P-51 'Strega'

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 9 jun 2004.

  1. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Jan,

    Ben jij de persoon op het plaatje???

    De andere foto's zien er zeer goed uit, doe zo verder je hebt de smaak te pakken zie ik. :wink:

    Tot hoors
    Tom
     
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Beetje opletten hé Tom want eerst heb je het over dat plaatje met Jan erop en daarna begin je over het feit dat die andere foto's er zeer goed uitzien, wil je daarmee iets zeggen :?: ...... :wink:

    Stevo
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Wat hangt daar voor tekening van een jet aan je koele kast?
     
  4. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Tja,

    Een foto zegt meer dan duizend woorden..........................


    Appie
     
  5. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Niek, ik gok op een Britisch Aerospace Hawk.

    Stevo
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
  7. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Ohh wat ben ik toch goed :lol:


    Stevo
     
  8. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Stevo,

    Inderdaad moet ik even opletten... :wink:
    Ik dacht dat Jan VEEL ouder was dan dat hij lijkt op de foto... :yes:

    Kom ik er zo goed vanaf???? :twisted:

    Tom
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Tja . . . wat moet ik er over zeggen . . . :?

    Beter een update van vanavond!

    Eerst maar eens even een nieuw spantje gemaakt.

    [​IMG]


    Ieder nadeel hep z'n voordeel!

    Ik kan nu nog de folie van de Intratuin aanbrengen!

    [​IMG]

    Een absolute must 8)


    Na wat passen en meten, nog een klein beetje bijwerken, fixeren met magneetjes: voila!

    Volgens mij is ' ie recht! :thumbsup:

    Tralala . . . pompidom . . . :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    Stond ik er toch net niet helemaal recht voor . . . :?

    Volgende keer weer verder; kijken of we de onderkant verder kunnen afmaken. :D

    jan
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Vanavond weer een klein stukje opgeschoten. :D

    Laatste spantjes achterin de romp gemonteerd:

    [​IMG]

    Kaaaaaaaaaaaaaaaarsrecht!


    Eerste stukje van de bodem:

    [​IMG]


    Na even puzzelen: eerste stukje van de . . . ja, hoe heet dat ding eigenlijk? :roll:

    [​IMG]

    Binnenkort de rest van de onderkant.

    (Ik weet ook wel dat wat ik hier in elkaar knutsel nou niet direct een hele hoge moeilijkheidsgraad heeft, maar binnenkort wordt het denk ik wel boeiender :? )

    jan
     
  11. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Ziet er SUPER Uit Jan :thumbsup:

    En je weet, we willen graag getuige zijn van de maiden flight !!

    Groet,

    appie
     
  12. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    voor de stevigheid van de romp zou ik de onderbeplating niet met de nerf meelijmen op de romp maar er haaks op.

    mooi werk verder, het bouwbord werkt prima :D
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ben het helemaal met Gerard eens.
    Bodem en bovenkant de houtdraad altijd haaks op de romp lijmen.
    (indien mogelijk)
    Alleen goed uit kijken met rond schuren, je ben snel geneigd om meer
    van de zijkanten af te schuren, omdat het met de nerf mee, sneller schuurt. (meer afneemt)
    Zo wordt je romp stijver.
    En kan met met dunner hout werken, dus lichter.
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Tja . . . klopt, domweg niet aan gedacht :oops: . . . kun je nagaan.

    Nou ja, maakt niet uit; ik breek het er niet weer uit!! :evil:

    jan
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Vanavond weer een klein stukkie verder gekomen (zelden zoveel gebouwd in een week :? ).

    De constructie van die . . . (nog geen reactie op hoe zo'n ding heet) is toch redelijk simpel.

    [​IMG]

    (Let niet op de schoonheidsfoutjes :x )


    Daarna een 'ding' gemaakt uit redelijk dik balsa en met 'thin' er in gelijmd.

    [​IMG]

    Dat moet dus nog in vorm geslepen worden, he. :wink:

    De verleiding is groot om dat NU te doen, maar dat is niet handig: al dat materiaal kan mooi de klappen opvangen die de romp gedurende de bouw ongetwijfeld nog zal krijgen.

    De rest van de onderkant van de romp (met de naad overdwars 8) ) idem dito: mooi
    laten zitten, zo! :yes:

    Overigens!

    Is er een truc om die secondelijm 'thin' wat beter te doseren? :roll:

    Het vloeit alle kanten op en wordt keihard! :?

    Als we daar later bij de afwerking maar geen last mee krijgen . . . :(

    jan
     
  16. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Dat ding Jan, bedoel je dan "Airscoop", Airduct, Luchtinlaat, luchthapper ? :roll:

    Die CA zal inderdaad moeilijk te schuren zijn. Goede manier van doseren : Koop bij de apotheek een chirurgische injectienaald en plaats deze op het CA flesje geen probleem meer met CA die "All over the place" is. Door het fijn gaatje in de naald kun je echt "vlekkeloos" doseren. Door het feit dat de naald uit metaal is vervaardigd is er ook weinig kans dat deze binnen de kortste keren helemaal dichtgeslipt is.

    Extra voordeel : Heb je een vleugelrib die los is terwijl je vliegtuig lekker mooi bespannen is, dan kun je zonder dat je de film moet verwijderen met een cutter, met deze naald door de film prikken om de rib terug vast te zetten met CA. Buiten een klein percutiegaatje is er verder niets aan de hand. Wel altijd het beschermdopje terug op de naald zetten want anders bestaat de kans dat je bij jezelf een SHOT CA zet, wat uiteraard niet de bedoeling van dit alles kan zijn :wink:

    Stevo
     
  17. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Ik denk dat jan het over de UITLAAT van de radiator heeft ??

    Mmmh, het lijkt wel een prijsvraag :roll:

    Grts,

    Appie
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    ALS het de radiator is, dan heb ik het inderdaad over de uitlaat van de radiator.

    Heeft dat ding een naam? :roll:

    Onder de goede inzenders wordt een gratis fietstocht naar Groningen verloot! :wink:

    :rolling:

    jan
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  20. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    De voorzijde, het gedeelte onder de vleugel, is de "Airscoop" het gedeelte achter de vleugel onder, gedeeltelijk in, de romp is de uitlaat van de Airscoop.

    Zie tekening,

    [​IMG]

    Om de neus slank en aerodynamisch te houden hebben de ontwerpers van de P-51 de radiator onder/achter de vleugel geplaatst, op zich een brilliant idee, maar wel erg gevoelig voor grondvuur :sniper:

    Appie
     

Deel Deze Pagina