P-51 'Strega'

Glitsa? Ik ga niet het hele draadje terugzoeken, maar werd dit een electro of brandstofkistje? Glitsa zou volgens sommigen niet brandstofbestendig zijn.

Ik zou gewoon een goede kwaliteit 2k lak gebruiken..

maar werd dit een electro of brandstofkistje?
Electro! :bad-words:

Hezik hezik, wat ken je me slecht . . . ;)

Ik heb wel wat aanmoediging zoals van Frank nodig; heb vanavond geprobeerd de zaak met schuurpapier enigszins te fatsoeneren, maar had dat misschien toch beter niet kunnen doen . . . :nooo:

Dwars door de verf heen! :shock:

(Alleen op de hoekjes, hoor.)

Nou stonden die niet al te scherpe randjes me toch al niet aan, dus dat doen we
eerdaags even overnieuw. :p

Mooi laagje wit en een mooi laagje rood erop, met de juiste tape etc., dan de hooglanslak, en dan zien we volgende week wel weer verder . . .

'Het gaat niet om de bestemming, het gaan om de reis.'

(Oud Belgische wijsheid, zo rond 1600.)

jan.

Laatst bewerkt:
Als het een troost is, ik heb het stabilo van die kist van mij ook 2 keer gespoten. Ik gebruikte verf op thinnerbasis en de ondergrond was G4 dus opnieuw beginnen was kwestie van doekje thinner erover en maar opnieuw beginnen..

Kan ik met thinner al het knoeiwerk dat er nu opzit, er weer afhalen? :confused:

Dwz. terugwerken tot op de mat met PU 100?

Dan doen we het nog een keer, (eerst in de spuitplamuur, schuren), en dan netjes . . . :oops:

jan.

Ik weet het niet.. ik werkte met G4, wat tegen thinner kan, PU 100 geloof ik ook wel, en met een thinner-gebaseerde verf, die je dus met thinner kon verwijderen. Of dat met jouw verf ook gaat.. durf het niet te zeggen. Zal een kwestie van proberen zijn, denk ik.

persoonlijk zou ik na al dat gehannes al lang een bus motip erbij gepakt hebben en het kistje daar maar mee gespoten hebben :p

Danny heeft soms nog wel eens goede iedeen.
Zelf zou ik witte en rode hammerite spuitbus nemen.
Snel drogend.
En geeft een mooi glans.
Hoef je ook niet meer een blanke laag er over tedoen.
Jan vliegt toch electro.

Groeten Han.

Motip? :confused:

Hammerite? :confused:

Ik heb natuurlijk geen airbrush, compressor etc. aangeschaft om dan met spuitbussen
aan de slag te gaan! :mad:

Anyway, mbv. een heleboel thinner is het hoogteroer weer helemaal kaal, en beginnen we
van voren af aan. :p

Zal in het forum 'de Spuitcabine' eens even m'n licht opsteken; hoe het ook maar weer moet . . .

(Ben echt blij dat ik het knoeiwerk ongedaan heb kunnen maken . . . Voelde domweg niet lekker! :nooo:)

jan.

Laatst bewerkt:
Wat, een tip van mij die werkte? Dan heb je het vast fout gedaan ;)

Waar spuit je mee? Voor dit soort klusjes schijnt (wordt mij door de 'kenners' op de club ingefluisterd) een bekerspuit fijner te werken dan een 'fijne airbrush'..

Hallo Jan,

Het kan aan mij liggen, maar je gaat toch niet meer dan vier jaar aan een toestel bouwen om het vervolgens te gebruiken als oefenobject om goed te leren airbrushen? Waarom neem je niet eerst een paar kale balsa plankjes om te experimenteren met aflakken? Dan kun je ervaring opdoen met de juiste dikte van de verf, de juiste spuitafstand, het maken van strakke randen etc.

Ik ben zeker geen expert met aflakken, maar ik weet in ieder geval uit eigen ervaring hoe het vooral niet moet ;) Bij mijn P-47 ga ik daarom het grootste gedeelte van het lakwerk laten doen door iemand die wel weet hoe het moet.

