Pakketje uit het buitenland, douane

• Topicstarter Topicstarter rc-ownd
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Lastig, lijkt me. Op het eerste gezicht kan je zeggen, hee, het is een gift, kunnen jullie niet lezen... maar ik denk dat ze inmiddels wel vermoeden dat de afzender niet je tante uit Hong Kong is...
Als ze kwaad willen en het op de spits drijven dan heb jij gewoon gelogen.
Beter aan Hobby City vragen of ze je een factuur willen mailen.

net een envelop gevonden in de brievenbus m.b.t. mijn pakket bij de douane.
FACTUUR VEREIST staat erop. Paypal of bank/giro afschrift.
Dit hoeft niet wanneer het gaat om een geschenk.
Hobbycity heeft erop gezet dat het om een GIFT gaat.
Dus ik neem aan dat ik er geen bewijs van betaling bij hoef te doen of wel ?
Ook willen ze weten wat er in het pakket zit, dit moet ik allemaal invullen

Ook zit er een blaadje bij wat van het pakket afkomt.
Hier staat een 3s track en trace code op, wanneer ik deze invul krijg ik te zien dat het pakket zich in zwolle bevind.

Ik heb precies hetzelfde gehad.

Gewoon een printscreen van je creditcard/Paypall overzicht maken (rest zwart maken uiteraard), die mailen. Of je afschrift copieren en verzenden. Verder de lijst netjes invullen. Wat er niet bij staat krijg je niet, dus ALLES met PRIJS IN EURO vermelden.

Dan heb je het binnen een paar dagen in huis.

Succes!

FACTUUR VEREIST staat erop. Paypal of bank/giro afschrift.
Dit hoeft niet wanneer het gaat om een geschenk.
Hobbycity heeft erop gezet dat het om een GIFT gaat.
Dus ik neem aan dat ik er geen bewijs van betaling bij hoef te doen of wel ?
Ook willen ze weten wat er in het pakket zit, dit moet ik allemaal invullen
Kijk, nu wordt het interessant. Als ik me niet vergis had jij bij het doen van je bestelling aangegeven dat je wilde dat HC slechts 30% van de werkelijke waarde op het pakket zou vermelden, nietwaar?

De douane heeft dus straks een pakketje, afkomstig van een groot verzendhuis, waarop staat dat het om een "gift" gaat. Daarnaast klopt de waarde die erop staat niet met de werkelijke waarde (daar komen ze dus achter als ze van jou je bank/paypal afschrift krijgen)

Daarnaast zou het goed kunnen dat ze bij HC hebben gevraagd om een afschrift van het bestelformulier (jij hebt dus je eigen "gift" bij ze besteld en aangegeven dat ze 30% van de werkelijke waarde moesten opgeven?)

Mij benieuwen of ze daar nog iets mee gaan doen.

dat merken we snel genoeg.
Ik ga het maar eens naar waarheid invullen en dan zien we wel verder.

word vervolgd.....

Gift betekent helemaal niets voor de douane, totaal niet relevant.

De waarde die erop staat wel. Als ze het vermoeden hebben dat dat niet klopt, kunnen ze jou om die gegevens vragen.

Ik zou dat maar naar waarheid invullen, als je dat niet doet en ze betrappen je daarop, dan ben je gewoon strafbaar.

Als je het naar waarheid invult (wat je dus ook van plan was) krijg je, als dat van toepassing is, gewoon de 'normale' berekening met BTW en inklaringskosten.

Ik heb hem net ingevuld met de goede informatie.
Morgen op de post doen en hopen dat het pakketje komende week aankomt.

Ik heb me net een DLE111 met bijpassende prop gekocht bij hobbycity, totale waarde iets van 640 dollar, ik heb 40% aangekruist voor "customs" . Zouden ze er over vallen? Hopelijk laten de Belgische douaniers het zo passeren :D Heb het laten versturen via air parcel, dus geen EMS,maakt dat ook verschil uit?

