P-51 'Strega'

Aan allen!

Ik ben het wel een beetje met Berto eens . . . :yes:

(Hoewel, ik moet bekennen: ik maak me er zelf ook schuldig aan (beetje slap oh-en :? )).

Wat mij betreft is het vanaf nu even radio-stilte, totdat ik weer wat (zinnigs) te melden heb (duurt niet lang meer :D ), en daar kan dan uiteraard weer op gereageerd worden.

Over en sluiten.

jan

Ik vond dat ik nogal serieus op je bouwplank gereageerd had :yes:
Of mocht dat ook niet? :?
Oke ik zal wachten :P

Waarom stoppen Jan? Alle problemen die jij nu allemaal tegenkomt zijn dingen die we allemaal wel eens ergens tegenkomen. Het is voor iedereen een heel leerzame draad waar iedereen kan leren dat het niet altijd zo gaat als het zou moeten gaan. Ook die kromme bouwplank en de manier van waarop je dit wil corrigeren alvorens je aand e vleugel gaat beginnen is voor ons allemaal leerzaam. Het geOH wat we allemaal ertussen door gooien draagt ook bij aan de uitdaging van het netjes en goed bouwen, en spoort jou aan om het nog beter te doen dan wij allemaal.

Tja . . . Wat moet ik ervan zeggen?

(Ik ben hier ook maar net nieuw . . . :? )

Ik verheug me natuurlijk in de populariteit van dit verhaal (ondertussen meer web-log en 'queeste' (= opdracht, zoektocht, taak) dan bouwverslag :? ), en het ligt voor de hand dat de meningen verdeeld zijn.

Sommigen vinden het leuk, onderhoudend en amusant, anderen haken af.

De een wil hier alleen kennismaken met de toegepaste technieken en de (soms) worsteling daarmee, een ander vindt al het geOH tussendoor ook wel grappig.

Je kunt het niet iedereen naar de zin maken, en dat hoeft ook niet. :nooo:

Ik heb de forum-regels er op nageslagen, maar heb geen richtlijnen kunnen ontdekken. :?

Ik ben dit verhaal begonnen; betekent dat dat ik mag zeggen welk karakter
het heeft/houdt/krijgt? :roll:

Dat lijkt me op zich wel redelijk. :yes:

(Eén ding heb ik wel gemerkt: 'kapen' van het draadje vind ik een beetje l*llig. Het gaat hier over mijn pogingen om op mijn manier, en naar mijn inzichten en overtuigingen, een Mustang te bouwen, en niet over hoe het ook kan, en dat dat dan misschien beter is, en daar dan eens uitgebreid details over te gaan uitwisselen.
Dat kan dan beter ergens anders (bv. op het nog steeds op te richten forum 'kunststoffen en de verwerking daarvan’ (oid.)
Of begin zelf een draadje! Er kunnen geen draadjes (bouwverslagen) genoeg zijn :nooo: ).

Dat laat natuurlijk onverlet dat ik open sta voor opmerkingen, ideeën, suggesties etc. :D

Terzake. 8)

Kunnen we elkaar vinden in het volgende?
- Ik bouw een 'Strega', op mijn manier, zoals ik dat wil en goed acht.
- Dat gaat met vallen en opstaan, alles 'ter leringhe ende vermaeck'.
- Ik doe daar verslag van, op mijn manier, in mijn stijl (jan brilman = jan brilman :? ).
- Ik zit in het onderwijs; waar ik door het wiel uit te vinden mensen help: prima (maar de voettekst van Jonathan 'sums it all up' . . . :? )
- Waar ik vragen heb en vraag om de bekende 'opmerkingen, ideeën en suggesties':
graag reacties :yes:
- Een geintje mag natuurlijk; maar elkaar belachelijk maken of afzijken is uiteraard niet de bedoeling (Peter! Ben je er nog? (ja, dat was op het randje . . . :wink: ))
- Kapingen: nee. :|
- Slap ge-OH: met mate, als het maar leuk is.
- Humor: hoe meer, hoe beter (het is allemaal al ernstig genoeg :wink: ).
- Het aantal pagina's en hits is onbelangrijk (ik werk veel met witregels en met veel posts: dat tikt wel aan . . . :? )

Nou, wat mij betreft is de zaak weer geopend. :D

(Binnenkort meer nieuws over de bouwplank. :evil: )

jan

En daarbij zijn de 40 pagina's overschreden :roll: Nu gewoon weer STREGA STUFF PLEASE :?:

Stevo

jan brilman zei:
- Een geintje mag natuurlijk; maar elkaar belachelijk maken of afzijken is uiteraard niet de bedoeling (Peter! Ben je er nog? (ja, dat was op het randje . . . :wink: ))

nee.. ik reageer niet meer.. ik lees van nu af aan alleen nog maar.. :D

Peter

nog voor die strega klaar is is de draad gesloten voorspel ik.

ik hoef echt niemand meer uit deze draad ooit te hoeven zien roepeb :offtopic: in een ander draadje. :wink:

Gerard, de "moeder aller draden" wordt natuurlijk nooooooit gesloten!!!!!! :wink: .
Maarrrr, bij de goede voornemens van 2005 kunnen we ons natuurlijk wel voornemen wat minder slap geleuter toe te voegen, want dat is niet helemaal nodig en loopt inderdaad erg uit de hand.

