P-51 'Strega'

Collegae!

We gaan weer aan de slag.

Met kapje nr. 3?

Nee, kap nr. 3, want we gaan nu één kap maken, over de halve lengte van de romp.

A whole new ball-game!

Eerst met het Dremel cirkelzaagje (voorzichtig! :teacher: Daar heb ik me toch een keer mee in de vinger gezaagd . . . ) de bovenkant van het 'foute' spantje verwijderen, en versterking (laminaat) aanbrengen.

afb10711.jpg

De vorm van de onderste twee delen aftekenen op een plaat balsa 8 mm (d'r gaan er een paar doorheen zeg, de
laatste tijd . . . 8O ).

afb10712.jpg

Zo kunnen we precies aftekenen! :D

afb10713.jpg

Verstek zagen.

afb10714.jpg

De spanten fixeren (de magneetjes passen precies door de openingen in het spantje), en de eerste twee delen met secondenlijm 'thin' vastdruppelen. :)

afb10715.jpg

De basis is klaar. Er moeten nog wel dwarslatjes tussen de 'lipjes' gelijmd worden, want zo heeft het geen stevigheid.

afb10716.jpg

Tot zover geen nieuws onder de zon, routinewerk. ( :wink: )

Maar de grote vraag is natuurlijk: hoe nu verder? :roll:

Misschien is het een optie om een paar spantjes te plaatsen (met de juiste vorm, uiteraard), en de tussenruimte op te vullen met . . . nee, gewoon met balsa. :wink:

Dat geeft misschien iets meer garantie dat ik uiteindelijk ( :roll: ) de juiste vorm aanbreng . . .

En het doorzichtige deel (cockpitkap) moet ook nog netjes geplaatst worden . . . :?

Back to the drawingboard. :D

Binnenkort meer.

jan

Net uit de postkamer op het werk (scheelt weer een gang naar het (ver weg gelegen :evil: ) postkantoor) een pakje van ene 'T. Verstappen' opgehaald :wink:

Lijkt wel een megaverpakking Toblerone! 8O

Als de kwaliteit van de verpakking indicatief is voor het freeswerk, dan zit dat wel snor!

Zal vanavond eens kijken. 8)

jan

Aha, ik kom niet zo vaak in de snoep sectie van de AH vandaar ik val weer door de mand.
afb10731.gif

Maar je hebt gelijk
google.gif
Toblerone geeft snel een resultaat.

Maruh dat frees werk van Tom is wel kwaliteit dus.

Een paar 'eenvoudige' vorderingen.

Zo was de stand van zaken (geen idee meer waarom ik dit gefotografeerd heb. . . ) :nooo:

afb10760.jpg

Dwarslatjes aangebracht (8 * 8 balsa, passen precies in de openingen die er al zaten :D ( da's natuurlijk geen toeval :wink: )).

afb10764.jpg

Omdat het spantje achter de cockpit enigszins schuin achterover staat, kunnen we nu wel de voorkant met dübeltjes vastzetten. :)

Dübels mooi afschuren, en van achteren 'inbrengen' (wel even het voorste spantje met extra balsa verstevigen).

afb10763.jpg

Voor de liefhebbers:

afb10765.jpg

En dan het pakket van Tom. 8O

afb10766.jpg

En de inhoud:

afb10767.jpg

En dat ziet er goed uit! :D

Mooi hout en een mooie scherpe zijkant van de freessnee (heet dat zo?). :roll:

Ik heb er eentje qua afmetingen vergeleken met de print uit Profili, en: het klopt. :D
Hier gaan we nog veel plezier aan beleven! :banana:

Alleen jammer dat ik eerst nog een kap moet afmaken . . .

Binnenkort meer!

jan

@Peter, Jan,
Hier zie ik de plaatjes wel hoor.
Erg mooi, zeker ook het freeswerk.

zijn de plankes wel gewogen voor je aan het fresen bent geslagen tom ? :D en konden die verlichtingsgaatjes niet wat groter ? :wink:

we geinen maar, ik word steeds meer jaloers op de mustang.

Hoi Gerard,

Jan had me de CAD files gezonden bijna klaar om te frezen, inderdaad hij heeft ervaring...

Probeer dan ook zo weinig mogelijk te veranderen.

Het is inderdaad mooi aan het worden.

Tom

We gaan een paar hulpspantjes plaatsen (2.5 mm balsa hard plus 1 mm sperholz).

Let op het (hulp-)lijntje aan de onderkant . . . die 8 mm balsa zit er al! Werkende weg even vergeten. :|

afb10790.jpg

De vorm . . . tja, na lang kijken naar het beschikbare materiaal denk ik dat dit het maar ongeveer moet zijn. :?

afb10784.jpg

Dit plaatje geeft dus een overtrokken beeld.

D'r kan heel wat afgehaald worden (zo'n spantje wordt hoegenaamd niet belast), en dat brengt het gewicht weer een beetje terug tot aanvaardbare proporties.

afb10785.jpg

Met behulp van mijn haakse klosjes is het plaatsen van de spantjes een fluitje van een cent. :D

afb10786.jpg

Zo gaat het worden.

afb10787.jpg

afb10788.jpg

Als het nu nog niet lukt, dan binnenkort maar eens op het forum 'Te koop' kijken . . . :wink:

jan

Back