PAF STING EVO

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Hans Rijkuiter, 15 mei 2016.

  1. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    84
    Beste Turbine vliegers ,

    Yep mijn eerst Jet met Turbine. Ben heerlijk aan het bouwen!!

    Gaat een Jet-Cat 60 SE in met een Kero start. Is het van belang of die kerostartplug boven op zit?? De toegankelijkheid is namelijk via de onderkant met de vaste vleugel eraf! Of hoef je hier niet vaak bij te kunnen op het veld?? Dan kan die gewoon naar boven maar dan moet ik de snoeren en slangen anders in de romp vastmaken.

    Heb ook een vraag over die FESTO afsluiter die ik in veel bouwverslag foto's zie in de brandstof toevoer??
    Geeft die juist veel kans op lucht in de leiding?? en waarom zit die in de 4mm voor de turbine en niet bijv in de 6mm voor de pomp?? Waarom zit ie er ??

    Zijn allemaal nieuwe dingen voor mijn maar wel erg leuk .

    Gr Hans
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    noord holland
    Hoi Hans,

    Gefeliciteerd met je Jet! Na dit wil je nooit meer iets anders!
    (Ik kan t weten ;-))

    Die afsluiter zit er om bij brand of na een crash je brandstof toevoer direct af te kunnen sluiten. En tijdens t tanken zet je hem dicht om te voorkomen dat je mogelijk peut in je turbine drukt tijdens het tanken. Dit zou nl een vlammende start kunnen veroorzaken.

    Keroplug naar beneden maakt (dacht ik) niet uit. Pomp drukt de kero inmiddels naar de hete stift toe. Starten doet ie wel hoor!
     
  3. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    84
    Hallo Rene , bedankt voor de info, scheelt enorm qua inbouwen. Nu zit de KERO staat een beetje schuin naar beneden maar dan loopt de bekabeling tenminste mooi soepel en vrij.
    Kan die afsluiter gewoon na de pomp en voor de turbine in de 4mm slang?? Dit is voor tijdens vervoer misschien ook wel handig in de auto?
     
  4. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    noord holland
    Melvin is de naam! Geeft niet hoor...

    En die afsluiter moet inderdaad na je pomp in de 4mm slang:

    [​IMG]
     
  5. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    84
    Ok dank je PH-Mel-vin sorry foutje. Dat ziet er netjes uit, heb niet zoveel ruimte maar het ken net .
     
  6. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.938
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Hee Hans,

    Leuk je hier nu ook te zien ;)

    En een mooie kist zeg :thumbsup:
    Wat de buurman zegt klopt ook, éénmaal turbine vliegen en je wilt niet meer anders (althans ook bij mij :D).

    Succes en bij vragen.............

    Grt,
    Berto.
     
  7. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    84
    Hallo Berto, dank je was een kit van een goede vriend overgenomen vrijwel compleet met JetCat P60 se.
    Moet er eerst een ECU update gedaan worden ?? Zit een V6.0 bij.
    Kan nergens op de JetCat site iets vinden van registreren van turbine heeft nog niet gedraaid.
    Zijn er nog specifiek dingen waar je op moet letten voordat je de turbine gaat opstarten?
     
  8. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    noord holland
    Hoi Hans, ECU Update is niet van toepassing. De SE motoren hebben allemaal V6.0.
    De latere modellen (p-90/p-100 en de overige rxi's) hebben V10 ECU's.

    Check adv het manual of je je gas en switch goed heb staan (menu rc-check)

    Qua opstarten; nalopen of je alles goed hebt aangesloten. Wanneer dat zo is kun je in het test functie menu de "purge fuel" mode vinden.
    Haal de 4 mm toevoerslang uit je turbine en purge je fuel leiding tot er peut uit komt. Sluit hem dan weer aan op je turbine en je kunt starten.
    Doe dit niet met de slang nog aangesloten op je turbine. Ander pomp je m vol en heb je geheid fik met je eerste start.

    Zorg wel voor een brandblusser (stikstof)
     
  9. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.938
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Dat is een leuke kit die je dan overgenomen hebt :thumbsup:

    JetCat doet niet zoals Kingtech aan registreren, je kan bij JetCat wel altijd de historie opvragen van de turbine aan de hand van het serienummer of die daar al wel eens voor onderhoud is geweest.

    Opstarten is zoals Melvin aangeeft makkelijk, vold de handleiding en het gaat als vanzelf.
    Brandblussertje bij de hand want je weet maar nooit.

    Je woont een beertje ver weg anders konden we je even bij staan bij de eerste starts om even het gevoel te krijgen maar met een turbine kan het eigenlijk niet makkelijker.

    Succes,
    Berto.
     
  10. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    84
    Bedankt voor jullie leuke reacties.

    Ben voorlopig nog fff aan het bouwen maar wel al in de afwerkfase!!
    Komen zeker nog wat foto;s als het gevaarte klaar is. Vlieg op Rozenburg maar het kan nog wel even duren voordat de turbine aan gaat!!!

    Hrtlk Grtn Hans
     
  11. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    325
    Locatie:
    Barendrecht
    Ha Hans,

    je mag ook altijd hierheen (Barendrecht) komen om de turbine eens te starten.

    Groeten
    Cees
     
  12. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    84
    Hallo allemaal de zomer is voorbij dus ga ik weer beginnen met bouwen en vliegen!!
    Op You Tube zie je veel turbines draaien op DIESEL ?!! Is makkelijker verkrijgbaar dan A1 kerosine maar is het verstandig in mijn Jetcat P60SE ??? Heeft nog niet gedraaid dus alles is nog schoon en kan nu nog kiezen

    Wat vinden jullie VAN DIESEL???

    Hrtlk grtn Hans
     
  13. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    325
    Locatie:
    Barendrecht
    Ik gebruik Zibro Kamin, omdat petroleum , kero of diesel altijd zo gigantisch stinken....buiten geeft dat niet maar in huis of in je auto maak je daar geen vrienden mee. Zibro is praktisch reukloos.
     
  14. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    84
    Hoi Cees heb ook Farmlight lampenolie gegoogeld voor E1,99 per liter bij de Jumbo!!
    geur en reukloos Of is dat niet het juiste spul? Wil liever geen schade !
     
  15. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    noord holland
  16. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    325
    Locatie:
    Barendrecht
    Ik heb ook nooit gehoord dat iemand lampenolie zou gebruiken. Neem gewoon Zibro met DTE light olie.
     
  17. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik heb nog genoeg echte Jet A1 (kero) staan, te veel om zelf op te stoken.
    Bij interesse stuur maar een PB.
     
  18. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    84
    Hoi Viperman, Is deze peut dan ook gewoon met de geur van petroleum?? Kan ik daar thuis mee aankomen of kan je dit gewoon in de schuur bewaren??
     
  19. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    84
    Hallo Viperman wat kost dit al ik bijv 19 liter nodig heb of twee keer 19 liter ?
     
  20. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    84
    Dit was dus de PB poging! !":)(
     

Deel Deze Pagina