Pakketje uit het buitenland, douane

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door rc-ownd, 11 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. razor

    razor Guest


    het spijt me, maar ik koop het toch echt als particulier, het verschil is dat gls de pakketen vanuit azie hier verdeelt, zij zullen ongetwijfelt afspraken hebben met hongkong post en singapost.

    dat heeft niks met zakelijk of particulier te maken, het ligt gewoon aan de instantie die hem levert.

    zoals ik al schreef, ik krijg zodra de pakketen in NL zijn, een vraag tot inkklaring en hierin word me naar de waarde en de inhoud gevraagt. deze geef ik door en vertel bij de inhoud dat het om "onderdelen schaalmodelbouw" gaat en 2 dagen later heb ik de handel binnen.
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Ik denk ook dat het grootste probleem bij de vervoerder zit. Volgens de douane wordt een pakket 10 minuten na inklaring vrijgegeven doorgaans.

    Overigens zaten bij mij pakketten (als het goed is) gewoon de correcte facturen. Ik had daar opzettelijk al niet mee lopen klooien omdat ik niet wilde dat het daarop klem zou zitten.
     
  3. razor

    razor Guest

    ik heb het ooit eens nagevraagt bij GLS,
    de douane merkt pakketen aan al dan niet steeksproef gewijs en dan moet de vervoerder in opdracht van de afnemer verklaren wat erin zit, acht de douane dit aannemelijk dan hangen ze er een prijskaartje aan, dat betaal je en klaar, vind de douane een en ander niet ok, dan maken ze het open en controleren het (en zoeken dan ook echt wel uit wat de daadwerkelijke waarde is) dat is mij 1 keer gebeurt, ik heb toen de verkeerde waarde opgegeven, waarna ik overigens ook binnen een dag bericht kreeg dat ze niet accoord gingen, vervolgens de juiste waarde aangemerkt, en vopila, volgende dag had ik het binnen.
     
  4. Chronoholic

    Chronoholic Guest

    Ik heb meerdere keren uit USA besteld (USPS) en telkens weer die invoerrechtten en belasting moeten betalen.
    Uit HongKong (HongKongPostOffice) heb ik nog vaker besteld, nog nooit invoerrechten hoeven betalen. (zelfs niet bij een hele vliegtuig-kit, en bij 200+ dollar prijzen)
    Tnt heeft zelf een douane afdeling, waarin zij gemoedelijk ELK USPS pakketje openmaken.
    Waarom ze dat niet deden bij hongkong is en blijft mij een raadsel.
    Laatst was ik rtl-z aan het kijken en zag de omzetdata van TNT.. Net een waterval.
    Wat doe je dan?
    Beginnen aan de berg hongkongzooi.

    Mijn hongkongpakketje is gisteren verstuurd. Tot nu toe heeft het nooit langer dan 7 dagen geduurd.
    Ben benieuwd of ik invoerrechten en/of belasting moet gaan betalen, en daarmee hoe lang het duurt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mei 2009
  5. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Nou ja dan ga ik maar braaf afwachten, hopende dat het in aanbouw zijnde model niet te veel stof hapt :p
     
  6. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    De douane heeft er inderdaad niets mee te maken. Het is de vervoerder. Die behoort namens jou als koper aangifte te doen. De afgelopen periode was het meivakantie - heel veel mensen zijn dan weg. Bij zo'n vervoerder kunnen dan zaken makkelijk een tijdje blijven liggen.

    Hoe het gaat is ze openen het pakket en kijken wat er in zit, en wat de waarde is, op basis daarvan doen ze aangifte/inklaring bij de douane. Vervolgens wordt het pakket weer dichtgemaakt en wordt de verzending binnen NL geregeld.

    Wat niet helpt is dat UH geen factuur in het pakketje doet. De vervoerder moet dan zelf gaan uitzoeken wat de waarde van de gekochte artikelen is. Wat er op het etiket staat daar kijken ze helemaal niet naar want dat is in 99,99% van de gevallen toch gewoon gelogen.

    Waarom ik dit denk? Simpel bij mijn eerste bestelling ooit (uit de USA) was het meteen raak, en nadat ik een relatief groot bedrag moest betalen aan tante pos heb ik ze eens opgebeld en gevraagd hoe het allemaal in zijn werk gaat.
     
  7. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    douane en 10 minuten???

    Ik ben dus ten onrechte aangeslagen voor inklaring en btw.

    Pakketwaarde: 14 euro.
    Douanekosten: 19,66 euro.

    Nu wil ik mijn 19,66 terug... Moet een brief schrijven oke. Vraag naar de reactie tijd.

    Ja 8 weken, maar de ervaring leert ons dat het meer richting de 4 maanden gaat.

    4 maanden = 122 dagen... zijn 87 werkdagen. * 8 uur = bijna 700 uur.. Ik wou dat ik 700 uur mocht wachten voordat ik dat iemand moest betalen.........
     
  8. Chronoholic

    Chronoholic Guest

    Dat klopt, ik was een tijd aan het wachten op mijn USPS pakketje en besloot ze maar te bellen.
    Belde ik eerste de douane, zeiden ze dat ik daarvoor met TNT moest bellen.
    Ik dacht ''Hey... wacht eens effe..''
    Dus ik TNT bellen en ja hoor ze doen alles zelf.
    Dan ga je mij niet vertellen dat ze dat in deze tijden nog steekproefsgewijs doen.. Bij USA in ieder geval.
    Bij hongkong zou je als argument kunnen gebruiken dat al die namaakzooi praktisch niet op te zoeken is.
    Daarbij klopt het wat Bram zegt, bij elk pakketje wat ik tot nu toe uit hongkong ontvangen heb, staat: ''Toy'' en een behoorlijk lage prijs. Nog in Yen ook.
    Verder is hongkong hier ook niet te tracken, ik verwacht dat dat iets te maken heeft met de (ontbrekende) relatie tussen HK en TNT.
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Gaat dit nog steeds hierover?

