Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Achter de schermen is er ondertussen veel gebeurd. De laserfiles zijn ondertussen klaar om gesneden te worden door rc-europe en in afwachting daarvan heb ik alvast 2 nieuwe bouwplanken gemaakt voor de vleugels.
Als het allemaal uitwerkt zoals ik in gedachten heb, hoeft het alleen (met een beetje lijm) in elkaar 'gepuzzeld' te worden.
De bouwhelling (met juiste instelhoeken en v-stelling) zit bij de laseronderdelen en hoeft alleen op de (meubelplaat) bouwplank geschroefd te worden.
Afgelopen week is de doos met gesneden onderdelen van Rc-europe bezorgd.
Gelijk maar eens even kijken of alles een beetje past.
Valt niet tegen (ik heb nog maar een enkel foutje ontdekt), alleen waar de verbindingen erg schuin op elkaar staan moet hier en daar een schuurpapiertje aan te pas komen.
Stabilo en kielvlak voor de helft voorzien van ribben en liggers.
Bevestiging voor de demontabele staart.
Om de schroef te kunnen bevestigen is een 'gaatje' in de rompligger gemaakt.
Achterlijsten van kielvlak en stabilo. Nog niet verlijmd, maar nat voorgevormd zodat de spanning eraf gaat. Als het weer droog is ga ik het verlijmen.
Goed op dreef Wouter !
Mooie constructie heb je gemaakt
Goed dat je voor de tail balsa hebt gebruikt, sterk zat en lichter dan het ply wat je voor de romp hebt.
Handige gewichtjes ook
Ha Ralf, dank je.
Die gewichtjes heb ik geërfd van een modelbouwer die ooit schepen tekende. De gewichten waren voor de het op de plek houden van de buigbare linialen.
'Muizen' is dacht ik de benaming in jargon.
Verdubbelaar van de vleugelpenkasten gelijmd. De tijdelijke pennetjes zijn voor de correcte uitlijning
Dit is het idee. In het middendeel van de vleugel komt aan beiden zijden van de liggers een ply verbinder waardoor een 'kast' ontstaat waarin de vleugelpennen (populierentriplex met boven en onder een strip koolstof) kunnen schuiven.
Ook begonnen met de romp.
Bevestiging van de servo's.
Zichtzijde cockpit bekleed met 0.4mm ply.
Volgens mij het lastigste klusje van het hele toestel.
Alle voorste rompdelen moeten gelijmd in elkaar voordat ze op de onderplaat gelijmd kunnen worden. Omdat ik alleen 15 min epoxy op voorraad heb was dat flink aanpoten.
Maar het is gelukt
Ik twijfel nog een beetje over de indekking van de romp, m.n. het achterste deel. Ga ik hiervoor 1.5 mm of 2mm balsa gebruiken? Of 0,4mm ply zoals bij het origineel? Scheelt wel weer het gewicht van glas/epoxy...
Suggesties uiteraard welkom.
Ja klopt, heb ik gedaan. 0,4mm ply is ca. 3,75 gram/dm2, dus wel wat meer dan de ca. 2,4 gram van 2mm balsa, alleen daar komt de afwerking nog bij.
Ik denk dat ik voor 2 mm balsa ga. De soort afwerking zie ik dan tzt wel (als ik iet meer mbt het zwaartepunt weet). Misschien wel japanpapier.