P-51 'Strega'

Hoe groot word deze kist? Ik volg op FB de bouw projecten van een Precious Metal en een Strega maar dan een conversie op de CompositeARF kisten. Ziet er goed uit!

Laatst bewerkt door een moderator:
Even voor het goede begrip: het is niet mijn kist en ik vlieg er ook niet mee. Wel van een clubkameraad.

Zwaar?

Door de romp in glasvezel te maken is er een kg af gegaan van de originele romp qua gewicht.
Voor dit formaat van kisten vind ik die kleine 12 kg "goed meevallen"
Het is geen clipped wing om het nog een beetje doenbaar te maken.

Heb hem al vrij veel zien vliegen en al wondermooie en minder mooie landingen ermee gezien.

Als deze kit aan de basis van zijn model heeft gestaan, dan vind ik 'm zwaar . . .

40% zwaarder dan het aangegeven gewicht (wat misschien wat optimisch aangegeven is).

http://www.top-flite.com/airplanes/topa0400.html

SPECIFICATIONS
Stock Number: TOPA0400
Wingspan: 84.5 in (2140 mm)
Wing Area: 1245 in² (80.3 dm²)
Weight (w/radio): 17.5-19 lb (7940-8620 g)
Wing Loading: 32-35 oz/ft² (98-107 g/dm²)

Anyway, hoe dan ook een mooie kist.

jan.

De Top-Flite Giant P-51 is vrij makkelijk onder de 8.5 kg te houden, ook met schaaldetails, als je het niet overdrijft. Dat begint met het wegknikkeren van het Top Flite hout, dat is loodzwaar, met name het triplex. Dan nog een beetje creatief gaatjes maken in spanten, etc, de bekende truukjes, en je bent er zo. Neem je weegschaal mee naar de balsawinkel en zoek de lichte plankjes uit. Niets ten koste van die verder prachtige glasbak, maar 12kg voor een 2.1m span toestel met een 1m85 romp, is erg veel. Zeker als men zo ver is gegaan een glas romp te trekken van een plug.

Daarom crashen ook zoveel van die USA schaalbakken. Die gasten bouwen met beton, en lots of it. Zwaar hout en dan plamuren ze zich een ongeluk en gaat er een laklaag op die een 4x4 auto niet misstaat qua dikte.

Ziet er toch uit als een mooie kit? Maar ook de Top Flite is op dat gewicht te bouwen hoor. Voordeel van de TF kit is dat er een zeer goede handleiding bij zit, dingen als een cowl, wheelpants, ramen, etc. Nadeel is dan weer dat je eigenlijk al het hout weg kunt gooien, en dat maakt het wel een dure kit (plus veel zaagwerk).

.
Hey Jan,

Ik weet niet hoe goed je in de slappe was zit, maar de "echte" Strega is te koop, zie HIER!!

24414f_6f7fbb13f9b72944af38dc1a37f3046a.jpg

SPECIFICATIONS

North American P-51D Mustang / Unlimited Air Racer N71FT
Strega

For Sale or available for Corporate Sponsorship

Price: Qualified Principals Only

Airframe: Highly modified P-51D Mustang converted for air racing

Engine: Custom Rolls Royce / Packard "Merlin" 3,800+ H.P.

Propeller: Hamilton Standard 24D50 Cuff Propeller

Exterior: Highly modified for air racing. Painted as Race #7 - "Strega"

11 time National Champion: Fastest Qualifying Speed: 499.160 mph

A unique opportunity to acquire the World's Fastest Mustang. Strega made its debut as an Unlimited Air Racer in 1983 and over the past 30 years has become the winningest aircraft in air racng history.

Fly Strega to victory at the National Championship Air Races in Reno, or contract with the current owner to provide a turnkey Race Management Program.

The perfect aircraft to go after the 3-km World's Absolute Propeller Speed Record.

Corporate Sponsorship opportunities - A turnkey corporate sponsorship opportinuty to have your company name associated with the iconic air racing legend P-51 Strega. Contact Platinum Fighter Sales for more information.

SPECIFICATIONS SUBJECT TO VERIFICATION UPON INSPECTION

.
Groeten, Ramses
.

Klopt, die staat al geruime tijd te koop...

Platinum fighters is een geweldige makelaar, toonaangevend op het gebied van warbirds en classics. Hun website en FB pagina is er een om te volgen.

