P-51 'Strega'

haarscheurvuller van allabastine.!!!!!!
Droogd snel scheurd niet en schuurd heel makkelijk.

O ja ik zou niets meer zeggen.

Han.

Tsja, Jan, dan moet ik toch gemeen zijn.. als je niet naar tips luistert, krijg je dat he ;)

Proefstukjes maken was 1 van die tips, maar de andere was om je model eens geheel dun matzwart te spuiten en dit geheel er af te schuren. Dan zie je direct waar de stukken zitten die je 'nog moet bewerken'.

Spuitplamuur moet je hier helemaal niet voor gebruiken. Spuitplamuur is echt voor de laatste kleine oneffenheden, bv. het glasweefselactige.

Ik gebruikte polyesterplamuur hiervoor. Het grote voordeel daarvan is dat het sterk wordt, hard, maar toch erg goed te schuren is. Het is prettiger te verwerken, vind ik dan tenminste, dan bv. epoxy met microballoons en meer geschikt voor dit werk dan bv. spuitplamuur. Of het ook goed samengaat met de specifieke lak/verf die jij gebruikt, weet ik niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
O ja ik zou niets meer zeggen.

Toch leuk dat je het nog wel volgt! :)

(Deden wij vroeger in de auto ook: "Vanaf nu zeg ik niets meer!"

En als je dan wel wat zei: "Eh, dit telt even niet, hoor! . . .!")

:rolling:

Geeft niks Han.

;)

jan.

model eens geheel dun matzwart te spuiten en dit geheel er af te schuren. Dan zie je direct waar de stukken zitten die je 'nog moet bewerken'.

Jaja, ik heb die tip hier al een paar keer gehoord, en dat werkt vast wel.

In concreto: het ging hier om een klein sleufje aan de onderkant van het linker hoogteroer.

Ik was eigenlijk domweg benieuwd hoe dat bij het spuiten zou uitpakken (ik ben, naast eigenwijs :oops:, soms ook erg nieuwsgierig :p).

Wel, dat weten we (ik) nu: wat je in alle boeken leest is waar:

de uiteindelijke 'finish'
zal nooit beter worden
dan de preparatie van de ondergrond.

Ja mensen: het is waar! :yes:

Ik heb het proefondervindelijk vastgesteld! :p

(Volgend jaar allemaal evenaan de onderkant van de Strega kijken, dan kun je het zelf zien. :yes:)

Maar ik heb ook gezien dat, waar ik dacht dat het wel in orde was vwb. het stabilo, het oppervlak na de diverse spuitbeurten inderdaad helemaal spiegelglad geworden is (en dat met mijn spuitkunsten!). :p

Alles resumerend: is het mogelijk om, met het menselijk oog, een evengoeie check te doen, als met het aanbrengen van een dunne laag (nevel?) zwarte lak? :confused:

jan.

Laatst bewerkt:
Jazeker is dat mogelijk, alleen de kans op fouten is veel groter. Met een kleurlaag (matgrijs mag ook hoor) is het veel makkelijker.

Eigenwijs is een goede eigenschap hoor!

Proefstukjes maken was 1 van die tips, maar de andere was om je model eens geheel dun matzwart te spuiten en dit geheel er af te schuren. Dan zie je direct waar de stukken zitten die je 'nog moet bewerken'.

Persoonlijk gebruik voor dit doel liever Filler/Primer van DupliColor. Het principe is hetzelfde: Na het glassen spuit je alles met een laag Filler/Primer. Vervolgens schuur je 90% van Filler/Primer er weer af. Overal waar primer is blijven zitten zijn zgn. "low spots", die je waar nodig moet bijplamuren. Het grote voordeel van Filler/Primer boven zwarte verf is dat kleine oneffenheden en krassen al vanzelf worden opgevuld. Bijvoorbeeld plekken waar het glasweefsel nog niet volledig vol zit met Epoxy worden door de filler/primer netjes opgevuld. Minder plamuurwerk dus. En nogmaals: Het vinden van onregelmatigheden in het oppervlak gaat het allerbeste als je het buiten bij daglicht doet.

Geert

Laatst bewerkt:
Het stukje balsa onder de cockpit is geplakt en netjes teruggeschuurd; is goed gelukt. :p

Maar nu.

Wat moet ik doen voor ik dat ooit kan gaan spuiten? :confused:

Gewoon Motip Filler spuitplamuur erop spuiten: dat lijkt me niet goed. :nooo:

De PU PS 100 is ondertussen zo dik geworden: kan de bus gewoon op de kop houden . . . :shock: (met de dop er af, wel te verstaan. :mad:)

De verzameling potjes porienvuller etc. kan ik eventjes niet vinden (toch niet alles met het klein chemisch afval meegedaan??? :hammer:)

Iemand suggesties?

Heeft geen haast, voorlopig is er nog werk zat aan romp en vleugel . . .

(Schiet me nu te binnen: misschien die Allabastine haarscheurvuller van Han???)

jan.

Laatst bewerkt:
Goed zo Jan.
Luister nu maar eens naar mij.
Je wordt wel een beetje wit zo als je bij mij kunt zien.

We horen het wel.

Han.

Het stukje balsa onder de cockpit is geplakt en netjes teruggeschuurd; is goed gelukt. :p

Maar nu.

Wat moet ik doen voor ik dat ooit kan gaan spuiten? :confused:

Ik weet niet hoe groot het stukje is, maar je zou er een stukje glasmat op kunnen aanbrengen op dezelfde manier als de rest van het toestel. Vervolgens schuren zodat het mooi vloeiend overloopt en afwerken op de gebruikelijke manier.

