P-51 'Strega'

Ik zal me verder niet uitlaten over die uitlaten maar Appie ben je niet 15 pagina's vergeten over het vliegen met de P51 :lol:

Ja, maak er maar grapjes over! . . . :?

Ik wilde net melden dat de eerste uitlaatpijpjes klaar zijn. Zier er redelijk tot goed uit.

Plaatjes binnenkort.

@Joost

Almelo/Markelo: nee . . .

:offtopic:
Maar er schiet me nu wel te binnen dat ik toevallig in een hangmap in het ladenkastje op Jaap's oude (zolder)kamer de tekening die bij die rode zweverromp hoort teruggevonden heb!

(Paar profielen en wat maatschetsen . . .)

Ma vragen!

@Appie

Leuk dat je het leuk vindt!

(Als ik naar de kolom 'Bekeken' kijk dan is dat een fors getal. 8O
Maar ja, er wordt dan ook inderdaad flink wat afge . . . )

Binnenkort weer wat meer serieus werk. :)

De schatting voor het aantal pagina's over de motor/prop combinatie kun je halveren, want de motor is er al, dus die staat vast.

Of is dit nou weer onzin? :wink:

jan

Nu wil ik me niet direkt uitlaten over ieder's commentaar, maar waarom moet er nu opeens haast worden gemaakt en wil niemand meer wat horen over uitlaten :?:

Laat eerst die foto's maar eens zien, Jan :!: Waarschijnlijk zijn we dan gelijk weer enkele bladzijden zoet.

:offtopic: Ik heb begrepen, dat het hier op het forum krioelt van de Brilmannen. Wat zijn die allemaal aan het bouwen en waar blijven hun bouwverslagen :?: :?: :?:

Ik heb begrepen, dat het hier op het forum krioelt van de Brilmannen. Wat zijn die allemaal aan het bouwen en waar blijven hun bouwverslagen

:oops:
geen commentaar

stel je voor

nog meer van dit soort threads 8O
:wink:

En wederom zijn de batterijen van mijn HP Photosmart leeg! :evil:

Moet mischien toch eens met dat #!*@#!!-ding terug naar de winkel . . . :roll:

Maar goed, wat in het vat verzuurd niet. :nooo:

(Overigens zit toch (bijna) niemand op plaatjes van uitlaten te wachten, so
what the whell . . . )

jan

PS
Vraag me wel af of die opmerking over een hond begrepen is. :roll:

Had maar gezegd dat je in Landgraaf logeerde, ik woon daar niet zo ver vandaan, had je gerust effe mijn hond kunnen uitlaten. Had je alvast wat kunnen oefenen. 8) :lol:

Niet op plaatjes zitten wachten?
Ik volg het op de voet hoor.
Ik lees graag bouw verslagen als het serieus is.
Waren er maar meer.
Kijk maar eens op de boten afdeling.
Ik kijk daar graag op ook al vaar ik niet.
Die jongens laten ten minste wat zien, waar wij veel van kunnen leren :cry:

Die Jan is ook een leuke zeg...houdt ie ons eerst bezig met de problemen met de uitlaten....en als ie dan eindelijk de foto's van de goede uitlaten heeft....zitten wij er niet op te wachten. :hammer:

Gewoon posten Jan, ik ben in ieder geval wel benieuwd hoe het geworden is. :D

@Jan,

Sjeemig.. ben ik 10 dagen naar afrika.. kom ik terug en zit ik naar 6 pagina's over uitlaten te kijken.. :)

Volgens mij heb je inmiddels overigens genoeg info verzameld..

@tom.. super die p51 uitlaten.. DA is overigens ook bezig met zo'n schaal uitlaat voor een P51 (50cc).. maar ze zijn wel prijzig

Cheers

Peter

Nou . . . eerst het slechte nieuws. :(

Loop je gistermiddag nietsvermoedend een kamer in: 8O

afb10262.jpg

:cry: :evil: etc.

Mijn geliefde Cesna Bird Dog!

(Ik was even niet 'uitgelaten' :wink: )

Murphy . . . en de schoonmaakster, vermoed ik.

Nou ja, het had veeeeeeeeeel erger kunnen zijn. :yes:

Een redelijk 'nette' breuk. Zaakje demonteren en lijmen.

Terzake. :ontopic:

Kijk, ik heb 'm ook wel, hoor!

afb10264.jpg

Ik heb zelfs heel veel! 8)

Deze set-up komt ondertussenbekend voor.

