Parabola 2

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door bdoets, 1 dec 2011.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    Was enkelt maar een tip voor de volgende keer .
    Voorlopig vindt ik het nog steeds een mooi bouwwerk .
     
  2. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Zelf heb ik hem met roving vast gezet. En het bouwt zo lekker weg... ;)

    Gr Lyckele
     
  3. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Bart, het is maar goed dat je soms maar twee vleugel ribben gelijk kunt lijmen met de ribbenkam.
    Kijkje een paar dagen niet, is hij bijna klaar.
    Moet je daar heel de winter zoet mee doorkomen, of heb je nog wat in de planning? ;)

    Overigens, het ziet er schitterend uit!

    Mvg Pascal.
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Nergens plaats om een fatsoenlijke foto van het hele ding te maken... nou dan maar meteen met het uitzicht uit mijn bouwzolder....

    [​IMG]

    Op de foto zit de deling iets verdraaid, daar moet nog een torsie-pen gemaakt worden. Verder nog doen: voorlijst afmaken, turbulatoren lijmen, elevons lossnijden, servo's inbouwen en cardanische aansturing fabrieken; center sectie indekken en motormount maken, motorkapje maken.
    Het motorkapje wordt een glas kopie van het kapje van een Robbe SportWing. Mijn huidige (derde) SportWing vliegt al met een kopie van het kapje van de eerste, want als je er ernstige klappen mee maakt wil dat plastic wel eens barsten, maar mijn GFK kopie is lichter en volslagen onverwoestbaar... en zal, iets ingekort, goed passen op de Parabola.
    Gisteravond lipo's besteld, die zullen tenminste nodig zijn voor het uitwegen. De rest heb ik liggen. Komen el cheapo servo's in, sterk zat en in mijn ervaring gaan die dingen nooit kapot (behalve tijdens transport).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    Lelystad
    Een hele mooie vleugel wordt dat Bart.
    Apart van vorm dat zal een mooie gezicht zijn in de lucht.
    Wat voor formaat accu komt er in?
    Hoeven er geen vertikale vinnen op.
    Knap stukje plakwerk hoor.
    Ton
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Hoi Ton,
    Er komt een 3S 1500 mah accu in.
    Tja geen vinnen, dat is een typisch Horten ding hè (hoewel ik heb begrepen dat ook de Hortens later toch vinnen zijn gaan gebruiken, mijn Sirion heeft winglets en dat schijnt toch ook een echte Horten te zijn).
    De koersstabiliteit van de Parabola moet komen uit de combinatie van wash out en profielverloop, de tijd zal 't leren...
    Het is niet zulk moeilijk plakwerk hoor, ook al moet je hier en daar improviseren. Vrijwel alle hoeken ontstaan min of meer vanzelf.
    Het moeilijkste gaat denk ik worden mijn cardanische elevon-bediening. Maar als het helemaal niet mocht lukken dan kan ik de servo's altijd nog gewoon pal vóór de elevons plaatsen, alleen zou dat betekenen dat er (meer) lood in de neus moet. En ik wil dit toestel zo licht mogelijk houden (eigenlijk elk toestel natuurlijk, maar dit is zo'n lichte constructie, dat wil je niet verzieken met lood dat misschien niet nodig zou zijn...)

    Lyckele, hoe ga jij de servo's eigenlijk plaatsen?
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2011
  7. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Hoi.

    Als dit jouw winterproject is dan ben ik tevreden.
    Betekend dat de winter al bijna voorbij is, nog een tweetal weken en terug lente?

    Je gaat als een speer, mooi om volgen.

    Johan.
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Hahaha... ja ik ga veel te snel. Toch zit er bijna een week tussen de eerste aflevering van dit bouwverslag en de tweede hoor...
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    De neusliggers en de turbulatorlijsten zitten erop. Verder vandaag flink zitten schuren. Dat zie je niet zo in het totaalplaatje, maar de voorlijst moest in model geschuurd, en verder hier en daar wat zoekgeraakte uitsteekseltjes van ribben aangevuld met lichtgewicht plamuur, zodat de bespanning t.z.t. netjes de lijnen volgt. Dit is het totaalplaatje:

    [​IMG]

    Eigenlijk heb ik zo mijn twijfels bij die turbulatorlijsten... als ze echt die functie zouden moeten hebben, dan konden ze beter dunner zijn (zijn nu 2x2 mm) en buitenop de bespanning gelijmd worden. Ze vallen nu netjes in uitsparingen in de ribben, en hun functie is dus meer om de curve van het bespanmateriaal te ondersteunen. Wel hebben ze ook een rol in het torsiestijf maken van het frame, dat kon ik wel merken toen ze erop zaten.

    Ook en nieuwe glaskopie gemaakt van het motorkapje van de SportWing. Het origineel zit vol met barsten die getaped zijn. De eerste kopie die ik maakte had ik buitenop het origineel gemaakt, daar vliegt mijn 3e SportWing mee. Daar zie je nog het glasweefsel een beetje op. Daarom heb ik deze kopie aan de binnenkant van het origineel gemaakt... maar ook die blijkt aan zijn buitenkant nog een beetje weefselpatroon te vertonen... plus hier en daar afdrukken van het plakband waarmee het origineel aan mekaar zit...

