Panzer IV Ausf. F2 mit Schürzen und Zimmerit Taigen

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Tiger I, 22 nov 2011.

  1. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Vadaag kwam de mooi gedetailleerde sleepkabelset van wecohe(.de) binnen, overigens via een particulier via Ebay gekocht voor 2/3 van de prijs LOL. Met messing houders.
    Op de achterkant na is de zimmerit - puzzeltocht nu bijna ten einde. Wat een gepruts zeg, enfin zimmerit monteren aan een al in elkaar gezet model is zowiezo een factor 3 moeilijker bij montage tussen het loopwerk, maar als dit dan ook nog niet past...enfin was dus voor de Tamiya ausf. J bedoeld maar de Taigen/Matorro/Hl/WSN corporation is het kennelijk niet erg eens met de firma Tamiya inzake de maatvoering wat voor mij dan slecht uitpakt. Hier ff een fototje van mijn 3de tankje. Wat ik dan ook weer niet snap is dat men wel zimmerit voor de bovenste Schürzen meelevert maar voor de veel kwetsbaardere & grotere Schürtzen onder helemaal niks...erg onlogisch!Dat wordt dan morgen weer naar Krikke Modelbouw om milliput te halen, vervolgens een zimmerit stempel bedenken en maken...had ik dat geweten, had ik dit setje niet besteld (40 euro rofl). Gert van Tanktoto mailde net over de verzending van de metalen loop-en geleidewielen, dus hopen dat ik maandag verder kan met het "werkpaard van de Wehrmacht". Dominique van RCTank.de mailde nog over de metalen idle-en sprocketwheels die dan ook vandaag de deur uitgaan (hoop ik tenminste). Over de kleur ben ik ook al uit, ik kocht inmiddels Humbrol nr 83. (matt) dit was de basisverf van Panzers in die periode. Gezien het grondstoffentekort wordt dit tankje dan ook enkel in deze kleur uitgevoerd; het aanbrengen van extra kleuren was toen niet aan de orde. (boek Wehrmacht Panzer Divisions van Rosado & Bisshop)

    Hu: 94 Matt Brown Yellow (RAL 7028 Dunkelgelb) = disruptive pattern over
    Hu: 117 US Light Green (RAL 6003 Olivgrün) = Vehicle base colour November 1944 – May 1945.
    Hu: 83 Matt Sand Yellow (Dunkelgelb nach Muster) = disruptive pattern over
    Hu: 117 US Light Green (RAL 6003 Olivgrün) = Vehicle base colour November 1944 – May 1945.
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  2. Ferrari F 2005

    Ferrari F 2005

    Lid geworden:
    24 apr 2004
    Berichten:
    1.643
    Locatie:
    prov.groningen
    Het ziet er goed uit, het lijkt wel of je twentyfour/seven
    met de tanks bezig bent....

    Ga zo door, had ik maar meer tijd voor de leo.
     
  3. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hallo Ferrari F 2005,

    De 24/7 haal ik niet, maar comes close...building is fun & I love results!
     
  4. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Bram,

    Vind het leuk om te zien dat je met zoveel enthousiasme en historische precisie je tanks up-date. (zeker voor mij met een historische achtergrond). Knap werk om te zien wat je van een redelijke simpele speelgoed tank een volwaardig schaalmodel maakt. Vervelend trouwens om te horen dat de zimmerit niet past. Tja dan zijn 40 eurotjes wel veel geld voor zo iets. Ik heb totaal geen problemen gehad met mijn zimmerit, paste perfect op het model. Nu is het natuurlijk zimmerit, zoals je al schreef, dat is gemaakt voor Tamiya modelen en dat blijkt.

    gr jaap
     
  5. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Jaap, bedankt voor je compliment :)
    Goed te horen dat jouw zimmerit imitatie vellen wel goed pasten, en inderdaad, is geheel op Tamiya afgestemd.
    De jacht naar upgrades en weer betere upgrades is net zo leuk als het bouwen zelf.
    Wat ik niet correct aan dit model zal maken is de stand van het sprocket wheel en de achterste 2 teruglooprollen. Reden dat ik hiermee kan smokkelen is dat de onderste Schürtzen deze aan het oog zullen onttrekken. Mijn overweging om dit niet aan te passen is tevens, dat voor verhogen van het sprocketwheel dat nu 6mm te laag staat behoorlijke ingrepen met zich meebrengt zoals inzagen van de gears, en omhoog zetten van het sprocketwheel met als risicio dat het model dan minder duurzaam wordt. De returnrollers achter horen lager te zitten dan ze nu geplaatst zijn.
    Gezien de passing van de zimmerit voor Tamiya is dan weer mijn troost, dat ik zeker weet dat Tamiya bij een model van over de 600 euro dezelfde fout maakt....
    Enfin je gaat er straks niets van zien dankzij de Schürzen!
    Groeten,