Bij mij ook dat er gevraagd werd om een rekening/bewijs van betaling.
Ja, en wat moet je dan..............zo'n 40 euro bijbetalen dus.

It's all in the game moeten we maar denken.

Meestal gaan die pakketjes zonder problemen langs de douane.
Soms wordt je eruit gepikt....
Je moet dus eigelijk altijd 19% BTW betalen.
En boven de 150 euro ook invoerrechten.
Het is dus aantrekkelijk om de waarde (op papier) onder de 150 euro te houden.
Ik had een paar jaar geleden een pakket uit zuid Korea dat in feite 2 zendingen waren.
Eruit gepikt door de douane, wilden factuur zien....
Ik credit card afschrift gestuurd met de betaling van 1 deel van de zending (wel duurste deel).
En dat hebben ze netjes gepikt!
hoefde ik over het 2e deel dus geen BTW en invoerrechten te betalen!

Toch weer een meevaller :mrgreen:.
Dus tegelijk de belasting en de douane te slim afgeweest, blijft een leuke hobby.

N.b. die lui bij de douane zijn niet dom, het bedrag dat je opgeeft moet wel realistisch zijn.
30% van de waarde in China is dus 10% van de Nederlandse winkelwaarde, en dat geloven ze niet altijd.

Groeten Willem

Ik ga ook maar even bellen, 2 pakketjes besteld schiet niet op...

<table class="detail"> <tbody><tr><th class="date">Posting Date</th> <th class="time">Posting Time</th> <th class="dropoff">Drop-off Point</th> </tr> <tr> <td>13-May-2009</td> <td>20:23</td> <td>Pick Up Service</td> </tr> </tbody> </table>
<table class="detail"> <tbody><tr> <th class="date">Date #</th> <th class="location">Location</th> <th class="status">Delivery Status</th> </tr> <tr> <td>13-May-2009</td> <td>Hong Kong</td> <td>Item posted.</td> </tr> <tr> <td>13-May-2009</td> <td>Hong Kong</td> <td>Processed for departure.</td> </tr> <tr> <td>13-May-2009</td> <td>Hong Kong</td> <td>The item left Hong Kong for its destination on 14-May-2009</td> </tr> <tr> <td>18-May-2009</td> <td>Netherlands</td> <td>Arrived and is being processed.</td> </tr> <tr> <td>18-May-2009</td> <td>Netherlands</td> <td>Pending customs inspection.</td> </tr> <tr> <td>22-May-2009</td> <td>Netherlands</td> <td>Pending customs inspection.</td></tr></tbody> </table>
en

<table class="detail"> <tbody><tr><th class="date">Posting Date</th> <th class="time">Posting Time</th> <th class="dropoff">Drop-off Point</th> </tr> <tr> <td>19-May-2009</td> <td>19:53</td> <td>Pick Up Service</td> </tr> </tbody> </table>
<table class="detail"> <tbody><tr> <th class="date">Date #</th> <th class="location">Location</th> <th class="status">Delivery Status</th> </tr> <tr> <td>19-May-2009</td> <td>Hong Kong</td> <td>Item posted and is being processed.</td> </tr> <tr> <td>19-May-2009</td> <td>Hong Kong</td> <td>Processed for departure.</td> </tr> <tr> <td>19-May-2009</td> <td>Hong Kong</td> <td>The item left Hong Kong for its destination on 20-May-2009</td> </tr> <tr> <td>20-May-2009</td> <td>Netherlands</td> <td>Arrived and is being processed.</td> </tr> <tr> <td>20-May-2009</td> <td>Netherlands</td> <td>Pending customs inspection.</td> </tr> <tr> <td>21-May-2009</td> <td>Netherlands</td> <td>Not delivered because of local holiday. Delivery will be attempted on next working day.</td></tr></tbody> </table>
Next working day... ja ja

Heb hier precies hetzelfde vanaf 6 mei al in NL en ook de laatste regel hetzelfde , nog steeds niets ontvangen :sleepy:

heb een pakketje besteld van 14.44 dollar incl verzenden. ddat staat er (als het goed is) ook op. hopelijk zaterdag binnen geen belastingen toch klein pakketje

Mijn ervaringen tot nu toe:

ik gok totaal zon 5000 dollar besteld bij hobbycity voor mezelf en andere leden van de club.