Mijn belangrijkste ervaringen van mijn eigen pogingen:

1) Altijd eerst een proefstukje spuiten
2) Beter twee dunne lagen verf dan één dikke
3) Als je verschillende soorten verf met elkaar combineert altijd eerst testen of deze wel met elkaar matchen. Er kunnen namelijk wel eens vervelende chemische reacties ontstaan tussen verfsoorten onderling
4) Om strakke randen te krijgen bij het gebruik van meerdere kleuren:
- Goede afplaktape gebruiken, bijvoorbeeld KIP of Tamiya
- Eerst een dunne spuitnevel spuiten, zodat de tape als het ware wordt verzegeld en er geen lak onder de tape kan kruipen

Groet,

Geert

Laatst bewerkt:
meer dan vier jaar

Je hebt 'doorlooptijd' en 'bewerkingstijd' . . . ;)

om goed te leren airbrushen

Maar ik kan het al een klein beetje! :p

Waarom het dit keer zo beroerd gaat . . . :confused:

Anyway.

Uiteraard spuit ik altijd eerst een proefstukje.

En inderdaad is de Strega m'n eerste grote aflakproject. :oops:

Als het niet goed gaat / niet naar m'n zin is (zoals het stabilo), dan haal ik het er weer af, en proberen we vrolijk nog een keer. :cool:

(Overigens kwam er ruim 2,5 gram lak van het stabilo af! :shock:)

Tenslotte: dank voor je tips. :p

jan.

het grootste gedeelte van het lakwerk laten doen door iemand die wel weet hoe het moet.

Uitbesteden . . .

Hm . . . , misschien helemaal geen gek idee! :p

Maar, hoe wie wat waar laat je dat dan doen? :confused:

(Overigens ben ik nog niet zover dat ik de moed opgeef! Heb gisteravond het hoogteroer in de spuitplamuur gezet; het kwam er vanavond niet van om het te schuren, misschien morgenavond, en dan in de primer. :cool:)

jan.

Op zich is de basis van deze kist niet al te moeilijk te spuiten volgens mij, het is voornamelijk grote vlakken wit en rood. Vandaar ook dat ik denk dat je met een goede bekerspuit beter geholpen zou zijn dan met een fijne airbrush.

Op zich is de basis van deze kist niet al te moeilijk te spuiten volgens mij, het is voornamelijk grote vlakken wit en rood. Vandaar ook dat ik denk dat je met een goede bekerspuit beter geholpen zou zijn dan met een fijne airbrush.

Dan toch een spuitbus.

Han.

Spuitbussen hebben voor- en nadelen. Als je een spuitbus met goede druk hebt, is die ook zeker goed te gebruiken, voor gebruik even opwarmen in badje warm water en goed schudden.

Het hangt eraf welke lak/verf je gaat gebruiken, aangezien dit een electrokist is, is een 2K clearcoat niet perse nodig (maar wel mooi!), dus zou motip etc idd geen slecht plan zijn.

Voor mijn Alliance gebruikte ik een Permacron basissysteem, en dan zijn spuitbussen al snel duurder dan airbrushen (als je teminste alle airbrushspullen in huis hebt).

Mijn idee was altijd dat met een airbrush, zeker bij een wat lagere druk, de 'neven-effecten' (spuitnevel etc.) een beetje binnen de perken te houden zijn. :)

Met spuitbussen en bekerspuiten is dat volgens mij een stuk minder . . . :shock:

Maar ondertussen heb ik al wel gemerkt dat de hobbyruimte toch minder geschikt is
voor spuitwerk: stof! :mad:

jan.

Laatst bewerkt:
Heb een heel stuk geschuurd aan het hoogteroer. :p

Kalm aan, korrel 600.

Wordt al een stuk beter dan het was. :)

Maar echt snel gaat het niet . . . :nooo:

Wat goed is komt langzaam. :teacher:

Ik gok op het treffen in Oss van 2010.

;)

jan.

Tsja, ik heb het al vaker gezegd, als je zelfbouwt en gaat glassen.. is je hobby geen modelbouwen meer, maar modelschuren :)

Bij het terugschuren van de primer is het handig om eerst een nevelaagje zwart te spuiten. Dus niet een dekende laag maar aleen nevelen.
Daarna met waterproof schuurpapier korrol 800 een kurkje en water terugschuren
waarbij je met een vogtige doek het slijpsol van het model verwijderd en in een emmer water je schuurpapier uitspoeld.
Dan gaat het schuren een stuk makelijker.
Als je dan zo goed als nergens meer zwarte verf ziet zitten ben je klaar en is je model spiegol glad

Heb de zaak teruggeschuurd, eerst met korrel 600, toen 800, 1000 en 1200.

En dat werd echt mooi glad. :p

Toen een aantal laagjes primer opgebracht. :p

En nu is het weer zo ruw als wat. :shock:

Wat NU weer? :bad-words:

Primer te dik?

Of moet je primer ook eerst weer (nat?) terugschuren? :confused:

jan.

Back