Jan! Het begrip 'patina' is al vele jaren in zwang in automobielenland, en heeft niets, maar dan ook niets met de firma Cor Rosie van doen, of enige vorm van pokdalig groene verweerdheid, uitslag en jeuk.
Het begrip patina staat niet voor iets wat nieuw is, maar voor wat jaren gebruikt is onder mensenhanden, zonder kuis versleten te zijn (geen uitgewoonde sjompie van een doorsne consumentenmobiel) en een mooie uitstraling afgeeft, de tijd sporen heeft achtergelaten die zich in het geheel aftekenen.
Ook bij conservering van industrial design wordt de term gehanteerd... etc
Of je nu hier van patina kunt spreken? Wel...
Ik heb geleerd dat Wiki niet zalgmakend is, hoewel zalvend doet ruiken aan kennis, stik-informatief is, sommigen het voor zoete koek opnemen en het als de absolute waarheid der kennis verkondigen, politiek aan de informatie soms getornd wordt per dag of uur (wiki-oorlogsvoering)... ik en mezelf er ook wel eens aan vergrijp wiki te hanteren tot mateloos citerens aan toe...
Jan, die matte uitgepoetste tint is prachtig. En dat zou je een 'patina' kunnen en mogen noemen. Zou je dat hoogglans gaan maken, dan wordt het een plastic made in China ding met "Mattel" er op...
Dit is de gloed die menig modelbotenbouwend MBFer over z'n schaalbootje zou willen hebben, het object alleen maar begeerlijker maken.
Overigens denk ik niet dat je dit model in zulks een toestand zou willen gaan laten vliegen. Iedere kras in de lak gaat door merg en been, zelfs de aanraking met luttel airborne muskiet, zal een waanzinnige poetsdrift ontketenen... laat staan een onaangename aanraking met het random stof moeder aarde (Groningse klei)
Koester je fraaie poetsresultaten!