Bouwverslag Pander D 1:4

Op de cover!

upload_2018-7-2_15-51-33.png



jan.
 
Iemand een idee hoe het linnen op de ribben werd bevestigd? Op de afbeelding is geen pinked of pinking tape te zien...

04.JPG
 
Meestal wordt de bekleding op de ribben gestikt, genaaid zou je kunnen zeggen. Als de gehele rib is vastgezet wordt er een strip bekledingsmateriaal overheen gelijmd zodat je de stiksels niet of nauwelijks kan zien.
Er zijn massa's verschillende manieren om die steken te maken. Elke steek (knoop) heeft zijn voor en nadelen en zijn voor en tegenstanders. Als jij iets wilt gaan maken zal je op zoek moeten gaan naar de steek (knoop) die het meest geschikt is voor jouw toepassing en die je het makkelijkst kunt maken.
Hieronder twee van de zeer vele filmpjes met de uitleg van één van de vele manieren om de bekleding vast te stikken.

 
Ja klopt, het 'stitchen' op zich ken ik. De knopen zijn inderdaad zichtbaar of de foto, maar ik zie geen strips bekledingsmateriaal (pinked of pinking tape) die erover gelijmd is, dus vandaar mijn verwarring.
 
Heeft iemand het boek "Camouflage en kenmerken" van Max Schep?
En zo ja, staat hierin iets over de Pander D's die bij de KNIL vlogen?
Let op: dit boek gaat over de KNIL/LVA in tegenstelling tot het boek "Camouflage en kentekens" dat meer algemeen is.
 
Even terugkomend op deze post
Iemand een idee hoe het linnen op de ribben werd bevestigd? Op de afbeelding is geen pinked of pinking tape te zien...

Bekijk bijlage 305005

Zoekend naar info voor een nieuw project (de Pander Postjager) kwam ik dit tegen:
C. ter Horst, in 'De Modelbouwer' (June 1987) reports that the complete aircraft was covered with Madapolam, a bleached cotton fabric. This avoided the use of serated ('pinked') linen rib tape to cover joints in the wood structure, and ensured a very smooth surface.

Wikipedia reports that Madapolam is a soft cotton fabric laid out in linen weave. It was famously used as the covering for the de Havilland Mosquito, tautened and stiffened with aircraft dope.

Ik denk dat Pander dit ook op de "D" gebruikt heeft en dat verklaart waarom er geen tape te zien is. :)
 
Laatst bewerkt:
Zoekend naar info voor een nieuw project (de Pander Postjager) kwam ik dit tegen:
C. ter Horst, in 'De Modelbouwer' (June 1987) reports that the complete aircraft was covered with Madapolam, a bleached cotton fabric. This avoided the use of serated ('pinked') linen rib tape to cover joints in the wood structure, and ensured a very smooth surface.

Wikipedia reports that Madapolam is a soft cotton fabric laid out in linen weave. It was famously used as the covering for the de Havilland Mosquito, tautened and stiffened with aircraft dope.

Ik denk dat Pander dit ook op de "D" gebruikt heeft en dat verklaart waarom er geen tape te zien is. :)

Heerlijk!! :thumbsup:
Al dat speurwerk en dan via een andere weg toevallig aan de zo moeilijk verkrijgbare info komen.

Je Pander D wordt weer een zeer fraaie kist!

Groeten, Ramses
.
 
  • Like
Reactions: WV
De Anzani dummy zo goed als klaar; nog een klein beetje weatheren en bougiekabels aanbrengen.
Ook epoxy beplating gemaakt. De romp heb ik als positieve mal gebruikt.

full

full

full


Ook epoxy beplating gemaakt. De romp heb ik als positieve mal gebruikt.

full

full

full

full
 
Bezig met het spuiten van de markeringen.

full

full


Maar ik kom in de documentatie toch een raar dingetje tegen.
Op onderstaande foto's van hetzelfde toestel van de LVA heeft het roundel op de rechterrompzijde het witte deel aan de onderkant, terwijl het roundel links blauw aan de onderzijde heeft. :hammer:
Foutje of een bewuste keuze/voorschrift?

pander d 14.jpg
pander d 16.jpg
 
Op beide foto's staan de roundels op de vleugels ook verkeerd, met het rode vlak boven. Ik vermoed dat de schilder niet wist hoe ze horen te staan en rood boven heeft geplaatst net als in de vlag. Ze waren bij Pander ook geen militaire kisten gewend, he?
 
  • Like
Reactions: WV
Back
Top