1x EMS(boven de kilo dus) gelijk problemen bij douane
2x Air Parcel (boven de kilo dus) 2de keer probleem douane
de rest dus heeel veel keer Registered air mail of een enkele keer air mail(onder de kilo), en nooit gepakt.

Tegenwoordig splits ik mijn bestelling desnoods op in 4 bestellingen van minder dan 1 kilo, en nooit problemen.....je betaald misschien wel een paar dollar meer verzending in verhouding, maar jah dat is al snel terugverdiend als je dus geen douaneproblemen krijgt.

Tot zo ver mijn bevindingen......

Iets eerder in deze thread werd hierover het volgende gezegd:
TNT zegt dat ze ernaar streven om binnen 5 werkdagen de pakketten te behandelen. Ik heb zelf vandaag weer een pakket mogen ontvangen, die heeft bijna 2 weken op 'pending customs inspection gedaan', ook meerdere pakketten van verschillende kennissen deden er zo lang over. Er lijkt een patroon in te zitten:

-Pakket komt bij TNT inklaring binnen en blijft daar liggen tot de maandag erop
-Die maandag wordt het pakket omgenummerd met een Nederlands track en trace code (3SPAMS of zoiets), gedurende die tijd is de status van het pakket op PostPlaza Track & Trace "Voorgemelde zending niet aangetroffen: manco".
-Gedurende een week zoeken ze bij TNT uit wat je moet betalen, maar als je niets hoeft te betalen blijft het pakket ook liggen.
-De maandag daarop (dus ruim een week later) wordt het pakket vrijgegeven en zal aangeboden worden.

Natuurlijk is dit niet altijd van toepassing, maar de laatste 5 pakketten waar ik op moest wachten volgen het patroon precies.

Weet iemand of als bij paketten uit Japan "Retention" staat bij de tracking info van de Japanse post nadat het pakket op Schiphol is aangekomen dit betekent dat ie is onderschept door de douane, of dat het iets anders is?

...vindt het maar vreemd dat die "retention"-melding er op 21 mei bij is gezet - dat is toch voor iedereen een vrije dag?

Beste medemodelbouwers,

Ik heb exact hetzelfde probleem. Bestelling op 7 mei gearriveerd in Nederland en sindsdien blijft de status onveranderd.

---------------------------------------------------------------------------------

Posting Date Drop-off Point Origin
30-Apr-2009 Mong Kok Post Office Mong Kok Post Office

Date # Location Delivery Status
30-Apr-2009 Hong Kong Item posted.
30-Apr-2009 Hong Kong In transit.
1-May-2009 Hong Kong Processed for departure.
2-May-2009 Hong Kong The item left Hong Kong for its destination on 2-May-2009
7-May-2009 Netherlands Arrived.
7-May-2009 Netherlands Pending customs inspection.

# Location Date
-----------------------------------------------------------------------------------

Gaat verdere verzending altijd via TNT? Ben het eigenlijk wel zat en wil actie ondernemen, maar ben ik bij TNT dan aan het juiste adres?

Alvast bedankt voor eventuele tips en mijn excuses voor als het al ergens in dit draadje staat, maar heb nu even niet de tijd om alle 38 pagina door te lezen. Zit nl. op m'n werk;-)

Groeten,
Wouter

Tenzij je hebt laten verzenden door een koeriersdienst zoals DHL en UPS, zal je pakketje hoogstwaarschijnlijk door TNT bezorgd worden.
Eventueel kun je het trackingnummer uit china(?) laten omzetten naar een Nederlands trackingnummer, hiervoor bel je TNT op 058 - 233 33 33.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back