    Dus.. BTW en doanerechten wordt wel degelijk berekend over de waarde van het pakket, inclusief de verzendkosten (dus ook evt. extra verzekering) In totaal kwam dit bij jou waarschijnlijk net boven de 22 Euro, waardoor je 19% BTW moet betalen (douanerechten pas boven de 150 Euro)
    Verder heb je het nu over douanekosten. Ik neem aan dat je hiermee de opgetelde bedragen voor douanerechten en inklaringskosten bedoelt. Dit laatste bedrag betaal je aan EMS (heeft dus niets met de douane te maken) voor hun werkzaamheden (het inklaren van het pakket) Hier kom je niet onderuit. Dus bespaar je de moeite.
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2009
  10. hezik

    hezik Guest

    Woohoo!

    Code:
    24-Apr-2009 Electronic Shipping Info Received, April 24, 2009 
    26-Apr-2009 International Dispatch, April 26, 2009, 3:46 pm, ISC CHICAGO IL (USPS) 
    28-Apr-2009 Arrived Abroad, April 28, 2009, 10:41 pm, NETHERLANDS 
    28-Apr-2009 Into Foreign Customs, April 28, 2009, 10:41 pm, NETHERLANDS 
    09-Mei-2009 [b]Out of Foreign Customs[/b], May 09, 2009, 11:10 am, NETHERLANDS 
    
    De servo's zullen dus maandag of dinsdag er wel zijn.. nu de accu's nog, maar mogelijk dat die er ook doorgekomen zijn vandaag :)
     
  11. Defty

    Defty

    Lid geworden:
    30 jul 2007
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Geleen
    Help!

    Ik ben bezig mijn bestelling af te ronden bij hobbycity.com
    Nu willen ze wat dingen weten bij Customs Declaration:
    Hij staat op 30% 28.19 USD
    Wat kan ik hier het beste invullen ?
     
  12. Chronoholic

    Chronoholic Guest

    Het beste wat je kunt doen is het hoogste bedrag uitkiezen dat rond de 22(?) euro zit.
    dus 30% lijkt me ok. (zeker als het een klein doosje is)
     
  13. Defty

    Defty

    Lid geworden:
    30 jul 2007
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Geleen
    het is net over de 1kg
    een lader en 2 lipo's

    En bij parcel contents gewoon hobby parts laten staan ?
     
  14. Chronoholic

    Chronoholic Guest

    Nee, ik zou er zeker weten TOY op laten zetten.
    Hobby parts zijn meestal meer waard als een toy.
    Dus is een lagere prijs/hoger gewicht combinatie geloofwaardiger.
     
  15. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    Ik heb ook 30 procent laten zetten en hobby toy...

    niels
     
  16. Defty

    Defty

    Lid geworden:
    30 jul 2007
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Geleen
    Oke bedankt voor de snelle reacties.

    Ik heb de bestelling geplaatst, nu maar wachten.

    Nogmaals bedankt.
     
  17. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    hmm, dan heb ik wat fout gedaan vrees ik. Volgens mij had ik hobby parts en 70% :S

    Het was een pakketje van 250 dollar. We zullen zien wat de douane ermee doet...
     
  18. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Nogmaals, ik val in herhaling, het maakt absoluut geen moer uit wat je daar invult.

    Het heeft echt geen enkel belang, behalve misschien voor een eventuele verzekerde verzending.

    Maar voor de aangifte niet.

    Als hobbycity daar iets invult wat niet klopt, ben je niet strafbaar.

    Ook maakt het NIETS uit voor de kans dat je pakket eruit gepikt wordt voor aangifte.

    Verder zorgt het er ook NIET voor dat je lager aangeslagen wordt, want de vervoerder maakt het pakket tóch wel open en bepaalt de waarde op basis van de inhoud.

    Voor je gevoel van eerlijkheid kun je dus het beste maar gewoon de werkelijke waarde erop laten zetten.

    :)
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Deels onzin. Belasting betaal je over de waarde die opgegeven is, die je dus zelf kiest. Pakkans wordt hoofdzakelijk beinvloed door het formaat en niet het bedrag wat erop staat.

    De duane kent zeker alle prijzen van alles ter wereld???? Hun weten echt niet wat het inhoud.
     
  20. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    ik heb 1x een bodykit voor een auto die ik had, overlaten komen vanuit australie. Dit heeft wel geteld 4 werkdagen geduurd op schiphol. Gewoon meteen de dag na aankomst gebeld en gevraagd hoe dat werkte bij de douane. Had ook gezegd dat ik het zelf af kwam halen.

    Was wel iets van 6% invoer rechten kwijt. Viel me alles me.
    Maar wat wil je op een bedrag van €1400,- haha
    Was volgens mij ook gigantisch gematst door die gasten.
    maar als je erop laat zetten dat t 2dehands is betaal je bijna niets..
    Dan ben je de BTW namelijk kwijt ;) zo heb ik het ook gedaan :D
    Anders was t echt een hele dure bodykit geworden...
    Zat aan n totaal van 1850 incl verzendkosten
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina