Zo, vanavond de rompzijkanten gelijmd, morgen de andere delen uitsnijden en de romp samenstellen. Misschien al aan de vleugel beginnen!
Even over de aandrijving. Misschien een gek idee, maar ach, ik gooi het in de groep. Op het filmpje in de openingspost wordt gevlogen met een 15cc tweetakt. Even zoeken leert dat deze ongeveer 2500rpm stationair draait, het vermogen piekt op 14500 rpm en hij trekt door tot 16000 rpm. De prop is een 12x8. OK. Ik vond bij HC deze motor. 1100kv, max 1600W, gemiddeld 55A op 6S = 1.221W. Even gokken, ik wil met 5S gaan vliegen; 18,5V x 1100kv x 80% rendement = 16.280 rpm max. 55A op 5S = 1kW, wat ik al wilde. Dus met deze motor en een 12x8 prop is de prestatie nagenoeg gelijk als die met de 15cc tweetakt? Dat zou leuk zijn. Het gewicht van de motor valt me mee, en heli motoren zijn er om lang achter elkaar veel toeren te draaien, dus hij zal in het vliegtuig minder op z'n donder krijgen dan waarvoor hij bedoeld is. Denk ik. Wat vinden jullie van deze gedachte?
Hugo
Even over de aandrijving. Misschien een gek idee, maar ach, ik gooi het in de groep. Op het filmpje in de openingspost wordt gevlogen met een 15cc tweetakt. Even zoeken leert dat deze ongeveer 2500rpm stationair draait, het vermogen piekt op 14500 rpm en hij trekt door tot 16000 rpm. De prop is een 12x8. OK. Ik vond bij HC deze motor. 1100kv, max 1600W, gemiddeld 55A op 6S = 1.221W. Even gokken, ik wil met 5S gaan vliegen; 18,5V x 1100kv x 80% rendement = 16.280 rpm max. 55A op 5S = 1kW, wat ik al wilde. Dus met deze motor en een 12x8 prop is de prestatie nagenoeg gelijk als die met de 15cc tweetakt? Dat zou leuk zijn. Het gewicht van de motor valt me mee, en heli motoren zijn er om lang achter elkaar veel toeren te draaien, dus hij zal in het vliegtuig minder op z'n donder krijgen dan waarvoor hij bedoeld is. Denk ik. Wat vinden jullie van deze gedachte?
Hugo