En nu: eigen improvisatie...
Hier een beeld van hoe de cardanische elevon-aansturing er uit gaat zien:
De servo wordt daar vastgezet met hotglue. In de as van de servo zit een stukje M2 draad, gelockt met een contramoertje. De cardanas zit hierop vast met een onderdeel van een kroonsteentje! (lekker makkelijk om de roeren af te stellen, zolang ik tenminste een openingetje in de folie laat om er bij te kunnen... dat wordt een luikje van tape).
Aan de onderzijde van de ribben (de vleugel ligt hier op z'n kop) is een stukje weggesneden uit alle ribben waar de carbon staaf passeert (15 stuks). Alle ribben waarin gesneden is zijn voorzien van een balsa doubler zodat ze niet te zwak worden.
Bij het foliën zal ik goed uit moeten kijken dat ik niet per ongeluk de folie aan die carbon staaf plak...
Het andere uiteinde van de carbon staaf is tegen de (inmiddels losgesneden) elevon gelijmd. Hiervoor heb ik de ribjes van het elevon een beetje hol uitgesneden; de epoxy ligt hier te drogen.
Het elevonscharnier wordt dus tape aan de onderkant, hier ook onderzijde. De cardanas zit dan plm. 3mm uit de as van het scharnier. Ik ga ervan uit dat het carbon buigzaam genoeg is (en mijn ribuitsparingen ruim genoeg) dat dit geen belemmering is voor een soepele besturing.... (een alternatief zou zijn om van de 5mm brede lat waar de scharniertape op wordt gelijmd, een strook weg te snijden en de carbon staaf daar te plakken. Ik bedenk dat nu pas... maar ik krijg die staaf nooit meer los van waar-ie nu ligt te drogen...)
Van een strookje aluminium van 3 cm breed heb ik een motormount gemaakt. (Een soortgelijke motormount zit al tijden in mijn SportWing). De mount zit vast met twee boutjes door de bodem van de accu bay (0,6 mm triplex). De propeller is zó bewerkt dat de bladen niet te ver open kunnen (want dat kost me de achterlijst) en ook niet te ver dicht (want dan klapt de prop niet open).
(Op mijn SportWing heb ik een Graupner duw-klappropje zitten dat deze begrenzingen van zichzelf al heeft, maar voorlopig heb ik het nu even zelf geknutseld.)
De zilverkleurige Oracover was net op bij 2BrothersRC... dus maar besteld. Voorlopig is er toch geen thermiek. Kapje ligt te drogen met de eerste laag (zilveren) spuitverf. Eigenlijk zo goed als klaar, op het bespannen na.
edit - kapje is niet erg mooi geworden, ik ga geloof ik een nieuwe maken maar nu weer op de buitenkant van het origineel, dat geeft toch beter resultaat (vannwege alle reparaties aan de binnenkant van het origineel).
Hier een beeld van hoe de cardanische elevon-aansturing er uit gaat zien:
De servo wordt daar vastgezet met hotglue. In de as van de servo zit een stukje M2 draad, gelockt met een contramoertje. De cardanas zit hierop vast met een onderdeel van een kroonsteentje! (lekker makkelijk om de roeren af te stellen, zolang ik tenminste een openingetje in de folie laat om er bij te kunnen... dat wordt een luikje van tape).
Aan de onderzijde van de ribben (de vleugel ligt hier op z'n kop) is een stukje weggesneden uit alle ribben waar de carbon staaf passeert (15 stuks). Alle ribben waarin gesneden is zijn voorzien van een balsa doubler zodat ze niet te zwak worden.
Bij het foliën zal ik goed uit moeten kijken dat ik niet per ongeluk de folie aan die carbon staaf plak...

Het andere uiteinde van de carbon staaf is tegen de (inmiddels losgesneden) elevon gelijmd. Hiervoor heb ik de ribjes van het elevon een beetje hol uitgesneden; de epoxy ligt hier te drogen.
Het elevonscharnier wordt dus tape aan de onderkant, hier ook onderzijde. De cardanas zit dan plm. 3mm uit de as van het scharnier. Ik ga ervan uit dat het carbon buigzaam genoeg is (en mijn ribuitsparingen ruim genoeg) dat dit geen belemmering is voor een soepele besturing.... (een alternatief zou zijn om van de 5mm brede lat waar de scharniertape op wordt gelijmd, een strook weg te snijden en de carbon staaf daar te plakken. Ik bedenk dat nu pas... maar ik krijg die staaf nooit meer los van waar-ie nu ligt te drogen...)
Van een strookje aluminium van 3 cm breed heb ik een motormount gemaakt. (Een soortgelijke motormount zit al tijden in mijn SportWing). De mount zit vast met twee boutjes door de bodem van de accu bay (0,6 mm triplex). De propeller is zó bewerkt dat de bladen niet te ver open kunnen (want dat kost me de achterlijst) en ook niet te ver dicht (want dan klapt de prop niet open).
(Op mijn SportWing heb ik een Graupner duw-klappropje zitten dat deze begrenzingen van zichzelf al heeft, maar voorlopig heb ik het nu even zelf geknutseld.)
De zilverkleurige Oracover was net op bij 2BrothersRC... dus maar besteld. Voorlopig is er toch geen thermiek. Kapje ligt te drogen met de eerste laag (zilveren) spuitverf. Eigenlijk zo goed als klaar, op het bespannen na.
edit - kapje is niet erg mooi geworden, ik ga geloof ik een nieuwe maken maar nu weer op de buitenkant van het origineel, dat geeft toch beter resultaat (vannwege alle reparaties aan de binnenkant van het origineel).
Laatst bewerkt door een moderator: