Collegae!
Om te beginnen dank voor alle reacties.
Die hebben me toch weer enigszins op het goede spoor gezet.
Er zijn een paar zaken die me opnieuw aan het denken hebben gezet.
Ik heb nog eens geboord in een lat hardhout (vuren oid.), plateau onder 45°, eerst met de lat onder de bekende 15°, vervolgens onder 0° (gewoon recht dus).
Vervolgens de hoeken gemeten: die waren nagenoeg gelijk (45°). 8O :?
Op deze foto lijkt het of het ook wel een beetje te zien is: het buisje zit niet lekker 'strak in het gat'.
Onzorgvuldig gemeten, dus?
Op basis van de volgende figuur (ouderwets handwerk) heb ik het nog eens nagerekend.
De zwarte driehoek: gewoon boren onder 45°.
De rode driehoek: boren onder 45°, en ook nog onder 15°. De driehoek kantelt binnen de kubus 15° naar beneden, maar van bovenaf gezien moet die ene hoek nog wel 45° blijven.
Om die hoek op 45° te houden zorgen we dat de driehoek met de overstaande zijde blijft ‘aanliggen’ tegen de achterwand.
Dan worden twee zijden van de driehoekiets langer, en met Pythagoras kunnen we uitrekenen hoeveel.
Wat bijkt: da’s verwaasloosbaar weinig, en die hoek van 45° wordt iets van 43°.
Ik heb dus niet goed gemeten . . .
En wat anderen ook al zeggen: het lijkt mij ook dat die hoek die de uitlaten naar buiten steken veel minder is dan 45° . . .
Ik zal eens wat verschillende hoeken tekenen, en dan kies ik die hoek die het beste lijkt (en waarbij de uitlaten elkaar niet in de weg zitten).
@Petertje
uitlaten gezien . . . . van p...schuim
Bestaat dat? Daar kan ik me niets bij voorstellen. :nooo:
Kurt heeft mooie plaatjes gemaild.
Ik heb een paar keer geprobeerd ze te resizen en dat is mislukt.
@Kurt!
Je kunt het (ze plaatsen)! Ik weet het zeker!
Ze zijn de moeite waard.
Bertus schreef:
Met mijn boeren verstand, komt het altijd op proberen, en nog eens proberen aan.
Maar jullie kunnen dat berekenen.
‘Jullie’ misschien wel; ik tast voorlopig ook in het duister, en ga vooral met trial en error te werk . . .
@Rick NT:
Dat laat ik aan Jonathan over.
Hoe nu verder?
Als volgt. 8)
Ik maak een nieuw ‘custom made’ boorbok, die onder verschillende hoeken (15° plus en 15° min) vastgezet kan worden.
Dat bokje staat nog eens 15° graad extra scheef, waardoor die 45° 60° wordt.
Het ‘deeltje’ krijgt sperholz aan de schuine kant - onder
en aan de onderkant. Komt de stand van de buisjes ten goede!
- Dan gaan we nog eens heeeeeeeeel precies boren.
En dan moest het maar wezen . . . :?
Wanneer dat wordt weet ik niet, want ik ga er eerst een par dagen met vrouw en kinderen tussenuit (dat staat al een maand gepland hoor, heeft hier niets mee te maken. :wink: )
Tot zaterdagavond.
jan