P-51 'Strega'

Appie wint en gaat door voor de koelkast. :D

Hoewel: een echte naam weet hij dus ook niet (of die is er niet?) :roll:

De bijnaam voor de luchtinlaat onder de vleugel was: 'the doghouse'. :wink:

jan

Appie zei:
Om de neus slank en aerodynamisch te houden hebben de ontwerpers van de P-51 de radiator onder/achter de vleugel geplaatst, op zich een brilliant idee, maar wel erg gevoelig voor grondvuur.
Appie
\

Weet je dat zeker,

Jan,

Die koelkast met de Hawk er op ??

jacques,

Twijvels, ik zal nog even wat documentatie er op naslaan, kom 1 dezer dagen er nog even op terug :)

Grt,

Appie

En vanavond alweer wat gedaan :D (maar niet veel . . . )

Spant nr. 3 ingelijmd (verder geen plaatjes van).

afb8670.jpg

Is 'ie nog recht? Geloof het wel! :D (met die kleine displaytjes zie je niet of je er
echt recht voor zit :nooo: )

afb8671.jpg

En spant nr. 2 (wel zorgen dat eea. netjes uitgelijnd blijft over de hartlijn :teacher: )

afb8672.jpg

Tenslotte nog een proefje mbt. het gewicht van secondenlijm thin.

Twee stukjes balsa (wat is dat spul zwaar!)

afb8673.jpg

Secondelijm dun aan alle kanten er rijkelijk tussen laten lopen . . .

Nieuw gewicht:

afb8674.jpg

Is dat nou veel of juist helemaal niet . . . :roll:

Geen idee . . . :?

(Vast zit het wel . . . Allemachtig! 8O )

jan

Het begint al vorm aan te nemen Jan. :D
Ziet er goed uit. Ik ben echt benieuwd hoe het eruit ziet wanneer het allemaal af is. :)
En dat gewicht van de lijm valt wel mee toch? Lichtere lijmsoorten zijn er denk ik ook niet...

ps: over die airscoop en de uitlaat:
Another revolutionary idea in the plane was the way heated air from the radiator was dealt with. The NA-73's engineers designed it to expel this air and boost the plane's speed by 15 or 25 mph. The engineers also worked especially hard on making the plane as aerodynamic as possible, and so they positioned the radiator in a new place, made the fuselage as narrow as possible, and set the cockpit low in the fuselage.
http://www.cpcug.org/user/billb/mustang.html

In 'The Great Book of World War 2 Airplanes' wordt die 'uitlaat' aangeduid als 'ventilation flaps' . . . :?

Anyway!

Eigenlijk niets opgeschoten vandaag! :?

Hoewel . . . :)

De neusspant ziet er als vogt uit.

afb8745.jpg

afb8746.jpg

(Jaja, weet ik nu ook wel, het was handiger geweest dat direct als 1 spant te maken . . . :oops: ).

Na enig nadenken (en verzagen en weggooien van veel balsa :evil: ) ben ik er (denk ik :? ) uit, hoe ik de lucht vanaf de inlaat naar de motor wil leiden, en hoe de rest van de onderkant van de neus opgebouwd moet worden. :D

Maar daar komen we vandaag niet meer aan toe . . . :nooo:

jan

Attentie attentie :!:

Als je ooit nog eens iets als dit bouwt: niet herhaal NIET de neusring en de luchtinlaat op elkaar plakken zoals ik dat gedaan heb . . . (zie hier vlak boven).

Dat levert veel extra werk op . . .

Niet handig. :nooo:

Anyway, da's opgelost (lijkt het).

De stand van zaken is nu als volgt.

afb8790.jpg

Ik herhaal nog even de vraag van vorige week: heeft die AXI echt 'extra' koeling nodig, of valt dat (bij normaal gebruik) wel een tikje mee? :roll:

In het eertse geval moet de luchtstroom vanaf de inlaat naar boven toe afgebogen worden . . . :?

Da's weer een nieuwe 'uitdaging', om dat netjes te doen . . .

Suggesties?

Dank.

jan.

De top van een frisdank fles? Deze zijn vaak bollend van boven, een beetje snijden hier en daar en je heb een airscoop die de lucht zo naar boven duwt. En licht bovendien :)

Ga zo door Jan, wordt weer een mooi stukje bouwwerk.

mijn axi werd niet schokkend warm, in ieder geval niet zo warm dat ik er extra koeling voor aangebracht had.

Komt schaal wel mooi uit een electro motor , geen uitlaten en toestanden die uit steken.

@Arvid

Hmmm . . . geen slecht idee! :D

Een Spa-fles lijkt me een goede kandidaat. 8)

@Gerard

Wat ik nog wel moet doen :evil: is die gaten in het motorspant aanbrengen. Dat wordt in de handleiding van Model Motors voor de AXI expliciet aangegeven. Hebben die nog wel een functie, als er een spinner voorzit? :roll:

@Jacques

Klopt, geen lelijke dempers die er uithangen!