Zijn we weer.

Tijd om kleur te gaan aanbrengen.

Tipjes gedaan met de airbrush verf en een kwastje . . .

Geen groot succes.

20160508_221658_resized.jpg

20160508_223021_resized_1.jpg

20160508_225650_resized.jpg

Zo ziet het stabilo er uit na het polijsten, maar of ik dat nog met de hele kist ga doen . . .

HAD ik bij de spuiter maar voor hoogglans gekozen!

Jammer.

jan.

Patina?

Patina

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Ga naar: navigatie, zoeken

Het Vrijheidsbeeld in New York kreeg zijn groene patina door oxidatie van de koperen bekleding, waardoor kopercarbonaat werd gevormd.

Château Frontenac met een kopergroen dak als gevolg van oxidatieprocessen.

De Burgers van Calais van Auguste Rodin, een voorbeeld van een bijna zwarte patina op bronzen beelden.
Patina, ook aangeduid als edelroest of koperroest, is een doffe corrosielaag die gevormd wordt op het oppervlak van voornamelijk koperen voorwerpen en koperhoudende legeringen (zoals brons) als gevolg van oxidatie van het metaal bij blootstelling aan de lucht en vocht. De kleur van deze laag kan variëren van groen tot donkerbruin. Het verschil in kleur heeft te maken met de veel agressievere werking van het zuur in regen dan de veel rustiger verlopende oxidatie van het koper met enkel de zuurstof in de lucht. Het vormen van een natuurlijke patinalaag kan tientallen jaren duren. Natuurlijke koperpatina's bestaan uit basische koperverbindingen (carbonaat, sulfaat en chloride).

Die Strega wordt volgens mij heel vaak en heel goed gepoetst . . .

jan.

Jan! Het begrip 'patina' is al vele jaren in zwang in automobielenland, en heeft niets, maar dan ook niets met de firma Cor Rosie van doen, of enige vorm van pokdalig groene verweerdheid, uitslag en jeuk.
Het begrip patina staat niet voor iets wat nieuw is, maar voor wat jaren gebruikt is onder mensenhanden, zonder kuis versleten te zijn (geen uitgewoonde sjompie van een doorsne consumentenmobiel) en een mooie uitstraling afgeeft, de tijd sporen heeft achtergelaten die zich in het geheel aftekenen.
Ook bij conservering van industrial design wordt de term gehanteerd... etc

Of je nu hier van patina kunt spreken? Wel...

a3755c18f8fe448ff3528c9f8bb41f69.jpg

Ik heb geleerd dat Wiki niet zalgmakend is, hoewel zalvend doet ruiken aan kennis, stik-informatief is, sommigen het voor zoete koek opnemen en het als de absolute waarheid der kennis verkondigen, politiek aan de informatie soms getornd wordt per dag of uur (wiki-oorlogsvoering)... ik en mezelf er ook wel eens aan vergrijp wiki te hanteren tot mateloos citerens aan toe...

Jan, die matte uitgepoetste tint is prachtig. En dat zou je een 'patina' kunnen en mogen noemen. Zou je dat hoogglans gaan maken, dan wordt het een plastic made in China ding met "Mattel" er op...
Dit is de gloed die menig modelbotenbouwend MBFer over z'n schaalbootje zou willen hebben, het object alleen maar begeerlijker maken.

Overigens denk ik niet dat je dit model in zulks een toestand zou willen gaan laten vliegen. Iedere kras in de lak gaat door merg en been, zelfs de aanraking met luttel airborne muskiet, zal een waanzinnige poetsdrift ontketenen... laat staan een onaangename aanraking met het random stof moeder aarde (Groningse klei)

Koester je fraaie poetsresultaten!

Laatst bewerkt:
Koester je fraaie poetsresultaten!

Benieuwd wat je daar nou mee bedoelt . . . dat stabilo?

Anyway, trouble in Paradise . . .

Alle verloven zijn ingetrokken; de directeur operationele planning heeft besloten dat we op zeer korte termijn nieuwe terrassen/tuinen gaan realiseren (midden ('patio') en achter), en ondergetekende mag er mede voor zorgen dat eerst alle planken, grind en stenen die er nu nog liggen, verwijderd worden . . . :(

:bye:

jan.

Back