    Bram

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  6. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Vandaag na de eerste keer plamuren rond de achterste motorluiken en verstevigen van de extra openingen met 2mm polystyreen, besloten dit model voor het schilderen even te "wassen" met carson paintkiller. Gewoon een flinke scheut op keukenpapier en poetsen. Het resultaat zie je hier, het was dus i.d.d. een mooi wit tankje lol.Voordat de Chinese interpretatie van 67 jaar vrij parkeren bij de Hoogovens erover heen kwam rofl. Maar ok velen zullen die matte zwarte laag juist zeer op prijs stellen. Ik bouw een tank net als een modelauto, als ik een model van b.v. een Jaguar E-type bouw moet deze er ook perfect uitzien, dat de auto na 20jr roest en allerlei schade kan oplopen is dan niet aan de orde. Mijn decals kies ik dus ook zo, dat mijn tanks funkelnagelneu over het strijdperk denderen, of te wel in volle glorie. Dit i.t.t. tot diorama's met volledige doorgeroeste Tigers e.d. dit heeft beslist niet mijn interesse. Anderzijds vind ik het decent weatheren wel weer erg mooi, maar er wordt zo vaak schromelijk overdreven.....we bouwen hier Duitse tanks die met veel vakmanschap in elkaar werden gezet en geen KV-1. Oké, tegen het einde van de oorlog nam de kwaliteit van het staal wel duidelijk af door tekort aan grondstoffen wat door de Russen uitgevoerde tests op een buitgemaakte Köti eind 1944 al erg duidelijk maakte; het metaal werd zelfs bros genoemd en de mechanische kwaliteit bedroevend.
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  7. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Vervolgens de eerste laag tarngelb dwz. de versie die van nov. 1944-mei 1945 zo heette, Humbrol nr 83 dus, aangebracht. Er zullen 1- 2 Lagen volgen aangezien ik dit gewoon met een kwastje doe. De wielen worden allen vervangen + sprocket en idle wheel dus daar besteed ik geen verf of tijd aan...wel bij de metalen wielen die er straks opkomen. Wel is het verven van dit model erg veel bewerkelijker dan verven van een Köti of Tiger I...de pzkpfw IV heeft zoveel hoeken en gaten waar je extra om moet denken!
    De nieuwe kleur vind ik alvast een verademing!

    [​IMG]

    De Koplampen zier er nog erg speelgoedachtig uit met die bolle led's maar hier komen dus alu kapjes
    met de bekende lichtspleet over..problem solved.
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  8. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Bram,

    dat ziet er goed uit. Ben het volledig met je eens qua opmerking over verroeste duitse modelen etc. Ik las laatst op internet en stukje over een duitse modelbouwer die zich er enorm over verbaaste dat Duitse legervoertuigen in de modelbouw vaak een bonk roest zijn en de geallieerde tanks keurige voertuigen met alleen wat modder en viezigheid. Natuurlijk is het zo dat naarmate de duitsers meer in het defensief werden gedrongen en op de terugtocht waren, de bemanning van een voertuig vaak minder interesse zal hebben gehad voor onderhoud. Zeker als het moraal zeer laag is en de bevoorradingslijnen steeds vaker het af laten weten. Mijn modelen bouw ik ook "nagelnieuw" De veroudering komt vanzelf door het rijden en met de jaren.
    Maar een tip, is airbrush niets voor jou?
    Ik heb voor 89 euro de startersset van revell gekocht en ben zeer tevreden met het gebruik en het resultaat. Ik had ook totaal geen ervaring met spuiten. Moeilijk vond ik het niet en het ziet er beter uit dan verfen met de kwast.

    gr jaap
     
  9. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Jaap,

    Hmm, 89 euro klinkt niet slecht, waar kocht je deze? Scheelt i.d.d. wel een hoop werk en geeft weer extra tarnmogelijkheden.....is de verf en verdunner an sich dan niet duurder?
    Van battletanks.be kwam de suggestie om wel te weatheren (wat ik nog niet beheers) en wat gevechtsschade aan te brengen...denk ik nog over na (zal moeite kosten LOL)
    Groeten,

    Bram
     
  10. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Had de set ergens zien staan voor 89 maar kan het niet meer vinden, maar goed, ik heb de set zelf bij Conrad besteld, kost ie 99 euro. Tientje meer.
    De verf is erg afhankelijk van wat je gebruikt. De Revell aqua color 18 ml met aqua color verdunner is niet erg duur. Ook Humbrolverf is prima, mits je het spul verdunt.
    Wat ik gebruik, Tamiya acrylverf is wel wat duurder, de potjes zijn daarentegen een stukje groter, 23 ml in plaats van de 14 ml van de kleine potjes. De verdunner van Tamiya is wel aan de prijzige kant het gaat om FX20a. Super spul om te verdunnen, maar stinkt behoorlijk. Het resultaat van deze verf is er echter wel naar. Vallejo verf wordt ook veel gebruikt. Dat is vrijwel reukloos. Weet alleen de resultaten niet.
     
