Pakketje uit het buitenland, douane

• Topicstarter Topicstarter rc-ownd
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
ik heb ook een pakketje lipo's met "pending custom inspection"

2 andere pakketjes van daar zijn zaterdag en maandag aangekomen.

Op meer dan 160 bestellingen vandaag voor de eerste maal een pakje met douane-tape geleverd gekregen, wel geen vertraging of extra kosten.... En het andere pakje was onaangeroerd... Zou de Belgische douane nu wakker geschoten zijn?
Mijn ervaring is dat als er een sticker op zit, dat de factuur een week later volgt. Of je nog even invoerrechten en belastingen wilt betalen. :?

Ik bestel altijd kleine artikelen bij HC, en neem altijd registered airmail. Als ik veel nodig heb maak ik aparte bestellingen. De extra verzendkosten neem ik voor lief en zolang de pakketjes klein zijn is de verzending ook niet duur. Nog nooit ingeklaard geworden.
Mijn ervaring op 17 bestellingen is dat pakketjes tot 1,5kg er "doorheen glippen". Het zijn vrij kleine doosjes (22x15x12cm) en wat er in zit is meestal een allegaartje aan spulletjes.

Wat ik merk is dat de douane vooral pakketjes eruitpakt met opvallende kenmerken.
ik heb ook een pakketje lipo's met "pending custom inspection"

2 andere pakketjes van daar zijn zaterdag en maandag aangekomen.
Dat is nu ook mijn ervaring. Mijn enige pakketje dat er ook "uitgepikt" werd bevatte ook een losgestortte LiPo's en twee tubes Epoxy-lijm. Een ander pakketje met een lading kleine LiPo's die netjes per stuk in bubbelfolie en doosje zaten kwam wel zo erdoor (overigens niet van HC maar RCMart). Misschien dat de röntgenscanner toch de inhoud van een LiPo in combinatie met wat draden als verdacht opmerkt. De lithiumgel is een oranische stof met metalen delen erin gestoken, daar een paar draden aan. Dan nog wat losgestort spul en je zou dat al snel kunnen interpreteren als een explosief. *alarm* *alarm* en *hop* het doosje staat op de plak: Inspectie vereist.

Misschien dat de röntgenscanner toch de inhoud van een LiPo in combinatie met wat draden als verdacht opmerkt. De lithiumgel is een oranische stof met metalen delen erin gestoken, daar een paar draden aan. Dan nog wat losgestort spul en je zou dat al snel kunnen interpreteren als een explosief. *alarm* *alarm* en *hop* het doosje staat op de plak: Inspectie vereist.

Ik denk het niet hoor, die ene keer dat ik eruit gepikt werd, zat er niks met draden in:)

waarom moet ik ondanks dat ik een pakketje heb dat exclusief verzenden keurig onder de 25 euro waard is toch douanekosten en btw betalen??

het gaat om een pakketje van 15 euro waar ik nu bijna 20 euro douane en btw over moet betalen...

iemand hier bekend mee?

Tnx heb het op 40 gezet...
Zullen zien hé, ik schat de kans eigenlijk wel groot dat ze het tegendhouden maarja, het zal nog goed koper zijn dan in België/ Nederland te bestellen en de eventuele kosten zullen door 3 gedeeld worden.

grts

niels

Ja, de ene keer moest ik wel betalen toen er 30% op stond, de andere keer had ik er ook 30% op staan en was het bedrag ook hoger, toen moest ik niks betalen. Je kunt er van te voren niks van zeggen:)

Grr, heb je alles mooi aangekruist, blijkt dan wel dat er juist 1 dollar te weinig op je PayPal staat zeker.:-x
Geen probleem, dan bestel je toch gewoon iets goedkoops minder ? Maarja, je winkelkar is natuurlijk al geleegd. :hammer:
Alles er opnieuw in zetten - 2 canopy lockjes en opnieuw proberen...

grts

niels

bestelling buitenland.

