P51 Mustang; heeft gevlogen

Plaat depron 3,75
Rol filamentband 4,00

waar is het probleem ?

Gewoon beetje oefenen. :wink:
Dan komt het wel goed.

Mvg Johan

Het was een erg lastig karwei om de achterkant goed en netjes afgedekt te krijgen zonder deuken, richels o.i.d, maar ik vind het wel aardig gelukt.
Zoals jullie kunnen zien op de laatste foto is de bovenste rand nog niet helemaal recht, dit komt omdat de andere kant nog niet gedaan is want die sluit daar op aan.

Ik vind het een knappe constructie! Momenteel drie andere projecten op de plank, maar ik zou graag de tekening opslaan voor "later"... ik zat al te kijken op rcgroups, maar dat is wel een erg grote grabbelton om te zoeken (en dan moet ik me weer inschrijven om de zoekfunctie te kunnen gebruiken). Zou je de precieze locatie van de tekening kunnen geven?

Die hoogteroerscharnieren vind ik wel een beetje zonde. Ik heb inmiddels de truc met stukjes van een diskette succesvol toegepast, erg makkelijk en ziet er strak uit...:
(ik weet niet meer wie het beschreef op het forum, ik herhaal het maar even) Snij van een oude diskette een paar strookjes van plm 1,5 x 1 cm, en snij gleuven in de scharnierzijde van roer en staartvin. Prik een speld in het midden van de strookjes. Steek ze in de gleuven van de staartvin, en doe er een drupje dunne CA bij (trekt capillair lekker in de gleuf). Nu de andere kant van de tabs in de gleuven van het roer wurmen, en als het allemaal goed zit, ook daar een drupje op. Vooral de truc met de speld vind ik erg slim!
Als je het erg mooi wil doen moeten natuurlijk de raakvlakken van roer en vin even in V-vorm geschuurd of gesneden worden.

Bart

@bdoets, Tuurlijk. Hier kun je de tekeningen vinden; http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=533749&page=3&pp=10 .
Dat van de scharnieren. Bij de rolroeren heb ik het nu inderdaad met glasvezel tape gedaan. Zit ook erg stevig :wink:

Ik weet niet of je de V vorm bedoelt zoals ik het gedaan heb, maar ik schuur altijd de onderkant van de roeren netjes schuin af, zodat je grotere uitslagen hebt en het roer dichter op het gedeelte van de kist kan plaatsen.

Maurits zei:
Dank!
Maurits zei:
@Ik weet niet of je de V vorm bedoelt zoals ik het gedaan heb, maar ik schuur altijd de onderkant van de roeren netjes schuin af, zodat je grotere uitslagen hebt en het roer dichter op het gedeelte van de kist kan plaatsen.
Ah, dat was niet te zien op de foto... als je de diskette-manier gebruikt dan is het logisch om onder én bovenkant af te schuinen en dan krijg je dus een V-vorm, maar als de "scharnieren" aan de bovenkant zitten ligt het voor de hand dat je alleen de onderkant afschuint.
Zet 'm op...
Bart

Maurits zei:
Ik was van plan om hem zo te gaan spuiten. Niet te moeilijk en toch mooi, vind ik zelf.

Hoi Maurits,

ik volg je draadje met belangstelling, ziet er allemaal goed uit zeg !
Jij schrijft dat je 'm in bovenstaande kleuren gaat spuiten. Gebruik je een airbrush ? welke verf genbruik je ?

Succes verder,

:bye:
Menno

Dankje Menno :) De bedoeling was om hem zo te spuiten, maar ik ga hem denk ik toch in orginele Parker 51B Mustang kleuren spuiten. Voor het spuiten van de door jou genoemde kleuren had ik al een paar idee'tjes. Het spuiten doe ik zonder airbrush dus gewoon met de hand. Voor mijn vorige vliegtuig heb ik gewoon Dublicolor verf gebruikt. De alluminium kleur zou ik weggelaten hebben, dus de vleugel werd wit met zwart. Wit is de kleur van het depron zelf dus dat is een kwestie van makkelijk afplakken. De bruinzige kleur doe ik dan als eerste met afgeplakte vleugels, en later spuit je er een zwarte kleur overheen na het afplakken en heb je de zwarte strepen. Maar zoals ik al zei vind ik de orginele kleuren denk ik mooier.

Misschien dat er betere manieren zijn dan het gewoon spuiten met een Dublicolor spuitbus? Maar mij beviel het in ieder geval wel :wink:

Oja, omdat ze vroeger ook de kisten appart beplaten leek het me leuk om op de naden met een Edding 400 een soort van klinknagels te maken langs een liniaal. Ik heb dit getest op een stukje depron en het zag er best leuk uit. De stippen werden gezet om de 5mm. Wat vinden jullie daarvan?

Maurits.

Maurits zei:
Oja, omdat ze vroeger ook de kisten appart beplaten leek het me leuk om op de naden met een Edding 400 een soort van klinknagels te maken langs een liniaal. Ik heb dit getest op een stukje depron en het zag er best leuk uit. De stippen werden gezet om de 5mm. Wat vinden jullie daarvan?

Maurits.

Haha :P dan krijg je een 90CM depron kistje, helemaal op schaal uitgewerkt. Zou wel leuk staan. Vraag me af of er meer mensen zijn die een depron kistje perfect schaal proberen te kijgen. Wordt wel lastig SCHAALvliegen :wink:

gr,

niels

Niet helemaal op schaal natuurlijk, maar de klinknagels zou wel een nog redelijk opvallend detail zijn :wink:

Dingen die nog gedaan moeten worden:

• Vleugel eraan lijmen
    Luchthapper in elkaar flansen
    Kap maken + een canopy zoeken/maken
    Voorkant bedekken en een motormount maken
    Voorlijst van de stabilo verstevigen
    Electronica erin

Ik vind het er erg goed uit zien! Die canopy kun je maken zoals de meeste mensen het hier op het forum doen: een mal van hout maken 1 op 1, dat in een plastic PET fles klemmen, vervolgens verwarmen met bijvoorbeeld een verfbrander en dan krimpt het in de vorm.

Als je dan toch met deze scharnieren wilt werken zet dan een scharnier vlak bij je roerhoorntje want dat zou wel eens tot de crash van je vorige vliegtuig geleid kunnen hebben.
Scharnieren zijn niet betrouwbaar op deze mannier door de buigzaamheid van de aillerons. :)

Klopt, maar de aillerons zitten op het moment al netjes met glasvezel tape. Ik dacht inderdaad ook aan die oorzaak, of een te slappe stabilo.
Maar meer daarover in het draadje in het subforum Indoorvliegers/parkflyers.

Voor de neus heb ik een handige tip gekregen van Taddango. Deze wordt gemaakt door een paar plaatjes depron tegen elkaar aan te lijmen en in vorm te schuren. Daarna wordt deze vorm in tape gewikkeld en ingelamineerd. In tape gewikkeld omdat je dan later het depron er uit kan halen en een GFK neus overhoudt. Deze wordt dan weer geplamuurd en geschuurd 8)

Maurits zei:

Maurits.

Wel oppassen, mijn ervaring is dat die markers toch een soort chemische reactie hebben op het depron, waardoor het iets invalt. Het zou kunnen zijn dat dit ten koste gaat van de stijfheid gaat.

Ziet er goed uit !

:Bye:
Menno

@RCEFlyer; Deze chemische reactie heb ik nog nooit gehad, ik heb er immers alles mee uitgetekend op het depron voor de mallen e.d.

Hier de ''luchthapper''. Hij is niet helemaal naar wens maar ach, hij staat wel.

Back