Het mooie van die boorkolom is dat het plateau zelfs verder dan 45° kan draaien!

afb10263.jpg

Geboord, pijpjes gemaakt, gelijmd, heeeeele vieze vingers van het aluminium slijpsel, et voila!

afb10265.jpg

De forse moet komt omdat tijdens het boren de boorkop van de (konische) as losliet! :evil:

Geeft niet, dat wordt er toch nog afgezaagd . . .

(Je mag hem zeker niet met een druppeltje secondenlijm oid. fixeren . . . :roll: )

Het zwarte op het balsa is van het aluminium.

afb10266.jpg

Tja . . . Dat krijg je ervan, als je besluit om even snel, los uit de hand, het 'deeltje' over de draaiende boor op en neer te halen . . . (de boor is 6,0; het pijpje is 6,3 mm) :hammer: :oops:

Domdomdom.

En ik had nog zo gezegd: eerst het rechter deel, dan het linker.

En dit is dus de linker . . . :cry:

Nou ja . . . :|

Acceptabel. :wink:

afb10267.jpg

Het pijpje tweede van links is het beste gelukt. :D

(Hoewel niet helemaal 'scale'. . . :? )

Binnenkort de andere kant.

jan

Zijn die pijpjes niet veel te zwaar Jan?
Kan je niet beter van die kunstof pijpjes nemen? Scheelt weer gewicht in de neus..

Ziet er wel erg gaaf uit die pijpjes..

Peter

jan, houden die magneetjes dat allemaal goed vast op de boorkolom ? ?

ik krijg steeds meer zin om ook van die magneetjes aan te gaan schaffen :wink:

Ik vind het wel grappig. Eerst zit je elk stukje balsa uit te boren , uit te hollen, af te schuren en vol helium te spuiten om één tiende van een miligram eraf te krijgen en dan ga je 12 alu uitlaatpijpjes op een elektromotor zetten :hammer:

maar blijf vooral posten he Jan, dit is reeds een legendarisch draadje in modelbouwland.

@Kurt & Peter!

Volgens mij weegt het hele ding, zoals het er nu ligt, 8,67 gram (vergeten foto te maken . . . :oops: ).

Maar er gaat nog heel wat materiaal af, hoor!

Eindgewicht: . . . pak 'm beet . . . 6 gram. 8)

(Vind ik absoluut verantwoord voor een paar mooie uitlaatjes! :yes: )

jan

@Gerard_nl!

Die magneetjes houden heel goed vast.

Zelfs zo goed, dat het een heel gehannes is om die geleide-latjes op de goede plaats te krijgen. :?

Ik ben er nog steeds erg blij mee! :D

(Wat wel gebeurde is dat ik de boorkop liet zakken (dwz. boorde), en dat er dan eentje 'oversprong', vanaf het balsa naar de boorkop . . . 8O )

jan

@Jan,

Ik ben het wel met je eens.. mooie uitlaatjes maken het wel helemaal af.. als de hele romp zo mooi word als je uitlaatjes.. ben ik heel benieuwd naar het eindresultaat..

Peter

Jan, ziet er super uit! :D
Zonder uitlaten zou de Strega er imho toch iets minder mooi uitzien...en 12g in totaal?..tja...ik zou het er ook absoluut voor over hebben. 8)

Collegae!

Vanavond de tweede 6 uitlaatjes in ruwe vorm in elkaar gezaagd, geschuurd en gelijmd.

Morgen netjes afwerken! :D

Niets spectaculairs, maar ik zat me in eens nog wel even het volgende af te vragen (ik reageer vaak
wat secundair :wink: ).

@Kurt! (en Peter).

en dan ga je 12 alu uitlaatpijpjes op een elektromotor zetten

Ter geruststelling:

afb10293.jpg

jan

Zo.

Weinig nieuws.

De uitlaatjes zijn klaar (los van het verfen etc.); binnenkort beginnen we echt met iets nieuws (vleugels, of: de kapjes nog even? . . . :? )

afb10358.jpg

afb10359.jpg

Ik vind ze mooi! Wordt nog jammer om er verf op te smeren . . .

afb10360.jpg

Deze is beter dan de eerste (na lang schuren met een opgerold stukje schuurpapier . . . :cry: )

afb10361.jpg

(Ik ben er ook wel een beetje flauw van, hoor, van die uitlaten.

Laten we zeggen: moe, maar tevreden. :wink: )

jan

Back