Mijn bestelling in hongkong vandeweek kwam boven de 22 euro. wel was dit een klein pakketje ( vijf servo's en een motor ) Ik heb deze order maar in 2e verdeelt.

Stel nou je heb een order van €100,00. en je zou deze opdelen in 5 orders zodat je onder de 22 euro blijft. En even een voorbeeldje: pakketje rond de 20 euro bij hobbycity kost met verzenden zo'n 4,80$ als je dit 5 keer heb zit je op ongeveer 24 dollar. En op dit moment is dat dan ongeveer 17€ waard.

Alleen al 19% van 100 euro is al meer als die 17€ van de verzendkosten.
Maar als al deze 5 pakketjes tegelijkertijd bij de douane binnenkomen rollen. Zou het dan misschien allemaal bij elkaar opgeteld worden als het op een naam staat?

Greets Rowan,
( Deze post is niet onstaan uit een manier van douane ontlopen, tot nu toe 2 keer buiten de EU besteld en 2 keer feest gehad en netjes alles betaald.)

Nou ja UH .... Al best veel rommel besteld daar en altijd binnen een week of 2 !!
Nu zit ik al een week of 4 te wachten en er komt maar niets. Waarde van het pakket was 120,- dollar en ik heb netjes op het pakket de waarde laten zetten aangezien ik niet te beroerd ben BTW en invoerrechten te betalen.
Ben benieuwd waar mijn spulletjes blijven want ik ben het wachten al beu :)

waarom moet ik ondanks dat ik een pakketje heb dat exclusief verzenden keurig onder de 25 euro waard is toch douanekosten en btw betalen??

het gaat om een pakketje van 15 euro waar ik nu bijna 20 euro douane en btw over moet betalen...

iemand hier bekend mee?

De verklaring vind je op de website van de belastingdienst/douane.

Samengevat:

Ten eerste is de grens voor vrijstelling niet 25 maar 22 euro.

Ten tweede is dit INCLUSIEF verzendkosten. De verzendkosten tellen mee.

Vervolgens betaal je het volgende:
- invoerrechten over het artikel, een percentage afhankelijk van het soort artikel (zie de website voor de categorieen.
- BTW, 20% over het totaal van aankoopbedrag artikel PLUS de verzendkosten
- inklaringskosten van de vervoerder, dit staat los van de waarde van het pakket en is bij TNT Post bijvoorbeeld al gauw 15 euro.

Dus aan 20 euro zit je zó.

Nou, zat je er maar zó aan.. voorlopig heb ik nog geen postbode aan de deur :(

Douane zegt: we hebben een inlarlingsnummer van de vervoerder nodig en het inklaringsnummer van het pakketje. Zowel USPS als Hong Kong post zeggen: alleen de versturende partij krijgt die informatie van ons. De versturende partijen zeggen: het kan tussen 1 en 4 weken duren.

Zucht.. twiddle twiddle.. test uw geduld! :)

@br@m.

Wel even je huiswerk doen aub :P.. ik had zelf dat al uitgezocht. verzend en verzekering telt niet mee.

de waarde bedraagt 17,56 dollar exclusief shipping.

het btw percentage is nog altijd 19%

het punt is dat het een EMS bestelling is dus 17 euro inklaringskosten. + 19% over 13,10 = 2,49 *zal net van de koers afgehangen hebben

ik moet 19,66 betalen.

tnt werkt dus zijn eigen protocol hierbij tegen...

kan ik het weer gaan terug vorderen.. ZUCHT...

bron:
http://www.tntpost.nl/voorthuis/pakketten/pakket-ontvangen/inklaringskosten/

ik doe mijn huiswerk kennelijk gewoon goed...
omzetbelasting (19%, 6% of niets over de waarde van de goederen) *dus niet over de verzendkosten...
De omzetbelasting berekent u over de waarde van de goederen (waarde inclusief vervoers- en verzekeringskosten tot de plaats van bestemming)
hmm lol de douane spreekt zichzelf tegen...

