p47d thunderbolt schaal 1/8

full

:phij bouwt alles eerst heel netjes en dan hangt ie een stijker aan het linker stabilo om te weatheren.....;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de pushrod van het hoogteroer heb ik een 'reversal' gemaakt. Zodoende loopt de pushrod beter onder de cockpit door en trekt de servo om het hoogteroer omhoog te krijgen.
Het geheel fixeer ik aan een spant halverwege het achterste deel van de romp.

full



De hoogteroer geschuurd en nu bekleden met glasvezel en epoxy.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Langzaam gaat de bouw verder.
Nu het vert.stabilo op zijn plek. Het begint steeds meer op een vliegtuig te lijken.
full


Inmiddels uitgevogeld hoe ik de aansturing van het hoogte en richtingsroer wil hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de aansturing van het hoogteroer gebruik ik 2mm pushrods met kwiklinks.
Enerzijds met schroefdraad en aan de andere zijde (hard)gesoldeerd.
full


Forumleden: dank voor het bijbrengen van deze techniek! Dit geeft een veiligere verbinding dan de tinverbindingen die ik voorheen maakte. :worship:

In de romp zit de 'omkeerder'. Zo blijven de pushrods vrij kort en het stuursignaal mooi direct.
full


En zo de pushrod onder het stabilo door aan de achterzijde de romp uit.
Het achterste schot is nu nog overmaats en worst nog gevormd samen met het richtingsroer
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full


Het richtingsroer met scharnieren op zijn plaats.
De scharnieren uiteraard nog niet vast, maar wel 'proef' op hun plek.
Bij de P47 ligt het draaipunt ongeveer een cm achter de voorlijst van het richtingsroer.
Het richtingsroer moet ook nog zijn definitieve vorm krijgen.
De onderzijde van het roer moet meegevormd aan de achterzijde van de romp.
De puzzelstukjes vallen steeds meer op hun plaats.
Nu verder met de aansturing van het richtingsroer. Dit ook linken aan het staartwiel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je vriend van het modelbouwforum wordt kun je er zo een hoop bij plaatsen.

Freek
 
Inmiddels een oplossing gevonden voor het plaatsen van de foto's; dank allen!

Ook de bouw is weer wat gevorderd.
Na lang studeren op foto's en doc's ben ik er eindelijk uit hoe de constructie van de thunderbolt is van het richtingsroer en met name hoe deze aansluit op de achterzijde van de romp. 3 views in documentatie geven niet altijd duidelijkheid en in sommige gevallen blijkt het meer vrijheid van de tekenaar dan dat het de ware situatie weergeeft.
Het richtingsroer is aan de voorzijde gewoon recht ipv dat het in een soort sikkelvorm op de romp aan sluit. Eye opener voor mij.8O
Wat de sikkelvorm maakt is gebogen plaatwerk aan de achterzijde van de romp waar het richtingsroer deels in komt.

0way.jpg


Dit was dus niet goed.
Dit moet het meer zijn.
hbw9.jpg

Ook zichtbaar de controlhorn ingelijmd.
Hier wordt de closed loop besturing op aangesloten net als het origineel.

p9rh.jpg

Ook de vleugelhelften aan elkaar gelijmd.
Later maak ik hier nog 'braces' in om een steviger vleugelwortel te krijgen.
Volgens de bouwtekening moeten de middenribben koud tegen elkaar aan.. Dat is niet hoe ik het wil. Moet wel met een gerust hard een mooi 'loop' en victory roll kunnen maken ;)
 
Laatst bewerkt:
Ook een roerhoorn gemaakt waar zowel de push pulls aankomen van het richtingsroer en het staartwiel
6zpu.jpg
 
Laatst bewerkt:
ap60.jpg


De besturing van de staartvlakken zo goed als uitgedokterd.
Op de foto moet de aansturing van het hoogteroer nog even gekoppeld worden door de kwiklink op zijn plaats te drukken.
Voor het rudder heb ik toch voor kwiklinks gekozen ipv ball- links zoals bij het origineel. Om deze op dezelfde schaal te krijgen wordt het allemaal te fragiel.
Voor het grootste deel komt dit alles toch achter de afdekplaat.
Het rudder heb ik dus met closedloop kabels gecombineerd met dezelfde soort kabeltjes naar het staartwiel. Dit alles gekoppeld aan één roerhoorn.
6zpu.jpg


Het hoogteroer laat ik aansturen door een pushrod (pianodraad).

Nu buig ik me over airrectracts.
Het zijn geen Robarts maar ik heb ze een paar jaar geleden besteld bij Graupner.
De instructies die erbij zijn zijn summier.
Er staat niets over druk bijv. Klopt het dat 100-110psi gangbaar is?
Hoe bepaal ik het tempo van de retracts? Ik wil dat ze in schaaltempo opgaan en niet met een 'ram' omhoog.. Tips dus welkom!
 
Laatst bewerkt:
jazs.jpg


Nadat ik de retracts op een proefinstelling heb afgesteld dan nu een proefje gedraaid in de vleugel. Met de bijgeleverde air control valve kan ik de intreksnelheid niet goed beïnvloeden. Ze komen dan ook met een geweld en snelheid omhoog wat me niet aanstaat.
Gelukkig heeft robart een control valve waarmee je de intreksnelheid kan beïnvloeden. Muco kan deze leveren zag ik op hun site dus maar de bestelling gedaan.
Heb de binnenzijde van de 'wheelwell' bekleed met 0,4mm plex.
 
Back
Top