P-51 'Strega'

Een andere tip die ik eens las ... eerst een dun laagje transparante lak tegen de tape spuiten, zodat dat eerst eronder kruipt en afsluit.

@Hezik!

Gummen lukt niet.

(Om eerlijk te zijn: dat verbaast me niks . . . :nooo:

Heeft dat bij jou wel eens gewerkt? :shock:)

jan.

Voor lijnen zonder al te veel bochten gebruik ik gewoon transparant plakband.
goed aandrukken en daar kruipt echt niets onder en krijg je vlijmscherpe lijnen van.

Ven elk soort papiertape ben ik al genezen.

Jan,

Kun je niet gewoon de boel opschuren en opnieuw aflakken? Is iets meer werk, maar dan ziet het er wel beter uit. Je weet nu immers hoe het moet ;)

Groet,

Geert

Laatst bewerkt:
Yep gummen werkt goed voor dat soort dingen.. en ook om bv. een hoogteverschil tussen twee lagen verf weg te krijgen. Bedenk je wel dat gummen gewoon schuren is, maar dan fijntjes.. en de rode verf ligt OP de witte dus als je daar de toplaag afhaalt..

maar goed, in dit geval werkte het niet..

Berto zei:
Ven elk soort papiertape ben ik al genezen.

Klopt.. de blauwe afplaktape die ik gebruikte was rubberachtig. Papiertape werkt inderdaad domweg niet. Toch.. doorzichtige plakband? Trek je dan niet je onderliggende verflaag eraf als je het weer weghaalt?

Toch.. doorzichtige plakband? Trek je dan niet je onderliggende verflaag eraf als je het weer weghaalt?
Nop heb ik geen enkele last van gehad bij het spuiten van mijn Skymastervleugels.
skymaster77.jpg

kan misschien door de verf komen, gewone Motip lak, en je moet het niet dagen laten zitten maar na het spuiten vrij snel verwijderen.

Is dat ook echt een lak zeg maar? Dan kan het wel kloppen. Ik spoot een kleurlaag (Permacron) en ook snel achter elkaar, mogelijk dat dat ook wat uitmaakt.. de volgende kleur kwam al na zeg 10~15 minuten drogen.. en dan trok je zelfs met 'gewone afplaktape' de onderliggende laag er nog af.

lijkt me ook dat jan zijn verf iets te erg verdund... dan wil het ook nog wel eens gaan kruipen...

Ik denk tenminste dat de verf te erg verdund wordt, de druppels die onder het stabilo liggen zijn transpararant, bijna als waterverf ( zoals uit die tabletten).

Lijkt mij dat er iets minder verdund moet worden en met iets meer PSI spuiten, kijken hoe dat gaat...

Tsja.. ik weet het niet.. je moet soms ook accepteren dat er ergens een foutje zal zitten.. mensen die een heel toestel 100% perfect spuiten, zijn zeldzaam. In mijn Alliance zaten ook wel kleine foutjes her en der, en bv. in Berto's Cessna ook wel.

Waar ik mij meer zorgen over maak, is dat als ik goed naar zijn foto's kijk, ik de houtstructuur nog door de verf heen zie. Dat kan betekenen dat het nog niet dekkend is, maar ook dat het oppervlakte nog niet glad is en er mss nog meer geplamuurd/geschuurd zou moeten worden.

Dat kan ook 'onderkruipen' in de hand werken. Het lijkt er ook op dat de plekken waar het is gaan kruipen, niet 100% vlak waren.

Vergelijk bv deze
754989f47d8cdf9.jpg

met deze:
538147a238ef7cf74.jpg

Kan dus ook zijn dat dat door de foto's komt, maar als het wel zo is.. zou ik nog niet aan het spuiten zelf beginnen.. maar toch eerst een keer het hele ding matzwart spuiten en afschuren om te kijken waar de probleempunten nog zitten.

Laatst bewerkt door een moderator:
probeer de eerste laag niet al te dik te spuiten ,breng eerst een bijna transparante piklaag aan ,en koop tape van 3m bij de auto spuiter.
De eerste laag die je dun op zet sealt de tape randen ,dit geeft ook een strak resultaat.
verder is van belang de temperatuur en de temperatuur van het te spuiten oppervlak.
breng dit nooit onder de 20 graden aan ,dit geld voor de meeste lakken vol synthetisch of 2 K
lakken.

Net terug uit het hobby-hok.

Allemachtig, wat een hoop reacties en tekst! :shock:

Iedereen bedankt. :p

Ik kan niet op alles reageren, maar toch:
- ik heb van dat tamya tape, zal dat de volgende keer proberen
- gewoon plakband: ook een optie . . .
- die kist van hezik is wel 'retestrak'! (overigens wil ik nog wel een keer een close-up van de tip zien, en dan scherp! ;))
- inderdaad, ik had misschien wel weer NOG een keer moeten schuren en spuiten . . . maar heb nu ook zoiets van: goed is goed genoeg.

Anyway, ik heb met een fijn penseeltje over het foute rood heengeschilderd, en dat is bevredigend gelukt. :p

Daar was ik erg blij mee: kunnen we eindelijk door! :D

Dus op naar de volgende stap: in de glans zetten. :cool:

Daartoe heb ik Createx 'Gloss Top Coat' gebruikt.