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik denk dat het allemaal best meevalt als het gespoten is, ik heb altijd het principe dat een modelvliegtuig bedoeld is om op een flinke afstand gezien te worden. Spuiten komt nog wel als ik definitief de kleur van de bespanning heb gekozen - ik denk zilverkleurig.

    Ik ben begonnen met de bekisting van de center sectie. Eigenlijk is het al zo goed als klaar; de onderkant is bekleed met 0,6 mm triplex, vrijwel de hele bovenkant zal worden afgedekt door het kapje hierboven.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    Lelystad
    Heel erg mooi Bart wat een mooie vorm.
    Een zo klein mogelijk schuitje eronder zodat alleen maar het silhouet van de vleugel over blijft.
    Ik hoop hem ooit een keer te zien vliegen.
    Ik zou deze winter voor de Hai 2m gaan, het hout ligt klaar, maar dit is ook erg mooi.
    Ik wacht dit draadje nog maar even af.
    Succes
    Ton
     
  11. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Wel een raar vleugeltje die parabola, google levert niet veel resultaat.
    Ik hoop dat je nog een project hebt deze winter, want op dit tempo kan hij zijn maiden begaan zonder sneeuw ;) Is wel een prachtige vleugel, ben benieuwd naar de vliegeigenschappen.

    @ ton,

    Wel een bouwverslagje aanmaken hé ;)
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Bart,

    Ik snap niet wat je bedoelt met die 'turbulatorlijsten'.
    Plaats eens een detailfoto?

    Verder wordt hij prachtig.

    Dirk.
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Hier zie je en close up van de turbulatorlijsten ("Turbulenzholmen"):

    [​IMG]

    Er wordt verder in de manual geen uitleg aan gegeven, behalve de volgende suggestie:
    ...maar dat gaat dus niet over de turbulator-lijsten op de vleugelneus.

    Uit het verleden ken ik het gebruik van turbulator-ribbels op de neus van een profiel om de grenslaag enigzins turbulent te maken en daarmee de aanhechting van de stroming te verbeteren. Een jaar of 50 geleden placht men ook wel een dun elastiek te spannen op zo'n twee centimeter vóór de vleugelneus van A2 modellen. Denk ook aan de strips die enkele jaren geleden schaatsers op hun pakken plachten te plakken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Niks geen schuitje hoor, het afgebeelde kapje komt er midden op, daaronder de hele electronica. De manual suggereert dat de ontvanger net opzij van de center sectie (dus aan de buitenkant van de eerste rib) geplaatst kan worden, dat ga ik nog wel zien als ontvanger en lipo arriveren uit HongKong.
     
  15. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    Lelystad
    Nog mooier alleen de vleugel is te zien.
    Ik ben benieuwd naar de afwerking half doorzichtig zou ook mooi wezen.
    Je hebt het wel goed gepland Bart het is toch prut weer.
    Ton
     
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik vind het ook vreemd dat deze 'turbulatorlijsten' onder de bespanning zitten. Ze geven een vreemde knik straks in de bespanning, maar geen mooie turbulator. Voor een turbulator is een dunnere strook met 'harde kanten' op de bespanning volgens mij meer geschikt.
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja je bent niet de eerste die dat suggereert. Toch, als je de foto aan het begin van dit draadje bekijkt, vind ik dat de bizondere vorm van het toestel het beste uitkomt als je de inwendige structuur niet ziet.
    Bovendien... ik ben niet zo'n strakke bouwer als sommige mensen op dit forum... ;) alleen al daarom vind ik het wel fijn om er ondoorzichtige folie overheen te doen hoor... :rolleyes:
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Toch denk ik dat het wel degelijk een turbulator is. Stel je voor als je daar folie overheen spant. Die turbulator-holme voorkomen dat die folie rond de neus al te sterk invalt/gaat hangen tudden de ribben, maar achter de laatste van de twee ontstaat toch enigzins een scherpe rand waar de folie alnog (maar minder sterk) gaat hangen/invalt. Dat is op zich voldoende om ervoor te zorgen dat de grenslaag turbulent wordt. En eenmaal turbulent, wordt hij niet meer laminair.

    Ik ga er van uit dat die turbulator-holme tot vlak bij de tippen doorlopen, in ieder geval niet voor het begin van het rolroer stoppen. Dus zijn ook de rolroeren van een turbulator voorzien.

    Mocht je ooit nog willen experimenteren met een extra turbulator ter hoogte van de rolroeren (elevons eigenlijk) dan kun je een smalle strook schilderstape (± 5-6 mm) ongeveer halverwege de koorde plakken. Boven en onder! Merk je dat het werkt, dan neem je een beter soort tape (ipv. ruw wat dikker), en vervang je de schilderstape daarmee.

    Dirk.
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja daar ben ik wel van overtuigd, zo worden ze ook in de Bauanleitung genoemd... :p

    Klopt, ze lopen helemaal door van root tot tip, aan de bovenzijde twee, aan de onderzijde één op de binnenste helft van de vleugel, daarbuiten ook twee.
     
  20. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    die turbulator-lijsten zijn een bekende de Yoda heeft hem ook om het profiel te behouden. Heeft hij trouwens ook die grote spleet aan de bovenkant.
    Het is nog wel een Nuri die op mijn lijstje staat alleen al wegens de mooie vorm.

    Maar goed ik heb er nog 4 bovenstaan op het lijstje:rolleyes:
     

Deel Deze Pagina