P-51 'Strega'

Je vergist je Stevo, de 308-ste thread die werd aangemaakt toen dit forum nog een klein forumpje was telt inmiddels 77 pagina's. Dus het topic van Jan staat nog steeds in de schaduw van mijn bescheiden Serval threadje.
shiny.gif

..zegt overigens niet dat dit topic niet de potentie heeft om de 77+ te gaan overschreiden, met name door dit soort offtopic geleuter kom je een héél eind..! :roll:

@Jan!

Is je plaat in 1 richting krom? Beetje l*llig als je erachter komt dat je plaat ook hol staat in de breedte nadat je in de lengte T profielen hebt aangebracht.. (scheelt weer 2 pagina's topic ;))

Tot volgende week :xmas:
Joost

Intussen zit die butsvrije metalen plaat nog steeds op een krom stuk spaanplaat. In plaats van je druk te maken over de lengte van dit draadje kunnen jullie beter oplossingen aandragen of wachten tot Jan terug is van de ijzerboer.

Trouwens, de maiden is - als ik goed gelezen heb - gepland voor 2006. Tegen die tijd zal er voor dit draadje wel een apart forum nodig zijn...

Spaanplaat er af branden? Sommige lijmen laten lekker los als ze verhit worden, en als dat niet lukt steek je het hout gewoon in de fik. Ik noem maar wat

jongens jongens (ja jij ook Corrien)

Als we zo blijven doorgaan zal dit wel het einde van dit draadje betekenen (wat niet de bedoeling kan zijn) en eerlijkheidshalve moet ik vaststellen dat er reeds een bladzijde aan prut is bijgekomen door ons toedoen :roll: Als die brilman nu zijn kalmte niet verliest dan weet ik het ook niet meer. :roll:

Stevo

Slotje dan maar..? :P

Hoe dik is dat spaanplaat? Zal niet meer zijn dan een mm of 3-4 denk ik? Anders kun je het met de hand van elkaar afsteken met een beitel. Of de plaat even een paar keer door de vandiktebank halen. Als de lijm keihard is moet het er vanaf springen voordat je met de vandikte beitels op het metaal komt.

Ook een leuke wetenswaardigheid, contactlijm lost goed op met thinner. (geleerd bij een standbouwbedrijf, moest wat formica losgeweekt worden :)) Als je een beginnetje hebt kun je eenvoudig met een injectiespuit thinner toevoegen. Je hebt geduld nodig voor dit klusje maar uiteindelijk moet het lukken.

Succes en have fun! ;)

Oke,

:ontopic:

STOP !! stop met dit geneuzel !!

ACTIE PUNTEN !!

1. Jan, gewoon die metalen/spaanplaat-plaat in de ton er mee :bye:

2. MDF 22mm Halen zachtboard of kurk erop lijmen :thumbsup:

3. verder met de bouw van die Strega :yes:

Appie

Appie schreef:

gewoon die metalen/spaanplaat-plaat in de ton er mee
Weet je wat dat boeltje bij elkaar gekost heeft? :?

Weet je wat die magneetjes gekost hebben? 8O

Weet je nog hoe fantastisch je (ik) daarop oa. rechte rompen kunt bouwen? :D (zie pag. 7, 8, 9)

Weet je wel wat voor ton je daarvoor nodig hebt? :wink:

Ik pieker d'r niet over! :evil:

IJzerboeren laten we even links liggen; binnenkort naar een firma in Ten Boer die oa. tweedehands stellingmateriaal verkoopt. :D

(Ben tijdelijk 's avonds voor het werk aan het werk :? , dus er is geen haast bij. :nooo: )

jan

Mannen ik pers vaak platen voor mijn werk.
En deze moeten echt recht/vlak zijn.
scheeps betimeringen :oops:

Let wel als je een plaat aan één kan plakt trekt hij altijd krom wat je er ook op plakt.

Al plak je er aan één kant maar poapier op, trekt hij al krom.
Je moet het dus altijd aan bijde kanten doen.
Dus al lijm je er kurk op moet dit aan beide kanten.
Met wat voor materiaal je er ook onder lijmt/schroeft of wat dan ook hij wil en zal krom trekken.

