R
Rogier
Guest
En heb je wel goed gelezen dat je ZELF de EMS (geen andere mogelijkheid) kosten moet betalen. 100% dus dat je bij de douane komt.... Gefeliciteerd met je box! 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
:rolling:Als iedereen die beweert dat het pakketje dat voor hem/haar bestemd is een cadeautje is meteen geen belasting zou hoeven betalen, liet Jan en alleman natuurlijk wel "gift" op zijn pakketje zetten (oh, wacht, dat doen ze ook)
Hmm vorrige week dinsdag een pakket verstuurt uit Duitsland...
Nog niet binnen! Pffrt, wat kan wachten lang duren! Het is mijn nieuwe vliegtuig, en min kamaraads eerste vliegtuig...
Ja, bij TNT (die de inklaring namens de Douane verzorgd) zijn ze achterlijk. :nooo: Tuurlijk weten ze best wel hoe het zit. Het is voor diegene die de afhandeling doet een menselijke overweging of er verdere controle nodig is of niet. Pakketpost die onverzekerd uit Hong Kong komt, zal weinig waarde hebben. Als het gewicht dan ook nog laag is, is de kans op een volledige controle minimaal. Er gaan tienduizenden poststukken per dag voorbij. Om die allemaal 100% te controleren is goed voor de werkgelegenheid maar zal een aardig stempel op de financiële resultaten van TNT drukken.:rolling:
Blijkbaar werkt dat dan toch...
Daar wordt ook altijd nog wel de "waarde" van het pakketje bijgezet inderdaad. Zullen ze dus nu ook wel doen. En als de douane jou dan een factuur vraagt kun je altijd de mail van HK sturen waarin je jou kado aangeboden krijgt.
Ja, verzending via EMS is op basis van een gecontroleerd adres voor de begunstigde. In veel van deze gevallen is een acceptgiro bijgevoegd om later te betalen. Dit is een andere procedure dan standaard pakketpost waarvoor (niet) getekend hoeft te worden. De standaard pakketpost is direct contant afrekenen indien een naheffing volgt. Zoals hiervoor ook al aangegeven, is de waardebepeling afhankelijk van mensen. Veelal wordt het bedrag vermeld op het pakket gebruikt indien aannemelijk is dat het een realistisch bedrag is. Anders volgt een controle van alle items. Indien geen factuur is bijgevoegd, zal hierom schriftelijk informatie worden gevraagd.Wat ik nu al 4 pakket (Hongkong met EMS) achter elkaar mee maak is het volgende.
Het pakket komt bij de douane om daar geinspecteerd te worden.
Na 2 dagen wordt het verstuurd.
Maar ik krijg geen brief meer om de waarde te geven, er zit direct een rekening bij als de postbode aan de deur staat!
De waarde die op het pakket vermeld stond wordt aangenomen als het bedrag waarover ik belasting betaal.
Ik heb er dus zelf niks meer over te melden!!
Is dit tegenwoordig de nieuwe methode?
Nee, 12,50 is de afhandelingskosten. Dat is los van 19% BTW, inclusief 19% over eventuele verzendkosten. Tot 22,50 geen belasting en invoerrechten. Tussen 22,50 en 150,00 alleen 19% BTW en boven de 150,00 zowel BTW als 4,7% invoerrechten (voor modelbouwspul). Daar bovenop kunnen dus nog aanvullende afhandelingskosten in rekening worden gebracht. Het tarief daarvan bepaald de vervoerder.Ik moest een keer 8,50 betalen aan de deur zonder aankondiging, dat was BTW en er werdt niet gerept over inklaringskosten
Dus als ze het niet vertrouwen ben je de standaard 12,50 aan inklaringskosten kwijt ?
Ja, bij TNT (die de inklaring namens de Douane verzorgd) zijn ze achterlijk. :nooo: Tuurlijk weten ze best wel hoe het zit. Het is voor diegene die de afhandeling doet een menselijke overweging of er verdere controle nodig is of niet. Pakketpost die onverzekerd uit Hong Kong komt, zal weinig waarde hebben. Als het gewicht dan ook nog laag is, is de kans op een volledige controle minimaal. Er gaan tienduizenden poststukken per dag voorbij. Om die allemaal 100% te controleren is goed voor de werkgelegenheid maar zal een aardig stempel op de financiële resultaten van TNT drukken.
