P-51 'Strega'

Ziet er goed uit Jan!

In het echt zullen ze waarschijnlijk ook niet 100% in 1 lijn gezeten hebben. :wink:

Hoe heb je die verdikking op het eind gemaakt? Een dikker buisje erop gelijmd/gesoldeerd?

@Joost.

Inderdaad, dikker buisje er op gelijmd.

Eerst tweede buisje afzagen, in de kolomboor en een beetje afschuren, dan erop schuiven/lijmen, afzagen, en dan het hele zaakje in de kolomboor, en schuren maar. :D

Alles bij elkaar een bewerkelijk proces . . . :?

jan

OOOOh JEEEEE !!!!!!

Die hoek ziet er niet helemaal goed uit hoor Jan :nooo:

Grapje hoor, heel mooi en tof gedaan.

Stevo

@ Collegae!

Dank voor de complimenten.

We gaan verder met het 'perfecte kapje' . . . (althans, dat proberen we ( :? )).

De onderste twee delen. 10mm redelijk hard (en dus zwaar) balsa.

afb10491.jpg

Uitsparingen voor de 'lipjes' die het kapje op z'n plaats gaan houden:

afb10492.jpg

afb10493.jpg

En zo wordt het dan dus.

Dat is klaar! 8)

Nu moeten we het oog strak gericht houden op 'hetgeen ons leidt' . . .

afb10495.jpg

Zo moet ' ie dus worden . . .

Mooi zacht balsa, nu vast de schuine binnenwand aanbrengen.

afb10496.jpg

Met de Dremel verstek zagen (20°):

afb10497.jpg

Kijk, dat zijn mooie waarden. :D

En na enig schuren is dit de stand van zaken (op deze merkwaardige dag . . . :? )

afb10498.jpg

Binnenkort meer.

jan

Collegae!

Is er uit de literatuur iets bekend over het aantal keren dat een ezel zich aan dezelfde steen kan stoten? 8O

Ik hoop dat het hier bij twee keer blijft . . . :roll:

Hier zijn we al weer iets verder, maar het was toch nodig om wederom extra plakken balsa
aan te gaan brengen . . . :?

Weer niet goed opgelet, teveel afgeschuurd? Fout gezaagd? :hammer:

afb10589.jpg

Vooruit maar, daar gaat ' ie weer! :oops:

afb10590.jpg

Na veel en vooral voorzichtig slijpen (lang leve de Proxxon!) begint het er al weer een beetje uit te zien!

afb10591.jpg

(Vroeger zeiden wij altijd: "Met moed, beleid en dronkenschap!")

En kijk!

Langzaam maar zeker begint het er nu echt op te lijken. :P

afb10592.jpg

Nog een beetje 'beefy', maar dat geeft niks! :nooo:

Ja, het kan allemaal best nog wel goedkomen! :yes: :)

Na al deze toestanden is er binnenkort misschien wel ruimte om aan het stabilo te beginnen! :D

De vleugel . . . ? :roll:

jan

Zo . . . :|

Het is even stil geweest . . . Tijd voor bezinning, belangrijke keuzes . . . :? ( :wink: )

Wat is er aan de hand? Welnu, het volgende.

Na de laatste keer heb ik als een soort diamant-slijper (één foute beweging en een potentiele waarde van honderden euro's is naar de ratsmodee :? ), heeeeeeeel voorzichtig (met hulplijntjes ter orientatie) verder geslepen aan het kapje, en zo zag het er uit.

afb10634.jpg

afb10635.jpg

En nog even een totaalplaatje . . .

afb10636.jpg

En nu de hamvraag: wordt het wat? :roll:

Nee. :nooo:

Het deugt niet, en (da's tenminste nog iets positiefs :? ): ik weet nu wat er aan de hand is! :)

Als je nog eens goed naar deze foto kijkt, dan kun je zien hoe het zit (althans, ik denk tenminste dat ik het nu doorheb . . . )

afb10633.jpg

Ter hoogte van de cockpitkap is de bovenkant van de romp min of meer rond, en vlak achter de spinner ook.

Maar daar tussenin zitten over bijna de hele lengte die merkwaardige (maar o zo gave, o zo stoere!) uitstulpingen.