Ik lijm veel formica (hartplastic) op spaan plaat of multiplex.
Als ik dan een plaat hartplastic van 1.3 mm aan 1 kant plakt en aan de andere kant 0.9 mm trekt hij erg krom.
Ook als ik de draad verschillend plak.
Jaja, hartplastic krimp in de lengte ook bijna niet, maar in de breedte erg.

Dus om kort te gaan of aan 2 zijden plakken,
of bijvoorbeeld mdf en daarop zachtboard er los op leggen, met gewichten.

Je kan ook een rechte plaat multiplex pakken (dat is veel beter dan mdf).
En daar met bruislijm(beetje vochtig maken), blik op beide zijden persen.
Dat met 3 kilo per vierkante cm.

@Bertus!

Die plaat van mij (zie bv. pag. 6, 7 en 8 ) is van dat, met een soort witte kunststof bekleed spaanplaat, dat bij de Praxis verkocht wordt onder (dacht ik) de naam 'meubelplaat'.

Ik heb de staalplaat gelijmd met een produkt van Bison,

Kombi Professional
Vullende, ijzersterke 2-componenten epoxy

of

Polyurethaanlijm
Grootverpakking super sterke 2-componentenlijm.

Eén van beide, weet niet meer welke. :roll:

Vast zit het wel, in ieder geval. :D (Geen aandelen.)

Die lijm trekt toch niet door die witte kunststof heen, in het spaanplaat, dat daardoor kromgetrokken is? :?

Anyway, binnenkort op zoek naar stellingmateriaal. :)

jan

2 verschillende materialen trekken altijd krom.
Je moet dan aan de andere kant gelijkertijd, hetzelfde materiaal, met dezelfde lijm lijmen.

Gerard_nl zei:
en het bewijs daarovoor is te zien op je foto jan :)
Oei ik had die foto nog niet gezien :oops:

Die krijg je niet meer recht denk ik Jan :?

Je staat er verstelt van, hoe sterk dat dat is 2 verschillende materialen op elkaar lijmen, wat krom trekken betreft.
Je heb een soort bimetaal gemaakt :P

Sterkte verder met bouwen :roll:

als je nou de hele vleugel op de onderkant bouwt.. heb je meteen een soort van v-stelling :D

Trouwens.. hoeveel graden v-stelling ga je in je vleugel doen jan?

Peter

Peter schreef:
Trouwens.. hoeveel graden v-stelling ga je in je vleugel doen jan?

Hoe is het mogelijk . . . 8O

Nou zijn we ondertussen toch een goeie 38 pagina's bezig. :?

Ik heb betoogd
- dat ik niet met piep ga;
- dat ik uiteraard contragewichtjes in het stabilo wil;
- dat ik de uitlaatjes onder de juiste hoek in de romp wil hebben;
- dat ik er niet over pieker om op een kromme plank te gaan bouwen;
- dat er koste wat kost een mooi kapje op de neus moet komen;
- en nog zo het een en ander.

We zitten hier op het schaal-forum.

En dan vraag jij welke V-stelling 'ie krijgt. :schrik:

(Ik zit twintig jaar in het (HBO-)onderwijs :teacher: , en ik raak er meer en meer van overtuigd: het heeft geen zin . . .
Paarlen voor de zwijnen . . .
Water naar zee dragen . . .
You can take a horse to the water (but you can't make it drink . . . :nooo: )

Ik zal het makkelijk maken. :wink:

Hoeveel graden V-stelling krijgt de vleugel van de P-51 'Strega' van jan brilman?
a. 3wortel5°
b. ongeveer net zoveel als de vleugel van de Mustang van Peter Pankras
c. precies evenveel als het origineel
d. jan is er nog niet uit

Mag jij driemaal raden. :wink:

jan.

Jammer, het was zo`n informatief draadje over de p51 Strega maar nu wordt het gezwam een beetje èèntonig :cry:

Bij elke nieuwe post kijk ik vol verwachting of het weer gaat over de bouw :) , maar nee weer teleurgesteld :evil:

Ik heb een verzoek :?
Post niks meer totdat het echt weer over de bouw van de Strega gaat, voor die bouwplank moet er maar een nieuw draadje geopend worden :wink:

groet van een geintereseerde maar ondertussen een beetje ingedutte medebouwer.

Greetingz,
Berto.

Back