Dat kan ik er dus weer af schuren, want dat is een ramp geworden: :(
- spuit raakte herhaaldelijk verstopt :mad:

- het vloeit niet :mad:
- het glanst niet! :bad-words:

Moet je dat verdunnen? :confused:

(Het is al zo dun! . . .)

Eerst maar kijken of ik zo de slaap vatten kan . . .

Zal wel een onrustige nacht worden! :infinity:

(Wat een hobby . . . )

;)

jan.

Laatst bewerkt:
Nog voor het spuiten, en hier was ie nog niet glad genoeg:
538147630f5367e71.jpg

Witte basislaag:
538147a0fdd3171e2.jpg

Voor een idee, hier een closeup van het oppervlakte.. de structuur die je ziet, doet de lak.. niet de ondergrond, kijk bv. eens naar een wit gefineerde tafel.. je zou niet zeggen dat hier balsa onderzit :P
538147a0fdd2e1418.jpg

Hier die wingtip na de clearcoat. Zie je ook gelijk 1 fout: te veel clearcoat, iets sinaasappelhuid zo.. is er wel uitgekomen met polijsten.
538147a63f276ee8f.jpg

En tsja.. ik heb mij destijds lamgeschuurd op dat kreng. Denk op de vleugel alleen al even kijken 8 dagen 4 uur per dag minimaal.. denk dat 80% van de bouwtijd van die kist, in het glassen/schuren is gaan zitten.. maar, al zeg ik het zelf, het oppervlakte was ook perfect.. jammer dat m'n clearcoat minder was en ook vrij zwaar.. en dat die kist na 8 vluchten geheel total-loss was natuurlijk :P

De kleurlaag was erg goed gelukt en dat kwam grotendeels door de goede lak (permacron van spies & hecker) maar ook de hoge kwaliteit spuitbussen, met hoge druk. Denk dus ook dat je mss je druk wat mag opvoeren, maar geen verstand van airbrush.

Sowieso lijken wij niet 'kluscompatibel' met elkaar.. mijn tips werken bij jou allemaal niet ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Sowieso lijken wij niet 'kluscompatibel' met elkaar.. mijn tips werken bij jou allemaal niet

Ik denk dat een hoop tips best wel werken (behalve dat gummen), en ik heb er ook best wat aan. :yes:

Maar ik ben domweg niet in de gelegenheid om nog heel erg veel tijd te besteden aan schuren, weer plamuren, weer schuren, enzoverder enzovoort. :(

(Kan een uurtje per dag ('s avonds) wat doen, that's it :().

Wat ik wel vergeten ben bij het hoogteroer, is een laatste behandeling met spuitplamuur, en die helemaal terugschuren . . . :oops:

Anyway. :cool:

Wil nog wel even verder m'n licht opsteken over die Gloss Top Coat. :shock:

Dat moet toch beter kunnen!

(En voor wat die kist van jou betreft: dat ziet er inderdaad supermooi uit. Veel effort in gestoken; het resultaat is ernaar.

En dan de grond in . . . :cry:

Stuurfout of anderszins?)

jan.

Schade gevlogen bij een uitvallende motor en de heersende theorie is dat ie daardoor zoveel verzwakt was dat ie bij de eerstvolgende vlucht in de lucht beide ailerons en cockpitkap in 1 klap kwijtraakte..

Die gloss top coat kan zeker beter, andere stukken van het toestel waren veel beter gelukt, ik werkte met spuitbussen en de bus waar ik de vleugel mee gedaan heb, werkte gewoon niet lekker. Dat, gecombineerd met ene hezik die de knop te lang ingedrukt hield :P

Ik gebruikte een basislaksysteem, je gebruikt dan een kleurlaag en afzonderlijke clearcoat. De kleurlaag was wel erg goed en licht gelukt.

Die gloss top coat kan zeker beter, andere stukken van het toestel waren veel beter gelukt, ik werkte met spuitbussen en de bus waar ik de . . .

Om eerlijk te zijn, bedoelde ik m'n eigen pogingen de zaak meer te laten glanzen . . .

;)

jan.

Laatst bewerkt:
Begrijp nu uit Almere dat ik veeeeeeeel beter Glitsa parketlak kan nemen. :p

Beetje verdunnen, grote naald erop, en gaan met die banaan! :banana:

Gewoon dwars over dat andere spul heen . . .

Wordt vervolgd. :cool:

(Ben ruim een week geleden met het hoogteroer begonnen; als dit in dit tempo doorgaat dan halen we Oss niet . . . :nooo:)

jan

(Ben ruim een week geleden met het hoogteroer begonnen; als dit in dit tempo doorgaat dan halen we Oss niet . . . :nooo:)

Je moet ook zoveel mogelijk onderdelen in één keer spuiten, de meeste tijd gaat in het mengen van de verf en het schoonmaken na afloop zitten.

Ik ga morgen wel even naar de professionele verfhandel oid., maar zijn er nu al mensen die een alternatief voor die 1 literbussen van plm. 24 euro :shock: van Glitsa weten?

Hoogglanslak op waterbasis . . .

jan.

A propos,
dit draadje begint zolangzamerhand epische vormen aan te nemen,
draait al vanaf 2004,
hoort eigenlijk al bij het meubilair :mrgreen:
Een soort van monument :yes: hier op het modelbouwforum,

:worship: goed voorbeeld van als je maar volhoud, dan komt het uiteindelijk wel voor elkaar.......

Frank

(Doorgaan, vooral dóórgaan)

Back