Geert

maar je zou er een stukje glasmat op kunnen aanbrengen op dezelfde manier als de rest van het toestel

Ja.

Maar dat zal dus niet gaan vanwege dat de viscositiet van de PS 100 ondertussen erg hoog geworden is. :(

Zal eens kijken of ik Han's produkt heb, maar: heb ondetussen ook de porienvuller teruggevonden. :p

Misschien een goed idee om eerst even een proefstukje te maken. :teacher:

Dan heb je minder kans dat je je model direct verkl . . .

;)

jan.

Niet zo moeilijk doen zeg, gewoon met een willekeurige plamuur gladplamuren.. niet nog weer met glas etc aan de slag gaan.

Even wat bevindingen tussendoor.

1.
Haarscheurvuller moet je niet nat schuren. :nooo:

2.
Fairings moet je niet uit twee delen (in de lengte gedeeld) opbouwen. :nooo:

3.
Je kunt beter plaatjes uploaden van dingen die goed gelukt en klaar zijn, dan van alle tussenstadia. :shock: :yes:

4.
Alle onzorgvuldigheden van een jaar geleden moeten we nu driedubbel en dwars bezuren . . . :mad:

5.
Ik zit regelmatig aan fractals te denken.

Fractals??? :confused:

Ja, fractals! :p

fractal - Google Afbeeldingen zoeken

Je denkt: ik ga nu 'a' doen.
En terwijl je daarmee bezig bent, moet je blijkbaar toch eerst a' doen,
en terwijl je daarmee bezig bent, moet je blijkbaar toch eerst a'' doen,
en terwijl je daarmee bezig bent, moet je blijkbaar toch eerst a''' doen,
en terwijl je daarmee bezig bent, moet je blijkbaar toch eerst a'''' doen,
enzoverder enzovoort, maar na verloop van tijd kun je toch verder met 'b'.

En terwijl je daarmee bezig bent, moet je blijkbaar toch eerst b' doen,
en terwijl je daarmee bezig bent, moet je blijkbaar toch eerst b'' doen,
en terwijl je daarmee bezig bent, moet je blijkbaar toch eerst b''' doen,
en terwijl je daarmee bezig bent, moet je blijkbaar toch eerst b'''' doen,
enzoverder enzovoort, maar na verloop van tijd kun je toch verder met 'c'.

Enzoverder enzovoort (enzoverder enzovoort is in essentie de kern van het concept van de fractal).

Dit nieuwe inzicht in overweging nemende denk ik nu: 2012 moet haalbaar zijn . . .

(En in 2010 zeg ik: . . . Ach, de meesten zullen het concept nu wel begrepen hebben . . . :rolling: )

;)

jan.

Dit nieuwe inzicht in overweging nemende denk ik nu: 2012 moet haalbaar zijn . . .
jan.

Heb het al eerder gezegd maar dit draadje heeft inmiddels epische vormen aangenomen; een echte queeste......,
de eerste vlucht zal in alle opzichten een ontroerend moment zijn.................
de toewijding, de volharding,
wat zeg ik,
legendarisch !:worship:

Frank

Als je denkt dat het '2009' wordt,

wordt het eerst 2010'
en dan 2011''
en dan 2012'''

;)

Maakt niet uit hoe lang je er over doet, als je er maar lol aan hebt en straks beretrots op het veld kunt staan.

Die fairings is al net zo'n verhaal als destijds de kap van mijn Cessna, wat heb ik dat ding vervloekt, maar na de 6e keer helemaal kaalschuren en opnieuw beginnen, is ook dat gelukt.. dus gaat goedkomen :thumbsup:

Als we nou toch bezig zijn . . .

De aansluiting tussen het kapje en de romp is ook niet (meer) overal even strak. :nooo:

Waar vind ik de tips en trucs om dat weer helemaal strak te krijgen?

Met folie? :confused:

Epoxy en micro-balloons? :confused:

In een keer? :confused:

Twee keer? :confused:

Ik zag Frank met de saddle van z'n Meteor bezig . . . ;)

jan.

Gisteren naar de vliegshow ('airshow') in Oostwold geweest! :p

Oostwold Airport

Voor degenen die niet weten waar dat is: dat is 30 km. van Groningen! :p

Spitfire, Hurricane, Yakolev's, en natuurlijk: Mustangs! :p

Wat een oergeweld, als die gas geven voor de take-off . . . :shock:

Ander hoogtepuntje: de Yak-11. :D

Hoe is het ermee, Ton?

Tekeningen?

(Met de Strega gaat het heel goed, dank je. Zit nu te klooien met het pas maken van de ailerons . . . :?)

jan.

Laatst bewerkt:
Vanavond geprobeerd iets aan de kier tussen de romp en de kap te doen . . .

Epoxy met micro-balloons gemixed, kap dun insmeren, keukenfolie ertussen, en ik hoop dat 'ie er morgen nog af wil . . . :?

754a2997764f8f6.jpg

754a29977692431.jpg

Het is niet te zien, maar de folie loopt zeker een cm langs de motorspant omhoog
(heb net nog even gecheckt :oops:) . . .

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jan,

Een goeie methode om de naadjes zo klein mogelijk te houden. Ik hoop voor jou dat de folie geen rimpels achterlaat.
Om dat te voorkomen gebruik ik zelf monokote, dat hecht niet aan de hars en is superglad op te strijken. Andere krimpfolies voldoen niet, omdat die onder invloed van de reactiewarmte van het hardingsproces allerlei vreemde kuren vertonen.

Bert

Back