Ja, verzending via EMS is op basis van een gecontroleerd adres voor de begunstigde. In veel van deze gevallen is een acceptgiro bijgevoegd om later te betalen. Dit is een andere procedure dan standaard pakketpost waarvoor (niet) getekend hoeft te worden. De standaard pakketpost is direct contant afrekenen indien een naheffing volgt. Zoals hiervoor ook al aangegeven, is de waardebepeling afhankelijk van mensen. Veelal wordt het bedrag vermeld op het pakket gebruikt indien aannemelijk is dat het een realistisch bedrag is. Anders volgt een controle van alle items. Indien geen factuur is bijgevoegd, zal hierom schriftelijk informatie worden gevraagd.
Dat zit toch even anders Sleur.Ja, bij TNT (die de inklaring namens de Douane verzorgd) zijn ze achterlijk. :nooo:......
Waren ze dan nog maar zo slim om het woord INVOICE te snappen, ingesloten in een officiële sealbag op de buitenkant. Zelfs dan maken ze er nog een potje van en krijg je andere bedragen dan nota bene op de bijgevoegde factuur staat. Moet je dus weer bezwaar aantekenen, kopie van de reeds bijgevoegde factuur toevoegen en verdomd, dan gaat er ergens op een andere afdeling iemand snugger doen en komt erachter dat het ook zo kan. Ondertussen ben je wel 6 weken verder.Dat zit toch even anders Sleur.
........
Iedereen snapt natuurlijk dat er weinig of niets van dat zelf aangeven zal terecht komen. De oude methode (zie hieronder) is ook niet bepaald handig en helemaal niet snel. Daarom moeten TNT, DHL, of welke andere vervoerder dan ook die goederen, namens jouw, bij de douane aanmelden. Daar vragen ze natuurlijk een vergoeding voor want ze doen niets voor niets! Wat je aan hen moet betalen is wat vaak de inklaringskosten of handelingkosten wordt genoemd.
Waren ze dan nog maar zo slim om het woord INVOICE te snappen, ingesloten in een officiële sealbag op de buitenkant. Zelfs dan maken ze er nog een potje van en krijg je andere bedragen dan nota bene op de bijgevoegde factuur staat. Moet je dus weer bezwaar aantekenen, kopie van de reeds bijgevoegde factuur toevoegen en verdomd, dan gaat er ergens op een andere afdeling iemand snugger doen en komt erachter dat het ook zo kan. Ondertussen ben je wel 6 weken verder.
Alleen via DHL of UPS gaan dingen echt snel. Die zijn toch slimmer dan TNT Post en voeren gewoon de procedure met voormelding, afhandeling etc. uit terwijl het pakket ook onderweg is. Van waar ook ter wereld in 4 dagen je pakketje is wel zo prettig.
En dat je dan "moet betalen"... So what, dat is de procedure en belastign ontduiken is er niet bij.![]()
de verzender is verantwoordelijk voor post fraude lijkt me. Anders kun je iedereen wel een oor aan naaien.
Waren ze dan nog maar zo slim om het woord INVOICE te snappen, ingesloten in een officiële sealbag op de buitenkant.
ja, dat snap ik dus nu ook niet, volgens mij begrijpen ze het bij TNT niet. Helemaal mee eens. De invoice voor belasting aangifte zit er gewoon bij. Die hebben ze nog niet eens open gemaakt en bekeken.
”brief douane” zei:BESCHIKKING!
Hierbij sturen wij u het formulier P2418 ter correctie retour.
Bij controle is gebleken dat het pakket een hogere waarde vertegenwoordigd dan uit de door u overlegde bescheiden naar voren komt. De douane gaat derhalve niet akkoord met deze bescheiden.
Ik moet u erop wijzen dat u een belastingaangifte doet. Door onjuist aangeven legt de Douane een boete op van € 256,-
Hierbij sturen wij u het formulier… bla bla bla…
Hoogachtend,
J.P. Begrijpniets (juiste naam veranderd)