals bestellen bij zo'n firma, krijgen we misschien wel korting! :P

(Ik heb al een mailtje gestuurd naar heavydatehobbies!)

jan

Ik maak altijd gewoon m'n eigen Decals

8O

Ook al die 'rimram' zoals op pag. 1 bijna onderaan te zien is?

Wat wou je als bron nemen? :?

(Eventueel lift ik graag mee, dat begrijp je natuurlijk wel! :wink: )

jan

Jan,

Ik maak ze altijd met folie "transparant zelfklevend mat" van Easy Computing. Gewoon met de inktjet printer en na het drukken en drogen, sealen met een transparante lak, dit werkt goed.

Ik kan trouwens het spul niet meer terug vinden op de site van Easy Computing. Het zal wel niet meer in de handel zijn. :evil:

Je kunt ook speciaal papier bestellen bij,

http://www.decalpaper.com/inkjet.html

Dit zijn van die Water-Slide decals, niet goedkoop maar wel goed. Ik heb hier in Europa nog geen adresje kunnen vinden die dit spul verkoopt. Ik moet zeggen, dat ik het laatste jaar hier ook niet meer naar gezocht heb omdat ik het spul van Easy Computing gebruikte. Ik vrees dat ik toch weer moet zoeken naar zo'n adres.

Het enige probleem wat je hebt met het drukken van Decals op een ikntjetprinter is dat de printer uiteraard niet de kleur WIT kan printen. Dit is dus een probleem waar je omheen moet werken. :!:

Het voordeel van het zelf printen is dat je alles waar je een afbeelding-file van hebt kunt printen. Ik maak altijd in Photopaint de afbeelding en voeg dan in Coreldraw er tektst etc. bij. Ik schaal de afbeelding dan ook in Coreldraw op de gewenste grootte.

We gaan weer eens zoeken op het WWW naar DECALPAPER..........

Grt,

Appie

Ja ja, dat begrijp ik allemaal, dat decal-paper is het probleem niet.

Maar hoe krijg je al die afbeeldingen die nu op die kist staan, gedigitaliseerd in de PC? :?

Ik heb wel eens gezocht naar bv. Candlewood, en die jongens bestaan inderdaad:

http://www.ichotelsgroup.com/h/d/cw/home

Wil je AL die verschillende dingetjes opzoeken en inlezen etc.? :?

(Nou ja, misschien wil het ook wel . . . ?) :roll:

Dan moeten we alle namen, logo's, beeldmerken etc. bij elkaar harken, inlezen, etc.etc. :?

jan

Ja,

Is vrij veel werk, maar bespaart wel veel geld. Als die Decal Jongens dat spul moeten inlezen etc. betaal je gewoon het uurtarief.

Zit Dat Candlewood verhaal ook nog op de actuele Strega ??

Zo te zien wel, kunnen die Strega mannen je geen file aanleveren, of moet tie dan eerst weer met The painter Talken :roll:

Groet,

Albert

Ik ben bang dat we eerder bij de mannen van 'Candlewood' moeten aankloppen (en nog 14 andere firma's :? ).

"Hey, listen, je hebt tot 31 maart de kans om ons decals op de schaal 1:11,63 resp. 1: ... aan te leveren, en als we ze dan niet hebben, sorry, maar dan sta je er niet op. It's your choice!"

:?

On the other hand: hoe komen die decal-firma's aan hun basis-materiaal? :?

jan

Je zou het niet zeggen op basis van dit plaatje, maar het opruimen van de hobbykamer is klaar! :D

afb9670.jpg

Dat ziet er een stuk beter uit (voor zolang als het duurt . . . :? )

Dus kunnen we weer met nieuwe energie verder.

Omdat ik nog steeds niet naar de winkel ben geweest, vanavond eerst maar even aan iets anders begonnen: de uitlaten!

Soort van kers op de taart. :D

Zo ziet het origineel er uit.

(Overigens kom ik op verschillende foto's enigszins verschillende vormen tegen. :roll: )

afb9672.jpg

Het uitmeten en tekenen had ik al eerder gedaan.

afb9671.jpg

Nu loop ik dus weer tegen een mooi vorbeeld aan van waar Paul K. Johnson op hamert: eerst heeeeeeeeel goed nagaan of je alles gedaan hebt wat je kunt doen, voor je de romp in elkaar lijmt!!!

Zie http://www.airfieldmodels.com/index.htm

Wat ik nu duur moet bekopen, is dat ik verzuimd heb om de randen van de opening in de romp waar de uitlaten uitkomen, terug te schuren naar dikte nul.

Dat lukt nu nog wel min of meer, maar met veel meer moeite, beschadigingen, etc. :evil:

Na een hele tijd is dit het beeld. :?

afb9674.jpg

Het begin is er, maar hier zijn we nog niet mee klaar . . . :nooo:

Het stuk van de motor waar de uitlaten uitkomen, maken we van een stuk driehoekslijst van balsa.

Gekke vorm hoor, en de uitlaten komen er ook niet gewoon recht uit . . .

Boren wordt nog lastig! :roll:

Maakt niet uit, het kan allemaal best nog wel goed komen! :yes:

afb9675.jpg

Nu eerst naar de PC, het bouwverslag updaten.

Binnenkort meer.

jan

Valt nog niet mee hoor, een paar gaatjes boren . . . :?

Voor zover ik kan nagaan, staan de uitlaten plm. 45° naar achteren en plm. 15° naar beneden.

Mbv. magneten de 'bok' in stelling gebracht, en boren.

afb9793.jpg

Let op het geleide-latje.

afb9794.jpg

Dat ziet er nog niet zo briljant uit . . . :nooo:

Wat we hieruit kunnen leren is dat
- de bok beter vastgezet moet worden;
- de boor sneller moet draaien;
- je beter eerste de kritische activiteit kunt uitvoeren (boren), voordat je de niet-kritische activiteit (op maat maken, afronden etc.) uitvoert . . .

Nieuwe poging.

afb9792.jpg

Beter, maar nu zitten de gaatjes niet op onderling gelijke afstanden . .

Morgen nog maar eens proberen, en dan met met bv. 2 mm sperholz bekleed balsa.

Het moet toch mogelijk zijn . . . :?

Of zijn er mensen die nog tips hebben?

Die worden met graagte ingewacht. :yes:

Dank.

jan

Jan, ben je begonnen met kleine boortjes? En je hebt daarbij nog speciale houtboortjes, die een klein puntje hebben. Daarmee blijft de boor gecentreerd wanneer je gaat boren. Als je dit niet hebt, kan je met iets scherps een puntje maken in het hout zodat de boor niet wegloopt bij de start.

Leuk man, dit speelwerk..... :)

Jan,

Kun je geen vierkant latje gebruiken waarbij je dan die zes gaatjes boord op het bovenvlak van dat latje? Daarna kun je dat mooi driehoekig schuren. Zo vermijd je dat je moet boren in de schuine zijde van dat driehoekig latje waardoor, door de helling, je boor konstant de neiging heeft om weg te gaan lopen en waardoor je gaten "all over the place" komen te staan.

Stevo

Back