Je kunt zelfs goed zien dat vanaf de kap de zijkant schuin omhoog doorloopt (nota bene met rode verf aangegeven! En nog zag ik het niet . . . :hammer: )

En precies daar (ongeveer midden tussen de kap en de spinner) heb ik een spantje zitten met een min of meer ronde bovenkant!

Dus dat klopt niet, dan wordt het nooit mooi . . . :nooo:

En dus zit er maar één ding op! :D

(No one ever said it was easy . . .)

(Er zullen vast mensen zijn die nu denken: die brilman, die spoort niet. :nooo: Maar als ik het kapje zo laat, dan zal ik me altijd blijven ergeren aan de neus die niet deugt. Dus, voor m'n eigen 'gemoedsrust': er zit niets anders op. Het moet en het zal. :evil: (Amateur-)psychologen: hou je mond, ik wil het niet horen!)

jan

waar maak je je druk om zeg ?

amateur psycholoog gerard says........die brilman spoort niet :wink:

overigens, ik dacht dat je een strega aan het maken was ?
zou je niet eens heel goed naar die neus kijken ? voordat die anders is en je weer heel de neus kan verbouwen ? :D

Pfffff Brilman je bent volledig ontspoort.

Ik zou inderdaad ook meer naar de contouren van die Strega kijken dan naar een stock P51 aangezien de Strega toch wel onder de categorie "Highly modified" terecht komt en er buiten de grove trekken weinig of geen vergelijken meer aan is :nooo:

Je zou zodoende mij ( 60 Kg en 184 cm groot en enkel vatbaar voor vel en beenderziekten ook kunnen vergelijken met een Sumo-worstelaar natuurlijk) :puppydogeyes:

Ik betwijfel ten andere ten stelligste dat gelet op het vermogen van een standaard Merlin en de getunde versie in de Strega de zelfde motorkap werd behouden. Veel van die Reno's hebben "standaard" twee turbochargers of blowers die ook een weerslag zullen hebben op vorm van de kap. IT'S BACK TO THE DRAWINGBOARD FOR YOU PAL.

Zo, die Brilman moet nu toch wel bijna volledig aan het flippen zijn :turn-l: :D

Stevo

Zeg, houden jullie eens op :!: Dat kapje zou perfect worden :!: :!:

Dan mogen we toch wel wat verwachten (
dribble.gif
), of niet soms?

Jan, even wat moed verzamelen (
1353.gif
), en dan op naar kapje 3
mi6.gif
.

Ja, Jan de tijd is rijp voor de moeder van alle kappen, de kap die een einde gaat maken aan de noodzaak voor andere kappen.
afb10666.gif

Gerard_nl heeft hier ( . . . ) een nuttige bijdrage:

zou je niet eens heel goed naar die neus kijken ?

en Stevo laat zich in vergelijkbare termen uit.

Tja . . . had ik maar goede documentatie (dwarsdoorsneden van de romp). :?

Maar die heb ik niet. :cry: Dus is en blijft het behelpen. :?

Helaas kan ik vanaf hier niet overal bij, maar van wat ik zo snel even kon vinden een paar voorbeelden.

afb10675.jpg

afb10676.jpg

afb10677.jpg

afb10678.jpg

afb10680.jpg

Ik zou zeggen dat het er op z'n minst de schijn van heeft dat de Strega-neus (ja, ik zie het, dit zijn voor een deel oude voorgangers . . . ) dezelfde vorm heeft als die van de 'stock' 51 met dat schaakbord-motief.

(Waarbij door dat motief en de gebruikte lens (?) die roemruchte vorm daar natuurlijk ook wel heel erg duidelijk naar voren komt.)

Anyway.

Ik heb nieuw hout gekocht, de geest is ongebroken :D , en zoals trouw bondgenoot Corrien zegt: we zouden gaan voor het perfecte kapje.

Zo is het. :yes:

Binnenkort meer.

jan

jan brilman zei:
Ik heb nieuw hout gekocht, de geest is ongebroken .... we zouden gaan voor het perfecte kapje.
That's the spirit, Jan:
1365.gif

en laat al die pestkoppen straks maar mooi 'een poepie ruiken' met het kapje (
1426.gif
).

Nu Jan en Dualdude we kunnen dus wel stellen (ja ik heb het over een stelling) dat hoe Noordelijker (Groningen dat ligt toch wel in het diepe Noorden hé?) men trekt hoe meer kans er bestaat om pietjes precies tegen te komen.

