Bouwverslag Pander D 1:4

Tijd voor een update.
Tweede vleugel nu ook ruwbouw klaar, ailerons nog loszagen en afwerken en alles netjes schuren.

full



Van een stukje multiplex een stevige standaard gemaakt voor de bouw en straks op het veld.

full



Vleugel past netjes, alleen blijkt de ruimte om eea vast te schroevenop de romp een beetje beperkt.

full



Het stukje van de romp boven de vleugel waar de cockpit invalt, wordt ook nog een dingetje. Soswieso is het makkelijker om de vleugel (en daarmee het stukje rondom de cockpit) uit één stuk te maken, maar een vleugel van 2 m is ook niet echt handzaam.

full
 
Weer even een update. Zie voor de meer actuele stand van zaken mijn bouwblog.
Van 3 laagjes 1mm tufol (novotex) roerhorns gemaakt met forkends van Mick Reeves.
full


Op een messing buisje 2mm draad gesneden waar de stuurkabel mooi inpast.
full



full


Eerste roervlakken bespannen met solartex.
full


Complete aansturing.
full



Beugel voor bevestiging van het landingsgestel aan de romp.
full


full


Motor gekocht
full


Indekking van de bovenzijde romp
full


Weet iemand hoe een stuurkabel door linnen bekleding wordt gevoerd bij full-scale kisten?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Wouter, geniaal: de stuurkabel dubbel in een buis met draad. Moet je de kabel nog in de bus solderen, of is dat niet nodig?

Groeten,
Eddy
 
Moet je de kabel nog in de bus solderen, of is dat niet nodig?
Nee, er zit een nylon mantel om de kabel. Met een aansteker even verwarmen en het zit muurvast in het busje. Voor de zekerheid heb ik een klein stukje kabel in het lusje gestoken, mee verwarmen en de uitstekende staaldraadjes afknippen.

Ik zat me af te vragen: wat voor buis is dat?
Gewoon 2x1 messing buis.
 
:yes: Bedankt Ernst,
Ik had al een tijdje gegoogled, maar nog niets bruikbaars gevonden.

Ondertussen krijg ik steeds meer vragen mbt de linnen afwerking.
Ribstitching e.d. ken ik, maar hoe zit het met ingedekte delen van de vleugel? Wordt dat gewoon geplakt? Hoe worden de naden afgewerkt? Ook met pinked tape?
En een houten romp (zoals van de Pander), werd die ook met linnen bekleed of alleen gelakt?
 
hoe zit het met ingedekte delen van de vleugel? Wordt dat gewoon geplakt? Hoe worden de naden afgewerkt? Ook met pinked tape?
En een houten romp (zoals van de Pander), werd die ook met linnen bekleed of alleen gelakt?

Ik heb even in mijn documentatie van de Desoutter Mk.I gekeken. Deze is volledig met triplex ingedekt. Op de vleugel zit pinked tape over alle naden/randen van de beplating en ook over de ribben om de spijkers af te dekken. Op de romp zie ik geen tape over naden/randen van de beplating, maar ik zie wel pinked doek als versterking rondom beugels van het landingsgestel e.d. Ik weet niet of dit op alle triplex ingedekte vliegtuigen precies zo was ... het is een voorbeeld.

Eerst hadden vliegtuigen frayed tape (uitgerafelde randen). De 'pinked' tape kwam later rond 1935, heb ik gelezen. De Pander D is van 1924, dus zal frayed tape gehad hebben.

Op RCSB staat een handige Rib Stitching and Tape Tutorial: https://www.rcscalebuilder.com/Tutorials/stitching/default.htm
Daarin ook een voorbeeld van frayed tape. Als je geen toegang tot RCSB hebt, geef me dan per prive bericht je e-mail, dan mail ik je de pagina als PDF.
 
Laatst bewerkt:
:thumbsup: Bedankt Henri, zo kom ik weer wat verder. Bedankt ook voor de link.
Het voordeel van dat er zo weinig bekend is van de Pander D is dat niemand kan zeggen dat het niet "schaal" is.;)
 
Het voordeel van dat er zo weinig bekend is

Dan moet je het inderdaad doen met wat er gangbaar was in die tijd. Als je deze oude kisten bouwt en er zijn geen foto's meer waar goed detail op is te zien, dan ben je meer bezig met historisch reconstrueren met behulp van waarschijnlijkheden, dan schaalbouwen.
 
  • Like
Reactions: WV
De constructie van fork-end - buisje - kabel is op zich (technisch) mooi, maar als je er naar kijkt, zie je direct: zo heeft het er in het echt niet uitgezien. :nooo:

Nou wil ik niet weer eindeloos zeuren, maar ik vroeg me af:
- hoe heeft het er wel uitgezien
- is dat met een beetje moeite te kopiëren?

Eea. mede nalv. van het verslag van Ariel, die de moeite nam om een bepaalde vorm wel te kopiëren. :thumbsup:

Dit wordt ook een serieus schaalmodel: is het een idee om er nog even naar te kijken?

(Het is niet mijn model, ik kan overal mee leven, maar . . .)

Succes!


jan.
 
De constructie van fork-end - buisje - kabel is op zich (technisch) mooi, maar als je er naar kijkt, zie je direct: zo heeft het er in het echt niet uitgezien. :nooo:
Nou wil ik niet weer eindeloos zeuren, maar ik vroeg me af:
- hoe heeft het er wel uitgezien
- is dat met een beetje moeite te kopiëren?

Jan, ik moet het doen met de info die beschikbaar is en verder met wat er in die tijd (1924) gangbaar was.
Ik denk dat de aansturing redelijk in de buurt komt van het origineel. Misschien iets te groot, maar een forkend op de echte Pander van 5 cm lijkt me alleszins acceptabel.
Wie een beter alternatief heeft mag zich melden.

En daarnaast is het de bedoeling dat dit toestel ook gaat vliegen binnen afzienbare tijd. :p
 
Back
Top