(Electro is hoe dan ook fantastisch :D )

Ik heb achteraf wel spijt dat ik de openingen voor de uitlaten op de 'schaal'plaats gemaakt heb . . .

Had ze beter 5 mm kunnen laten zakken, dan heb je een gesloten opening.

Nu heb je die puntige uiteinden, die dus vrijwel direct kapot gaan . . . :(

Nou ja . . . :?

jan

Gisteravond waren de batterijen van de camera leeg 8O , maar nu hebben we de zaak weer voor elkaar. :P

Eerst toch maar even de ventilatie-openingen in het neusspant aangebracht.

Zou het helpen? :roll:

afb8841.jpg

afb8842.jpg

Zo'n passer met een wieltje om de straal in te stellen, en de mogelijkheid om er bv. een pen in te klemmen: onmisbaar!

Vervolgens een grote Spa-fles verzaagd en gesneden etc., en het resultaat was als volgt.

afb8843.jpg

Dat stukje balsa is in de prullenbak beland . . . :evil:

Maar na een tijdje hadden we het toch voor elkaar!

Eerst de zaak uitlijnen, en lijmen maar!

afb8845.jpg

afb8847.jpg

Even twee driehoekslijstjes aangebracht . . . handig hoor, die magneten!

afb8851.jpg

(Let niet op het schoonheidsfoutje :twisted: )

Stukje van de bodem bijgeplaatst . . . valt niet mee om het mooi pas te krijgen :nooo:
Dit is absoluut niet de manier om zo'n neus te construeren. . . :?

Maar uiteindelijk is er toch reden tot enige tevredenheid. :D

afb8854.jpg

En de volgende keer maar weer verder!

jan

Zo.

Niet heel veel te melden.

Vanochtend op aanraden van Stevo eerst maar eens naar de apotheek. :?

"Heeft u ook injectienaalden? Het is voor modelbouw!" 8)

Zij: "Ha! Dat is de slapste smoes die ik ooit gehoord heb! Modelbouw . . . " :bye:

Nee hoor, grapje :rolling: , ze hadden een heel assortiment, dun, dik, lang, dun, en voor de lieve somma van euro 0,54 ging ik met het volgende setje naar huis. :D

afb8894.jpg

Beetje schuren aan het tuitje, et voila! :D

afb8895.jpg

En het werkt PERFECT! :D (tot nu toe :wink: )

Nog twee van dit soort bodem-deeltjes gemaakt, en dank zij de Dremel kunnen we dat mooi schuin zagen.

Scheelt weer een kwart gram! :thumbsup:

afb8896.jpg

En wat ik al dacht :evil: bleek na metingen inderdaad zo te zijn (de kenners hadden het al gezien): de bodem ligt niet diep genoeg, zo wordt de neus te dun. :twisted:

afb8897.jpg

Kreun!

Hoe is dat nou mogelijk? :hammer:

(Ik weet het wel, maar durf het niet te zeggen . . . :oops: )

Daar kunnen we dus allemaal stripjes balsa (6 millimeter :!: ) overheen gaan plakken . . . :?

Nou, dat maken we morgen wel in orde . . . :wink:

jan

Daar zijn we weer!

Wat een mens zich al niet op de hals kan halen . . . :nooo:

Qua foto is hier ook iets niet helemaal goed gegaan :wink:

afb8948.jpg

Nou ja, 6 millimeter . . . beter teveel dan te weinig! :P

Aan de hand van een aan de tekening ontleend malletje kunnen we goed zien hoe het worden moet.

afb8949.jpg

Allemaal stripjes 6 millimeter . . . Erg licht, maar dus ook erg zacht :evil:

afb8950.jpg

Stukjes zijkant met de driehoekslijsten; de magneetjes bewijzen weer prima diensten. :D

afb8951.jpg

Licht hout, dus licht gewicht.

afb8953.jpg

Na veel plakken en schuren: de bodem zit er in!

Is redelijk zwaar geworden, maar we kunnen er nog heeeeeeeeeeel wat af schuren . . .

Blij dat dit klaar is :D

afb8952.jpg

Is vast net als met een bevalling: als het achter de rug is, ben je alles direct weer vergeten! :wink:

jan

Collegae! en @Stevo

Voordat iedereen nu naar de apotheek rent . . .

Bij mij zijn alle vier de naaldjes nu verstopt. :evil:

Twee keer 0,4 en twee keer 0,6 mm.

Gelukkig kosten ze (bijna) niks :D

Vanmiddag nieuwe halen, en dan 0,8 mm :roll: 0,4 mm is misschien ook wel HEEL erg dun . . . :yes:

En dan gelijk maar een stuk of 20 :wink:

jan

Inderdaad...... :wink:

Maar even wat anders, spoel je de tuit meteen om na gebruik? Misschien kan je ook nog een spuit bij ze krijgen. Kan je tenminste met hoge druk schoon water er door heen drukken na het gebruik. Moet de "levensduur" (en besmettingsgevaar?...) behoorlijk verhogen lijkt me.

Back