Nu wat die neus en het fameuze kapje betreft moet ik inderdaad zeggen Jan, dat de vergelijking met een oospronkelijke Mustang (als ik de foto's zo bekijk) inderdaad een goeie leidraad is om tot een aanvaardbaar resultaat te komen bij het maken van de Strega.

Nu wat de motor betreft :

Powerplant

Rolls Royce V- 1650 (1649 CU In)
12 Cylinder, 60 Degree VEE, Liquid Cooled
Bore : 5.400 In
Stroke : 6.00 In
C/R 6.8:1
Overhead Cam, 4 Valves/Cylinder
Two Stage Centrifugal Supercharger
Dual Magneto Ignition
HP Approximate at 3600 Max

Lijkt me een tamelijk 'standaard' Merlin motor die welliswaar getuned werd voor meer vermogen en hogere toerentallen dus niksmendal dubbele supercharger oid. Dit zou kunnen bevestigen waarom de contouren van de motorkap en de neus in zijn totaliteit van beide Mustangs zo goed op elkaar lijken.

afb10681.gif

afb10682.gif

Het ziet er toch allemaal heel Mustang-achtig uit volgens mij (blijkbaar is de Strega min of meer een clipped wing 'stock' P51D)

Dus Jan geen zorgen maken en voortdoen hé.

Stevo

JAN !

Je weet dat wij een grote open haard hebben he ? Altijd gebrek aan aanmaak houtjes. :) Over de vorm van die houtjes (kapjes, spanten, ribben, hele vleugels (?) doen wij niet moeilijk :lol:

Verder : is het geen optie om dit draadje naar de "statische schaal modelbouw" te verplaatsen ??? :roll:

Ik zou hier nooit mee durven te vliegen :oops:

Volgens mij mis jij een mooie schaalpasser. Nou is het vervelende dat ik die even niet kan vinden. Binnenkort een plaatje voor een acceptabel alternatief.

Samengevat : doe dat , waarvan JIJ denkt dat gedaan moet worden.

succes, Jaap

Zo zie je maar weer: van je familie moet je het maar hebben. Straks komt die hele schare Brilmannen, die hier op het forum aanwezig is, nog vertellen, dat het een leuk modelletje zal worden om op de televisie te plaatsen.

NIETS DAARVAN, het gaat prima zo!!! Het is pas herfst, de winter duurt altijd lang... Dus voorlopig tijd zat om te bouwen, weer af te breken en/of weg te gooien, opnieuw te bouwen, af te breken, enz. En volgend jaar kunnen we 'm allemaal zien vliegen :yes: :zon: :yes:

Collegae!

Dit zou kunnen bevestigen waarom de contouren van de motorkap en de neus in zijn totaliteit van beide Mustangs zo goed op elkaar lijken.

P f f f f f f f f f f f f f f f . . . . . (= zucht van verlichting) :wink:

Over de vorm van die houtjes (kapjes, spanten, ribben, hele vleugels (?) doen wij niet moeilijk

Ik heb hier zelfs twee (2) vuurkorven staan! (vraag me niet waarom).

En er ligt nog een gecrashte Upstart . . .

Zo rond mei zie ik die wel het luchtruim kiezen! (maar dan anders . . . :evil: )

Maar dit terzijde.

Wat moet ik met een schaalpasser???? :roll:

(Overigens: Pa had er één! Heb jij die daar??? Upstart ruilen voor een schaalpasser? 8) :wink: )

(Ze proberen je van alles aan te smeren . . . piepschuim . . . schaaplassers . . . :roll: )

hoe Noordelijker . . . men trekt hoe meer kans er bestaat om pietjes precies tegen te komen.

Of: Pietjes precies hebben de neiging naar het Noorden te trekken (van oudsher kom ik
uit Almelo 8) )

't Wordt bedtijd . . . .

jan

Ze proberen je van alles aan te smeren . . . piepschuim . . . schaaplassers . . . )

Los van een storende typefout: da's niet aardig van mij, om dat zo te zeggen. :nooo:

Sorry.

Ook het advies mbt. 'piepschuim' was goed bedoeld, en dat van die verdeelpasser (= schaalpasser) waarschijnlijk ook, alleen snap ik niet op welke wijze een verdeelpasser mij helpt (bij het vaststellen wat nu precies de vorm over de hele neus is)!

Maar als je hem wilt opsturen: graag!, want het is een mooi ding.

jan

Back