Alors, terzake. 8)

Bij deze de lang aangekondigde update mbt. de bouwplank. :|

Het is geen vrolijk nieuws dat ik te melden heb! :nooo:

Dat de zaak krom was over de lengte-as heeft Stevo nog even teruggebracht in herinnering. :pim:

Iemand anders (Joost) vroeg zich af of het niet handig was om ook nog even te checken of de plank niet ook overdwars (zeg maar) krom was. 8O

Dat slaat natuurlijk nergens op; je kunt een materiaal maar in één richting tegelijk buigen. :rolling:

Toch? :?

Nou, kijk zelf maar . . . :oops:

afb12401.jpg

afb12402.jpg

8O

Dat KAN toch helemaal niet? :?

Ja, als je volleerd koperslager / metaalbewerker bent . . .

Anyway, de grote vraag is natuurlijk: wat nu?? :roll:

Optie 1.
Ik kan natuurlijk nog steeds proberen wat stevig stellingmateriaal over de lengte aan de onderkant te schroeven.

Over de lengte-as wordt het dan wel weer recht, maar helpt dat dan ook tegen die kromming in de breedte? :roll:

Optie 2.
Kijken of ik hier (kromme plank) een beetje handig vanaf kan komen, en dan een nieuw stuk metaal aanschaffen.

Maar dan?

Als je in plaats van lijmen, hem tegen het hout aanschroeft, krijg je dan vergelijkbare verschijnselen, of houdt 'ie zich dan kalm?

Graag reacties.

En dan nog even naar Jaap.

Verlijmd hout trekt alleen in extreme situaties krom
Kijk, dit is een plaat verlijmd hout (maar misschien anders dan jij bedoelde); die heeft wel degelijk de neiging krom te trekken.

Vier strips aan de onderkant houden hem redelijk recht.

afb12403.jpg

afb12404.jpg

Binnenkort maar eens verder met de kielvlakken, daar heb ik nog wel een recht plankje voor . . . :wink:

jan.

Jan,

Ik het niet maareuh kun je, in de plaats van een metalen plaat, niet beter op zoek gaan naar een oude spiegel of zoiets. Ik gebruik al jaren een spiegel (glasplaat oid is ook goed) om op te bouwen. Glas, hoe dikker hoe liever, is nu éénmaal vééééél stijver dan metaal en je kunt daardoor dergelijke problemen vermijden. Je kunt nu wel zeggen dat metaal veel sterker is, en dat is ook zo, maar in onze toepassingen is het dus niet dat we die glasplaat als aambeeld moeten gaan gebruiken hé.

Stevo

Ach ja Bertus,

Helemaal vergeten, die Jan met zijn magneten :roll: Of hoe iets simpels opeens heel complex kan gaan lijken, zoals alles bij die Strega :wink:

Stevo

Het is inderdaad wel een toestand . . . :?

Dus, als ik het goed begrijp, is de volgorde:

- een bij voorkeur vlak werktafel/werkblad

- daar bovenop een vlakke, rechte plaat hout / marmer / glas (er los op leggen)

- daar bovenop een laag metaal (er los op leggen)

- daar bovenop een laag dun glas (er los op leggen)

- daar bovenop eventueel de tekening

- daar bovenop folie ter bescherming.

Tekening en folie kunnen met magneetjes vastgezet worden (door het glas heen 8)

Hmmm . . . :roll:

Klinkt goed! :D

jan

jan een step teveel. Die tekening kun je dan ook onder de laatste laag glas leggen, dus tussen het metaal en het glas. Op die manier is de tekening dan optimaal beschermd tegen alles wat een modelbouwer kan gebeuren.

Daar gaan we weer :evil:

Mannen houdt nou eens op met dat GENEUZEL over die bouwplank :2gunfire: & hoeveel lagen glas or what ever er op moet komen te liggen "MAN WHO CARES ??" :puppydogeyes:

dadelijk gaat dit draadje nog op slot :cry:

Kom op, we hebben het hier over de bouw van een Strega en niet over de bouw van een bouwplank..........................

Geen wonder dat die Strega geen races meer wint 8)

Appie

met een kromme Strega vallen er ook geen races te winnen...

Jan , koop een binnendeur een een 3mm metalenplaat en zet die op elkaar met "serganten". Gebruik je oude plank als schaakbord, dat metaal krijg je er toch niet fatsoenlijk af.

Back