en tnt zegt weer het volgende

lang leve de bureacratische regels in nederland waar zelfs de bedrijven niks van snappen...
<table border="1" cellpadding="0" cellspacing="1"><tbody><tr style="vertical-align: top; color: rgb(255, 255, 255); background-color: rgb(255, 85, 0);" valign="top"><td style="vertical-align: top; color: rgb(255, 255, 255); background-color: rgb(255, 102, 0); text-align: left;" valign="top" align="left">Waar komen
de goederen
vandaan
</td><td style="vertical-align: top; color: rgb(255, 255, 255); background-color: rgb(255, 102, 0); text-align: left;" valign="top" align="left">Waarde van de
zendingen
(exclusief
verzekerings-
en verzendkosten)
</td><td style="vertical-align: top; color: rgb(255, 255, 255); background-color: rgb(255, 102, 0); text-align: left;" valign="top" align="left">Douane-
rechten
</td><td style="vertical-align: top; color: rgb(255, 255, 255); background-color: rgb(255, 102, 0); text-align: left;" valign="top" align="left">Omzet-
belasting
</td><td style="vertical-align: top; color: rgb(255, 255, 255); background-color: rgb(255, 102, 0); text-align: left;" valign="top" align="left">Inklarings-
kosten
</td></tr><tr style="vertical-align: top;" valign="top"><td>Uit een EU-land</td><td>Waarde onbeperkt</td><td>nee</td><td>nee</td><td>nee</td></tr><tr style="vertical-align: top;" valign="top"><td rowspan="3">Uit een niet-EU-
land</td><td>Tot € 22,00</td><td>nee</td><td>nee</td><td>nee</td></tr><tr><td>Van € 22,00 tot
€ 150,00</td><td>nee</td><td>ja</td><td>ja</td></tr><tr><td>Boven € 150,00</td><td>ja</td><td>ja</td><td>ja</td></tr><tr style="vertical-align: top;" valign="top"><td>Uit een niet-EU-
land

Geschenkzending
(van particulier
naar particulier)</td><td>Tot € 45,00</td><td>nee</td><td>nee</td><td>nee

</td></tr></tbody></table>

kan bovenstaande pagina niet goed editen door de tabel dus even nieuw bericht.

hier loopt het mis en ontstaat de verwarring. dit komt tevens ook van de tntpost.nl site af.

Worden de transportkosten (portokosten) ook doorberekend in de waarde van de goederen indien de goederen voldoen aan een vrijstelling van heffingen bij invoer?
Indien de werkelijke waarde van de goederen voldoet aan onderstaande voorwaarden dan worden de transportkosten niet doorberekend voor de bepaling van de vrijstelling bij invoer:

• geschenkzendingen (van particulier aan particulier), met een waarde van niet meer dan € 45,00;
  • commerciele zendingen (transactie tegen vergoeding) met een waarde van niet meer dan € 22,00;

Hehe, 3 weken op Schiphol en eindelijk mijn pakketje. Daar zat nog al een verzameling in aan grut. Kennelijk vond de Douane dat ook want ze hebben de waarde van $66,00 overgenomen in €66,00 en daarover dus 19% BTW gerekend. TNT heeft daarop nog eens de eerder aangegeven €12,50 gerekend voor inklarings- envervoerskosten. Waarde van alle goederen inclusief verzendkosten waren echter ruim $250,00. ;)

Er zat een dikke 4S LiPo bij en die was voorzien van extra bubbelfolie, een sticker (zoals ze ook op de doos plakken om aan te geven dat gecontroleerd is) en een begeleidend schrijven over de transportrisico's van losse accu's en betterijen. 8O Interessant dus.... :? ;)

Anyway, ik heb eindelijk mijn nodige pakketje. Er zal vandaag wel weer een hele golf aan doosjes bezorgd zijn. ;) 8)

Posted via Mobile Device

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back