  11. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    @ Jaap: bedankt voor je info inzake airbrush, ik denk er nog even over, resultaat zal mooier zijn maar de kosten behoorlijk hoger schat ik in...

    Vandaag kwamen de metalen loop-return- sprocket- en idle wheels van resp. Tanktoto Apeldoorn en RC Tank.de binnen, plus metalen reservewielen en reserve tracks, deze vervangen de plastic tracks die voor op de tank zitten. Tevens kocht ik milliput om de zimmerit voor de onderdelen die niet pasten van hardplastic zelf te kunnen maken. De koplampjes zien er nu beter uit met de alu kapjes.
    De rubberen bandjes zijn erg stug deze eerst maar even in heet water gezet zodat het opbrengen wat makkelijker wordt....

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  12. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    De resterende zimmerit aangebracht, met milliput zou het raster grover worden maar gelukkig had ik nog zimmerit van mijn Matorro Profi Ed. Köti over dus met veel passen en knippen dit aangebracht.
    Milliput is wel weer veel handiger om de kleine verschillen bij de openingen voor de metalen luiken bij te werken; polyester plamuur gaat snel lopen en komt dan in de scharnieren wat niet de bedoeling is....
    Reserve metalen loopwielen verschillen weer van de geleverde loopwielen dus die moeten retour en de loopwielen hebben weer geen wieldoppen, enfin tanktoto hier even over gemaild...
    De nieuwe potjes Humbrol nr 83 bleken alweer niet goed (deels verdroogd) dus ik ga weer terug naar mijn vertrouwde Revell. Een kleur besteld die hierbij dicht in de buurt komt want Revell heeft deze kleur niet (conversietabel). Dan kan ik pas de wielen verven en monteren; moet nog een metalen trackspanner bij uiteraard, wordt besteld.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  13. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Gisteren nog wat kiertjes bij de achterste luiken met milliput bijgewerkt..ideaal spul!
    Tevens lasnaden aangebracht op een deel van de turret, om te kijken of mij dat bevalt. Metalen reservetracks (6) vervangen de plastic tracks voor op de tank. Zijn identiek aan de gemonteerde tracks. Van messing een houder gemaakt dan kan die plastic houder ook naar het ronde archief...vervangende verf olijfgroen nr 42 matt van revell kwam gratis bezorgd via Intertoys aan vandaag, maar de kleur is erg donker...of dat goed komt?? Kleur op de site was bijna overeenkomstig het tarngelb van Humbrol.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  14. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Helaas bleek de overstap terug op revell niet haalbaar wegens kleurverschil..enfin revell heeft deze kleur ook niet...dus de klonterende humbrol nog maar eens flink doorgeroerd LOL
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  15. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Zo, mooi dat mijn neefje net zo game minded is als ik zelf, dat bood weer volop gelegenheid om verder te gaan met de sloop van de plastic wielen en montage van de metalen wielen. Enfin met een spitse tang, een kleine kruiskop en kleine imbussleutels kom je een heel eind!Verder is het wachten nog op de wieldopjes voor de loopwielen en de trackspanner want de schroeven van de metalen idle wheels zijn een slag dunner dan die van de plastic versie dus pakken niet...De schroeven voor de metalen return rollers zijn nu iets te kort zodat vastdraaien ook inhoudt dat er niets meer draait, dus return, zonder roller. Moet hier dus even naar op zoek.
    Vier loopwielen pasten niet, opgelost door de ashouders van de metalen ophanging wat bij te schuren. Is makkelijker en minder riskant dan het midden van een wiel opboren.
    Qua gewicht en aanblik alleen al is een geheel metalen aandrijflijn niet te versmaden en zal ook beter combineren met de metalen ophanging met bladveertjes bij het rijden.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  16. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Alvorens een vervelend klusje te doen alvast een beetje gusting kweken door wat leuks te doen...het gereedschap met geïntegreerde clamps bevestigen dus!
    Lijkt al een stuk beter zo....de lelijke plastic accesoires van Taigen vallen er bij in het niet...komen er dus ook niet op [​IMG] . Oké nummerbordje en claxon dan wel weer.
    Ik heb hier geen metalen versie van. Ik zag ook al een metalen mondingsstuk voor de F2 bij RCTank.de dit heeft een kleiner "gat" dan de plastic versie, komt er dus ws op.
    Lasnaden worden dus kleiner, mitrailleur in de turret wordt een metalen fine line mitrailleur van tank modellbau.de deze heb ik al binnen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  17. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Gezien de vakantietijd eens doorgestoten vannacht, de oude lasnaden verwijderd en nieuwe lasnaden van ca 1,5 mm en 1 mm hoog aangebracht.
    Is nog ietsje te groot maar ik wil ze expres laten opvallen. Weer het nodige schilderwerk, messing kabelhouders en metalen sleepkabel achter bevestigd. Bij dit alles dus gekeken naar de foto's
    van de echte Panzerkampfwagen IV. Terugloopwieltjes zwart geverfd om rubber aan te geven. Metalen reservewielen idem. Het grootste deel van het metalen gereedschap bevestigd, 4 moeten er
    nog weer af als de Aber clasps & clamps klaar zijn, dan komen er nog o.a. een schep en een bijl bij. Maar vond het wel aardig om alvast een indruk van het eindresultaat te krijgen (althans..voor bevestiging van de Schurzen). Nog genoeg werk over dus...De Idle wheels zitten nog los, wacht dus op de nieuwe kettingspanner. Verder zal ik er t.z.t. nog een hoop kleine details bij moeten maken.
    De wieldopjes van de loopwielen moeten dus nog geleverd worden; die van de reservewielen moeten nog geschilderd worden. Het houten blokje van wecohe is nog steeds niet binnen; de antenne van tank modellbau moet er nog op. Verder bestelde ik dus een werkend achterlicht...ook nog niet binnen.


    [​IMG]


    Hieronder hoe de Taigen er 2 weken gelden uitzag:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  18. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  19. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Vandaag de kettingspanners gemonteerd en de wieldoppen, helaas verschillen deze weer van de wieldoppen van de reserve wielen...
    Ketting losjes gespannen zodat het loopwerk goed kan bewegen.Uiteraard weer problematisch met de schroeven, de schroeven van de kettingspanner zijn te
    dun en de meegeleverde koperen busjes passen weer niet in de kogellager van het idle wheel, de schroeven van dit wheel zijn weer te lang, inkorten
    werkte bij 1 wiel goed bij de andere schroef pakt de schroefdraad niet...enfin zo blijf je bezig. [​IMG]
    Inmiddels van Johannes geleerd dat de enorme rail aan de rechterkant van de tank alleen dient om de wegklapbare antenne
    in te bergen, ik had hier wat tauchpanzer-achtige voorstellingen bij (snorkel bergplaats) of, de Duitsers kennende, misschien
    well een rail om mini raketten mee te lanceren ze waren immer dol op raketwerpers en de Vergeltungswaffe 1 &2 [​IMG]
    Enfin dan komen die 2 Tamiya antennes weer goed uit die ik van de Tiger en de Köti afhaalde, reden: lelijk, deze
    zal op de een of andere manier wel kantelbaar gemaakt kunnen worden. Wel een paar cm eraf uiteraard hoeft geen zendmast te worden [​IMG]
    Op rcpanzerketten forum had iemand dit snugger opgelost door er ballpointveertjes links en rechts aan een arm te bevestigen zodat hij vanzelf weer rechtop gaat staan,
    eens zien of ik dat kan fabriceren...Daarnaast nog gekeken naar de beugel die de ene Panzer IV wel - en de andere weer niet heeft, onder de loop, waarmee de antenne
    dan weggeduwd wordt...inmiddels is a.d.h.v. het boek Panzer IV und seine Abarten wel duidelijk dat de lay-out van de Taigen F2 wel degelijk klopt, de mondingsrem is overgedimensioneerd
    zoals al opgemerkt werd maar is qua vorm ook correct...de wat hoekiger G versie zal wellicht menigeen meer aanspreken. Johannes had al ontdekt dat de loop net zoals bij de Taigen Tiger van
    aluminium is en dat de mondingsrem schroefbaar is dus de metalen versie van RCTank.de zal er ws zo op kunnen...meevaller!
    Verder komt uit dit boek naar voren dat er nogal wat
    gebasteld werd zo in het veld dus je ziet de meest wonderlijke combinaties van reserve wielen, id. houders, gereedschap etc.
    Het setje metalen gereedschap dat ik bij licmas tradinghouse op Ebay.de kocht correspondeert goed met het getoonde gereedschap
    nadeel dus niet alle gereedschap heeft houders vandaar de firma Aber [​IMG]
    Maar zoals gezegd de lay-out die ik aanhield is voor de F2 erg gangbaar dus niet verkeerd, bak met 2 reservewielen midden links incluis.
     
  20. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015

Deel Deze Pagina